Festival koopt kaartjes zelf 'terug' via Ticketswap

• Onderwerp starter Onderwerp starter wimbo
  • Startdatum Startdatum

wimbo

Nieuw lid
4 mei 2024
2
0
Zie de kop, is dit een vaak voorkomend fenomeen?

Ik had kaartjes voor een festival in de aanbieding, en tot mijn verbazing was de uiteindelijk koper het festival waar de kaartjes voor waren.

Grote vraag der vragen: warum???

Zie de kop, is dit een vaak voorkomend fenomeen?

Ik had kaartjes voor een festival in de aanbieding, en tot mijn verbazing was de uiteindelijk koper het festival waar de kaartjes voor waren.

Grote vraag der vragen: warum???
Ik zag afgelopen weekend dat Paaspop dit deed bij de kaarten goedkoper dan het origineel. Afgelopen jaren kocht ik kaarten voor Paaspop de vrijdag zelf via Swap omdat dit dan zowat de helft van de prijs was. Maar alles werd gekocht door het festival zelf. Kreeg je ook als melding als je er een wilde kopen.

Denk dat dit is voor wat extra winst. Als zij het kaartje opnieuw verkopen hebben ze het verschil als extra winst. Doe dat even x honderden, dan heb je toch even wat extra winst.

Even hardop aan het denken:
Steeds meer mensen wachten op TS om te kopen. Bij een overaanbod daar lijdt je reputatie er onder én loop je een hoop verkoop mis op het moment zelf, maar ook in de toekomst.
Als je als organisatie ze terugkoopt, kan je dit vermoedelijk als kost inbrengen, wat gunstig is, en heb je meer verkoop, zowel op dat moment zelf, als de volgende jaren.

Ik vermoed dat het daar wat mee te maken heeft. Maar het voelt wel redelijk 'fout'.

• Leuk
Waarderingen: won666
Eigenlijk best slim van Paaspop. Zelf een beetje verdienen aan het kopen en verkopen van kaarten. En meer 'normale' kaarten verkopen, omdat er geen goedkope kaartjes zijn.
Ook voor verkopers een prima oplossing. Weet je ook dat je kaartje niet weggaat voor bijvoorbeeld maar de helft van de prijs.

Kan je als organisatie ook niet gewoon aan ticketswap vragen om geen tickets te verkopen voor je event? Want heb dit toch al gezien dacht ik

Eigenlijk best slim van Paaspop. Zelf een beetje verdienen aan het kopen en verkopen van kaarten. En meer 'normale' kaarten verkopen, omdat er geen goedkope kaartjes zijn.
Ook voor verkopers een prima oplossing. Weet je ook dat je kaartje niet weggaat voor bijvoorbeeld maar de helft van de prijs.
Hoezo slim? Ik vind het eerder graaierig overkomen. Die kaart is al verkocht, dus paaspop heeft die opbrengst al. Maar dat is dan blijkbaar niet genoeg? Kaartje als organisatie 2 keer verkopen vind ik eigenlijk een beetje overdreven.

Ben ik het mee eens! Vind het alleen beetje jammer dat alles automatisch opgekocht word ipv dat er een loting werd gedaan ofzo zoals ik vaker zie. Ik heb genoeg mensen gehoord die door de prijs x line up geen weekend wilden gaan. Goedkopere Ticketswap haalt die mensen vaker nog wel over, wat dus ook weer zorgt voor extra bezoekers, dus extra omzet op het festival. Tenzij je 100% zeker weet dat je festival uitverkoopt, wat in dit geval niet was.

Hoezo slim? Ik vind het eerder graaierig overkomen. Die kaart is al verkocht, dus paaspop heeft die opbrengst al. Maar dat is dan blijkbaar niet genoeg? Kaartje als organisatie 2 keer verkopen vind ik eigenlijk een beetje overdreven.
De 15 procent service fee van ticketswap vind ik eerder graaierig overkomen.

Ik zag afgelopen weekend dat Paaspop dit deed bij de kaarten goedkoper dan het origineel. Afgelopen jaren kocht ik kaarten voor Paaspop de vrijdag zelf via Swap omdat dit dan zowat de helft van de prijs was. Maar alles werd gekocht door het festival zelf. Kreeg je ook als melding als je er een wilde kopen.

Denk dat dit is voor wat extra winst. Als zij het kaartje opnieuw verkopen hebben ze het verschil als extra winst. Doe dat even x honderden, dan heb je toch even wat extra winst.
Die melding zei toch dat een verkocht ticket op Ticketswap wordt verkocht aan Paaspop, waarna zij het ticket weer verkopen aan de nieuwe koper? Het is niet zo alsof Paaspop zelf lukraak tickets opkoopt. Wat de reden hiervoor is weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat het met geld te maken heeft. Over de verdeling van het geld kunnen Ticketswap en Paaspop gewoon afspraken maken ongeacht de constructie

Kan je als organisatie ook niet gewoon aan ticketswap vragen om geen tickets te verkopen voor je event? Want heb dit toch al gezien dacht ik
Voor buitenlandse concerten heb ik alvast regelmatig de melding gezien dat de verkoper doorverkoop via Ticketswap geweigerd heeft, ja.

Vorig jaar gebeurde dit ook voor Lentekabinet en Wildeburg. Door slecht weer kwamen bij de eerstgenoemde heel veel tickets op ticketswap voor rond de 20-25 euro (i.p.v. de oorspronkelijke 80), waarna alles ineens door het festival werd opgekocht, en de goedkoopste daarna ineens 55-60 euro waren. Er stonden toen steeds 10 tickets per bedrag op, die langzaam opschaalden; dus eerst 10 van 50, dan 10 van 52, enz.

Voor de festivals is het een logische keuze, want je voorkomt daarmee dat mensen in het vervolg denken dat ze altijd last minute wel een goedkoop kaartje kunnen vinden, en dan dus niet meer op tijd een ticket van de organisatie kopen. De festivals zelf controleren de prijzen van tweedehands tickets omdat zij alle tickets in handen hebben. Daarnaast verkopen ze die tickets op Ticketswap later nog een keer voor meer geld, dus als ze er alsnog genoeg op Ticketswap verkopen, kunnen ze daar in theorie geld aan verdienen, maar aangezien ze alles opkopen en waarschijnlijk een groot deel daarvan niet verkopen, denk ik dat het grootste deel het voorkomen van imagoschade is, en daarmee proberen te zorgen dat mensen gewoon op tijd een ticket bij de organisator zelf kopen.

Users who are viewing this thread