Graspop Metal Meeting 2026

Die free skullies worden inderdaad echt niet uitbetaald, bizar dat die dat veranderd hebben zonder iets aan te kondigen. Gewoon 10 euro weg nu. Voortaan maar een stuk minder skullies inslaan dan.
 
Wtf, ik had echt veel te veel ingeslagen, zelfs nog 66 skullies over. Er is toch ook nooit iets gecommuniceerd over "gratis" skullies, alleen dat ze goedkoper waren in de VVK?

Als je dan ook nog eens een refund fee moet betalen vind ik het wel echt bizarre oplichterij.
 
Wtf, ik had echt veel te veel ingeslagen, zelfs nog 66 skullies over. Er is toch ook nooit iets gecommuniceerd over "gratis" skullies, alleen dat ze goedkoper waren in de VVK?

Als je dan ook nog eens een refund fee moet betalen vind ik het wel echt bizarre oplichterij.
Ja het is in voorgaande jaren ook nooit op deze manier gegaan, belachelijk.
 
Je moet gewoon goed inschatten hoeveel je verbruikt en niet een x aantal keer 20 skullies inslaan met het idee dat je dan winst maakt bij het refunden.

Vind het allemaal wel logisch en prima te verantwoorden om het zo te doen, zodat je niet van die praktijken krijgt van mensen die 300 skullies in een keer kopen om winst te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Valthys
Je moet gewoon goed inschatten hoeveel je verbruikt en niet een x aantal keer 20 skullies inslaan met het idee dat je dan winst maakt bij het refunden.

Vind het allemaal wel logisch en prima te verantwoorden om het zo te doen, zodat je niet van die praktijken krijgt van mensen die 300 skullies in een keer kopen om winst te maken.
inschatten is dan ook erg moeilijk, ik heb dit jaar bijna 30 skullies minder gebruikt dan vorig jaar door de hitte
 
Je moet gewoon goed inschatten hoeveel je verbruikt en niet een x aantal keer 20 skullies inslaan met het idee dat je dan winst maakt bij het refunden.

Vind het allemaal wel logisch en prima te verantwoorden om het zo te doen, zodat je niet van die praktijken krijgt van mensen die 300 skullies in een keer kopen om winst te maken.
Het ging me nooit op winst behalen, ik dacht gewoon dat de skullies die je niet zou opmaken zouden worden terug gestort tegen dat oorspronkelijke bedrag van 3,60, maar zodat ik in ieder geval genoeg had en niet voor 3,90 bij hoefde te kopen op het festival zelf. Zie het meer als een safety stock zonder risico. En daarnaast heb ik inderdaad ook minder verbruikt dan verwacht en ben ik de zondag ook eerder naar huis gegaan (ook niet ingecalculeerd).

Vind niet dat je GMM hierin hoeft te verdedigen, als de communicatie anders was geweest, was ik er ook anders mee om gegaan.

Plus ik zie nu op m'n skullie account ook wel wat gekke transacties, zoals 8 skullies voor 2 halve liters... ja makkelijk verdienen zo.
 
  • Wow
Waarderingen: BlackwaterPark
Even voor het beeld van mensen een simpel rekensommetje.
Stel je hebt 40 skullies gekocht in de pre-sale tegen 3,60. Je hebt dan 2x 72 euro betaald.

Je gebruikt 20 skullies op het festival. Je hebt dan dus 3,60 betaald voor je gebruikte skullies.

De overige 20 skullies houd je over: 18,64 normale skullies en 1,54 'free' skullies. Je vraagt een refund aan. Je krijgt enkel voor je 18,64 skullies geld terug. Maar: je krijgt per skullie 3,90. Dat is 72 euro.

Je bent dus niet meer kwijt dan zou moeten. Het is gewoon dat je onder het oude systeem nog minder dan 3,60 zou hebben betaald per skully omdat hun systeem zo flawed was.

Als je 22 skullies hebt gebruikt heb je dus je 2e gratis pool skullies ook gebruikt en ben je zelfs iets goedkoper uit dan 3,60.
 
Gewoon vreemd om te adverteren dat je skullies in voorverkoop 3.60 kosten, terwijl je eigenlijk 3.90 betaald, maar 1.54 "gratis" Skullies krijgt. Zal wel te maken hebben met de automatische refund die je niet kan opdelen in "refunds voorverkoop aan = 3.60" en "refunds op het terrein = 3.90". Ach ja, het zal uiteindelijk wel kloppen :D Maar ze konden extra verwarring vermijden :p

En zoals eerder al aangekondigd, dat bovenop een refund fee voelt gewoon niet zo netjes. Heb het gevoel dat er qua prijzen dit jaar redelijk wat miscommunicatie gebeurde en dat voelt toch niet echt "Graspops" aan. (Denk maar even aan de prijzen van Camping Inferno, die bij betaling hoger bleken dan gecommuniceerd op de site. Reactie van Graspop achteraf was dat het om een foutje ging, daarna de prijzen op de website aangepast/verhoogd.)

Zeker als ik gisteren dan ook lees dat Alcatraz met hetzelfde systeem werkt en géén refundkosten vraagt ...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het nu inderdaad, @Valthys heeft helemaal gelijk
Excuses voor het verspreiden voor verwarring
Je krijgt gewoon al het geld terug, het aantal skullies is minder maar de waarde van de skullies is omhoog gegaan
Ik geef de schuld aan de warmte, ik kan niet meer nadenken in 37 graden
 
  • Leuk
Waarderingen: Valthys en MetalLimbo
Even voor het beeld van mensen een simpel rekensommetje.
Stel je hebt 40 skullies gekocht in de pre-sale tegen 3,60. Je hebt dan 2x 72 euro betaald.

Je gebruikt 20 skullies op het festival. Je hebt dan dus 3,60 betaald voor je gebruikte skullies.

De overige 20 skullies houd je over: 18,64 normale skullies en 1,54 'free' skullies. Je vraagt een refund aan. Je krijgt enkel voor je 18,64 skullies geld terug. Maar: je krijgt per skullie 3,90. Dat is 72 euro.

Je bent dus niet meer kwijt dan zou moeten. Het is gewoon dat je onder het oude systeem nog minder dan 3,60 zou hebben betaald per skully omdat hun systeem zo flawed was.

Als je 22 skullies hebt gebruikt heb je dus je 2e gratis pool skullies ook gebruikt en ben je zelfs iets goedkoper uit dan 3,60.
Maar als je maar 3 skullies zou laten refunden ben je wel de pineut, omdat je free skully dan nog steeds openstaat. juist?
 
Maar als je maar 3 skullies zou laten refunden ben je wel de pineut, omdat je free skully dan nog steeds openstaat. juist?
Nee, je Free Skully wordt normaal altijd als eerste gebruikt, maar wel per batch van 20.

Je koopt 2x 20 Skullies, dan verbruikt hij eerst je eerste 1.54 Free Skullies, daarna je overige 18 betaalde en daarna opnieuw de gratis Skullies alvorens over te gaan naar de betaalde.
 
Het ging me nooit op winst behalen, ik dacht gewoon dat de skullies die je niet zou opmaken zouden worden terug gestort tegen dat oorspronkelijke bedrag van 3,60, maar zodat ik in ieder geval genoeg had en niet voor 3,90 bij hoefde te kopen op het festival zelf. Zie het meer als een safety stock zonder risico. En daarnaast heb ik inderdaad ook minder verbruikt dan verwacht en ben ik de zondag ook eerder naar huis gegaan (ook niet ingecalculeerd).

Vind niet dat je GMM hierin hoeft te verdedigen, als de communicatie anders was geweest, was ik er ook anders mee om gegaan.

Plus ik zie nu op m'n skullie account ook wel wat gekke transacties, zoals 8 skullies voor 2 halve liters... ja makkelijk verdienen zo.

Dat je minder verbruikt door hitte en door eerder naar huis te gaan, kan de organisatie dan ook niks aan doen.

Net als de gekke transacties, lijkt me meer een fout van de vrijwilligers dan van de organisatie.

Prima om in te calculeren wat je normaal verbruikt en eventueel een setje skullies extra te doen, maar dan heb je dus 1 skully minder op je refund op een volledig weekend Graspop… Ik blijf het een logische keuze vinden om het als organisatie zo te doen.

Maar als je maar 3 skullies zou laten refunden ben je wel de pineut, omdat je free skully dan nog steeds openstaat. juist?

De free skullies gaan wel per set van 20 als eerste op, dacht ik te lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik vind dat Skullies gedoe flauwekul. Laat de festivalhangers gewoon een vaste som op hun kaart zetten, en ook gewoon in € bepalen op de weide. Ik veronderstel dat de gewone prijs nu moet vermeld worden, maar het is en blijft rekenen hoeveel skullies je nog hebt. En dat men €3.5 durft te vragen voor een refund is nog erger. Een verkapte winst.

Op Hellfest betaal je bij de eerste keer opladen €1.5 als kost, ongeacht het bedrag je wenst op te laden (het gaat per €25). En overal waar je iets koopt, eten, drinken of merch (dat laatste kan je ook met een kredietkaart betalen) betaal je in €. En tonen ze ook hoeveel er nog op je polsbandje/rekening staat.
 
Ik zie één verkeerde transactie bij mezelf. Ik kan mezelf het moment prima voor de geest halen. Was bij de pizza's tussen de Marquee en de Jupiler. Het arme meisje stond volledig in haar eentje én in de brandende zon. Ik kan me niet voorstellen dat dit expres is gegaan en juist alles dat het in de heat of the moment mis is gegaan. Oké, het kostte me 2 skullies extra, maar van opzet lijkt me in mijn geval geen sprake. Bij de meeste transacties kreeg ik keurig alles te zien. Bij sommige was ik zelf veels te druk met bier doorgeven, of wat dan ook. En ik vermoed dat ik bij die pizza gewoon last had van de zon of de alcohol.

Eventuele onduidelijke communicatie vanuit weeze-events/graspop over de refund vind ik wel kwalijk maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Koekdoos
Hier ook maar even m'n bevindingen van afgelopen editie neerpennen. Voor mij sinds 2022 opnieuw een volledig weekend en voor het eerst op Metal Town. Ik ga omgekeerde psychologie toepassen en maar zeggen dat Metal Town absoluut stront is en zeker niet zou mogen aangeprezen worden om verdere populariteit te winnen, zodat ik zeker niet wat zekerder ben van een spot de komende jaren... ;) ;)

Organisatorisch kan je moeilijk tippen aan Graspop. OK, die warmte in de tenten zou iets beter onder controle moeten geweest zijn. Extra waterpunten waren in een mum van tijd aanwezig op het terrein. Knap werk vind ik het.

De vriendengroep en mezelf waren in ieder geval voorbereid op een hete editie: een frigo vol ijskoud bier op de camping om elke dag perfect te starten.

DONDERDAG:
Na gearriveerd en geïnstalleerd op de camping dan toch maar de fiets richting terrein genomen. We kwamen tijdens Danko Jones aan en dus helaas ook de meeting gemist. Danko Jones met de eerste festivalpint in de aanslag... Je kan je festival veel slechter aanvatten lijkt me.
Door het verplaatsen van Wind Rose - En Bulls On Parade me minder zegt - dan maar mee met de rest van de groep de Marquee in voor Gatecreeper. Zegt me niet zo heel veel en naeen kwartiertje toch maar richting de Main Stage voor Accept en Wind Rose. Op zich zat ik er nog niet lekker in (door de hitte) en die bands dus maar vanop afstand bekeken. Wind Rose zelfs verlaten om een mooie plek (2e rij) te claimen bij Lakeview. Kijk, nu kwam ik er lekker in door die heerlijke Countrymetal. Een eerste hoogtepuntje van de dag. Daarna tijd om te eten en opnieuw de Metal Dome in, opnieuw redelijk vooraan, voor Bloodywood. Wauw. Een kolkende Metal Dome met heel veel sfeer in de voorste regionen (hoe het midden/achteraan de tent overkwam, geen idee). Hoogtepunt nummer 2 is een feit. Hierna toch maar uitblazen en "afkoelen" aan de Jupiler Stage met Pennywise op de achtergrond.
Dan richting de Main Stage voor wat nineties nostalgie met Limp Bizkit. De eerste keer dat ik hen zag en vond het wel een geinige gimmick. De intermezzo's waren inderdaad wel iets te lang, maar ze hadden tenminste nog wat leuke opvulling met wat andere nineties bangers terwijl. De meesten laten het tijdens die intermezzo's gewoon stil.
Het plan was om The Offspring nog mee te pakken, maar door de hevige regenval toch maar de Marquee bezocht om te schuilen. Die was in eerste instantie al afgezet, maar de organisatie besliste toch om die opnieuw voor een groter deel open te maken om meer mensen te laten schuilen. Als de meeste buien achter de rug waren toch maar beslist om de camping op te gaan zoeken. Tijdens de wandeling nog de laatste nummers van The Offspring meegekregen. Hier baalde ik wel even van.

VRIJDAG:
Door de immense hitte de vrijdag wat later gestart dan voorzien. Ik heb Asomvel laten vliegen en pas in het midden van Mammoth kwam ik het terrein op. Nog even WVH vanop een afstandje bekeken en dat klonk gewoon weer goed, solide. Daarna nog Cavalera "Chaos A.D." zittend vanop het gras meegekregen om met nieuwe energie klaar te staan voor Trivium. Dat was gewoon weer een sollicitatie naar toekomstige headliner. Hoogtepunt nummer één was opnieuw aangebroken. Tijdens Sex Pistols toch maar even de schaduw opgezocht en aan de praat geraakt met een groepje Australiërs. Ik sta er altijd van versteld wat voor nationaliteiten naar ons kleine Belgenlandje komen om festivals als Graspop te bezoeken.
Daarna richting de Metal Dome voor Kadavar. Een must see op m'n lijstje en opnieuw een spot dicht bij de barrier kon ik me helemaal laten meeslepen door dit quartet. Het komt volgens mij niet vaak voor dat de zanger zich links positioneert, een beetje '"out of the picture" en de bassist in het midden de show steelt als een echte frontman. Ik liep met een voldaan gevoel de hete tent opnieuw buiten nadien. Daarna vanop een afstand gekeken naar Alter Bridge. Achteraf gezien had ik misschien liever wat meer in de mensenmassa gestaan, maar ik wou m'n kruid nog niet verschieten voor Volbeat.
Na AB opnieuw samengekomen met de vriendengroep en Cradle Of Filth een kans gegeven... Na 4 nummers er toch maar de brui aan gegeven. De hoge uithalen van Mr. Filth lijken echt letterlijk op kattengejank. Wel een pluspuntje voor de zangeres. De Marquee dus maar uitgelopen en een goed plekje gezocht voor Volbeat. Ik ben enorm biased maar ik vond het optreden echt goed. Hij was best goed bij stem en de setlist zat ook echt nice in elkaar.
Opnieuw kroop ik moe maar enorm voldaan in m'n tent. Klaar voor een bloedhete 3e dag.

ZATERDAG:
Op papier was de Metalcore-zaterdag de minste voor mij. Ik had dus een trage opstart voorzien, maar stond tegen het einde van The Pretty Wild (die erg goed klonken trouwens) al op de weide. Fleddy Melculy vanop een afstand meegekeken en, hoewel ik die normaal niet vaak opzet, wel onder de indruk van het optreden en staat sinds toen dan ook in m'n vaste playlist. We bleven nog even aan de mainstage hangen voor P.O.D. en ook daar weinig slechte punten op aan te merken. Hierna me laten verrassen en met de groep meegegaan naar Rivers Of Nihil. Opnieuw redelijk vooraan de Metal Dome en me laten meeslepen door deze band. Zang-technisch is het niet meteen de band die ik thuis zou opzetten, maar de extra dimensie door de saxofoon vond ik erg geslaagd. Ook deze staat sinds dit weekend wat vaker op. Daarna Primal Fear op een afstandje bekeken maar tijdens de set beslist om een rondje Metal Market te doen. Bij terugkomst aan de praat geraakt in de schaduw van het reuzenrad en zodoende Sonata Arctica en Uncle Acid laten varen. Ook Queensrÿche kon me niet genoeg boeien. Dan maar op de tribunes aan de Jupiler Stage zitten wachten en een half uurtje voor Avatar een mooie plek gaan zoeken vooraan. Wauw, wauw, wauw. De laatste tijd Avatar meer gaan luisteren en waarderen. Hun laatste album luister ik ook best vaak dus toen Captain Goat werd ingezet, was ik al verkocht. Strakke set met banger after banger. Dit was voor mij hét optreden van Graspop 2026. Het plan was om in de verte nog wat mee te krijgen van BMTH, maar door de aankomende onweersbuien toch maar beslist om de tocht naar de tent in te zetten. Daar pas aangekomen kwamen de eerste druppels al uit de lucht. Tentje in en helemaal klaar voor de laatste dag.

ZONDAG:
De dag waar ik misschien wel het meest naar uitkeek was aangebroken. Door de hitte wel een iets latere start van de dag dan ik vooraf had gepland. Tijdens Life Of Agony de weide op en vanop een afstand klonk dat niet verkeerd. Toch niet de hele set gekeken en maar eens een rondje op het terrein gedaan. Heel even piepen bij de Karaokemannen en -vrouwen van Amaezing Snake in het Classic Rock Café. Geinig.
Opnieuw richting de Main Stage dan om Europe te zien. Klonk zeker niet verkeerd en als je als frontman een paar keer "godverdomme" de weide instuurt, dan heb je me mee. Wel jammer van Carrie, die had ik eigenlijk wel verwacht.
Extreme al zittend meegekregen. Tja. Als je moet eindigen met een tribute aan / cover van Ozzy, dan geef je toch toe dat je eigen repertoire niet het van je is? Daarna was het tijd voor Foreigner. Een band waar ik een enorm zwak voor heb. Met een nieuwe frontman aan het roer was ik best nieuwsgierig. Hoewel ik de vorige (Kelly) wat charmanter vond, vond ik 'm zeker niet slecht. Opnieuw erg genoten van de vele hits die Foreigner op hun naam hebben staan. Tijdens Foreigner opnieuw een goed plekje gezocht voor Black Label Society. 5e rij, recht in het midden, recht voor the almighty Zakk Wylde. Wat een gitaarvirtuoos is hij toch. Heerlijk genoten. Jammer van de korte onderbreking tijdens Suicide Messiah. Even bijtanken met Alice Cooper op de achtergrond. Hoewel ik Alice al 2 keer vanop een afstandje heb gekeken, vond ik 'm deze keer het minst goed van allemaal. De beste man wordt er natuurlijk niet jonger op. Toch ook weer een aantal fijne meezingmomenten tijdens de set. Tijdens Electric Callboy toch maar rechtgesprongen en - net zoals het hele veld voor mijn gevoel - een stevig feestje gebouwd aan de Main Stage. Eerste keer dat ik hen zag en heb me meer dan prima vermaakt! Volgende keer misschien toch nog wat dichter in het feestgedruis me begeven.
Def Leppard liet ik voor wat het is. Ik ging nog wat verder dansen in de Metal Dome bij Carpenter Brut. Heer-lijk. De ontlading die je meemaakt als de eerste noten van Maniac worden ingezet zijn magisch. Dit zijn momenten waar je aan terugdenkt.
Na CB hadden we het idee om met de hele groep samen naar Sabaton te kijken. Enkelen waren tijdens Def Leppard al aardig naar voor gegaan. Het leek een mission impossible om ze terug te vinden, maar 2 minuten voor aanvang hadden we elkaar gevonden. Tijd voor een perfecte afsluiter van deze hete vierdaagse! Omringd door een aantal gezellige Noorderburen hebben we gefeest, gezongen en crowdsurfers vakkundig naar hun eindbestemming gebracht. Helemaal bezweet, moe en voldaan was het tijd om naar ons tentje te gaan. GMM26 was weer fantastisch.
Als de line-up het toelaat ben ik volgend jaar gewoon opnieuw bij.
 
Ik had 120 skullies gekocht, en die waren op het einde ook allemaal netjes op.

Ik zie ook wel 1 transactie die ik zeker niet gedaan heb, misschien nog meer aan de togen maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Bij mij gaat het om het kopen van een pokebowl en op exact hetzelfde tijdstip een watermeloen? Als het een fout van de vrijwilligers is dan dat altijd gebeuren, maar het lijkt mij toch niet correct dat de stand van de pokebowl ook zaken kan aanduiden die daar niet te koop zijn?
Na een tijd ga je gewoon denken dat de vrijwilligers hun skullies op zijn, en dat ze met andere kramen afspreken dat ze een snack meenemen en bij de volgende klant zullen bijtellen?
 
  • Thinking
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread