Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Gisteren Angine de Poitrine gezien op Les Nuits Botanique. Wat een show, wat een band! Heerlijk weirde sfeer, zeer strakke set en een publiek dat er vol voor ging vanaf het eerste nummer. Believe the hype!

Edit: Verder ook Model/Actriz en Chloe Slater meegepikt. Chloe Slater was niet heel speciaal en mist nog wat songs om echt een volledige set te kunnen boeien. Bij Model/Actriz stak de flamboyante frontman meteen het vuur aan de lont en zoog alle aandacht naar zich toe, maar hierdoor verdween de band iets te veel op de achtergrond vond ik. Liep de helft van de tijd door het publiek. Voor mij balanceerde het constant tussen entertainend en lichtjes enerverend. Maakt alvast de keuze tussen Model/Actriz en De La Soul op BKS iets makkelijker voor mij.
Oeh jaloers! Gister nog in loterijen getracht, maar dat bleek onmogelijk.

Ik ben wel vorige week naar een avond van Les Nuits geweest, met o.a. My New Band Believe (zeer sterk), Truthpaste (prima BNCR-kloon), Ugly (meer dan prima BNCR-kloon), Maria Somerville (geweldige gruizige sound, echt top!), Shame (lekker), SUUNS (fenomenale liveband blijft het) en Molchat Doma (behalve dat het cool is dat je naar Wit-Russische post-punk ook echt heel strak live) gezien.

• Leuk
Waarderingen: submarine
Oeh jaloers! Gister nog in loterijen getracht, maar dat bleek onmogelijk.

Ik ben wel vorige week naar een avond van Les Nuits geweest, met o.a. My New Band Believe (zeer sterk), Truthpaste (prima BNCR-kloon), Ugly (meer dan prima BNCR-kloon), Maria Somerville (geweldige gruizige sound, echt top!), Shame (lekker), SUUNS (fenomenale liveband blijft het) en Molchat Doma (behalve dat het cool is dat je naar Wit-Russische post-punk ook echt heel strak live) gezien.
Ik kon die avond in Nuits helaas niet, maar lineup was zeer stacked. Heel blij dat ik nog My New Band Believe ga kunnen zien dit jaar en Truthpaste ga ik ook zo even checken. Horse Lords dus niet gezien?

Gisteravond 16 Horsepower gezien in Doornroosje. Sackcloth 'n ashes staat al jaren in mijn top 3 van beste albums ever. Black soul choir is zo'n beetje mijn meest beluisterde track op Sporify. Denk dat ik Woven Hand en David Eugene Edwards solo misschien wel al 6 of 7 keer heb gezien. Maar 16 Horsepower nog nooit. Althans niet dat ik me kan herinneren. Dus ik was vooraf al helemaal hyped.

En wat werd het een mooie avond. Soort van greatest hits show, geweldig gespeeld in een tjokvolle zaal. Geweldig gewoon. De man heeft zo'n uitstraling ook.
Enige keer dat ik ze zag, was in de AB te Brussel wat later een officiële release kreeg "Live March 2001", 25 jaar later zondagavond in De Roma (duimen voor goed geluid 🙏) de replay :)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov
Gisteren Angine de Poitrine gezien op Les Nuits Botanique. Wat een show, wat een band! Heerlijk weirde sfeer, zeer strakke set en een publiek dat er vol voor ging vanaf het eerste nummer. Believe the hype!

Edit: Verder ook Model/Actriz en Chloe Slater meegepikt. Chloe Slater was niet heel speciaal en mist nog wat songs om echt een volledige set te kunnen boeien. Bij Model/Actriz stak de flamboyante frontman meteen het vuur aan de lont en zoog alle aandacht naar zich toe, maar hierdoor verdween de band iets te veel op de achtergrond vond ik. Liep de helft van de tijd door het publiek. Voor mij balanceerde het constant tussen entertainend en lichtjes enerverend. Maakt alvast de keuze tussen Model/Actriz en De La Soul op BKS iets makkelijker voor mij.
Was gisteren ook op Les Nuits Botanique. Wat een uitzinning publiek voor Angine de Poitrine, heerlijk zeg! Dit is meer dan een hype, dat is wel duidelijk. Was bij mij nog boven verwachting. Zo sterk en strak gespeeld, die gaan nog een stuk groter worden.

Ook Model/Actriz gezien, ik kan mij vinden in jouw commentaren. Maria Iskariot was goed en in vorm. Ook nog stukken van DITZ en ZEP gezien, die laatste smeet zich volledig zeg en kon niet van het podium stappen, speelde uiteindelijk 10 minuten langer dan aangegeven.

Blij dat ik er nog eens was: mooi kader daar en een zeer fijn publiek.

Was gisteren ook op Les Nuits Botanique. Wat een uitzinning publiek voor Angine de Poitrine, heerlijk zeg! Dit is meer dan een hype, dat is wel duidelijk. Was bij mij nog boven verwachting. Zo sterk en strak gespeeld, die gaan nog een stuk groter worden.

Ook Model/Actriz gezien, ik kan mij vinden in jouw commentaren. Maria Iskariot was goed en in vorm. Ook nog stukken van DITZ en ZEP gezien, die laatste smeet zich volledig zeg en kon niet van het podium stappen, speelde uiteindelijk 10 minuten langer dan aangegeven.

Blij dat ik er nog eens was: mooi kader daar en een zeer fijn publiek.
Les Nuits blijft voor mij toch een van de beste clubfestivals in België. Steeds sterke en brede programmatie met hier een daar want onontgonnen parels, divers en fijn publiek en ook niet te druk.

Ik was op voorhand was sceptisch over het vervangen van de grote tent door een openluchtpodium met die balkons. Acts als Angine en zeker Model/Actriz zag ik gewoon beter werken in het donker. Maar ik moet zeggen dat het (mede door het fantastische weer) echt wel een upgrade was.

Antony Szmierek in de Melkweg. Z’n grootste show buiten de UK tot nu toe zei hij. Leuke show!

Maar wat was de geluidsmix matig zeg. Voor een act met spoken word-achtige teksten zou ik verwachten dat de zang extra duidelijk moet zijn. Was af en toe echt niet te verstaan. Dat was wel echt jammer.

Verder dus goed vermaakt. Wel een kortere show, maar dat had ik wel verwacht :)

Ik was er ook. Zeer tevreden dat ik ze gezien heb op de moment dat ze hyperpopulair zijn. Dat dit het komende jaar zal aanslaan, staat vast. De grote vraag bij hen is of ze kunnen vernieuwend blijven werken. Want eens je het hebt gezien, blijft er alleen nog (tot op heden ijzersterke) de muziek over

Antony Szmierek in de Melkweg. Z’n grootste show buiten de UK tot nu toe zei hij. Leuke show!

Maar wat was de geluidsmix matig zeg. Voor een act met spoken word-achtige teksten zou ik verwachten dat de zang extra duidelijk moet zijn. Was af en toe echt niet te verstaan. Dat was wel echt jammer.

Verder dus goed vermaakt. Wel een kortere show, maar dat had ik wel verwacht :)
Ja wij vonden het geluid ook matig, maar de show heel tof! Erg naar mn zin gehad!

• Leuk
Waarderingen: Dante
Vrijdagavond naar Tricky geweest in Doornroosje. Was heel chill optreden, lekkere lome vibe in een donkerpaars decor. De twee vocalisten waren echt heel erg goed. Tricky zelf leek wel aardig stoned, maar dat droeg wel bij aan het sfeertje. De ontknoping was echt een daverende explosie. Heel tof.

Wel heel erg kort: na een uur was het al klaar.

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Gisteren naar Heidi Curtis geweest in de bovenzaal van Paradiso. Zij is echt fantastisch. Wat een fantastische zangstem heeft zij. Krachtig, maar ook emotioneel op momenten. Na de tijd nam ze nog eventjes de tijd voor een gezellig praatje. In de bovenzaal was het lekker rustig (in totaal was er denk ik 30 man).

Vestrock - gezien/gehoord:

vrijdag: The Sick Man Of Europe, Basht. (=13 in een dozijn), Channel Zero en YARD
zaterdag: Bleech 9:3, Magazines, Swim School (afgehaakt door vocals) , The Slow Readers Club, Paceshifters play Nirvana, STONE, Shame en dEUS.

Laatst bewerkt:
Nerf Herder heeft toch een gigantische bak aan hitjes en meezingers, beetje jammer dat ze hier amper bekend zijn.

En Braindead als voorprogramma, daar zit wel enorm wat potentieel in.

Fat Dog in de Ekko.

Geen band waarvoor ik bergen zou verzetten om ze te zien en/want - op King Of The Slugs na- geen band waar ik veel naar heb geluisterd, maar wel een van die echte festivalbands van de laatste jaren waar ik wel erg benieuwd naar was.

Ik was dit weekend nog niet aan sporten toegekomen en dat bleek na een uur zweten in de Ekko geen punt. Er was een energieke en gemoedelijke pit vanaf seconde 1 en een uur later was het hele zaaltje lekker afgemat, inclusief de bandleden die zelf die tegelijk met mij het gebouw verlieten. 'Fuck, that was hot!' 'Good gig though' 'But what was that thing with UUUUUUU!?' (overigens iets waar ik als Utrechter ook nog altijd wel wat bedenkingen bij heb, maar soit).

Na een heerlijk uur ben ik niet per se meer geneigd om naar Fat Dog te gaan luisteren, maar de status die ik ze had toebedeeld als ideale festivalband waar je - als je ervoor in de mood bent - altijd heen kunt voor een heel lekker uur losgaan: yep! Het deed me eigenlijk een beetje denken aan de bandjesversie van Bloody Beetroots en Chase & Status en hoewel dit hier voor sommigen vast als kritiek kan klinken, bedoel ik dat best positief (voor alle drie die acts).

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong en AngieH
Vond je Bleach 9:3 niet leuk?
Vestrock - gezien/gehoord:

vrijdag: The Sick Man Of Europe, Basht. (=13 in een dozijn), Channel Zero en YARD
zaterdag: Bleech 9:3, Magazines, Swim School (afgehaakt door vocals) , The Slow Readers Club, Paceshifters play Nirvana, STONE, Shame en dEUS.

Vond je Bleach 9:3 niet leuk?
Leuk wel maar een blijvende indruk? Nee.
Ik zou ze niet direct opnieuw gaan zien ondanks de eerder opgevangen "hype"-signalen.
Begin en einde vond ik sterker maar tussendoor konden ze mijn aandacht niet vasthouden.

Afgelopen weekend met @Jamel @nikita & @Querulante Partij naar het Fortress Festival geweest, dit is een black metal festival in Scarborough, North Yorkshire, Engeland op een toch wel heel mooie locatie namelijk de Scarborough Spa . Op het festival ook nog een meerdere festileaks meetings kunnen houden want ook @Not4U_Gunslinger was van de partij.

WhatsApp Image 2026-06-02 at 21.50.16.jpeg

Het festival is nog vrij jong (4e editie) maar heeft op die korte tijd toch al een ijzersterke reputatie opgebouwd dankzij een zorgvuldig samengestelde line-up met topacts en unieke optredens (album sets, first timers, nooit mogelijk geachte reünies , etc...). Hierdoor komt er dus ook een heel internationaal publiek op af.

Het festival is eigenlijk best makkelijk te bereiken, in Rotterdam 's avonds de ferry op naar Hull waar je in de morgen aankomt en vanaf daar is het slechts een uurtje richting festival.

De venue heeft een capaciteit van 1800 met 3 podia. Grand Hall (foto onder) & Theatre bevinden zich in het gebouw links op de foto hierboven en de 3e stage (Ocean Room) zit in het gebouw rechts. Tussen beide gebouwen zit een gang waar de merch zich bevond. De Grand Hall & Ocean Stage alterneren met 10 minuten pauze tussen optredens. Dus voldoende tijd om van het ene optreden naar het andere te gaan. De Ocean Room is wel significant kleiner dus daar is het wel kwestie van erop tijd te zijn als je er wil bij zijn. De Theatre stage heeft zitplaatsen en werd op zaterdag gebruikt voor talks met bands en op zondag was die voorbehouden voor de liefhebbers van Dungeon Synth.

WhatsApp Image 2026-06-02 at 21.51.19.jpeg

Tussen beide gebouwen was er gelegenheid om iets te eten. Over het eten niets te klagen, mooie porties en ook lekker. Ook waren er meerdere bars met een ruime selectie aan dranken bier / cider / ... Wat ook enorm meeviel was het enorme aanbod aan zitplaatsen, ik denk dat zelfs als iedere aanwezige tegelijk besloot om ergens te gaan zitten op een bank / stoel / muurtje dat dit gewoon mogelijk was.

WhatsApp Image 2026-06-03 at 17.56.05.jpeg

De affiche van dit jaar had Old Man's Child als headliner op zaterdag, deze staan volgende week ook op Graspop. Op zondag was er dan Gallowbraid die hun eerste optreden ooit speelden.

WhatsApp Image 2026-06-03 at 19.05.19.jpeg

In tegenstelling tot andere festivals waar ik van het ene podium naar het andere haast heb ik mij dit weekend gefocused op de optredens in de Grand Hall waar toch mijn must-sees stonden. Ik heb geen pogingen ondernomen om iets van de andere optredens mee te pikken in de andere zalen. Deze black metal optredens zijn doorgaans toch behoorlijk intens en dan is het wel aangenaam om daarna wat te verpozen in het zonnetje, iets te drinken/eten en een praatje te maken met zicht op zee. De kwaliteit van de 12 optredens die ik gezien heb was echter wel van bijzonder hoog niveau alles was eigenlijk goed tot fantastisch. Heb geprobeerd wat ik gezien heb op volgorde te zetten maar dat is niet echt evident want er waren toch wel heel wat bijzondere shows.

Dødheimsgard (za) Black Medium Current is een bijzondere plaat en dus ook de live uitvoering daarvan met 9 mensen op het podium is dat ook.
A Forest of Stars (zo) hun recente plaat Stack Overflow In Corpse Pile Interface komt eind dit jaar terug in de hoge regionen van mijn albumlijst.
Misþyrming (zo) dat werd maar intenser en intenser
Gallowbraid (zo) allereerste optreden dus van de band met hier en daar wel wat foutjes en een bijzonder zenuwachtige frontman maar dat maakt het ook wel weer memorabel. Hun EP uit 2010 is te kort om een headline show te vullen dus kregen we ook nog 2 erg veelbelovende songs van een aankomend album
Fluisteraars (zo) beste NL black metal band en dat hebben ze hier nog maar eens bewezen, ook hier een premiere van een nieuwe song uit een nieuw album dat er zit aan te komen.
Akercocke (za) heel goede visuele show met bijzondere inleidende film om de toon te zetten. Ook nog speciale vermelding voor de keyboardspeler die alleen al is de moeite waard om bezig te zien.

WhatsApp Image 2026-06-02 at 21.29.51.jpeg
Ossaert (za) zeldzaam optreden van deze NL band

WhatsApp Image 2026-06-02 at 21.29.35.jpeg
Vinterland (za) , Old Man's Child (za), Groza (za) , Mesarthim (za) & Abigail Williams (zo) waren allemaal gewoon goede shows.

Voor mij was het bezoek aan Fortress dus een dikke meevaller , kan quasi niets negatief bedenken. Op zaterdag waren er best lange rijen om van grote naar kleine zaal te gaan maar dat leek op zondag opgelost. Dronken Engelsen zijn ook al eens een issue maar ook dit was al bij al beperkt. Verder was het in de zalen zeker op zaterdag door het goede weer wel heel warm door het serre effect.

Voor het 5-jarig jubileum volgend jaar heeft Fortress alvast Emperor aangekondigd als headliner, nog even afwachten wat er nog qua bijzondere namen uit de hoed getoverd wordt maar een terugkeer volgend jaar behoort zeker tot de mogelijkheden.

Afgelopen weekend met @Jamel @nikita & @Querulante Partij naar het Fortress Festival geweest, dit is een black metal festival in Scarborough, North Yorkshire, Engeland op een toch wel heel mooie locatie namelijk de Scarborough Spa . Op het festival ook nog een meerdere festileaks meetings kunnen houden want ook @Not4U_Gunslinger was van de partij.

Bekijk bijlage 20924

Het festival is nog vrij jong (4e editie) maar heeft op die korte tijd toch al een ijzersterke reputatie opgebouwd dankzij een zorgvuldig samengestelde line-up met topacts en unieke optredens (album sets, first timers, nooit mogelijk geachte reünies , etc...). Hierdoor komt er dus ook een heel internationaal publiek op af.

Het festival is eigenlijk best makkelijk te bereiken, in Rotterdam 's avonds de ferry op naar Hull waar je in de morgen aankomt en vanaf daar is het slechts een uurtje richting festival.

De venue heeft een capaciteit van 1800 met 3 podia. Grand Hall (foto onder) & Theatre bevinden zich in het gebouw links op de foto hierboven en de 3e stage (Ocean Room) zit in het gebouw rechts. Tussen beide gebouwen zit een gang waar de merch zich bevond. De Grand Hall & Ocean Stage alterneren met 10 minuten pauze tussen optredens. Dus voldoende tijd om van het ene optreden naar het andere te gaan. De Ocean Room is wel significant kleiner dus daar is het wel kwestie van erop tijd te zijn als je er wil bij zijn. De Theatre stage heeft zitplaatsen en werd op zaterdag gebruikt voor talks met bands en op zondag was die voorbehouden voor de liefhebbers van Dungeon Synth.

Bekijk bijlage 20934

Tussen beide gebouwen was er gelegenheid om iets te eten. Over het eten niets te klagen, mooie porties en ook lekker. Ook waren er meerdere bars met een ruime selectie aan dranken bier / cider / ... Wat ook enorm meeviel was het enorme aanbod aan zitplaatsen, ik denk dat zelfs als iedere aanwezige tegelijk besloot om ergens te gaan zitten op een bank / stoel / muurtje dat dit gewoon mogelijk was.

Bekijk bijlage 20935

De affiche van dit jaar had Old Man's Child als headliner op zaterdag, deze staan volgende week ook op Graspop. Op zondag was er dan Gallowbraid die hun eerste optreden ooit speelden.

Bekijk bijlage 20928

In tegenstelling tot andere festivals waar ik van het ene podium naar het andere haast heb ik mij dit weekend gefocused op de optredens in de Grand Hall waar toch mijn must-sees stonden. Ik heb geen pogingen ondernomen om iets van de andere optredens mee te pikken in de andere zalen. Deze black metal optredens zijn doorgaans toch behoorlijk intens en dan is het wel aangenaam om daarna wat te verpozen in het zonnetje, iets te drinken/eten en een praatje te maken met zicht op zee. De kwaliteit van de 12 optredens die ik gezien heb was echter wel van bijzonder hoog niveau alles was eigenlijk goed tot fantastisch. Heb geprobeerd wat ik gezien heb op volgorde te zetten maar dat is niet echt evident want er waren toch wel heel wat bijzondere shows.

Dødheimsgard (za) Black Medium Current is een bijzondere plaat en dus ook de live uitvoering daarvan met 9 mensen op het podium is dat ook.
A Forest of Stars (zo) hun recente plaat Stack Overflow In Corpse Pile Interface komt eind dit jaar terug in de hoge regionen van mijn albumlijst.
Gallowbraid (zo) allereerste optreden dus van de band met hier en daar wel wat foutjes en een bijzonder zenuwachtige frontman maar dat maakt het ook wel weer memorabel. Hun EP uit 2010 is te kort om een headline show te vullen dus kregen we ook nog 2 erg veelbelovende songs van een aankomend album
Fluisteraars (zo) beste NL black metal band en dat hebben ze hier nog maar eens bewezen, ook hier een premiere van een nieuwe song uit een nieuw album dat er zit aan te komen.
Akercocke (za) heel goede visuele show met bijzondere inleidende film om de toon te zetten. Ook nog speciale vermelding voor de keyboardspeler die alleen al is de moeite waard om bezig te zien.

Bekijk bijlage 20937

Bekijk bijlage 20938
Vinterland (za) , Old Man's Child (za), Groza (za) , Mesarthim (za) & Abigail Williams (zo) waren allemaal gewoon goede shows.

Voor mij was het bezoek aan Fortress dus een dikke meevaller , kan quasi niets negatief bedenken. Op zaterdag waren er best lange rijen om van grote naar kleine zaal te gaan maar dat leek op zondag opgelost. Dronken Engelsen zijn ook al eens een issue maar ook dit was al bij al beperkt. Verder was het in de zalen zeker op zaterdag door het goede weer wel heel warm door het serre effect.

Voor het 5-jarig jubileum volgend jaar heeft Fortress alvast Emperor aangekondigd als headliner, nog even afwachten wat er nog qua bijzondere namen uit de hoed getoverd wordt maar een terugkeer volgend jaar behoort zeker tot de mogelijkheden.
Ja, ik mocht er dus ook bij zijn en kan me enkel volledig aansluiten bij de positieve woorden van Johan. Wat een machtig festival man, dat Fortress! De locatie ziet er op de foto's al geweldig uit, maar als je daar eenmaal staat dan is het nóg indrukwekkender. Mooiste festivallocatie waar ik ooit ben geweest. Het is echt heel bijzonder om na een prachtoptreden een zaal uit te lopen en direct een prachtig uitzicht over zee te hebben. Het weer hielp ook nog eens mee, want met zo'n 22 graden, een zonnetje en een licht zeebriesje was dat perfect.

Uiteindelijk liep mijn weekend zo dat ik (op wat kleine fragmenten na) enkel de 12 bands (6 op zaterdag, 6 op zondag) in de Mainstage heb bekeken. En dat waren allemaal goede tot fenomenale optredens, dus helemaal top! En eigenlijk is het dan wel heerlijk om na een intense black metal set rustig op een terrasje te kunnen gaan zitten, met een biertje erbij, zo lekker met uitzicht op zee eens rustig het concert op je laten inwerken en nabeschouwen met je vrienden. Om na een uurtje weer helemaal opgeladen de volgende set te kunnen gaan zien. Heel relaxte manier van festivalbeleving en door de uitmuntende boekingen met al die speciale sets, prachtige visuals op het podium, heel erg goed geluid en altijd een plek redelijk vooraan ben je eigenlijk bij elke set wel gegarandeerd van iets tofs.

Dus genoten van heel veel, maar muzikaal vooral van het achtergrondkoor bij Dødheimsgard, de ongelooflijk intense riffs van Misþyrming, de folky vibes van de viool van A Forest of Stars, de psychedelische krankzinnigheid van Ossaert, de prachtige visuals bij Vinterland, de ontroerende dwarsfluit bij Gallowbraid en de dromerige akkoordprogressies van Fluisteraars.

En uiteraard van het gezelschap van de genoemde Festileakers. Is toch wel een bijzonder iets dat je dankzij dit forum uiteindelijk met een groep van twee Nederlanders, twee Vlamingen en twee Duitsers naar een obscuur black metal festival in de UK gaat. Maar ik vind het helemaal top!

Bekijk bijlage 20924

Bekijk bijlage 20934

Bekijk bijlage 20935

Bekijk bijlage 20928

Bekijk bijlage 20937

Bekijk bijlage 20938

Wauw, bedankt voor deze uitgebreide terugblik op wat een geweldige trip en ervaring geweest moet zijn. Black metal is m'n ding niet maar los daarvan stiekem gezond jaloers ;) en wat een setting 🤘

• Leuk
Waarderingen: johanra en Jamel
Zo, wat een mooie beschrijvingen en enthousiaste verhalen over Fortress! Goed te lezen hoe jullie je vermaakt hebben. Klinkt goed allemaal, sterke line-up, speciale shows, geweldige plek en lekker weer. Stiekem erg jaloers…

• Leuk
Waarderingen: johanra en Jamel
Wat allemaal begon met het delen van unieke aankondigingen en de prachtige locatie daar, werd door mijn fantastische festileaks vrienden verder uitgewerkt tot een concreet plan. Plots leek dat bijzondere festival niet eens zo absurd qua prijs of afstand.

Dagje voordien aankomen en pas maandagavond vertrekken gaf ook nog de mogelijkheid om te genieten van de omgeving, waardoor dit hele weekend aanvoelde als een short break vakantie. Engeland liet zich met het weer dan ook nog van zijn beste kant zien en zo blik ik terug op mooie dagen vol natuur, cultuur, live muziek, bier, drank en het allerbelangrijkste, dit alles in fijn gezelschap.
1000059207.jpg
Zelf heb ik me wel gewaagd aan de andere zalen op beide dagen.
Zaterdag was de ocean room erg heet, dit was op zondag een heel stuk beter dus daar hebben ze snel in geschakeld. Het podium is daar laag en de indeling niet ideaal, maar ik mocht daar toch een fantastische set van Vespéral meemaken. Ik kijk nu al uit naar de vandaag aangekondigde Quebecse invasie op Samhain Antwerpen met datzelfde vespéral, hun andere band conifère en ook miserere Luminis (met een fantastisch nieuw album).
1000059205.jpg
De theatre stage bracht, zoals @johanra hier al eerder meldde op zaterdag 'forum talks'. Ik heb de talk met akercocke bijgewoond en daar erg van genoten. Als een live podcast vertelden de heren hoe Choronzon (het album dat we later die dag live zouden krijgen) meer dan 20 jaar geleden gevormd en ontvangen werd en hoe ze er zelf op terugkijken. Dit soort extra's geeft vaak een fijne inkijk in hoe de mensen in de band zijn, ten opzichte van elkaar, de muziek, het publiek. Akercocke scoorde daar zeker punten.
1000059203.jpg
Ik had ook graag de talk van vinterland bijgewoond, want hun enige album 'welcome my last chapter' dat ze 30 jaar geleden uitbrachten heeft me bij het inluisteren bij de keel gegrepen en is in sneltempo gegroeid tot een favoriet. Hun vlucht werd gecanceld en de forum talk daardoor niet mogelijk. Tussen de verschroeiende optredens even neerploffen in cinemazeteltjes en luisteren voelde echt als een leuke meerwaarde op zo'n festival.

1000059209.jpg

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread