Alcatraz Open Air 2026

Voor mij zal de donderdag een avondje main stage worden denk ik. Wij vertrekken meestal pas na het werk dus Wings of Steel zal waarschijnlijk te vroeg zijn. Zo wordt Soulfly de opener van het weekend. Daar hoop ik vooral hun classics te horen want veel verder dan dat kom ik zelf ook niet. Ideaal voor een uurtje!

Daarna blijven staan voor de laatste keer Channel Zero. Ik heb ze 3 keer gezien in het verleden en ze stellen eigenlijk nooit teleur. Langs de andere kant ook nooit helemaal weggeblazen door hen. Heidevolk had ook leuk geweest maar het afscheid van de pionier in het Belgische metal landschap mogen we gewoon niet missen. Er zijn natuurlijk nog de laatste shows in de AB eind dit jaar, maar ik pik ze dan toch liever mee op een buitenpodium op een mooi uur.

Tot slot Alestorm, om een of andere reden nog nooit eerder gezien. Wat mij betreft een goede, feestelijke opener van het weekend met een ondertussen toch indrukwekkende reeks meezingers in hun arsenaal. Gaan ondertussen ook al bijna 20 jaar mee, wat gaat de tijd toch snel.

Tussen Channel Zero en Alestorm de tijd vullen met Mikkey Dee en friends klinkt ook allesbehalve als een straf dus daar zullen we ook wel te vinden zijn. De overige 2, Cyclone en Sacred Reich, ken ik eigenlijk nog te weinig om een oordeel over te vellen.

Leuk initiatief trouwens!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo
Ik acht de kans klein dat ik donderdag veel bij de Prison en de Swamp te vinden zal zijn. Sowieso vind ik de aankomstdag een dag waar ik graag tijd inruim om met vrienden een speciaalbiertje (of twee) te drinken op de camping, in plaats van al gelijk vol gas in de 'van band naar band rennen'-modus gaan. Maar met het uitgebreidere programma komende editie, ontkom ik daar toch niet helemaal aan. Maar mijn grootste must see is (spoilers) met afstand Der Weg Einer Freiheit in La Morgue, dus ik stem mijn programma daar op af.

Alestorm als headliner lijkt me wel vet, dus kan best dat ik daar te vinden ben. En ik heb ook wel interesse in de thrash metal sets van Cyclone en Sacred Reich.

he leuk initiatief dit en fijn om je ook hier weer te spreken @MetalLimbo!

Ja de donderdag. Ik sluit me ook aan bij Jamel, ik ben niet zo enthousiast over de uitbreiding van de donderdag. Afgelopen jaar juist erg genoten van met elkaar aankomen op de camping, iedereen een paar speciaalbier bij en eerst lekker bijpraten en 'landen' in de festivalsfeer. Daarna voor de vorm nog wat bandjes aftikken in de avond. Maar nu staan er al zoveel mooie dingen dat die opstart je eigenlijk een beetje ontnomen wordt.

Maar genoeg gemopper. Ze hebben wel echt een toffe line-up neergezet op de donderdag. The Swamp kan ik zonder enige moeite overslaan maar de Mainstage niet. De afscheidsshow van Channel Zero op Alcatraz wil ik graag meemaken en Soulfly heb ik nog nooit gezien en pak ik graag eens mee. Ga wel goed op de muziek. En Alestorm blijft gewoon Alestorm, garantie voor een degelijke en vermakelijke show. Zie me die ook niet snel overslaan eigenlijk.

Vond de 'tribute-avond' op donderdag altijd wel fijn. Heel wat locals die na hun job nog eens kwamen kijken.
Er was ook altijd een heel losse sfeer die avond, of toch bij ons. Na het werk meteen doorrijden, een Turbeau bestellen in El Presidio en het weekend kon beginnen. Als er bands gemist werden, dan was het maar zo. Met het nieuwe concept zal dat gevoel bij sommigen wel anders zijn.

Bij Prison Stage en Swamp op donderdag weinig die me meteen aantrekt. Laatste festivalshow van Channel Zero. Benieuwd of hier nog iets extra komt, meer pyro bijvoorbeeld. Alestorm is wel leuk, maar zit daar mogelijks met een clash met Imminence (volgende week in de Helldorado post ongetwijfeld meer hierover). En Alestorm nu ook al zo vaak gezien, blijft leuk, maar hoe lang nog.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Vond de 'tribute-avond' op donderdag altijd wel fijn. Heel wat locals die na hun job nog eens kwamen kijken.
Er was ook altijd een heel losse sfeer die avond, of toch bij ons. Na het werk meteen doorrijden, een Turbeau bestellen in El Presidio en het weekend kon beginnen. Als er bands gemist werden, dan was het maar zo. Met het nieuwe concept zal dat gevoel bij sommigen wel anders zijn.
Heb altijd het gevoel op Alcatraz dat veel locals die El Presidio het hele weekend niet uitkomen... 😝🍻🥴

Mijn ervaring met locals op andere delen van het terrein is dat ik het liefst heb dat ze El Presidio niet uitkomen :D
El Presidio is best leuk om een uurtje rond te hangen, maar laat in de avond kun je er maar beter wegblijven, weet ik uit ervaring.
Er zijn er die je gewoon gaan lopen uitdagen of je vrouw lastig gaan vallen waar je bij staat... :confused:

Ik kom eigenlijk enkel El Presidio binnen, en snel weer buiten, voor speciaalbier.

Iedere keer als ik er passeerde, stonden ook dezelfde 3 nummers op.
Limp Bizkit - Break Stuff
SOAD - Chop Suey
Metallica - Enter Sandman
Haha ja, lijkt wel een eindeloze loop daar, als een soort cassettebandje van maar een half uur dat steeds wordt omgedraaid. 😅
Idem voor de mensen, ben er wel eens vroeger op de dag binnen geweest, en toen stond een of andere jonge, dronken gast op dat ijzeren geraamte in het midden, met ontbloot bovenlijf op zo'n plastic opblaasgitaartje te 'spelen'. Iedere keer als ik later die dag weer daarbinnen kwam (voor speciaalbier ;)), stond hij daar nog steeds op dezelfde plek in dezelfde toestand... 😂

• Haha
Waarderingen: won666 en Jamel
Een jaar of vijf geleden was El Presidio nog chill en kon je daar eens een verloren uurtje slijten, of op 't laatste nog eens afzakken...

Nu is het meer een drukke, marginale nest geworden...

Het houdt de toeristen en de irritante foorapen wel weg van de podia natuurlijk 👍

Maar wat was dat feitelijk van "Cashless"? Ze gaan toch ook niet beginnen met die dwaze Skullies en zo ee?

• 100
Waarderingen: MetalLimbo
Maar wat was dat feitelijk van "Cashless"? Ze gaan toch ook niet beginnen met die dwaze Skullies en zo ee?
Ik denk dat ze die stap overslaan en direct overstappen naar betalen met pinpas/telefoon.
Uiteindelijk gaan toch alle festivals/venues daar naar toe.
Zelfs Pinkpop, dat bepaald niet bekend staat om zijn vernieuwingsdrang, heeft dat inmiddels al ingevoerd.
Graspop zal ook wel volgen de komende jaren.

Ik denk dat ze die stap overslaan en direct overstappen naar betalen met pinpas/telefoon.
Uiteindelijk gaan toch alle festivals/venues daar naar toe.
Zelfs Pinkpop, dat bepaald niet bekend staat om zijn vernieuwingsdrang, heeft dat inmiddels al ingevoerd.
Graspop zal ook wel volgen de komende jaren.
Ben bang dat graspop/werchter die stap niet snel zullen maken, dit systeem levert toch een berg meer geld op lijkt me

Alcatraz zal ook wel iets met digitale munten gaan doen aangezien de munten al een tijdje in de voorverkoop zijn

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en nikita
Een jaar of vijf geleden was El Presidio nog chill en kon je daar eens een verloren uurtje slijten, of op 't laatste nog eens afzakken...

Nu is het meer een drukke, marginale nest geworden...

Het houdt de toeristen en de irritante foorapen wel weg van de podia natuurlijk 👍

Helaas is het praktisch onmogelijk geworden om het niet te doen. Milieuwetgeving in België etc.

Uiteindelijk heeft Alcatraz er ook meer kosten dan baten bij maar kan niet anders.

Ik kom die presidio nooit binnen (want ik kom voor live muziek) en als ik de verhalen hier hoor zal dat niet rap gebeuren ook niet. Is het erger dan in het Classic Rock Café op Graspop?

Nah zoó erg is het ook weer niet. Overdag is het best leuk, mooie tent en bekende nummers. Maar ergens gedurende de dag komt er een omslag dat de dronken mensen overheersen. Maar ik heb er nooit hele gekke dingen meegemaakt eerlijk gezegd.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en won666
El Presidio is de enige plek waar we een heerlijke Ommegang kunnen halen, dus op het terrein passeren we hier regelmatig. Nog nooit last gehad van vervelende medemensen, wel jammer om te horen dat dat hier wel het geval is geweest. Op de pre-party donderdagen vind ik het meestal één van de gezelligste plekken om te vertoeven als er niets speelt. Enkel, net als bij het Rock Café op Graspop, is de drukte soms gewoon niet voor mij voorbestemd. Ik vind enige ruimte om te bewegen wel leuk en een weg te moeten puzzelen naar de bar wat minder.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Ik kom die presidio nooit binnen (want ik kom voor live muziek) en als ik de verhalen hier hoor zal dat niet rap gebeuren ook niet. Is het erger dan in het Classic Rock Café op Graspop?
Wat is er zo erg aan de Classic op Graspop dan als ik vragen mag?

Wat is er zo erg aan de Classic op Graspop dan als ik vragen mag?
Eigenlijk niks hoor. Gewoon soms wat gekke mensen die op tafels dansen 😊

Ik kom er ook weinig net als El Presidio. Ik kom vooral voor live muziek. Maar op The Lounge Kittens en een Deep Purple cover band na heb ik nooit echt iets interessant geweten in CRC. Die Aerosmith cover band wou ik wel eens kans geven maar clashte met iets anders en ik geef toch voorkeur aan bands met een eigen repertoire

Users who are viewing this thread