Actualiteit

Begrijp me niet verkeerd, het Iraans regime is verwerpelijk tot ongekende proporties. Maar we geloven toch niet dat uit de koker van iemand die een gruwelijke genocide pleegt (en Trump), een morele drijfveer komt?

Daarbij, dan wordt het land gebombardeerd, en dan? Dat gaat de lokale bevolking inderdaad enorm helpen. Afghanistan is er ook zo veel beter van geworden.
Het gaat inderdaad meer om de timing. Als ze dit nu gedaan hadden op het moment dat de Iraanse demonstranten afgeslacht werden een aantal weken geleden dan zou ik er nog in kunnen komen dat ze begaan zouden zijn met de bevolking van Iran.

Dat het resultaat uiteindelijk misschien positief uitpakt voor de Iraniërs hoop ik echt van harte en gun ik ze maar dat speelt totaal niet mee in de beweegredenen van deze 2 criminelen.

Daarbij, dan wordt het land gebombardeerd, en dan? Dat gaat de lokale bevolking inderdaad enorm helpen. Afghanistan is er ook zo veel beter van geworden.
Ik heb echt geen idee. Sterker nog: ik ben een overtuigend pacifist, ik haat oorlog. Elke oorlog.

Ik verbaas me alleen elke keer weer over mensen die met de grootste stelligheid uitspraken doen over de beweegredenen van internationale politieke leiders. Speculeren is tot daaraan toe, maar het als een vaststaand feit poneren dat het bijvoorbeeld enkel bedoeld is om in het geval van Trump de aandacht af te leiden van de Epstein files, of dat het Netanyahu te doen is om uit de gevangenis te blijven, daar doel ik op. Dat kunnen wij helemaal niet zeker weten. En zo zijn er vele voorbeelden te noemen, beide kanten op.

Voor de helderheid: ik vind beiden verschrikkelijke mensen, want: ik ben een pacifist.

Geloof er ook voor geen meter in dat Trump het doet voor de arme Iraniërs maar toch, veel erger voor Iran kan het ook niet worden, mensenrecht staat onder dat regime niet in het woordenboek, geldt overigens voor bijna alle landen in het Midden-Oosten

[..]
Voor de helderheid: ik vind beiden verschrikkelijke mensen, want: ik ben een pacifist.
Dat lijkt me een mooie consensus ;).

Verder doelde ik op dat beide mannen er weinig doekjes om wonden dat het ging op het veronderstelde (potentiele) wapenarsenaal van Iran.

Het lijkt bijna een parodie als je de filmpjes door de decennia van Israel op dat vlak ziet.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Het lijkt bijna een parodie als je de filmpjes door de decennia van Israel op dat vlak ziet.
Ja, dat klopt. En ook Trump heeft het maar al te graag met een hard plassertje over de indrukwekkende staat van het oorlogsmateriaal van het Amerikaanse leger. Het is zo hypocriet als maar zijn kan. Walgelijk.

Maar goed, dat verschrikkelijke Iraanse regime met tienduizenden burgerdoden op hun geweten, die hebben wat mij betreft ook geen enkel bestaansrecht. Dat maakt deze specifieke situatie voor mij erg ingewikkeld en het voelt heel dubbel.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Toch nog vrij rustig hier voor alle shit die er op het moment gebeurd. Dit voelt voor mij toch als de meest serieuze bedreiging voor ons land die ik heb meegemaakt. NAVO-land dat ternauwernood gebombardeerd is voelt allemaal erg eng. Blij dat die maniak uit Iran vermoord is, hopelijk kan dat vreselijke regime ook volledig weggevaagd worden maar heb nou niet het gevoel dat het prio 1 is voor Trump

Eerst maar het standaardriedeltje dat oorlog nooit goed is voor welke partij dan ook.
Is deze aanval legaal? nee.
Legitiem? ja in mijn ogen: Iran is een groot gevaar voor de stabiliteit van het midden oosten. En meestal de bron van de ellende afgelopen 10tallen jaren. Kijk naar hezbollah, hamas (waaruit gaza is ontstaan. ik zeg nu even niet over dat israel even goed terug heeft gereageerd maar de oorzaak 7 okt kan je indirect ook aan Iran leggen). Daarbij is Iran een van de weinige landen ter wereld die maar constant schreeuwt dat amerika en israel van de kaart geveegd moeten worden. Zo regime moet je absoluut geen kernwapens of wat voor wapenarsenaal laten opbouwen. Wat dat betreft snap ik deze interventie erg goed. Weg met die ayatollah: knal de rakketten van ze naar de gallemiezen en verzwak het regime dat er evt een regimechange kan komen, al dat laatste is wel lastig. toegegeven.

Mensen die hier op tegen zijn hebben een blinde vlek tegen amerika/israel en kunnen situaties niet onafhankelijk beoordelen imo.
Als ik israel was of amerika, had ik hetzelfde gedaan.

• Haha
Waarderingen: elo
Eerst maar het standaardriedeltje dat oorlog nooit goed is voor welke partij dan ook.
Legitiem? ja in mijn ogen: Iran is een groot gevaar voor de stabiliteit van het midden oosten. En meestal de bron van de ellende afgelopen 10tallen jaren. Kijk naar hezbollah, hamas (waaruit gaza is ontstaan. ik zeg nu even niet over dat israel even goed terug heeft gereageerd maar de oorzaak 7 okt kan je indirect ook aan Iran leggen). Daarbij is Iran een van de weinige landen ter wereld die maar constant schreeuwt dat amerika en israel van de kaart geveegd moeten worden. Zo regime moet je absoluut geen kernwapens of wat voor wapenarsenaal laten opbouwen. Wat dat betreft snap ik deze interventie erg goed. Weg met die ayatollah: knal de rakketten van ze naar de gallemiezen en verzwak het regime dat er evt een regimechange kan komen, al dat laatste is wel lastig. toegegeven.

Mensen die hier op tegen zijn hebben een blinde vlek tegen amerika/israel en kunnen situaties niet onafhankelijk beoordelen imo.
Zo dan. Hier wordt nogal wat beweerd zeg. En dan iedereen die er anders naar kijkt ook nog bestempelen als "mensen die situaties niet onafhankelijk kunnen beoordelen."

• Leuk
Waarderingen: TMS98 en Timmetje
Ik denk dat er weinig mensen zullen zijn die het oneens zijn met de stelling dat het een vreselijk regime in Iran was/is.

De vraag is wel of de in veler ogen legitieme reden om dat regime ten val te brengen niet de deur opent voor allerlei meer en minder legitieme redenen om een regime ten val te brengen. Poetin heeft ook steeds geroepen dat het fascistische regime in Oekraïne ten val moest worden gebracht. China heeft motieven om het regime in de 'afvallige provincie' Taiwan ten val te brengen. Over de hele wereld worden slachtpartijen aangericht om, zo vinden de slachters, hele legitieme redenen.

We moeten niet zomaar afstappen van het internationale recht als richtlijn voor wat wel en niet geoorloofd is. Anders wordt het simpelweg het recht van de sterkste.

Ik denk dat er weinig mensen zullen zijn die het oneens zijn met de stelling dat het een vreselijk regime in Iran was/is.

De vraag is wel of de in veler ogen legitieme reden om dat regime ten val te brengen niet de deur opent voor allerlei meer en minder legitieme redenen om een regime ten val te brengen. Poetin heeft ook steeds geroepen dat het fascistische regime in Oekraïne ten val moest worden gebracht. China heeft motieven om het regime in de 'afvallige provincie' Taiwan ten val te brengen. Over de hele wereld worden slachtpartijen aangericht om, zo vinden de slachters, hele legitieme redenen.

We moeten niet zomaar afstappen van het internationale recht als richtlijn voor wat wel en niet geoorloofd is. Anders wordt het simpelweg het recht van de sterkste.

Klopt, maar Iran vergelijken met een Taiwan of Oekraine slaat behoorlijk mis. 1 is een regime wat eigen burgers uitmoordt en onderdrukt, 2 andere zijn het slachtoffer van een agressieoorlog om meer complot theorie gemotiveerde motieven (nazis, expansiedrift)

Daarbij zijn een hoop landen in het midden oosten net zo bezorgd om iran (saudi arabie etc). terecht dat er dan ingegrepen wordt!

Dus nu zitten we in een betere situatie dan pakweg een week geleden, vind je?

• Leuk
Waarderingen: Timmetje

Ik zie jou hier met enige regelmaat reageren en toch denk ik vaak: doe maar niet... Ik vind dat je wel erg kort door de bocht gaat, bij onderwerpen die juist nuance vragen.
En je lijkt ook niet echt op zoek naar een discussie, want ik vind dat je erg weinig ruimte over laat voor anderen om met tegenargumenten te komen.

• Leuk
Waarderingen: MarkD, zero en Timmetje
Ik zie jou hier met enige regelmaat reageren en toch denk ik vaak: doe maar niet... Ik vind dat je wel erg kort door de bocht gaat, bij onderwerpen die juist nuance vragen.
En je lijkt ook niet echt op zoek naar een discussie, want ik vind dat je erg weinig ruimte over laat voor anderen om met tegenargumenten te komen.
Plus hij toont een enorm gebrek aan kennis van zaken, zelden las ik hier zo veel nonsens. Ik weet niet eens waar te beginnen om het ridicule aan te stippen. Dus ik ga er niet eens aan beginnen, ook voor mijn eigen gemoedstoestand.

Plus hij toont een enorm gebrek aan kennis van zaken, zelden las ik hier zo veel nonsens. Ik weet niet eens waar te beginnen om het ridicule aan te stippen. Dus ik ga er niet eens aan beginnen, ook voor mijn eigen gemoedstoestand.
Ik drop deze oude quote van Karl Sharro hier even;

"Why is the Middle East unstable despite decades of bombing it into stability?"

Wat je hier allemaal leest. Geeft maar weer aan hoe sommigen worden gevangen door de shitload aan onzin die ook onze media op mensen afvuurt. Je kan het legenden amper kwalijk nemen. Maar een beetje eng is het wel.

Users who are viewing this thread