Het is inmiddels alweer woensdag, maar euforie heerst nog wel aardig, evenals ontwenning, want het was een fantastische editie.
Door de hitte wel wat van mijn spoorboekje moeten aanpassen en hierdoor dus ook (best aardig) wat bands geskipt, maar dat maakte de pret niet minder.
De nieuwe plek van het Brand bier lokaal was prima, lekker ruim, maar uiteraard af en toe wel overvol. Het onvergetelijk blond was lekker fris, maar niet onvergetelijk

..
Wat betreft terrein indeling echt een diepe buiging naar de organisatie, wat zijn hier stappen in gezet! Tuurlijk, de 4 podia staan op hun vaste plek, maar alles eromheen voelde zoveel fijner. Het Reumkenspad heb ik niet gebruikt, zal wel dat het eenrichtingsverkeer vanaf het veld naar Sunsqaure was. Ten tijde dat ik zicht had op het pad, was het er niet druk en lijkt het me best mogelijk om het tweerichtingsverkeer te maken.
Water was prima geregeld, je zit met +/- 55.000/60.000 bezoekers ineens aan een verdubbeling aan "inwoners" in Landgraaf, maar waterdruk kan niet ineens verdubbelen. Dat het dan 2 minuten duurt voordat je waterflesje vol is, soit.. nergens lang hoeven wachten, mits je bepaalde tijden vermijd om te gaan eten, of op een ander punt waar met een optreden is afgelopen een drankje wilt pakken.
Erg verrast over flesjes en blikjes, maar ook dit zie ik als een vooruitgang.
Schaduwplekken... Tja, die discussie kun je blijven voeren, maar voor (even afgerond) 60.000 bezoekers kun je niet iedereen in de schaduw krijgen. Ja, het zat vol overal waar schaduw was, maar je kon altijd wel ergens bijschuiven, net zoals wijzelf een aantal keren hebben gedaan, beetje dichter op elkaar gaan zitten om anderen ook een plekje uit de zon te geven.. en daar ontstaan dan weer supergezellige gesprekken uit.
Muzikale waardering van wat ik gezien heb:
Teddy Swims: ik had er geen verwachting bij, de vrouw wilde graag in het voorvak, dus in het voorvak.. Geweldig optreden, dijk van een stem, retegoeie band en een prima "decor"
Editors: wilde ik graag in het voorvak zien. Fantastisch! Heerlijke set, van de 6* was dit de fijnste.
Vaccines: lekker optreden, lekkere nummers, prima.
LEAP: Heerlijk optreden, enthousiasme spatte er vanaf, genoten van hun.
21 Pilots: Prima, headliner waardig, lekkere plensbui zo aan het einde, maakte de avond helemaal bijzonder.
Tom Morello: geen plek meer in de tent, eerste deel vanaf een stuk naar achteren geluisterd, maar daarna toch iets dichterbij gaan staan. Waanzin! Had minimaal een Noordplek moeten hebben, maar misschien was deze setting wel beter...
Yungblud: begin van de set (eerste 2 nummers) vond ik niet heel sterk, klonk in mijn oren zelfs vals af en toe.. Vanaf het derde nummer (The Funeral, waar ik wel iets mee heb) begin het te knallen en werd het alleen maar beter, hulde aan Dom, wat een gast is dat.
Dogstar: want Keanu Reeves. Daar is ook alles mee gezegd, weinig zeggende band eigenlijk.
The Cure: nooit echt iets mee gehad, met de muziek wat ze maken. Ja, soms heb ik de "vibe" te pakken en kan ik het luisteren, maar meestal lukt me dat niet. Zo ook zaterdag niet. Daarbij, vrouw en dochter hadden er niks mee, wellicht liet ik me wat meeslepen in hun gevoel, maar we hebben de show niet afgekeken. Jammer? Misschien wel, maar was ook gesloopt van 2 dagen hitte en alles.
Foo Fighters: minder "episch" dan 2011, zelfs minder dan 2018. Ik weet niet waar het aan lag. Prima set, maar op de een of andereanier bleef ik hangen op 80% energie/euforie. Desalwelteplus: het was nog steeds erg goed en een waardige weekend afsluiter.
Hoogmis van het zuiden: Waanzin!! Waar ik eigenlijk niet zo heel erg veel met carnaval heb (terwijl ik wel uit Landgraaf en dus Zuid-Limburg kom) pakte me dit heel erg. Bij enkele andere optredens werd ik geraakt, bij de hoogmis ook.
Manjefiek!
De dochter (die mee was met een vriendin) hebben we niet heel veel gezien, ze heeft haar optredens nauwkeurig uitgezocht (ski Aggu, Lauren Spencer Smith, etc.) en is tussendoor heel veel op Sunsqaure geweest, wat dus een perfecte toevoeging van Pinkpop blijkt!!
Waar de dochter vorige jaren een beetje zoekende was tussen bepaalde optredens door, had zij op Sunsqaure de ideale plek gevonden.
Conclusie: Pinkpop in de huidige vorm is absoluut toekomstbestendig. Dit was voorij Pinkpop nummer 16, zoals het ernaar uitziet, gaan er nog minimaal 16 bijkomen (en dan zie ik op mijn 62e wel weer verder

)