Pinkpop 2026

Volgens mij bestaan de bezoekers van Werchter voor een derde uit Engelsen, die reizen ook ver genoeg. Als je eenmaal die doelgroep binnen hebt, raak je ze niet zo snel meer kwijt. Hele hordes Nederlands gaan naar Sziget. Afstand is volgens mij niet de nr1 beslissingsmaker.
voor mij is het de line up dat de grote factor is
en ook geen echte mobilhome camping

vaak hebben ze een 10 tal namen over de 3 dagen staan die ik wil zien, maar vaak ook verschijnen op werchter. en vaak daar op een leuker podium dan de mainstages van pinkpop. Lees barn/slope.

dingen als nielson, davina michelle, di-rect zeggen mij als belg hoegenaamd niets.
een joost kan ik op iedere vlaamse kermis ook gezien hebben, de berg aan eurosong namen doet me ook niets zijnde claude, loreen, ...

waardoor het vaak een njet wordt want niet goedkoper dan werchter in verhouding, langer rijden en line up is vaak maar zo zo.

bv hoe war on drugs ontvangen werd in 2023 op pinkpop of op werchter 2022 was een hemelsbreed verschil.
en stond ook gewoon beter geprogrammeerd
pinkpop stonden ze tussen niaill horan & pink in en op de andere stage was het lumineers & editors.
werchter dat jaar was het rijtje pixies, twod pearl jam. (en dat dus ook een jaar eerder, en dan voelde pinkpop ook een beetje aan als te laat geboekt (nu ook met oa wet leg bv )

nu ik wens iedereen top pinkpop toe, en besef pinkpop is niet mijn festival en dat is ok
vooral kijk ik al uit naar de eerste berichten van Dennis eens pinkpop open gaat :)

Pinkpop kampt in mijn omgeving met een heel negatief imago onder jongeren, die oa klagen over het vroege stoppen, veel te ver lopen naar de camping, redelijk weinig podia en randgebeuren, warmte/zon (ook komend jaar valt de langste dag weer tijdens PP) en geen schaduwplekken, keuze van eten en zelfs het gezapige publiek wordt genoemd.
Ik moet zeggen dat ik ze ook niet kan tegenspreken, want op de andere festivals waar ik kom zijn de eerste zaken gewoon beter geregeld. Publiek kan af en toe lastig zijn op PP voor de artiesten, maar ik vind de mede festivalgangers altijd helemaal prima, veel fijner dan bv op LL.

Helaas vrees ik dat als je die jongeren eenmaal kwijt bent en de ouderen het ook steeds meer laten afweten het langzaam over gaat voor PP.
Dit verwoord je mooi!
Ik ben de jaren dat het er was ook altijd naar de perspresentatie geweest, na de bekendmaking en optredens was er ook altijd een vragen rondje.. vaak waren die vragen richting Jan is het niet eens tijd voor stevigere gitaren of komt de Jack Daniels bar dit jaar weer?
Nooit kwam de vraag voorbij waarom zijn er geen schaduwdoeken? Of kunnen we nog doorgaan met een DJ tot een uur of 3...
Nee, over het eten werden wel vragen gesteld zoals glutenvrij etc. wat ook best terrecht is als je allergie hebt!

Ze hebben de afgelopen jaren op dat publiek gegokt "vernieuwing" of privileges als het skydeck of betalen voor je groepsplek!
Het publiek die voor enkel de muziek kwam en af en toe een frikadel naar binnen werkte heeft het aflaten weten..

Dit gebeurt niet alleen op Pinkpop ook de zwarte cross probeert een ander publiek aan te spreken, dat kost je trouwe gasten en die krijg je niet zo 1,2,3 terug!

Wij uit Friesland zijn zo'n 4 uur onderweg.. al zou het 14 zijn, geen enkel festival geeft mij zoveel rust en vrijheid als pinkpop (23' 24' daarbuiten gelaten😋)

Dit verwoord je mooi!
Ik ben de jaren dat het er was ook altijd naar de perspresentatie geweest, na de bekendmaking en optredens was er ook altijd een vragen rondje.. vaak waren die vragen richting Jan is het niet eens tijd voor stevigere gitaren of komt de Jack Daniels bar dit jaar weer?
Nooit kwam de vraag voorbij waarom zijn er geen schaduwdoeken? Of kunnen we nog doorgaan met een DJ tot een uur of 3...
Nee, over het eten werden wel vragen gesteld zoals glutenvrij etc. wat ook best terrecht is als je allergie hebt!

Ze hebben de afgelopen jaren op dat publiek gegokt "vernieuwing" of privileges als het skydeck of betalen voor je groepsplek!
Het publiek die voor enkel de muziek kwam en af en toe een frikadel naar binnen werkte heeft het aflaten weten..

Dit gebeurt niet alleen op Pinkpop ook de zwarte cross probeert een ander publiek aan te spreken, dat kost je trouwe gasten en die krijg je niet zo 1,2,3 terug!

Wij uit Friesland zijn zo'n 4 uur onderweg.. al zou het 14 zijn, geen enkel festival geeft mij zoveel rust en vrijheid als pinkpop (23' 24' daarbuiten gelaten😋)
Dat zeg je, maar in de line-ups van de afgelopen 10 tot 15 jaar is toch niet zo heel veel anders? Drie grote namen, vaak twee rocknamen en één popnamen (soms andersom als er minder rock of pop tourt), en daaronder wat hedendaagse acts, wat oudere bands en veel Nederlands spul. Dat is al jaren zo. Het is niet alsof ze ineens heel alternatief of heel poppy zijn gaan boeken.

• Leuk
Waarderingen: elo
Dat zeg je, maar in de line-ups van de afgelopen 10 tot 15 jaar is toch niet zo heel veel anders? Drie grote namen, vaak twee rocknamen en één popnamen (soms andersom als er minder rock of pop tourt), en daaronder wat hedendaagse acts, wat oudere bands en veel Nederlands spul. Dat is al jaren zo.
De laatste jaren is dat wel een beetje geprobeerd anders te worden he. Maar dat gebeurde m.i. dan heel halfslap. Waardoor dus de oudere garde vervreemd raakte, en de nieuwere aanwas ook niet getrokken werd.

De laatste jaren is dat wel een beetje geprobeerd anders te worden he. Maar dat gebeurde m.i. dan heel halfslap. Waardoor dus de oudere garde vervreemd raakte, en de nieuwere aanwas ook niet getrokken werd.
Ja true. Maar het voelt nooit zo ''alles overboord'' als bij die zondag van Rock Werchter dit jaar, waar ineens alle acts pop waren.

Even wat anders.
Wij komen uit noorden van het land en gaan dit jaar de zondag heen.
Normaliter als wij losse dag gingen, deden wij dit met de auto vanaf een hotel, en kozen wij voor parking.

Nu zouden wij wel graag met OV naar hotel gaan. Zijn OV verbindingen een beetje goed geregeld? En zijn Bijvoorbeeld, Sittard, Valkenburg, Maastricht en Aachen goed bereikbaar vanuit Landgraaf, of raden jullie dit af?

Ik hoop dat Pinkpop heel goed kijkt bij de Zwarte Cross, die verliezen elk jaar meer identiteit. Gelukkig voor hun is er niets zoals de Zwarte Cross maar HET feest van het de Achterhoek is het allang niet meer. Mocht Pinkpop die eigen identiteit die ze nog hebben als het festival van Limburg verliezen, kunnen ze beter meteen stoppen.

Even wat anders.
Wij komen uit noorden van het land en gaan dit jaar de zondag heen.
Normaliter als wij losse dag gingen, deden wij dit met de auto vanaf een hotel, en kozen wij voor parking.

Nu zouden wij wel graag met OV naar hotel gaan. Zijn OV verbindingen een beetje goed geregeld? En zijn Bijvoorbeeld, Sittard, Valkenburg, Maastricht en Aachen goed bereikbaar vanuit Landgraaf, of raden jullie dit af?
Je kunt je auto eventueel gratis bij het station in Kerkrade zetten en vanaf daar verder.

De Foo Fighters brengen op 24 april het album Your Favorite Toy uit. Het is het twaalfde studioalbum van de Amerikaanse rockband rond frontman Dave Grohl.
Mooie kans om een nieuwe setlist te komen checken op Pinkpop dus!

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Dat zeg je, maar in de line-ups van de afgelopen 10 tot 15 jaar is toch niet zo heel veel anders? Drie grote namen, vaak twee rocknamen en één popnamen (soms andersom als er minder rock of pop tourt), en daaronder wat hedendaagse acts, wat oudere bands en veel Nederlands spul. Dat is al jaren zo. Het is niet alsof ze ineens heel alternatief of heel poppy zijn gaan boeken.
Mwaah, dat ben ik niet helemaal met je eens! Dan ben je de kritiek vergeten in 2017 op Bieber (dat jaar is het ook een beetje ingezet voor mijn idee)
Ook het nederlandse spul viel opzich wel mee de laatste jaren kregen ze alleen verdomd vaak de hoofdspots en artiesten als ronnie flex of maan mochten die betreden!

Als ik enkel het super jaar 2014 pak, op elke mainstage slecht 1 Nederlandse artiest verdeeld over 3 dagen, Jett Rebel en Chef Special prima openers voor die podia! Ook dat jaar een Epica die de tent afsluit en Thé Lau die afscheid nam met de scene!

Pak ik 2022 heeft enkel de vrijdag al 4 Nederlandse acts op de mainstages en is enkel parcels de buitenlandse act in de tent, ook de zaterdag en zondag 3 acts op beide mainstages!

Mwaah, dat ben ik niet helemaal met je eens! Dan ben je de kritiek vergeten in 2017 op Bieber (dat jaar is het ook een beetje ingezet voor mijn idee)
Ook het nederlandse spul viel opzich wel mee de laatste jaren kregen ze alleen verdomd vaak de hoofdspots en artiesten als ronnie flex of maan mochten die betreden!

Als ik enkel het super jaar 2014 pak, op elke mainstage slecht 1 Nederlandse artiest verdeeld over 3 dagen, Jett Rebel en Chef Special prima openers voor die podia! Ook dat jaar een Epica die de tent afsluit en Thé Lau die afscheid nam met de scene!

Pak ik 2022 heeft enkel de vrijdag al 4 Nederlandse acts op de mainstages en is enkel parcels de buitenlandse act in de tent, ook de zaterdag en zondag 3 acts op beide mainstages!
2017 had je Green Day en Kings of Leon ernaast staan. 2015 had je met Muse, Robbie en oorspronkelijk de Foo's ook twee rockbands en een popheadliner. De jaren daarvoor lijken inderdaad wel wat meer rockgericht geweest.... maar het is ook maar wat er tourt.

Met de Nederlandse namen is het ook echt welk jaar je erbij pakt. Even afgaande op clashfinders - 2015 had je met Anouk, Kensington, Dotan, de Jeugd, Typhoon (en Triggerfinger en Selah Sue uit België) bijvoorbeeld ook al een pak Benelux namen op de twee grote stages. In 2013 waren dat Handsome Poets, The Opposites, Kensington, Douwe Bob en Blaudzun (en Triggerfinger).

Verder wel met je eens hoor - dat mag wel een pak minder. Maar het is al best een lange tijd zo.

Laatst bewerkt:
Volgens mij bestaan de bezoekers van Werchter voor een derde uit Engelsen, die reizen ook ver genoeg. Als je eenmaal die doelgroep binnen hebt, raak je ze niet zo snel meer kwijt. Hele hordes Nederlands gaan naar Sziget. Afstand is volgens mij niet de nr1 beslissingsmaker.
1/3de? Dus 30000 Engelsen?

Ik kan je zeggen dat het geen getal is van die grootorde.

• Leuk
Waarderingen: musicislife
2017 had je Green Day en Kings of Leon ernaast staan. 2015 had je met Muse, Robbie en oorspronkelijk de Foo's ook twee rockbands en een popheadliner. De jaren daarvoor lijken inderdaad wel wat meer rockgericht geweest.... maar het is ook maar wat er tourt.

Met de Nederlandse namen is het ook echt welk jaar je erbij pakt. Even afgaande op clashfinders - 2015 had je met Anouk, Kensington, Dotan, de Jeugd, Typhoon (en Triggerfinger en Selah Sue uit België) bijvoorbeeld ook al een pak Benelux namen op de twee grote stages. In 2013 waren dat Handsome Poets, Passenger, The Opposites, Kensington, Douwe Bob en Blaudzun (en Triggerfinger).

2014 had ook Kodaline nog op Noord.

Verder wel met je eens hoor - dat mag wel een pak minder. Maar het is al best een lange tijd zo.
Passenger en Kodaline Nederlands?

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Passenger en Kodaline Nederlands?
Je hebt gelijk! Ik weet niet waar die eerste fout wegkwam en bij die tweede dacht ik aan die twee Nederlandse tweelingbroers (hoe heetten die ook alweer?) Ik edit hem even!

Tangerine. Ja, da's heel wat anders. :censored:

Alsnog blijven er 7 en 6 over. Best wat.

Heb het hier al eens gezegd. Hun identiteit is gegroeid naar 3 stadionheadliners. En daar onder stond nog heel wat kwaliteit ook.

BKS wou een kleiner alternatief vormen. Waren hier ook succesvol in. Mojo kon dat niet verkroppen en heeft DTRH in het leven geroepen.

Meer en meer van die kwalitatieve namen verdwenen. Want waar Pinkpop echt goed in was de laatste jaren: echt brol opvulling programmeren. Sorry. Op Werchter zie je nog de liefde voor bepaalde muziek. En dat sijpelt ook door in de line up. Dat is Pinkpop helemaal kwijt.
In een jaar zoals 2014 had TWOD bv niet zo dood gevallen.

Dan maak je het mee dat je de beoogde stadionheadliners niet altijd meer scoort. En voor het complete plaatje komen mensen niet meer. Met de line up van dit jaar willen ze de 40+ die er al geweest zijn terug lokken. En dat lukt ook niet helemaal. Maar dat is niet de doelgroep waar je moet op richten. Bij een grote hoop jongeren is het momenteel gewoon “verbrand”. Die kiezen voor Werchter of iets anders.

Er was hier enthousiasme over White Lies, Franz Ferdinand en Editors. Dat zegt imo ook echt alles.

En dan nog te zwijgen over dat waanzinnig volstrekt wereldvreemd en onzinnig interview dat de organisatie gaf bij de kickstart van Pinkpop in november. Dan voel je het niet vrees ik.

Zeer benieuwd hoe de Amerikaanse bazen hier allemaal naar kijken. En hoe die functioneringsgesprekken zullen zijn als ze langskomen.

• Leuk
Waarderingen: degrotegeneraal en elo
En voor het complete plaatje komen mensen niet meer. Met de line up van dit jaar willen ze de 40+ die er al geweest zijn terug lokken. En dat lukt ook niet helemaal. Maar dat is niet de doelgroep waar je moet op richten. Bij een grote hoop jongeren is het momenteel gewoon “verbrand”.
Op welke doelgroep moeten ze zich wel richten? Voor de 50 plusser is er ook Bospop al. 25 - 40?

Heb het hier al eens gezegd. Hun identiteit is gegroeid naar 3 stadionheadliners. En daar onder stond nog heel wat kwaliteit ook.

BKS wou een kleiner alternatief vormen. Waren hier ook succesvol in. Mojo kon dat niet verkroppen en heeft DTRH in het leven geroepen.

Meer en meer van die kwalitatieve namen verdwenen. Want waar Pinkpop echt goed in was de laatste jaren: echt brol opvulling programmeren. Sorry. Op Werchter zie je nog de liefde voor bepaalde muziek. En dat sijpelt ook door in de line up. Dat is Pinkpop helemaal kwijt.
In een jaar zoals 2014 had TWOD bv niet zo dood gevallen.

Dan maak je het mee dat je de beoogde stadionheadliners niet altijd meer scoort. En voor het complete plaatje komen mensen niet meer. Met de line up van dit jaar willen ze de 40+ die er al geweest zijn terug lokken. En dat lukt ook niet helemaal. Maar dat is niet de doelgroep waar je moet op richten. Bij een grote hoop jongeren is het momenteel gewoon “verbrand”. Die kiezen voor Werchter of iets anders.

Er was hier enthousiasme over White Lies, Franz Ferdinand en Editors. Dat zegt imo ook echt alles.
Denk niet dat het probleem bij de laatste namen ligt maar meer waar je het eerst over hebt de breedte en de balans tussen oude acts en de nieuwe top acts. Je ziet nu ook dat alle nieuwe opkomende acts naar dtrh of lowlands gaan voor ze op pinkpop komen en dan krijg je bij pinkpop wel een roxy dekker bijvoorbeeld.

• Leuk
Waarderingen: Festivaltime

Users who are viewing this thread