Rock Werchter 2027

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chiel
  • Startdatum Startdatum
Als je me citeert, moet je wel de volledige zin citeren he ;) Ik zei dat De selectie aan mensen op dit forumtopic representatiever zijn dan louter streamingcijfers. Als in: ik geloof dat als je bv. de 20 actiefste posters in dit topic een afgebakend budget zou geven om een affiche samen te stellen, deze affiche in totaal meer kaartjes zou schuiven en beter zou ontvangen worden door de gemiddelde combi-bezoeker, dan wanneer je een affiche met datzelfde budget zou samenstellen louter gebaseerd op streamingcijfers.

Dat diezelfde selectie van 20 forumgangers het beter zou doen dan de bookers heb ik dan ook niet beweerd 😁. Al vind ik nu ook niet dat je objectief kan zeggen dat die bookers het zo fameus doen de voorbije 10 jaar. Het festival is, in tegenstelling tot Pukkelpop, nooit snel uitverkocht en soms zelfs nog niet tegen de deuren open gaan. Dat de weide uiteindelijk soms nog redelijk vol staat voor bepaalde acts ligt voor een groot deel ook aan de vaak zeer karige alternatieve programmatie (of soms zelfs het totale gebrek daaraan).
Het festival hoeft niet snel uit te verkopen om van een goede editie te spreken, gelukkig maar want Pukkelpop toestanden kan ik best missen bij een van mijn favoriete festivals. De aantallen die Werchter aantikt zijn nog steeds gigantisch.

Pukkelpop is natuurlijk een heel ander festival maar ik heb nog maar zelden de affiche van Werchter willen inwisselen voor die van Pukkelpop.

Vanuit het standpunt van de organisatie is dat wel dé graadmeter natuurlijk, hé. Snel uitverkopen zorgt voor een zeer welgekomen financiële zekerheid, bespaart heel wat dure advertentiecampagnes en verdoken kortingacties op tickets (kortingen via de Cera, KBC...). Rock Werchter zou ook helemaal niet uitverkopen met de Pukkelpop-affiche, is een totaal ander festival. Maar binnen de contouren en 'smoel' van het festival vind ik nu niet dat je kan zeggen dat RW de voorbije 10 jaar heel sterk programmeert, een uitzondering te na gelaten.

• Leuk
Waarderingen: koolket
Vanuit het standpunt van de organisatie is dat wel dé graadmeter natuurlijk, hé. Snel uitverkopen zorgt voor een zeer welgekomen financiële zekerheid, bespaart heel wat dure advertentiecampagnes en verdoken kortingacties op tickets (kortingen via de Cera, KBC...). Rock Werchter zou ook helemaal niet uitverkopen met de Pukkelpop-affiche, is een totaal ander festival. Maar binnen de contouren en 'smoel' van het festival vind ik nu niet dat je kan zeggen dat RW de voorbije 10 jaar heel sterk programmeert, een uitzondering te na gelaten.
Alle grote haalbare namen binnenhengelen in een breed spectrum zoals ze altijd al doen, vaak iets exclusief, een fantastische Barn en dan jong talent op The Slope. Op Glastonbury en Primavera na (niet te vergelijken festivals ook) is er geen ander festival in Europa die het hen jaar na jaar nadoet. Dat het niet altijd in ieders straatje is, dat is ook wel waar.

Maar binnen de contouren en 'smoel' van het festival vind ik nu niet dat je kan zeggen dat RW de voorbije 10 jaar heel sterk programmeert, een uitzondering te na gelaten.
Die discussie komt ook jaarlijks terug, maar waar hebben ze dan exact steken laten vallen? Met het gegeven dat je nu eenmaal moet roeien met de riemen die je hebt en die worden elk jaar wat schaarser op Werchter. Pukkelpop heeft dankzij hun opzet daar veel minder last van omdat het veel minder headliner-gedragen is. Heb toch het gevoel dat ze in Werchter elk jaar een mooie balans proberen te vinden tussen de grootst mogelijke namen, obscuurdere indie-darlings en een paar hypes van het moment.

• Leuk
Waarderingen: RuneBrico
Het gaat me niet per se om steken laten vallen of grote namen mislopen. Maar ik vind het 'alternatief' programmeren naar de avond toe bijvoorbeeld vaak echt heel zwak. Op een van de grootste gitaar-based festivals anno 2026 is het toch een zwaktebod dat er doorgaans niet 1 alternatief is tijdens het laatste uur van de mainstage-afsluiter? En het uur ervoor staat er meestal hoogstens een elektronische act, die voor veel RW-gangers ook niet echt als alternatief voelt. Als de mainstage-afsluiter niet je ding is, zit er vaak niets anders op dan gewoon vervroegd naar de camping gaan.

Daarnaast ook een steriele, saaie weide-indeling, dramatische eentonige Bevers&Bevers-catering ... En alles is ook veel te ver van elkaar: de afstand tussen de shuttle-drop off en festivalweide, of tussen festivalweide en The Hive... Ik ken meerdere mensen die daarom alleen al afgehaakt zijn de voorbije jaren.

Nu, ik ga meestal uiteindelijk wel combi naar RW en dan amuseer ik me ook zeker. Maar keer toch altijd huiswaarts met het gevoel dat er organisatorisch toch nog veel te winnen valt. Iets wat ik bij Pukkelpop, Glastonbury, Primavera ... helemaal niet heb. RW is (m.i. door die organisatorische manco's) heel line-up based, en de ticketverkoop is elk jaar dan ook zeer sterk afhankelijk van de namen die ze weten te strikken. Iets waar internationaal gezien veel majors een stuk minder last van hebben.

Laatst bewerkt:
Het gaat me niet per se om steken laten vallen of grote namen mislopen. Maar ik vind het 'alternatief' programmeren naar de avond toe bijvoorbeeld vaak echt heel zwak. Op een van de grootste gitaar-based festivals anno 2026 is het toch een zwaktebod dat er doorgaans niet 1 alternatief is tijdens het laatste uur van de mainstage-afsluiter? En het uur ervoor staat er meestal hoogstens een elektronische act, die voor veel RW-gangers ook niet echt als alternatief voelt. Als de mainstage-afsluiter niet je ding is, zit er vaak niets anders op dan gewoon vervroegd naar de camping gaan.

Daarnaast ook een steriele, saaie weide-indeling, dramatische eentonige Bevers&Bevers-catering ...

Nu, ik ga meestal uiteindelijk wel combi naar RW en dan amuseer ik me ook zeker. Maar keer toch altijd huiswaarts met het gevoel dat er organisatorisch toch nog veel te winnen valt. Iets wat ik bij Pukkelpop, Glastonbury, Primavera ... helemaal niet heb.
Rock Werchter is op vandaag niet meer gitaar-based. Het is uitgegroeid naar een festival dat breed programmeert volgens wat er leeft. En ja er zijn nog veel gitaren en die worden vaak gesmaakt, maar het is niet per se wat altijd moet. Dit is dus wat ik wil zeggen met je eigen straatje. En het ene jaar is het meer van dit en het andere van dat.

En met Apero, wijnbar, Rocco, Loic zijn spel, enz. zijn er qua verbreding aanbod ook al enkele stappen gezet. En ik vermoed dat de komst van enkele foodtrucks dit jaar aan Klub C wel positief geëvalueerd zal worden en uitgebreid.

Rock Werchter is op vandaag niet meer gitaar-based. Het is uitgegroeid naar een festival dat breed programmeert volgens wat er leeft. En ja er zijn nog veel gitaren en die worden vaak gesmaakt, maar het is niet per se wat altijd moet. Dit is dus wat ik wil zeggen met je eigen straatje. En het ene jaar is het meer van dit en het andere van dat.

En met Apero, wijnbar, Rocco, Loic zijn spel, enz. zijn er qua verbreding aanbod ook al enkele stappen gezet. En ik vermoed dat de komst van enkele foodtrucks dit jaar aan Klub C wel positief geëvalueerd zal worden en uitgebreid.
Het is maar wat je gitaar-based noemt. Pakweg The XX en Gorillaz hadden ook gitaren bij. Dikwijls wordt in de context van Rock Werchter met gitaarmuziek harde gitaren bedoeld, maar dat is eigenlijk onterecht.

Rock Werchter is op vandaag niet meer gitaar-based.
?? Natuurlijk wel :ROFLMAO:. Het is niet omdat ze (gelukkig) al eens wat breder durven te gaan de laatste jaren, dat het festival in essentie niet meer gitaar-based is. Kijk alleen al naar de 2 laatste mainstage namen van de voorbije 2 edities: Deftones, Linkin Park, Simple Minds, Green Day, Nothing But Thieves, Yungblud, Noah Kahan, Olivia Rodrigo, The War On Drugs, Mumford & Sons, Lewis Capaldi, The XX, Gorillaz, 21 Pilots, Moby, The Cure.

Op Moby na zijn het ALLEMAAL artiesten met muziek waar de gitaar centraal staat of minstens een fundamenteel aandeel in de (live)muziek heeft.
RW is de meest conservatieve major waar ik al geweest ben op vlak van programmatie, en daar is ook niks mis mee. Dat geeft het festival net zijn smoel: elk jaar de grootste beschikbare artiesten in het ruime gitaar-genre boeken.

Daarnaast ook een steriele, saaie weide-indeling, dramatische eentonige Bevers&Bevers-catering ... En alles is ook veel te ver van elkaar: de afstand tussen de shuttle-drop off en festivalweide, of tussen festivalweide en The Hive... Ik ken meerdere mensen die daarom alleen al afgehaakt zijn de voorbije jaren.
De steriele uitstraling is imo ook al wat gebeterd, maar daar valt idd nog wel wat te winnen. Catering ook absoluut, al kun je natuurlijk ook geen 88.000 mensen per dag alleen met foodtrucks bedienen, plus er zijn toch al heel wat extra opties bijgekomen, genre Smaakfabriek en Rocco.
Maar ja de bushalte etc valt nu eenmaal niet veel aan te wijzigen, dat hangt samen met de locatie en daar kan Werchter nu eenmaal niet veel aan doen behalve verhuizen maar daar is nu echt géén animo voor.

• Leuk
Waarderingen: RutgerGM
?? Natuurlijk wel :ROFLMAO:. Het is niet omdat ze (gelukkig) al eens wat breder durven te gaan de laatste jaren, dat het festival in essentie niet meer gitaar-based is. Kijk alleen al naar de 2 laatste mainstage namen van de voorbije 2 edities: Deftones, Linkin Park, Simple Minds, Green Day, Nothing But Thieves, Yungblud, Noah Kahan, Olivia Rodrigo, The War On Drugs, Mumford & Sons, Lewis Capaldi, The XX, Gorillaz, 21 Pilots, Moby, The Cure.

Op Moby na zijn het ALLEMAAL artiesten met muziek waar de gitaar centraal staat of minstens een fundamenteel aandeel in de (live)muziek heeft.
RW is de meest conservatieve major waar ik al geweest ben op vlak van programmatie, en daar is ook niks mis mee. Dat geeft het festival net zijn smoel: elk jaar de grootste beschikbare artiesten in het ruime gitaar-genre boeken.
De gitaar komt veel voor, maar is echt niet meer gitaar-based zoals het oude patroon met rockers en stevige gitaren (zoals hier net mooi uitgelegd door collega-forummember). Alles kan en alles mag, tot op zekere hoogte. En je opsomming geeft ons beide gelijk. En eigenlijk zijn we het met elkaar eens als ik het zo lees. Al wil jij nog meer gitaren tijdens de gitaren ;)

Om het met de woorden van Rock Werchter te zeggen:
Over Rock Werchter: Het grootste muziekfestival van België vindt in 2027 plaats van donderdag 1 juli tot en met zondag 4 juli in het Festivalpark in Werchter. Rock Werchter maakt er een erezaak van om elk jaar weer met de beste en meest boeiende line-up uit te pakken. Rock vormt de solide bodem voor een eclectisch programma dat niet in hokjes denkt. Gevestigde waarden versus nieuwe talenten. Op Rock Werchter kan en mag dat. Rock Werchter is een unieke belevenis.

• Leuk
Waarderingen: RutgerGM
Afstand Hive-weide is toch totaal niet ver?

Zelfs die bussen zijn gewoon heel goed te doen.
Als er daardoor mensen zijn niet meer gaan, vraag ik mij af wat ze dan wel verwachten.
De 20 minuten lopen van de bushalte naar het festivalterrein horen voor mij helemaal bij de festivalervaring. De groep festivalgangers wordt gaandeweg groter en groter, de muziek zwelt langzaam aan, de koorts begint te stijgen...
Eerlijk is eerlijk, op de terugweg 's nachts lijkt de afstand een stuk groter.

Laatst bewerkt:

Zelfs die bussen zijn gewoon heel goed te doen.
Als er daardoor mensen zijn niet meer gaan, vraag ik mij af wat ze dan wel verwachten.
De mensen krijgen een hartaanval als ze zien hoever je van camping B op Pinkpop tot het terrein moet lopen.... Ik vind het echt een prima afstand, even de roes eruit lopen na de tijd en binnen 30 minuutjes na de laatste noot ben je als je wilt al wel op de camping

Minuut of 15? Ik vind het altijd wel prima te doen, en als alternatief heb je natuurlijk de campings die een stuk dichterbij liggen.

Op PKP liggen de campings dichtbij maar daar is de afstand naar de parking weer een hel. Vind ik een stuk vervelender, dat lange gezeul met je bagage.

• Leuk
Waarderingen: luluasas
Minuut of 15? Ik vind het altijd wel prima te doen, en als alternatief heb je natuurlijk de campings die een stuk dichterbij liggen.

Op PKP liggen de campings dichtbij maar daar is de afstand naar de parking weer een hel. Vind ik een stuk vervelender, dat lange gezeul met je bagage.
Ik heb dat ook nooit een probleem gevonden.

Afgelopen jaar voor het eerst A1 gestaan en ik miste zelfs de halve liter bvo die perfect is om van de Hive naar het terrein te lopen.
Met een smoske of broodje Martino in de andere hand was dat altijd een perfecte lunch wandeling.

Op LowLands heb ik eens op nog geen 100m van de ingang gestaan.
Ook geen feest als ze dan al ‘s ochtends vroeg de soundcheck doen.

Nu, ik ga meestal uiteindelijk wel combi naar RW en dan amuseer ik me ook zeker. Maar keer toch altijd huiswaarts met het gevoel dat er organisatorisch toch nog veel te winnen valt. Iets wat ik bij Pukkelpop, Glastonbury, Primavera ... helemaal niet heb. RW is (m.i. door die organisatorische manco's) heel line-up based, en de ticketverkoop is elk jaar dan ook zeer sterk afhankelijk van de namen die ze weten te strikken. Iets waar internationaal gezien veel majors een stuk minder last van hebben.
Ik vind de organisatie van Werchter juist bizar goed geregeld altijd voor een enorm evenement met zoveel mensen. Hoef nooit ergens lang te wachten, ik loop vanaf de parking zo mijn camping op en zo door naar het festival terein

Het enige waar ik me bij Werchter al jaren aan stoor, is dat er vrijwel niets verder verwijderd is van de weide dan de fietsparking. Dat is mensen ontmoedigen om met de fiets te komen, bij andere festivals ligt dat altijd vlak bij de ingang.

• Leuk
Waarderingen: koolket
Het enige waar ik me bij Werchter al jaren aan stoor, is dat er vrijwel niets verder verwijderd is van de weide dan de fietsparking. Dat is mensen ontmoedigen om met de fiets te komen, bij andere festivals ligt dat altijd vlak bij de ingang.
100 procent gelijk!

Users who are viewing this thread