Na een aantal jaar meelezen en meepraten tijdens de voorpret heb ik dit jaar besloten voor het eerst een verslag per dag te schrijven. Ik hoop dat het niet te langdradig is, maar er was gewoon zo veer moois te zien.
Ik hoop deze week nog tijd te hebben voor de ander dagen maar om te beginnen:
Vrijdag
De ochtend begonnen we in de Bossanova met de heerlijke klanken van het Adam Quartet. Ik blijf het heerlijk vinden om wakker te worden in de Bossanova. Een aandachtig stil publiek dat zijn eerste kopje koffie opdrinkt tijdens dit prachtige optreden.
Vervolgens door naar de Morning Rave. Iets waar ik de afgelopen jaren vaak aandachtig van een afstandje naar keek, maar waar ik dit jaar vol overtuiging aan meedeed. Wat is dit een heerlijke manier om je dag te beginnen!
Snel door naar de dansworkshop in de Bizarre. Wat deed deze man het goed, zeg. Zelfs deze stijve hark had het gevoel dat hij soepele heupen had (al vraag ik me af of de mensen om me heen het daar ook mee eens waren).
Heel even blijven plakken bij de Roda da Holanda. Dit was erg gezellig en matchte perfect met de sfeer van de salsaworkshop.
Hierna zijn we met een kleine omweg (want we wilden het terrein verder verkennen) naar de Hotot gegaan, waar ik een vlamkuchen heb besteld. Die was best lekker, maar gaat het helaas niet redden tot mijn top 10 van lekkerste festivalgerechten van dit weekend.
Na het leggen van een goede bodem voor deze dag zijn we verhuisd naar een mooi plekje net achter de geluidsmensen bij de Hotot. Een perfect plekje voor het Nederlands Philharmonisch Orkest. Jeetje, wat houd ik toch van een lekker stukje klassiek in de ochtend. De perfecte opener van de Hotot.
Na afloop hebben we even getwijfeld om daar te wachten op Sticks of even te gaan kijken bij Jacob Alon. Een deel van onze groep besloot even terug te gaan naar de tent om van kleding te wisselen. Ik ben vervolgens heel even alleen blijven hangen net buiten de Fuzzy. Man, wat was het geluid hier matig, zeg. Na een minuutje of tien ben ik weer teruggegaan naar ons mooie plekje bij de Hotot.
Iedereen kwam net op tijd terug van de tent voor het begin van Sticks met het orkest. Dit leek mij op papier een erg gaaf optreden, maar ik moet eerlijk toegeven dat het me een beetje tegenviel. Met het orkest erbij hadden de nummers van Sticks erg weinig kracht. Vanaf het moment dat Cubus het overnam, werden de nummers wel krachtiger en energieker, maar ik vond het erg ongemakkelijk dat het hele orkest doodstil op het podium bleef zitten (die arme mensen).
Na Sticks zijn we naar Florence Road gelopen, maar dat pakte me niet zo.
Uiteindelijk zijn we wel blijven plakken bij Faisal. Niet de beste set van het weekend, maar zijn energie was erg aanstekelijk. Wat ook wel logisch was na de geboorte van zijn kindje. Na een half uurtje vonden we het toch wat té feest-dj-achtig worden (track stoppen, schreeuwen in de microfoon hoe blij je bent en dan de volgende track starten).
Daarom heb ik besloten het laatste deel van mijn pre-orderbier op te halen en (deels) op te drinken voor de tent. Mijn vriendin wilde graag blijven voor Son Mieux en heeft dat bekeken bij de Hotot. We hadden Son Mieux allebei al meerdere keren gezien (hoe kan het ook anders als je uit Den Haag komt) en mijn vriendin gaf aan dat dit hun beste optreden tot nu toe was. Na het zien van een aantal filmpjes die ze had gemaakt, kreeg ik toch wel een beetje FOMO. Ik heb ze in al die keren zelden "Feels" live horen spelen (op één keer in 2016 na dan) en dacht eigenlijk dat ze dat nooit meer zouden doen vanwege de totaal andere samenstelling van de band tegenwoordig. Jammer dat ik dit gemist heb.
Even gekeken bij Mind Enterprises. Dat was best gezellig en klonk leuk, maar niet heel bijzonder.
Daarna zijn we weer richting de Hotot gelopen voor CMAT. Eigenlijk was er niemand in de groep die echt iets met haar muziek had, maar vanwege alle goede recensies op dit forum hebben we het toch geprobeerd. Het was zeker een goed optreden, alleen vonden we het toch belangrijker om een goed plekje te bemachtigen bij Tomora.
Dit was echt een heel gaaf optreden. De energie zat er goed in en het publiek deed (eindelijk) lekker mee! We zijn wel iets eerder weggegaan om op tijd een plekje te bemachtigen voor onze grote nostalgie-act.
Empire of the Sun. Natuurlijk is dit niet de meest muzikale act van het festival, maar ik vind iedereen op dit forum wel heel erg negatief. Er staat toch altijd een act à la Sofi Tukker op DTRH. Dan heb ik liever Empire of the Sun. Het was gewoon een goede show. Misschien was er het een en ander geplaybackt, maar wat verwacht je anders met zoveel effecten over je stem heen? Het was een explosie van kleuren, outfits, dansers en danseressen, en de frontman wist het publiek goed mee te krijgen. Ik heb heerlijk meegezongen en gedanst terwijl het zonnetje onderging achter het meer. Empire of the Sunset. Ik ben wel op tijd weggegaan om in mijn eentje een sprintje te trekken naar de Fuzzy voor de act waar ik de hele dag al naar uitkeek.
Apparat! Man, man, man, wat was dat goed, zeg. We stonden bijna helemaal vooraan. Ik heb iedereen heel aandachtig zien kijken, op een paar extreem enthousiaste mensen na die alleen maar tegen elkaar zeiden: "Wow, wat is dit goed, zeg!" De sfeer was perfect en ik heb van begin tot eind genoten. Wauw!
Na afloop weer teruggerend naar de Hotot, waar een deel van de groep al stond te wachten voor Little Simz. Bijna niemand uit de groep kende haar soloplaten echt goed, maar dat bleek helemaal niets uit te maken. Vanaf "Venom" ging het los. Hoe ze daarna doorging met een soort dj-set om de energie erin te pompen was perfect. Op ieder moment dat de aandacht dreigde af te dwalen, trok ze die meteen weer naar zich toe. Echt een van de beste hiphopartiesten van deze tijd! Het hielp ook erg mee dat we naast een van haar allergrootste fans stonden, die ieder nummer woord voor woord meebrulde met een gigantische glimlach op haar gezicht.
En dan nu door naar de nacht. We zijn na afloop eerst even naar de Surf Shack gegaan, waar het erg gezellig was. Daarna zijn we richting de Fuzzy gegaan, waar we het laatste stuk van Two Shell hebben gezien. Dat was wel aardig, maaarrrr...
Avalon Emerson sloot de nacht perfect af. Jammer genoeg was vanaf een uurtje of drie de energie wel echt op. Ik ben even later richting de tent gelopen en lag om 03.30 uur heeeerlijk te slapen. Op naar de zaterdag!
DTRH top 10
Apparat
Little Simz
Tomora
Empire of the Sun
Het Nederlands Philharmonisch Orkest
Adam Quartet
Avalon Emerson
Sticks + Orkest
De salsaworkshop
Roda da Holanda
Ook al was ik er zelf niet bij, toch vind ik dat Son Mieux vanwege het enthousiasme en de goede filmpjes van mijn vriendin eigenlijk wel in deze lijst thuishoort. Daarom krijgen ze nummer 11.