Graspop Metal Meeting 2026

Deze dag loop ik met een grote boog om de north stage heen. Op South ben ik nog te vinden.

Must sees: Sabaton, Life of Agony

Want to see: Alice Cooper

Probably see: Evergrey, Battle Beast, Electric callboy

Probably not: Europe, Black Label Society, Extreme

Won’t see: Def Leppard, Foreigner

Sabaton: toch een must see voor mij! Door omstandigheden nog nooit live kunnen zien dus ik hoop nu het wel te halen op zondagnacht eindelijk 😅 (wel pas na The Plot in You)

Electric Callboy: ook een must see voor mij! Altijd een feestje en echt een favoriet van mij!

Black label: ken ik niet, maar aangezien ik niks anders te doen heb dan zal ik het wss volgen in de achtergrond met mijn laatste avondmaal

Extreme: zelfde als hierboven maar dan met een 4-uurtje

Life of Agony: hiervoor ga ik nog niet op tijd op de wei zijn en ik ga het ook niet missen, niets voor mij

Battle beast: normaal te vroeg op de dag en ook de reden dat ik ze andere jaren gemist heb. Mits ik toch de energie zou hebben om zo vroeg de wei op te gaan ga ik ze wel zien maar ga er ook geen rust voor laten.

Def Leppard: zal ik waarschijnlijk een stukje van meepikken voor ik verhuis naar The Plot in You

Alice Cooper: altijd een zalige show! Zal ik zeker bij zijn!

Foreigner: zou ik normaal wel willen zien, maar ik ga dan normaal kijken naar Set it Off, deze benieuwd me iets meer en heb ik nog nooit gezien, Foreigner wel!

Europe: Zie Battle Beast met als verschil dat ik Europe wel al 2 maak gezien heb

Evergrey: ken ik niet zo en wat ik hoorde sprak me niet aan, dus skip!

Bekijk bijlage 20703
Kan ik ergens aannemen dat dit de parking situatie zou kunnen worden? Als ik naar de parking tijdens AC/DC kijk bijvoorbeeld. Paars staat dan zuidelijk en zou ook via een zuidelijke ingang kunnen arriveren, spreid de drukte misschien ook? Geen idee hoe dat normaal gaat?
Vanaf rood lijkt het dan een flinke wandeling naar Boneyard in vergelijking met paars, of lijkt dat maar zo?

Vanaf rood lijkt het dan een flinke wandeling naar Boneyard in vergelijking met paars, of lijkt dat maar zo?
Over verharde wegen met kraampjes/stands en punten om even te rusten (drinken) heb ik liever dan via paars over het stoffige bospad moeten. Met de 2024 editie zelfs 3km moeten lopen maar ook allemaal over verharde wegen. Dat is met een (zware) bolderkar echt een heel stuk beter te doen.

Over verharde wegen met kraampjes/stands en punten om even te rusten (drinken) heb ik liever dan via paars over het stoffige bospad moeten. Met de 2024 editie zelfs 3km moeten lopen maar ook allemaal over verharde wegen. Dat is met een (zware) bolderkar echt een heel stuk beter te doen.
Bij de 2024 editie heb ik mijn zoon en maat bij de ingang van Inferno afgezet met alle bagage op de bolderkar. Naderhand zelf een half uurtje gelopen met rugtas en een paar biertjes voor onderweg. Ik heb verder geen idee hoe dat zit met Boneyard of Crypt, maar is dat niet op dezelfde manier te realiseren? Dat je eerst medereizigers afzet in de nabijheid van de camping en zelf nakomt. Mits je medereizigers hebt natuurlijk.

Sabaton: ik heb geprobeerd het te luisteren/leuk te vinden, maar het pakt me totaal niet. Live (met de nodige pilsjes achter de kiezen) zal het wellicht meer aanslaan en aangezien er niks tegenover staat het laatste uur, ga ik dan toch maar even kijken. Sowieso wordt het eerst Mastodon en/of Plot In You.

Electric Callboy: dit wordt een hit or miss denk ik. Ben wel erg nieuwsgierig en met mijn voorliefde voor zowel metalcore als voor de hardere stijlen, waar ze ook elementen van gebruiken (al is het dan niet het type waar ik van hou), zijn de juiste ingrediënten aanwezig. Aan de andere kant kan ik ook niet meer dan 3 nummers achter elkaar luisteren voor ik er alweer genoeg van heb.

Black Label Society: ontdekt bij het inluisteren en vind het wel tof. Dacht in eerste instantie wel even een reïncarnatie van Ozzy te horen 😅 Jammer van de clash met Periphery, wordt een momentopname.

Extreme: paar leuke nummers, niet meer dan dat.

Def Leppard: zie Extreme

Europe: zie Extreme en Def Leppard

Alice Cooper: die schaar ik wel ietsje hoger in dan de 3 bovengenoemde bands. Wil ik opzich wel zien, maar Lagwagon is ook nog een optie.

Foreigner: die vind ik van alle "rollator bands" op deze line up de tofste muziek hebben, dus normaliter zou ik wel gaan kijken. Daarentegen ook weer een clash met Set It Off, wat behoorlijk in mijn straatje valt. Ook dit wordt weer een momentopname.

Evergrey: ja dit is wel een hele vette ontdekking. Wil ik graag zien!

Life of Agony: zegt me niet zo veel, een dezer dagen eens opzoeken

Battle Beast: Meh

Laatst bewerkt:
Bij de 2024 editie heb ik mijn zoon en maat bij de ingang van Inferno afgezet met alle bagage op de bolderkar. Naderhand zelf een half uurtje gelopen met rugtas en een paar biertjes voor onderweg. Ik heb verder geen idee hoe dat zit met Boneyard of Crypt, maar is dat niet op dezelfde manier te realiseren? Dat je eerst medereizigers afzet in de nabijheid van de camping en zelf nakomt. Mits je medereizigers hebt natuurlijk.
Dat heb ik weleens gedaan, maar als brave burger (met alleen een grote bek) ben ik altijd erg bang dat de Gendarmerie mij dan komt halen. Ik ben ook niet graag die persoon in de file die rustig de wagen gaat uitladen terwijl achter mij mensen staan te wachten.

En met ingang van Inferno bedoel je op de Kastelsedijk bij de fietsenstalling toch? Ook daar kom je volgens mij de woensdag alleen ''per ongeluk'' als je dus de borden negeert en met Google Maps navigatie rijdt. Maar dan ben je overgeleverd aan hoe serieus de persoon in het hesje z'n taak neemt die dag.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
South Stage

Sabaton:
wss het einde meepikken na Mastodon, maar heb ze inmiddels al zo vaak gezien dat ik het mss wel wat beu aan het geraken ben...

Electric Callboy: zou ik ook over kunnen zeggen dat ik ze wat beu geraak, want elke keer als Spotify er een nummer van tussen zwiert, skip ik het tegenwoordig. MAAR, live is dit zo'n verschil! Vorig jaar op de Lokerse Feesten bliezen ze me (al voor de vierder keer) van mijn sokken. Wat een grave show! Dus, ik teken ook dit jaar present voor een dik feestje!

Black Label Society: de meest bad-ass looking frontman in de moderne metal, maar ik vind de muziek maar niets...

Extreme: niet mijn ding.

Life of Agony: geen idee, het is de laatste dag, er zijn ook rustmomentjes nodig. Ik ga ze dan wel vanop de tribune in de verte met een (paar) pintje(s).

Battle Beast: normaal is Powermetal helemaal niet mij cup of tea, maar dat zit voor Battle Beast toch helemaal anders. Ik vind een Powermetal band die het beste van zichzelf staat te geven als opener van de main op de laatste festivaldag altijd wel zijn charme hebben (dat is mss iets in mijn hoofd, maar er staat er elk jaar wel zo eentje). Battle Beast is zo'n band die mega catchy schijven heeft, een beest van een frontvrouw had (de nieuwe heb ik nog niet bezig gezien) en er in geslaagd is mij helemaal vast te kluisteren vorige keer. Ik sta dit jaar ook weer lekker vroeg aan de main.

North Stage

Deff Leppard:
clasht met Mastodon, en ik skip dus DL met zijn paar fijne meebrullers graag.

Alice Cooper: ja tof, coole show, lekkere meezingers, maar ik ga er geen moeite voor doen om er te geraken. Als ik te moe ben of als de groep anders bepaalt, vog ik de groep.

Foreigner: idem

Europe: idem, al skip ik sowieso het einde voor Wargasm

Evergrey: ken ze niet, mss dat ik na Battle Beast wel even blijf hangen.

• Leuk
Waarderingen: MandyRose en Lars.
Dat heb ik weleens gedaan, maar als brave burger (met alleen een grote bek) ben ik altijd erg bang dat de Gendarmerie mij dan komt halen. Ik ben ook niet graag die persoon in de file die rustig de wagen gaat uitladen terwijl achter mij mensen staan te wachten.

En met ingang van Inferno bedoel je op de Kastelsedijk bij de fietsenstalling toch? Ook daar kom je volgens mij de woensdag alleen ''per ongeluk'' als je dus de borden negeert en met Google Maps navigatie rijdt. Maar dan ben je overgeleverd aan hoe serieus de persoon in het hesje z'n taak neemt die dag.
Vorig jaar was de Kastelsedijk op woensdag namiddag nog niet afgesloten; we kwamen aan rond 18u denk ik en we hebben toen ook gewoon alles uit de auto gegooid aan de ingang van Inferno. Op minder dan een minuut ben je weer weg.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Sabaton: kijk er naar uit om de show te zien. luister ze voor de rest helemaal niet dus wordt een ontdekking

Electric Callboy: Mijn absolute must see telkens ze komen. Ondanks datk ze momenteel niet echt meer opzet, blijft dit voor mij een best of both worlds band zoals om de redenen die Pommer ook al aangaf. Zorgt voor een voor mij nostalische feest sfeer. Valt uiteraard knal tijdens WK poulematch van België, just my luck, zal dus vluchtig volgen worden op de gsm en nadien de 2e helft gaan meepikken.

Al de rest buiten Life of agony is goed als dagvulling waar het niet meteen uitmaakt of ik ze zie of mis.

• Leuk
Waarderingen: MandyRose en CedricH
South Stage

Sabaton:
Hiermee sluit ik sowieso mijn festival af in de veronderstelling dat ik er nog de energie voor heb (de laatste dag van een festival kan het vat al eens af zijn). Afhankelijk van hoe goed The Plot In You me bevalt vanaf het eerste moment of erna. Ik ga ter voorbereiding wel nog eens de setlist checken, hun laatste cd's zijn eigenlijk volledig aan me voorbijgegaan, alhoewel ik in de beginjaren grote fan was.

Electric Callboy: Gewoon gegarandeerd een machtig feestje. Aan diegenen die op basis van wat ze via Spotify of elders horen twijfelen: kom ze zeker live eens checken.

Black Label Society: Al ongeveer iedere keer dat ze er stonden toch opnieuw een kans gegeven bij het inluisteren, maar totaal mijn ding niet.

Extreme: Ook al is het vrij soft, ik vond het eigenlijk toch best wel goed bij het inluisteren. Had ze graag meegepikt, maar zowel Wargasm als Future Palace staan nog veel hoger als must sees.

Life of Agony: Hun vorige passage twee jaar geleden waren ze echt super! Voor al wie ze niet kent of nog twijfelt zoals @Pommer: check gewoon dit wat voor mij veruit hun beste album is en waar ze ook veel van spelen.
Voor mij één van de beste cd's ooit.

Battle Beast: Niets op tegen maar met Killus al een andere band waar ik echt naar uitkijk (en anders zou ik ook Return To Dust de voorkeur gegeven hebben).

North Stage

Deff Leppard:
Nooit er in kunnen komen ook.

Alice Cooper: Al heel veel gezien. Ontgoochelt nooit. Maar ik ga alleszins toch beginnen bij The Gathering.

Foreigner: Nee, te soft.

Europe: Vroeger wat vooroordelen tegen hen, maar die zijn (live) echt wel goed vind ik. Het zal toch eerder Decapitated worden, maar mochten die tegenvallen heb ik sowieso een tof alternatief.

Evergrey: Nee, wordt het hem niet.

South Stage

Sabaton:
Ben zeker niet de grootste fan van powermetal of sabaton maar het lijkt me wel de ideale band om het festival af te sluiten, zal er ook wel staan na Mastodon

Electric Callboy: 3e keer dat ik ze ga zien en dat wordt gegarandeerd een feestje

Black Label Society: Niet mijn ding

Extreme: Indien geen clashes wel tof van op de achtergrond

Life of Agony: Niet mijn ding

Battle Beast: Niet mijn ding

North Stage

Deff Leppard:
Heb ze in 2023 gezien en is wel prima, verliest makkelijk in een clash

Alice Cooper: Altijd goed! zal er waarschijnlijk staan

Foreigner: Leuk, wil ik wel zien

Europe: Leuk, wil ik wel zien

Evergrey: Niet mijn ding

verreweg de zwakste mainstage dag van het weekend voor mij, gelukkig wordt dat ruimschoots goed gemaakt door de overige podia
ben heel blij dat er op de north stage geen enkele interessse band staat want ik wil op alle andere stages wel iets zien die zondagavond
battle beast is wel oke maar wint het op de laatste dag niet van rustig opstarten en wat later komen
Sabaton is een must see, top 2 headliner van deze editie. niet iets dat ik vaak op album luister maar live weten ze ze altijd een fantastishe show neer te zetten
Electric Callboy ga ik ook wel weer zien, is opzich altijd wel een leuke show en de vriend waarmee ik naar graspop ga is groot fan

• Leuk
Waarderingen: MandyRose
Battle Beast (s): Zzzzzzzz. Dan slaap ik nog

Evergrey (n ): Zonder rekening te houden met de timetable (zal ik ook bij de tiers doen) machtige band die ik zeker zou gaan zien maar nu ga ik voorrang geven aan Kuazar aangezien ik die nog nooit gezien heb. Maar daarna misschien nog wel het einde van Evergrey

Life Of Agony (s): Vond ik vroeger een toffere band dan nu. Misschien wel vanop een afstandje de LGBTQIA+ community steunen

Europe (n ): jawel

Extreme (s): Dan sta ik bij Vtimas

Foreigner (n ): Bij nader inzien zit ik me een probleem ... ik wil heel graag een paar nummers van hun eens live meemaken maar Kanonenfieber zou ik volledig willen zien ... Ik ben nog op zoek naar een oplossing want Kanonenfieber is wel op Europese tour dus ga het eens bekijken

Black Label Society (s): Ooit gezien op Graspop, mijn oren tuiten er nog van. 100 DB limiet in Vlaanderen mijn gat. Los daarvan, ik stond er enkel uit nieuwsgierigheid en het deed me niks

Alice Cooper (n ): Wil ik wel een stukje van meenemen, maar ik wil ook wel een stukje van The Gathering zien, en ik moet hoe dan ook op tijd bij Solstafir zijn wat een must see van het weekend is

Electric Callboy (s): Dan sta ik bij Solstafir en Bury Tomorrow

Def Leppard (n ): niks voor mij

Sabaton (s): uiteraard

(Achter de n van northstage heb ik telkens een spatie moeten zetten want een n tussen haakjes is een smilley code hier op het forum)

Black Label Society: ontdekt bij het inluisteren en vind het wel tof. Dacht in eerste instantie wel even een reïncarnatie van Ozzy te horen 😅 Jammer van de clash met Periphery, wordt een momentopname.
Hij is jaren lang gitarist geweest bij Ozzy Osbourne ;)

De zondag op de mainstages zal zich voor mij beperken tot Sabaton na afloop van Mastodon. Life Of Agony zou ik ook wel willen zien maar die gaan de clash met King 810 niet winnen.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Foreigner (n ): Bij nader inzien zit ik me een probleem ... ik wil heel graag een paar nummers van hun eens live meemaken maar Kanonenfieber zou ik volledig willen zien ... Ik ben nog op zoek naar een oplossing want Kanonenfieber is wel op Europese tour dus ga het eens bekijken
Waarom is dat een probleem? de timetable leent zich er uitstekend voor om een stuk van beiden te zien
je kunt zelfs een half uur Foreigner kijken zonder een seconde te missen van Kanonenfieber :) (of Foreigner afkijken en een half uur Kanonenfieber)

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

Users who are viewing this thread