Graspop Metal Meeting 2026

Ik denk dat Volbeat en Bring Me The Horizon de duurste vissen zullen zijn. Rond de 700000 per band schat ik. Sabaton is heel down to earth, maar heeft wel een gigantische productie en zullen dus ook wel rond die prijsklasse zitten, en bij Def Leppard betaald ge voor de legacy denk ik. Bands als Ankor Bury Tomorrow, Solstafir, ... schat ik rond de 2 a 5 duizend euro per show. En zaken als Anthrax en dergelijke zullen wel rond de 30 a 50 duizend euro zitten. Maar de miljoenen bands zitten er dit jaar niet tussen, denk ik
Ik weet voor een feit dat je voor bands als Bury Tomorrow en Solstafir voor dat bedrag met geluk een halve band met een kwart roadie krijgt. Ankor voor 3k geloof ik wel maar die andere bands vragen echt veel meer

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en won666
Als iemand die in de 2019 een kleinschalig muziekfestival met wat studenten heeft georganiseerd, volgensmij kostte onze headliner rond die tijd ongeveer 2000, en dat was nog steeds een relatief klein lokaal bandje. Ik weet van bandjesavonden op mijn oude studentenvereniging dat de kleine bandjes daar ergens tussen een krat bier en 500 euro vroegen. En dat zijn dan bandjes uit de buurt. Ik denk dat alleen de kleinste bands voor 2000 op Graspop gaan staan hoor, ik verwacht eigenlijk dat de meeste bands al gauw 10.000 zullen vragen. Kosten zijn nu natuurlijk een stuk hoger, en ze moeten ook een daadwerkelijke tour nog kunnen betalen

16 miljoen zal mogelijk nog veel zijn maar misschien ook niet.

Heb geen gedetailleerde graspop kosten lijst kunnen vinden.
Alleen globale lijsten van festivals.

Artiesten en kosten daar rondom is ook globaal 40%
Headliners zijn daar weer tot 40% (+/- 6 miljoen voor 8 artiesten) van.
(Misschien dat de headliners dit jaar minder zijn, maar aan de andere kant schaarste maakt het prijzig.)

Dus nog 9,5 miljoen om nog 130 andere artiesten te boeken. (Gemiddelde 74k per artiest). Hier verschilt de prijs enorm tussen eerste artiesten en de avond artiesten.

Denk toch dat het geld eerder op is als we denken

Ik denk dat Volbeat en Bring Me The Horizon de duurste vissen zullen zijn. Rond de 700000 per band schat ik. Sabaton is heel down to earth, maar heeft wel een gigantische productie en zullen dus ook wel rond die prijsklasse zitten, en bij Def Leppard betaald ge voor de legacy denk ik. Bands als Ankor Bury Tomorrow, Solstafir, ... schat ik rond de 2 a 5 duizend euro per show. En zaken als Anthrax en dergelijke zullen wel rond de 30 a 50 duizend euro zitten. Maar de miljoenen bands zitten er dit jaar niet tussen, denk ik
de prijzen zijn echt geƫxplodeerd de laatste paar jaren hoor. ik overdrijf niet als ik zeg dat de prijs voor bands te booken meer dan verdubbeld is op 6 jaar tijd. ik ben er vrij zeker van dat BMTH en Sabaton meer dan een miljoen vragen puur om de operationele kosten te kunnen dekken van zo'n grote productie en crew.

Anthrax weet ik nu toevallig wel en die zitten al rond de 100k(vraagprijs, livenation zal daar wel een goeie deuk in kunnen slaan)

de prijzen zijn echt geƫxplodeerd de laatste paar jaren hoor. ik overdrijf niet als ik zeg dat de prijs voor bands te booken meer dan verdubbeld is op 6 jaar tijd. ik ben er vrij zeker van dat BMTH en Sabaton meer dan een miljoen vragen puur om de operationele kosten te kunnen dekken van zo'n grote productie en crew.

Anthrax weet ik nu toevallig wel en die zitten al rond de 100k(vraagprijs, livenation zal daar wel een goeie deuk in kunnen slaan)
Dan zou Metallica al dik aan 3 miljoen zitten? Ik heb wel gehoord 15 miljoen dollar in de States voor 2 shows en eentje van Linkin Park en dat verkocht uiteraard slecht

Ik zou liever Sebastian Bach als invaller voor Skid Row willen zien
:)

Frontmannen vervangen is altijd wel tricky, Axl Rose die inviel bij Ac/Dc was ook wat vreemd, unieke once in a lifetime show, maar toch, meh.
Saddly I'm not a Skid Row fan, even though the first two albums were very nice!

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Jongens een coverband die bij mijn sportvereniging op het toernooi komt spelen , kost al meer dan €2000,-.

Internationale bands op Graspop moeten hun vliegticket, hotelkosten, transportkosten en de roadie er wel uithalen.

zelfs de kleinste internationale namen zullen al rap boven de 10k zitten veronderstel ik
als graspop zijnde met wat naam kan je de kleinere namen wel voor een prijsje binnen halen, waarbij dat ze graspop al bijna als een marketinginvestering gaan zien. 5 man in een busje 6e als chauffeur/merch manager kan je wel aan een degelijke prijs touren. En er zijn veel bands zelfs grotere bands die nog altijd op die manier bezig zijn.

• Leuk
Waarderingen: BlackwaterPark
Om nog even een quote erbij te halen uit het Festileaks interview met Jera:

Oplopende kosten en ticketprijzen
Ewals stipt het al even aan: een uitdaging voor met name een zelfstandig festival is de steeds hoger wordende kosten. ā€œWe betalen nu voor het programma van drie dagen meer dan voor de vier dagen van vorig jaar. Alle materiaalprijzen en kostenprijzen zijn omhoog gegaan, de uurprijzen voor personeel zijn sterk omhoog gegaan en de artiestenprijzen zijn ongelooflijk veel omhoog gegaan. Dat heeft ermee te maken dat de clubshows het tegenwoordig zo goed doen, en dat artiesten met dynamic pricing en golden circles zoveel geld ophalen, dat ze de prijs bij festivals nog eens met een factor 1,5-2 verhogen.ā€

De stijgende prijzen zijn ook voor de bezoeker voelbaar. Waar je vorig jaar nog € 189,- betaalde voor drie dagen Jera, kost dit nu € 239,-. Een fixe prijsstijging, die groter is dan dat van festivals zoals Graspop. Door hun schaalgrootte hebben zij meer opties om klappen op te vangen, voor kleinere festivals is dat moeilijker. Zo zagen we onlangs al Graveland 2025 geannuleerd worden wegens de financiĆ«n.

Om maar even een voorbeeld te geven uit een compleet ander genre. Maar als dit soort artiesten dit al kunnen vragen voor een half uurtje dan vragen bands op Graspop echt wel hogere gages als €2000-3000

Bijlagen

• Screenshot_2026-03-04-18-29-05-761_com.android.chrome-edit.jpg
    Screenshot_2026-03-04-18-29-05-761_com.android.chrome-edit.jpg
    129,6 KB · Weergaven: 81
Om nog even een quote erbij te halen uit het Festileaks interview met Jera:

Oplopende kosten en ticketprijzen
Ewals stipt het al even aan: een uitdaging voor met name een zelfstandig festival is de steeds hoger wordende kosten. ā€œWe betalen nu voor het programma van drie dagen meer dan voor de vier dagen van vorig jaar. Alle materiaalprijzen en kostenprijzen zijn omhoog gegaan, de uurprijzen voor personeel zijn sterk omhoog gegaan en de artiestenprijzen zijn ongelooflijk veel omhoog gegaan. Dat heeft ermee te maken dat de clubshows het tegenwoordig zo goed doen, en dat artiesten met dynamic pricing en golden circles zoveel geld ophalen, dat ze de prijs bij festivals nog eens met een factor 1,5-2 verhogen.ā€

De stijgende prijzen zijn ook voor de bezoeker voelbaar. Waar je vorig jaar nog € 189,- betaalde voor drie dagen Jera, kost dit nu € 239,-. Een fixe prijsstijging, die groter is dan dat van festivals zoals Graspop. Door hun schaalgrootte hebben zij meer opties om klappen op te vangen, voor kleinere festivals is dat moeilijker. Zo zagen we onlangs al Graveland 2025 geannuleerd worden wegens de financiĆ«n.

Of wat dacht je van Rock Werchter:

Herman Schueremans: ā€˜Rock Werchter organiseren kost een kleine 40 miljoen euro. Naar de artiesten alleen al gaat ruim 13 miljoen’​

Geen idee hoe de prijzen zich verhouden, maar op Graspop heb je in ieder geval al meer artiesten op de lineup.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik hoop dat de oorlog in Iran vlug stopt, want anders vrees ik dat er bands gaan annuleren. Vluchten en logistiek zullen de meerkost aanrekenen. En dat kan voor sommigen "kleinere" bands de doodsteek worden. En dan rest nog maar de vraag wat de Amerikaanse bands gaan doen, want de oorlog komt zo zeer dichtbij voor hen.

• Thinking
Waarderingen: Loek123
Ik hoop dat de oorlog in Iran vlug stopt, want anders vrees ik dat er bands gaan annuleren. Vluchten en logistiek zullen de meerkost aanrekenen. En dat kan voor sommigen "kleinere" bands de doodsteek worden. En dan rest nog maar de vraag wat de Amerikaanse bands gaan doen, want de oorlog komt zo zeer dichtbij voor hen.
Vind ik wel een vreemd standpunt gezien de vele oorlogen en conflicten die al lang lopende zijn :unsure:

• Leuk
Scardust heeft hun Europese tour moeten cancelen omdat ze Israƫl niet uit geraken. Hun tour ging normaal deze week van start

Maar Graspop heeft geen enkele band uit Israƫl dit jaar op de line up dus dat zou geen probleem mogen geven. En voor Amerikaanse bands voorzie ik precies toch ook geen problemen

• Leuk
I have my ticket for Thursday! Can't wait to see Bizkit, Megadeth, Morello and Offspring once again, and first timers for me Within Temptation, President, Anthrax, Accept, StaticX and Bloodywood. Family matters keep me from the other days but I'm glad it's at least one.

I try to catch Bad Omens solo.

Super bummed that I don't have time for Foo Fighters, The Cure and A Perfect Circle this year, on any date. But I'm hoping for Tool next year.

Users who are viewing this thread