Het is hoe dan ook heel flauw.
Zulk gedoe met zo’n heet weekend
Ik heb het nog even gevraagd aan ai hoeveel ongelukken er zijn geweest met partytenten op festivals en dus nee ik begrijp helemaal niets van het gezeur om die 3 bij 3 partytenten.
**Er zijn geen (of vrijwel geen) publiek bekende ernstige ongelukken met specifieke 3x3 meter partytenten (pop-up gazebo’s) op festivals.**
Ik heb uitgebreid gezocht in nieuwsarchieven, incidentrapporten en evenementenberichten (zowel in Nederland/België als internationaal), maar er komen geen gerapporteerde gevallen naar voren met gewonden, doden of grote incidenten specifiek bij dit formaat op festivals.
### Waarom zo weinig/nul meldingen?
- **3x3m tenten** zijn kleine, lichte pop-up gazebo’s (vaak voor kraampjes, promotie of kleine schaduwplekken). Ze wegen weinig en bieden beperkte oppervlakte, dus ze veroorzaken zelden ernstige schade bij omwaaien of instorten.
- Grote festivalincidenten gaan bijna altijd om **grote feesttenten** (10x20m+ of circus-tenten) met veel mensen eronder.
- Kleine tenten kunnen wel omwaaien of gedeeltelijk instorten bij wind (vooral als ze slecht verankerd zijn met zandzakken of haringen), maar dit leidt meestal tot **materiële schade** (omgevallen kraam, natte spullen) in plaats van publiek gemelde gewonden. Zulke kleine voorvalletjes halen zelden het nieuws.
### Algemene risico’s bij kleine pop-up tenten
- Ze kunnen bij windkracht 5+ gaan schuiven of omvallen als ze niet goed vastgezet zijn.
- Er zijn wel algemene waarschuwingen over vliegende of instortende canopies/gazebos op events, met incidentele lichte verwondingen (bijv. geraakt door een frame). Maar geen specifieke 3x3m-cases
**Conclusie: Het bekende aantal is 0 (of extreem laag/onopgemerkt).** Dit is goed nieuws voor de veiligheid van dit type tent, maar het blijft belangrijk om ze altijd goed te verankeren (zandzakken, haringen) en bij slecht weer af te breken of extra te zekeren.
Als je een specifiek festival, jaar of land bedoelt, of juist voorbeelden van algemene kleine-tent-problemen wilt, laat het weten – dan zoek ik gerichter verder!