Graspop Metal Meeting 2024

won666

Support act
17 mei 2019
1.174
1.237
Hun genre-blending van metal en rave is fantastisch, die mannen weten hoe ze een show neerzetten en combineren toffe tracks met humor en keihard moshmateriaal. De populairiteit verdienen ze zeker imo! :)
Nog aan toevoegen, de shows die ze gaven tijdens hun recentste arena shows in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk: qua showelement kon Rammstein daar zelfs een puntje aan zuigen. Ik zag het ook alleen maar op YouTube wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Onne

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
102
294

Nog meer siked. Stuk interessanter dan al die 13 in een dozijn metalcore bands op GMM (waarvan de sound al 20 jaar geleden uitgeknepen is). Als ze niet tegelijk spelen met HEALTH, Textures of Ne Obliviscaris dan ga ik ze zeker checken. Sugoi! Toriaezu bīru!
Is jouw mening. Geef mij maar die 13 uit een dozijn core bands, want hier kan ik dus niks mee. Das het mooie aan Graspop: voor eenieder wat wils 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
165
204
Wat is eigenlijk de reden waarom Eskimo/Electric Callboy zo groot is geworden? Ik zie het verschil niet echt met bijvoorbeeld een Enter Shikari?
In het geval van EC is het in mijn ogen een vage elektronische mix tussen Engels en Duits met wat in de verte wat metal-invloeden?
ik denk ook de tijd van het ontstaan van de band. Enter shikari begin 2000 onstaan. EC in 2010. Ik vermoed dat sociale media hier enorm veel mee te maken heeft. Dat is toch wel iets wat mij nu meer opvalt is dat bands nu sneller doorbreken dan nieuwe bands die in 2000 starten. Enter shikari hun shows waren in begin enorm energie rijk. Ik weet nog me pukkelpop of groez 2007 of 2008 met trampolines, in stellingen klimmen,... . hun eerste albums waren geniaal en de latere iets softer en nog meer elektronische waar door ze enorm veel fans verloren hebben veel haters beetje wat er met nickelback is gebeurd. Niet te recht vind ik. Ik vind hun laatste album echt terug zalig. Terwijl bij EC hun fans maar blijven groeien. Ik weet dat er hier de vraag stellen of het metal is... . Ik vind ook niet dat het echt bij metal hoort maar als ik zin heb in een feestje is EC wel de plaats waar ik wil zijn. Bij Enter Shikari zijn hun teksten en hun muziek wel stuk beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.634
5.070
Is jouw mening. Geef mij maar die 13 uit een dozijn core bands, want hier kan ik dus niks mee. Das het mooie aan Graspop: voor eenieder wat wils 😊
Maar het probleem met die 13 uit een dozijn core bands is juist, dat het er ook daadwerkelijk 13 uit een dozijn op de gehele line-up zijn... ;)
Oftewel, de balans is een beetje zoek, zeg maar..
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.634
5.070
ik denk ook de tijd van het ontstaan van de band. Enter shikari begin 2000 onstaan. EC in 2010. Ik vermoed dat sociale media hier enorm veel mee te maken heeft. Dat is toch wel iets wat mij nu meer opvalt is dat bands nu sneller doorbreken dan nieuwe bands die in 2000 starten. Enter shikari hun shows waren in begin enorm energie rijk. Ik weet nog me pukkelpop of groez 2007 of 2008 met trampolines, in stellingen klimmen,... . hun eerste albums waren geniaal en de latere iets softer en nog meer elektronische waar door ze enorm veel fans verloren hebben veel haters beetje wat er met nickelback is gebeurd. Niet te recht vind ik. Ik vind hun laatste album echt terug zalig. Terwijl bij EC hun fans maar blijven groeien. Ik weet dat er hier de vraag stellen of het metal is... . Ik vind ook niet dat het echt bij metal hoort maar als ik zin heb in een feestje is EC wel de plaats waar ik wil zijn. Bij Enter Shikari zijn hun teksten en hun muziek wel stuk beter.
Je zegt het goed, Electric Callboy is pure party metal, daarom zijn ze zo populair.
Heel veel mensen, ook metalliefhebbers, willen bij een festival gewoon helemaal uit hun plaat kunnen gaan.
De populariteit van EC komt niet alleen van hun muziek, maar van hun hele thema, humor en uitstraling.
Teksten, videoclips, verkleedpartijen, live-optredens, etc. dragen daar allemaal aan bij.
Het is de metalequivalent van de eveneens megapopulaire Foute Party's, waar mensen lekker gek kunnen doen, lachen, zichzelf schminken en verkleden, en los kunnen gaan.

Afgezien van alle genres en subgenres, zou je metal (en muziek in het algemeen), ook wel kunnen indelen in verschillende 'gevoelscategorieën', die allen verschillende soorten metalheads aanspreken, zoals:

DYNAMISCH PUBLIEK:
Party metal:

  • Kenmerken: springen, moshen, crowdsurfen, op de grond roeien, hurken en opspringen
  • Voorbeelden van subgenres: power metal, folk metal, goregrind, nu-metal
  • Voorbeelden van bands: Electric Callboy, Alestorm, Sabaton, Gloryhammer, Babymetal, Powerwolf, Gutalax, Fleddy Melculy, Bloodywood, Korpiklaani, Limp Bizkit
Brute metal:
  • Kenmerken: headbangen, air guitar, moshen, crowdsurfen, wall-of-death
  • Voorbeelden van subgenres: thrash metal, death metal, metalcore, deathcore
  • Voorbeelden van bands: Kreator, Cannibal Corpse, Parkway Drive, Slaughter To Prevail, Pantera, Slayer, Sepultura, Dying Fetus
STATISCH PUBLIEK:
Technische metal:

  • Kenmerken: armen over elkaar, (aritmisch) hoofdknikken
  • Voorbeelden van subgenres: progressive metal, experimental metal, avant-garde metal, instrumental metal
  • Voorbeelden van bands: Opeth, Polyphia, Igorrr, The Ocean, Russian Circles, Antimatter
Sfeermetal:
  • Kenmerken: armen over elkaar, ogen dicht, hoofdknikken, (innerlijk) intens genieten
  • Voorbeelden van subgenres: black metal, stoner, post-metal, doom metal, death/doom, blackgaze, neo-folk
  • Voorbeelden van bands: Amenra, Ne Obliviscaris, Draconian, The Vintage Caravan, Alcest, Heilung, Rotting Christ
Epische metal:
  • Kenmerken: horns up, headbangen, (uiterlijk) intens genieten
  • Voorbeelden van subgenres: heavy metal, power metal, symphonic metal, pagan metal, viking metal, folk metal
  • Voorbeelden van bands: Iron Maiden, Avantasia, Ayreon, Nightwish, Epica, Amon Amarth, Blind Guardian, Heidevolk
Vanzelfsprekend zijn dit niet alle denkbare categorieën (of de beste benamingen), en is er veel overlap daartussen.
Aanvullingen/verbeteringen zijn altijd welkom uiteraard!

Het punt dat ik wil maken is echter dat je op heel verschillende manieren kan genieten van metal (of andere muziek).
Persoonlijk houd ik van al deze categorieën, maar er zijn ook genoeg metalheads die maar een of enkele ervan kunnen waarderen.
Dat is uiteraard geen enkel probleem, zolang iedereen elkaar maar in zijn waarde laat.
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.505
Voor de mensen die babymetal vet vinden, de band hanabie is nog vetter (naar mijn mening) zelfde straatje maar meer richting de hardcore kant echt een aanrader!
Precies dit! Hanabie vind ik muzikaal een heel stuk interessanter dan Babymetal. Wilde me er niet teveel mee bemoeien met de discussie maar Babymetal vind ik simpelweg k*tmuziek, klinkt nergens naar. En dat is ook de conclusie na een liveshow van ze. Hanabie triggert me dan wel weer.

En dan die argumenten over gatekeepen, dar vind ik altijd zo makkelijk en daarmee gooi je ook gelijk de discussie op slot. Omdat je een band met een ander geluid niet goed vind, betekent niet dat je niet open staat voor andere geluiden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en saurus

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.654
7.406
En dan die argumenten over gatekeepen, dar vind ik altijd zo makkelijk en daarmee gooi je ook gelijk de discussie op slot. Omdat je een band met een ander geluid niet goed vind, betekent niet dat je niet open staat voor andere geluiden.

Ligt er ook wel aan of je zoals jij stopt op het punt dat je het niks vind, of dat je er achteraan plakt dat het niet op GMM past of thuis hoort
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Jeroen

Campingartiest
9 feb 2015
90
83
Je zegt het goed, Electric Callboy is pure party metal, daarom zijn ze zo populair.
Heel veel mensen, ook metalliefhebbers, willen bij een festival gewoon helemaal uit hun plaat kunnen gaan.
De populariteit van EC komt niet alleen van hun muziek, maar van hun hele thema, humor en uitstraling.
Teksten, videoclips, verkleedpartijen, live-optredens, etc. dragen daar allemaal aan bij.
Het is de metalequivalent van de eveneens megapopulaire Foute Party's, waar mensen lekker gek kunnen doen, lachen, zichzelf schminken en verkleden, en los kunnen gaan.

Afgezien van alle genres en subgenres, zou je metal (en muziek in het algemeen), ook wel kunnen indelen in verschillende 'gevoelscategorieën', die allen verschillende soorten metalheads aanspreken, zoals:

DYNAMISCH PUBLIEK:
Party metal:

  • Kenmerken: springen, moshen, crowdsurfen, op de grond roeien, hurken en opspringen
  • Voorbeelden van subgenres: power metal, folk metal, goregrind, nu-metal
  • Voorbeelden van bands: Electric Callboy, Alestorm, Sabaton, Gloryhammer, Babymetal, Powerwolf, Gutalax, Fleddy Melculy, Bloodywood, Korpiklaani, Limp Bizkit
Brute metal:
  • Kenmerken: headbangen, air guitar, moshen, crowdsurfen, wall-of-death
  • Voorbeelden van subgenres: thrash metal, death metal, metalcore, deathcore
  • Voorbeelden van bands: Kreator, Cannibal Corpse, Parkway Drive, Slaughter To Prevail, Pantera, Slayer, Sepultura, Dying Fetus
STATISCH PUBLIEK:
Technische metal:

  • Kenmerken: armen over elkaar, (aritmisch) hoofdknikken
  • Voorbeelden van subgenres: progressive metal, experimental metal, avant-garde metal, instrumental metal
  • Voorbeelden van bands: Opeth, Polyphia, Igorrr, The Ocean, Russian Circles, Antimatter
Sfeermetal:
  • Kenmerken: armen over elkaar, ogen dicht, hoofdknikken, (innerlijk) intens genieten
  • Voorbeelden van subgenres: black metal, stoner, post-metal, doom metal, death/doom, blackgaze, neo-folk
  • Voorbeelden van bands: Amenra, Ne Obliviscaris, Draconian, The Vintage Caravan, Alcest, Heilung, Rotting Christ
Epische metal:
  • Kenmerken: horns up, headbangen, (uiterlijk) intens genieten
  • Voorbeelden van subgenres: heavy metal, power metal, symphonic metal, pagan metal, viking metal, folk metal
  • Voorbeelden van bands: Iron Maiden, Avantasia, Ayreon, Nightwish, Epica, Amon Amarth, Blind Guardian, Heidevolk
Vanzelfsprekend zijn dit niet alle denkbare categorieën (of de beste benamingen), en is er veel overlap daartussen.
Aanvullingen/verbeteringen zijn altijd welkom uiteraard!

Het punt dat ik wil maken is echter dat je op heel verschillende manieren kan genieten van metal (of andere muziek).
Persoonlijk houd ik van al deze categorieën, maar er zijn ook genoeg metalheads die maar een of enkele ervan kunnen waarderen.
Dat is uiteraard geen enkel probleem, zolang iedereen elkaar maar in zijn waarde laat.
Mooie opsomming :)
Wat ik mis in deze is het gekke verschijnsel van de laatste jaren. Allereerst, als we dan toch in hokjes duwen, ik val als liefhebber in bruut, technisch, sfeer en Episch (ec Powermetal). Ben ernstig goed in met de armen over elkaar naar mijn schoenen staren terwijl ik lichtelijk headbang, maar kan dit ook uitbundig of het aanroepen van de sinaasappelgod. Waar ik gewoon echt heel slecht op ga is het "HEY HEY HEY !!" wat tegenwoordig door die metallers gedaan moet worden evenals het meeklappen.
Ik ben groot Satyricon fan, maar het laatste concert dat ik kon meepikken was volgens mij nog op Fortarock, en daar kreeg ik gewoon plaatsvervangende schaamte hoeveel Satyr deze onzin over het optreden afriep. En sindsdien zie ik het meer en meer, zelfs bij bands die diepe black spelen of ernstige death, dan moet er op een of andere manier ineens geklapt of ge "hey-d" worden.. WAAROM!!??
Ben nieuwsgierig hoe anderen dit ervaren en of ik inderdaad gewoon zo'n ouwe, chagrijnige rocker aan het worden ben..
 

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
377
855
Oh Foxy FOXGOD, met je elastieke benen. Die wil elke avond naar een dancing toe. Zeg jongeman mag ik je meisie effe lenen? Wil met haar swingen want ik ben nog lang niet moe. En wil je vrijer dan niet even met je dansen? Dan roep ik quick quick slow want Foxy grijpt z’n kansen. Oh Foxy FOXGOD, met je elastieke benen. Die wil elke avond naar een dancing toe.
Enige reden dat ik dit kende is omdat dit vroeger in het stadion van Genk gespeeld werd als een bepaalde speler scoorde :D Anders had ik dit nooit van zijn leven geweten haha!
 
  • Leuk
  • Winning
Waarderingen: Jamel en duck

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.617
Wat is eigenlijk de reden waarom Eskimo/Electric Callboy zo groot is geworden? Ik zie het verschil niet echt met bijvoorbeeld een Enter Shikari?
In het geval van EC is het in mijn ogen een vage elektronische mix tussen Engels en Duits met wat in de verte wat metal-invloeden?
enter shikari is ook terug aan het boomen hoor
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.654
7.406
Mooie opsomming :)
Wat ik mis in deze is het gekke verschijnsel van de laatste jaren. Allereerst, als we dan toch in hokjes duwen, ik val als liefhebber in bruut, technisch, sfeer en Episch (ec Powermetal). Ben ernstig goed in met de armen over elkaar naar mijn schoenen staren terwijl ik lichtelijk headbang, maar kan dit ook uitbundig of het aanroepen van de sinaasappelgod. Waar ik gewoon echt heel slecht op ga is het "HEY HEY HEY !!" wat tegenwoordig door die metallers gedaan moet worden evenals het meeklappen.
Ik ben groot Satyricon fan, maar het laatste concert dat ik kon meepikken was volgens mij nog op Fortarock, en daar kreeg ik gewoon plaatsvervangende schaamte hoeveel Satyr deze onzin over het optreden afriep. En sindsdien zie ik het meer en meer, zelfs bij bands die diepe black spelen of ernstige death, dan moet er op een of andere manier ineens geklapt of ge "hey-d" worden.. WAAROM!!??
Ben nieuwsgierig hoe anderen dit ervaren en of ik inderdaad gewoon zo'n ouwe, chagrijnige rocker aan het worden ben..

Bedoel je hiermee ook alle interacties tussen elk nummer bij Powerwolf? Ik ga daar wel erg goed op. Een beetje theater en/of interactie met het publiek vind ik toch wel erg belangrijk om het verschil te maken tussen gewoon je nummers komen spelen of er echt iets van maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose en MarcoReusel

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.504
2.997
Mooie opsomming :)
Wat ik mis in deze is het gekke verschijnsel van de laatste jaren. Allereerst, als we dan toch in hokjes duwen, ik val als liefhebber in bruut, technisch, sfeer en Episch (ec Powermetal). Ben ernstig goed in met de armen over elkaar naar mijn schoenen staren terwijl ik lichtelijk headbang, maar kan dit ook uitbundig of het aanroepen van de sinaasappelgod. Waar ik gewoon echt heel slecht op ga is het "HEY HEY HEY !!" wat tegenwoordig door die metallers gedaan moet worden evenals het meeklappen.
Ik ben groot Satyricon fan, maar het laatste concert dat ik kon meepikken was volgens mij nog op Fortarock, en daar kreeg ik gewoon plaatsvervangende schaamte hoeveel Satyr deze onzin over het optreden afriep. En sindsdien zie ik het meer en meer, zelfs bij bands die diepe black spelen of ernstige death, dan moet er op een of andere manier ineens geklapt of ge "hey-d" worden.. WAAROM!!??
Ben nieuwsgierig hoe anderen dit ervaren en of ik inderdaad gewoon zo'n ouwe, chagrijnige rocker aan het worden ben..
Ik ben het helemaal eens met jou. Dit soort onzin haalt me keer op keer volledig uit de trance.
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
405
695
Ach babymetal who cares.
Vind het altijd wel grappig als ik mensen zie losgaan of discuseren over bands waar ik zelf niks mee heb.
Heb met meer dan helft van de lineup dit jaar helemaal niks maar heb er toch enorm veel zin.
Nog 10 weken mensen.. 😝🤟
#bijna
#gmm24
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MandyRose

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
498
1.225

Nog meer siked. Stuk interessanter dan al die 13 in een dozijn metalcore bands op GMM (waarvan de sound al 20 jaar geleden uitgeknepen is). Als ze niet tegelijk spelen met HEALTH, Textures of Ne Obliviscaris dan ga ik ze zeker checken. Sugoi! Toriaezu bīru!
Eerste wat ik dacht was dat zijn de oude Ghost pakjes van voor dat Tobias ze eruit geknikkerd heeft.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.505
Mooie opsomming :)
Wat ik mis in deze is het gekke verschijnsel van de laatste jaren. Allereerst, als we dan toch in hokjes duwen, ik val als liefhebber in bruut, technisch, sfeer en Episch (ec Powermetal). Ben ernstig goed in met de armen over elkaar naar mijn schoenen staren terwijl ik lichtelijk headbang, maar kan dit ook uitbundig of het aanroepen van de sinaasappelgod. Waar ik gewoon echt heel slecht op ga is het "HEY HEY HEY !!" wat tegenwoordig door die metallers gedaan moet worden evenals het meeklappen.
Ik ben groot Satyricon fan, maar het laatste concert dat ik kon meepikken was volgens mij nog op Fortarock, en daar kreeg ik gewoon plaatsvervangende schaamte hoeveel Satyr deze onzin over het optreden afriep. En sindsdien zie ik het meer en meer, zelfs bij bands die diepe black spelen of ernstige death, dan moet er op een of andere manier ineens geklapt of ge "hey-d" worden.. WAAROM!!??
Ben nieuwsgierig hoe anderen dit ervaren en of ik inderdaad gewoon zo'n ouwe, chagrijnige rocker aan het worden ben..
Ha mooie beschrijving van jezelf. Daar herken ik me eigenlijk ook wel in. Maar bij een echt goed optreden veranderd het lichtelijke headbangen in hard headbangen.

Maar goed, dat was je vraag niet. Ik herken zeker wat je zegt maar wel alleen bij de 'serieuzere' muzieksoorten. Je voorbeeld van Satyricon past hierbij perfect. Die muziek wil ik beleven, ervaren en niet als een lompe pseudoviking met een slappe vuist in de lucht Hey staan schreeuwen. Doe mij de Amenra show dan maar, pure intensiteit en concentratie van begin tot eind. Maar dit gaat voor mij wel alleen op bij deze muzieksoorten. Bij een Powerwolf of Sabaton sta ik ik wel weer vrolijk mee te doen met klappen maar dat hoort ook meer bij powermetal, dat draait om energie en interactie.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.400
6.663
Mooie opsomming :)
Wat ik mis in deze is het gekke verschijnsel van de laatste jaren. Allereerst, als we dan toch in hokjes duwen, ik val als liefhebber in bruut, technisch, sfeer en Episch (ec Powermetal). Ben ernstig goed in met de armen over elkaar naar mijn schoenen staren terwijl ik lichtelijk headbang, maar kan dit ook uitbundig of het aanroepen van de sinaasappelgod. Waar ik gewoon echt heel slecht op ga is het "HEY HEY HEY !!" wat tegenwoordig door die metallers gedaan moet worden evenals het meeklappen.
Ik ben groot Satyricon fan, maar het laatste concert dat ik kon meepikken was volgens mij nog op Fortarock, en daar kreeg ik gewoon plaatsvervangende schaamte hoeveel Satyr deze onzin over het optreden afriep. En sindsdien zie ik het meer en meer, zelfs bij bands die diepe black spelen of ernstige death, dan moet er op een of andere manier ineens geklapt of ge "hey-d" worden.. WAAROM!!??
Ben nieuwsgierig hoe anderen dit ervaren en of ik inderdaad gewoon zo'n ouwe, chagrijnige rocker aan het worden ben..
Hear, hear! Ik ben ook een expert in met de armen over elkaar een band bemoedigend toeknikken. En als het echt een goed concert is, het hele gebeuren beleven als een grote emotionele, spirituele ervaring. Op die momenten vind ik de 'hey, hey, hey's' ook een ontzettend hinderlijke onderbreking. Shagrath van Dimmu Borgir is er ook zo eentje, die om de anderhalve minuut om publieksinteractie vraagt. Zo zonde. Juist ook tijdens de subtiele overgangen, die ik intens wil beleven.

Zoals Jos al zegt, er zijn ook wel weer shows waar ik het minder storend of juist een meerwaarde vind als er wat interactie is. Het mooiste vind ik shows die door een publiek intens worden beleefd en waar dan op een gegeven moment spontaan vanuit het publiek zelf wat mee-geklap ontstaat. Of bij een band als Epica, waar ze ook wel om meeklappen en 'hey hey' vragen, maar slechts een aantal keer per show en goed getimed, dat het een extra uiting van intens meebeleven kan zijn. Terwijl bij bands als Powerwolf, bij wie je het publiek vaker hoort dan de zanger zelf en die hele interactie gewoon een act is, daar haak ik direct op af.
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
261
405
Ik vind dat het Hey gebeuren inderdaad bij bepaalde genres hoort. Bij black metal moet je dat niet gaan doen, maar bij een powermetal band en sommige metalcore bands (BMTH lijkt me ook zo'n band) vind ik dat t erbij hoort. Persoonlijk doe ik altijd luid keels mee.
Ligt enorm aan hoevaak en wanneer een band/zanger dit doet. Vind een Avatar bv dit erg mooi doen. Niet al te vaak maar die momenten dat ze het doen maken ze er een show van. Zo hoort de HEY ook een beetje vaag in het nummer, maar de zanger maakt er een mooie act van(nummer is When the snow lies Red). Maar na om t in elk nummer te doen gaat me ook wel te ver (tenzij het in het nummer zelf verwerkt zit).
Vond een Amon amarth vorig jaar het erg gaaf doen tijdens een row pit. De zanger begon die pit een beetje aan te sturen door ROW ROW in een tempo te schreeuwen, maar dat zit ook in het nummer verwerkt zoals vele wel weten waarschijnlijk wel weten (nummer is Put your back into the oar)
 

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
90
167
Leuk om te lezen hoe verschillend jullie de publieksparticipatie ervaren. Het is bij mij echt afhankelijk van het moment. De ene keer trek ik het bij Satyricon prima, de andere keer wat minder. En het is ook wel afhankelijk van het nummer.

De enige die echt regelmatig in m'n irritatiezone kwam was Anneke in haar Gatheringtijd. Die keek en danste soms zo opgewekt tijdens de nummers dat het een beetje scheef ging lopen met de muziek. Maar goed, haar zangkwaliteiten compenseerden dat dan weer voor meer dan 100% en het liet natuurlijk ook weer zien dat ze er veel lol in had.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bokirules en dvdh666

Jeroen

Campingartiest
9 feb 2015
90
83
Ik vind dat het Hey gebeuren inderdaad bij bepaalde genres hoort. Bij black metal moet je dat niet gaan doen, maar bij een powermetal band en sommige metalcore bands (BMTH lijkt me ook zo'n band) vind ik dat t erbij hoort. Persoonlijk doe ik altijd luid keels mee.
Ligt enorm aan hoevaak en wanneer een band/zanger dit doet. Vind een Avatar bv dit erg mooi doen. Niet al te vaak maar die momenten dat ze het doen maken ze er een show van. Zo hoort de HEY ook een beetje vaag in het nummer, maar de zanger maakt er een mooie act van(nummer is When the snow lies Red). Maar na om t in elk nummer te doen gaat me ook wel te ver (tenzij het in het nummer zelf verwerkt zit).
Vond een Amon amarth vorig jaar het erg gaaf doen tijdens een row pit. De zanger begon die pit een beetje aan te sturen door ROW ROW in een tempo te schreeuwen, maar dat zit ook in het nummer verwerkt zoals vele wel weten waarschijnlijk wel weten (nummer is Put your back into the oar)
Leuk te lezen hoe jullie hierin staan. En ja, bij sommige muziek "hoort" het er als het ware bij, maar wanneer een Shagrath dat idd ook continue doet, haak ik af, dan trek ik het erg slecht. Zo was ik een tijd terug ook bij Swallow the Sun.. ik was echt blij dat hij niet zoiets deed, toch een van mijn grootste favorieten, het zou zo hard afbreuk doen aan de concertervaring.. Dat en de bloedverziekende Dutch Disease zoals ze het nu genoemd hebben..

Jouw voorbeeld van Avatar vind ik een goede, ik ben fan van Avatar geworden eigenlijk ook om het hondstrouwe publiek en de enorme showervaring, dat kunnen zij als de beste, en de aanmoedigingen zullen we ze maar noemen, zijn dan toevoegend en zelfs strak gepland, past prima.

Overigens, jouw Amon voorbeeld... ik ga daar dus wel echt enorm slecht op, die achterlijke roeiactie.. Prima hoor, ik weet ook, het is Amon, ze doen meer van dit soort neuzelarij, maar ik was dus in de Bijlmer Bier Tent (vanwege overigens MH die er ook was), en werd LETTERLIJK meegetrokken om mee te doen met dit infantiele roeien.. Prima dat iedereen dat doet, maar ik HOEF natuurlijk niet mee te doen he.. Net als dat ik al een paar jaar niet meer in een pit ga, dat is fysiek voor mij een uitdaging tegenwoordig.. Dat je lekker met het publiek dit doet, soit, maar doe gewoon je ding, vind ik een stuk leuker!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken