Het groene vingers topic

Koekdoos

KISS connaisseur
22 okt 2018
11.688
17.175
Zeker fijn om te lezen erover in het Actualiteiten topic voor af en toe die positieve noot. Maar ook goed voor een dedicated topic.

Samen de wereld redden, één plant per keer in onze tuinen. Praat maar raak over je tuin, vogels, insecten, of de natuur in het algemeen. Lekker een positieve instek (pun intended).

@AngieH @Dr. Hannibal @MarkvD @gmm033 even jullie vast taggen aan berichten die ik net over tuinieren heb gelezen.

Super leuk. De grap is wel dat ik (nog) geen tuin heb. We zijn wel vanuit ons Utrechtse appartement aan het oriënteren om iets te kopen in een rustig stadje of dorpje, maar weten nog niet precies waar dus dat is een project. Een groene oase is wel echt mijn grote droom! Dus ik zal hoe dan ook met plezier meelezen hier.

Ik weet wel best veel van kamerplanten en mijn echte niche is kraaien. Dus wil jij weten hoe je vrienden wordt met kraaien in je buurt? I'm your girl.

Vind het ook wel leuk om hier te lezen over bijvoorbeeld fijne wandelroutes in de natuur. Maar misschien is dat wel een beetje te ver verwijderd van de titel van dit topic?

Ik weet wel best veel van kamerplanten en mijn echte niche is kraaien. Dus wil jij weten hoe je vrienden wordt met kraaien in je buurt? I'm your girl.
Haha, nou, toevallig zitten er een hoop kraaien bij ons, met name in de tuin van de buren. Ik heb wel het idee dat ze de kleinere vogeltjes weg houden, dus ik wil wat meer beschutting met struiken/heggen in onze tuin om mussen en meesjes enzo een plekje te geven. Aan de andere kant klinkt vrienden worden met de kraaien ook niet slecht! Het zijn wel gave vogels natuurlijk.
Vind het ook wel leuk om hier te lezen over bijvoorbeeld fijne wandelroutes in de natuur. Maar misschien is dat wel een beetje te ver verwijderd van de titel van dit topic?
Ach, ik ben er wel voor de hobbit referentie die ik eerder maakte door te zetten in dit topic. Dus een goede wandelroute tippen, of een lekker hapje of drankje (voor in de tuin of elders), valt daar ook nog wel onder toch? :p

• Geweldig
Waarderingen: AngieH
Haha, nou, toevallig zitten er een hoop kraaien bij ons, met name in de tuin van de buren. Ik heb wel het idee dat ze de kleinere vogeltjes weg houden, dus ik wil wat meer beschutting met struiken/heggen in onze tuin om mussen en meesjes enzo een plekje te geven. Aan de andere kant klinkt vrienden worden met de kraaien ook niet slecht! Het zijn wel gave vogels natuurlijk.

Ach, ik ben er wel voor de hobbit referentie die ik eerder maakte door te zetten in dit topic. Dus een goede wandelroute tippen, of een lekker hapje of drankje (voor in de tuin of elders), valt daar ook nog wel onder toch? :p
Mijn kraaienvriendschappen vinden plaats in het openbare domein, al dan niet onder gebruikmaking van wat ongezouten nootjes 😉. ik snap dat je je tuin toegankelijk wil houden voor de kleinere soorten. Struiken/heggen is altijd een goed idee. Zitten voor je het weet (heggen)mussen in inderdaad en als die er eenmaal zitten blijven ze ook wel honkvast.

Voor de mensen die de app nog niet kennen raad ik hem graag aan: Merlin Bird ID van Cornell University. Een gratis app die, als je op "record" drukt, registreert welke vogels zich in je tuin/omgeving bevinden, compleet met naam en foto erbij en ook wat meer algemene info over hoeveel de vogel voorkomt in je buurt, in welke jaargetijden, hoe zeldzaam hij is etc.

Trust me, ga vrienden worden met kraaien; het is zo leuk! @AngieH heeft mij volledig overtuigd!

• Pray
  • Geweldig
Waarderingen: Dr. Hannibal en AngieH
Voor de mensen die de app nog niet kennen raad ik hem graag aan: Merlin Bird ID van Cornell University. Een gratis app die, als je op "record" drukt, registreert welke vogels zich in je tuin/omgeving bevinden, compleet met naam en foto erbij en ook wat meer algemene info over hoeveel de vogel voorkomt in je buurt, in welke jaargetijden, hoe zeldzaam hij is etc.
Dank voor de tip! Ik zit heel old school met Petersons vogelgids van alle Europese vogels op schoot in de tuin (uit de erfenis van m'n opa), maar dat schiet eigenlijk voor geen meter op😅

• Haha
Waarderingen: RubenJS en Dr. Hannibal
Vrienden worden met kraaien, al dan niet met hulp van van wat ongezouten nootjes... hoe doe je dat? Die zijn toch erg schuw.

Vrienden worden met kraaien, al dan niet met hulp van van wat ongezouten nootjes... hoe doe je dat? Die zijn toch erg schuw.
Ze zijn ook enorm slim. Als je een paar keer op dezelfde plek nootjes meebrengt, herkennen ze je al heel gauw. Bij mij is nog niet zo zeer dat ze op mijn schouder komen zitten haha, maar ze komen wel heel dichtbij

• Leuk
Waarderingen: Bubba
Mijn kraaienvriendschappen vinden plaats in het openbare domein, al dan niet onder gebruikmaking van wat ongezouten nootjes 😉. ik snap dat je je tuin toegankelijk wil houden voor de kleinere soorten. Struiken/heggen is altijd een goed idee. Zitten voor je het weet (heggen)mussen in inderdaad en als die er eenmaal zitten blijven ze ook wel honkvast.

Dank voor de tip! Ik zit heel old school met Petersons vogelgids van alle Europese vogels op schoot in de tuin (uit de erfenis van m'n opa), maar dat schiet eigenlijk voor geen meter op😅

ObsIdentify is hetzelfde maar dan vooral geschikt voor insecten. Een app die samenwerkt met o.a. Naturalis Biodiversity (neem aan het museum in Leiden).

Heb ik al tientallen waarnemingen in staan met een schrikbarende hoeveelheid diversiteit in wantsen!

Ze zijn ook enorm slim. Als je een paar keer op dezelfde plek nootjes meebrengt, herkennen ze je al heel gauw. Bij mij is nog niet zo zeer dat ze op mijn schouder komen zitten haha, maar ze komen wel heel dichtbij
@Oasiss bleek wel echt meteen een kraaienfluisteraar.

Ze zijn inderdaad schuw. En terecht ook 🙂 Maar bij mij is het zo ontstaan: vlakbij ons huis is een natuurgebied waar ik vaak wandel en op een bankje bij het water zit. Op een gegeven moment merkte ik op dat een bepaald kraaienkoppeltje vaak bij me in de buurt scharrelde. Heb toen op een koude dag eens wat (ongezouten, ongebrande, hun nieren kunnen zout niet hebben) cashews achtergelaten en later nog eens. Na een paar keer hadden ze de link gelegd en werd ik enthousiast begroet zodra ik werd gespot (soms van een paar honderd meter afstand, echt zo knap). Toen was het een beetje spread the word en raakten er andere kraaienfamilies betrokken haha. Ze hebben allemaal hun eigen territorium, dus ik geef ze dat op verschillende plekjes. Niet veel hoor. Paar nootjes per kraai, 2 a 3 keer per week, dus ze foerageren gewoon altijd zelf als ik er niet ben.

Paar tips; rustig zijn, nootjes niet gooien, maar neerleggen/achterlaten en ze niet in de ogen aankijken, dan voelen ze zich kwetsbaar. Als ze je eenmaal vertrouwen dan bestaat de vriendschap er met name uit dat ze gewoon een beetje in je buurt chillen. Of een stukkie meevliegen. En als er jonkies zijn kun je observeren hoe ze vliegles krijgen, gewaarschuwd worden voor honden etc. Super interessant. Ik geef die jonkies overigens pas nootjes als ze ouder zijn. Hooguit wat mini stukjes druif of zo als het warm is (in de lente/zomer is er zoveel eten in de natuur dat ze sowieso minder behoefte hebben).

Laatst bewerkt:
ObsIdentify is hetzelfde maar dan vooral geschikt voor insecten. Een app die samenwerkt met o.a. Naturalis Biodiversity (neem aan het museum in Leiden).

Heb ik al tientallen waarnemingen in staan met een schrikbarende hoeveelheid diversiteit in wantsen!
Die is ook fantastisch inderdaad. En pikt letterlijk alles op. Merlin Bird ID onderscheidt zich omdat het op basis van geluid is, en ObsIdentify op basis van beeld. (Toch?, of heb ik een functie gemist?)

@Koekdoos al die wantsen in je eigen tuin gespot?

Laatst bewerkt:
  • Pray
Waarderingen: Dr. Hannibal
Oprecht mooi allemaal hoor!

Hier morgen ook eindelijk weer heugelijk natuurnieuws: er komt voor het eerst in tijden weer eens een tuinman.

@Koekdoos al die wantsen in je eigen tuin gespot?

Ik probeer de app eigenlijk alleen in eigen tuin te gebruiken, tenzij ik iets unieks zie (ooit een vlinder in ouwehands die ik nog nooit had gezien).

Moet even mn wachtwoord achterhalen morgen, maar zal dan eens kijken hoeveel ik van alles al gespot had, maar het gaat van de vuurwants tot aan de grauwe wants en de groene schildwants.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Ok ik ben dus vorige week gestart met vrijwilligerswerk op de vogelopvang, en het idee is dat ik binnenkort de jonge kraaien ga verzorgen. Ik ben benieuwd naar alle tips (al mochten we eigenlijk niet te veel interactie hebben met de kraaien want die imprinten als ze jong zijn en dan worden ze verstoten)... Misschien voor als ik ze later in de wijk tegen kom.

• Geweldig
  • Pray
Waarderingen: Oasiss en AngieH
Ok ik ben dus vorige week gestart met vrijwilligerswerk op de vogelopvang, en het idee is dat ik binnenkort de jonge kraaien ga verzorgen. Ik ben benieuwd naar alle tips (al mochten we eigenlijk niet te veel interactie hebben met de kraaien want die imprinten als ze jong zijn en dan worden ze verstoten)... Misschien voor als ik ze later in de wijk tegen kom.
Wat super tof!
Ik DM je er later wel even over🙂

• Leuk
Waarderingen: BeWario

Users who are viewing this thread