North Sea Jazz 2025

Zoals elk jaar een dagkaart gekocht. Dit jaar gingen we voor de soul op de zondag.
We zijn gestart bij Thee Sacred Souls. Heerlijk energiek optreden met zanger die loepzuiver zong met zwoele retro-soul. Wat een binnenkomer! De planning gaf vervolgens Lady Blackbird aan. Dit plan hadden echter meer mensen opgevat en na 15 min buiten de zaal op het scherm te hebben gezien zijn we wat gaan eten. Muzikaal was het prima op orde; wat een krachtige en bijzondere stem.
Terug in de grootste zaal Nile hebben we van Norah Jones mogen genieten. Nou ja genieten…. Het was vooral saai en klonk plichtmatig met een taai middenstuk. Het meest opvallende moment was dat iemand onwel werd in de zaal en Norah hierop uiterst professioneel reageerde.
Na een rondje terrein, waarbij we een tijdje zijn blijven hangen bij de blues van Moses Patrou, zijn we op tijd naar de Congo gegaan voor WAR. Het optreden (soul/funk/rap) was dertig jaar na hun 1e optreden op NSJ en het was zeker een feestje. “Lowrider” en “Why can we be friends” gingen er bij mij in als zoete koek. Maar de dagen van muzikale vernieuwing lagen al even in het verleden.
De Nile weer inlopend konden we het slot van Jorja Smith meepakken. Dit was niet aan mij besteed. Waarschijnlijk ook omdat Raye vorige week op Werchter in hetzelfde genre een verpletterende indruk achterliet en Jorja daarbij toch een slap aftreksel leek. Maar zo om mij heen kijkend werd dit zeker niet door iedereen gedeeld, want om mij heen werd flink gedanst.
Na heerlijk eten -gewoon te veel keuzes mogelijk- zijn we op tijd naar Diana Ross gegaan. Hoewel 81 jaar en ongetwijfeld wat ingeboet aan kracht, klonk het toch super zuiver met een warme klank. Hier moesten we wel even op wachten want in de tot de nok afgeladen zaal mochten we eerst ‘genieten’ van een volstrekt overbodig ‘Amerikaanse’ introfilmpje. De beloning was het gelukkig meer dan waard! Met een ruim uur tjokvol hits van de Supremes en haar solo werk werden we moe maar voldaan naar huis gestuurd.

• Geweldig
Waarderingen: wenteldave

Ik heb het idee dat het wel beter is geweest, maar ik wacht eerst de mening van wenteldave af.
Vrijdag vind ik wel heel sterk, Snarky Puppy met metropole orkest is ongeëvenaard goed.
Jon Batiste goeie boeking, Sienna Spiro ook.
En the Roots altijd feest!

Zaterdag Charlie Puth verrassend, is wel heel muzikaal onderlegd. Kan erg leuk worden.

Zondag is een beetje een zwaktebod in mijn ogen.

• Leuk
Waarderingen: Jantje

Ik heb het idee dat het wel beter is geweest, maar ik wacht eerst de mening van wenteldave af.
Eerste reactie was 'waarom staat Nile Rodgers & CHIC er alweer!?'. Dat is ook de huisband geworden. Ik vind het op zich wel een aardige line-up, maar waar toch ook een beetje spanning missen. Bovenkant is een beetje cliché (ook met John Legend) en heel veel in de undercard komt, volgens mij, voor de zoveelste keer langs.

Kijk, ik kan voor iedere dag echt wel genoeg zien om m'n honger te stillen (zie hieronder), maar er komen weinig nieuwe namen door. Zag dat bijvoorbeeld het Noorse Maridalen het bericht van NSJ leuk vond. Dat was een mooie nieuwe naam geweest. Van deze namen ken ik er misschien drie niet. Doet verder niks af aan typische klassiekers als Sun Ra Arkestra of Pat Metheny, maar het had wat mooier kunnen worden. Ik vind juist de zaterdag aan de magere kant, maar dat is ook omdat je daar nog een bovenkant mist.

Vrijdag
Asaf Avidan
Diana Krall
Esperanza Spalding
James Brandon Lewis Quartet
Joshua Redman Quartet
Patricia Bennan Septet
Snarky Puppy & Metropole Orkest
Steve Coleman & Five Elements
The Isley Brothers
The Roots
Vincen García

Zaterdag
Alainn Pérez y la Orquesta
Amaro Freitas Trio
Anouar Brahem
Bill Frisell Trio & Greg Tardy
Kiefer
Marcus Miller
Nils Petter Molvær
KHMER
Riley Mulherkar Quartet
Selah Sue and the Gallards
Sun Ra Arkestra

Zondag
Annie & the Caldwells
Charles Lloyd Quartet
Fred Hersch Trio
Hiromi's Sonicwonder
Kris Davis Trio
Nile Rodgers & CHIC
Pat Metheny
Rymden
Bugge Wesseltoft, Dan Berglund, Magnus Öström
SML

• Leuk
Waarderingen: gesp en Jantje
Voor een (soul)dagje NSJ is dit jaar de keuze voor mij eenvoudig: dat wordt de vrijdag. Ik ben benieuwd naar Sienna Spiro en ook erg blij met Jon Baptiste, Isley Brothers en jalen Ngonda.

Oefff de zondag is wel erg gemakkelijk geboekt. Niks mis met de kwaliteit van John Legend en Nile Rodgers, maar dit zijn wel erg belegen boekingen (met telkens dezelfde shows). Joy Crookes vind ik wel een mooie boeking.
En ik verwacht dat de zaterdag nog wel een headliner erbij krijgt.

• Leuk
Waarderingen: wenteldave en Joslittel
Die vrijdag is zeer sterk.

Ga voor het eerst in jaren weer eens een dag, met name voor de bijzondere shows met The Roots & Bilal & Jon Batiste en Snarky Puppy met Metropole.

Bilal jaren terug toevallig eens gezien in Paradiso, was verbluffend goed.

• Leuk
Waarderingen: wenteldave en Jantje
Die vrijdag is zeer sterk.

Ga voor het eerst in jaren weer eens een dag, met name voor de bijzondere shows met The Roots & Bilal & Jon Batiste en Snarky Puppy met Metropole.

Bilal jaren terug toevallig eens gezien in Paradiso, was verbluffend goed.
Dit is een andere Bilal dan de "hee minderjarig jochie, laat me eens je penis zien"-Bilal?

Oké, ik ben toch weer verkocht. Was wat sceptisch na de eerste worp, maar hiermee maken ze het wel goed. Emma Rawicz is ook een onverwachte!

Twijfel welke dag we dit jaar gaan. Neig met deze line up naar de vrijdag. Welke kiezen jullie?
Kan dit jaar naar alle waarschijnlijkheid helaas niet, maar zou voor de zaterdag gaan als ik een dag moest uitkiezen. Staan daar echt alleen maar rake namen op Burna Boy na (al is dat wel een toffe boeking in zekere zin), maar die kunnen we nog ontwijken. Vind dat het dit jaar weer heerlijk in elkaar zit!

Users who are viewing this thread