Lowlands 2026

Maar Tyler is voor Lowlands toch gewoon een goede headliner? Is zijn boeking dan zo anders als vorig jaar ASAP Rocky of QOTSA vorig jaar? Lorde is misschien wel wat dunnetjes, maar Tyler is toch het formaat artiest die je hoopt bovenaan het affiche te zien.
Van alle namen die je noemt veruit de grootste.

De keuze om new wave te headlinen is wel een zeer verkeerde keuze gebleken, hadden ze een grote naam daar neergezet, groter dan Lorde of Tyler dan was het kantelpunt toch anders geweest, imho!
En welke act die in de buurt is had je daarvoor kunnen strikken? Het gaat ook om wat beschikbaar is. Van te voren konden we allemaal al Tyler en Lorde invullen, maar daarbuiten waren er weinig headliners beschikbaar voor Lowlands. (En nee Charli XCX was niet beschikbaar ondanks dat ze op R+L staat, dat werd ook in de podcast benoemd)

Laten we alsjeblieft niet de enige nacht dat er een ander geluid uit de India komt weg doen. Die drumm & Bass nacht is heerlijk. Al genoeg techno in de andere tenten te horen.

Van mij mag er snachts nog veel meer variatie in komen qua genres.
Als je drumm & bass naar de Heineken zet op vrijdag en/of zaterdag krijg je volgens mij al een heel ander nachtbeeld. Veel mensen willen volgens mij wel eerder DnB dan zondagavond...

En welke act die in de buurt is had je daarvoor kunnen strikken? Het gaat ook om wat beschikbaar is. Van te voren konden we allemaal al Tyler en Lorde invullen, maar daarbuiten waren er weinig headliners beschikbaar voor Lowlands. (En nee Charli XCX was niet beschikbaar ondanks dat ze op R+L staat, dat werd ook in de podcast benoemd)
De enige echte opties waren denk ik FATM (maar al op DTRH) en Underworld of Gorillaz (maar waren we daar dan zo laaiend enthousiast van geworden, voor de zoveelste keer?). Niets ten nadele van Underworld of Gorillaz overigens,toffe acts.

Ja je kunt heel veel goede en slechte acts gaan opnoemen die ook veel kaarten verkopen, maar niet door Lowlands geboekt zullen worden.

Maar Tyler is voor Lowlands toch gewoon een goede headliner? Is zijn boeking dan zo anders als vorig jaar ASAP Rocky of QOTSA vorig jaar? Lorde is misschien wel wat dunnetjes, maar Tyler is toch het formaat artiest die je hoopt bovenaan het affiche te zien.

Lowlands heeft sowieso zelden een headliner die stadions uitverkoopt. En dat hoeft ook helemaal niet.
Nee hoor, Tyler is echt een geweldige boeking en wat mij betreft een van de vetste headliners die nu nog tourt. Ik hoor ook graag van de naysayers welke artiest dan had moeten headlinen, waarmee Lowlands de wedstrijd wel had gewonnen volgens hen. Als je QOTSA noemt ben je af.

Ja je kunt heel veel goede en slechte acts gaan opnoemen die ook veel kaarten verkopen, maar niet door Lowlands geboekt zullen worden.

Lowlands heeft sowieso zelden een headliner die stadions uitverkoopt. En dat hoeft ook helemaal niet.
Dat ontken ik niet, maar hij is niet zo groot dat hij geen ondersteuning heeft van minimaal een gelijkwaardige headliner. Ik denk wel dat we Lorde en Tyler The Creator soms groter maken dan dat ze zijn in NL. Ik denk toch QOTSA meer "het festivalpubliek" aanspreekt dan dat Tyler dat doet. Er is verder niks mis met Tyler hoor en gewoon een prima boeking. Maar bijv. een Billie Eilish is nog wel duidelijk een categorie daarboven.

• Leuk
Waarderingen: hendrik1
Als je drumm & bass naar de Heineken zet op vrijdag en/of zaterdag krijg je volgens mij al een heel ander nachtbeeld. Veel mensen willen volgens mij wel eerder DnB dan zondagavond...
Dat kan dus niet, want de vergunning loopt daar om 1 uur af.

Heb je nog een half miljoen euro extra liggen?
Na vijf van deze boekingen op rij, al was het met De Staat noodgedwongen, heb ik toch sterk het vermoeden dat dit een bewuste keuze is voor Lowlands. En als ze daarmee een paar ton besparen om te investeren in andere namen, vind ik het prima.

Zeker omdat het ook heel mooi is, vind ik, dat Lowlands Nederlandse artiesten zo groots brengt – ook als ze geen headliner zijn. Lowlands is voor veel Nederlandse acts een absoluut hoogtepunt in hun jaar of carrière (Moss, Sef, Goldband, Typhoon, etc.), een viering met fans op het belangrijkste festival van Nederland. Ik vind het zelf wel mooi dat ze dat ook met de headliners doen, zelfs al zouden de kosten de belangrijkste overweging voor Lowlands zijn.

Dat ontken ik niet, maar hij is niet zo groot dat hij geen ondersteuning heeft van minimaal een gelijkwaardige headliner. Ik denk wel dat we Lorde en Tyler The Creator soms groter maken dan dat ze zijn in NL. Ik denk toch QOTSA meer "het festivalpubliek" aanspreekt dan dat Tyler dat doet. Er is verder niks mis met Tyler hoor en gewoon een prima boeking. Maar bijv. een Billie Eilish is nog wel duidelijk een categorie daarboven.
Ik geloof niet dat ik Tyler groter maak of denk dan dat hij is. Mijn punt is dat het een goede headliner is. Zeker vergeleken met wat we de laatste jaren hebben gezien op LL. Dat er grotere of bekendere artiesten zijn, dat staat buiten kijf. Maar dat beweer ik ook nergens.

Overigens vraag ik me af of QOTSA het "festivalpubliek" meer aanspreekt. Zo druk was het daar vorig jaar helemaal niet. Ik verwacht (zonder te kunnen bewijzen, maar puur mijn verwachting) dat het bij Tyler komend jaar drukker zal worden.

• Leuk
Waarderingen: daily en Veer
Heb je nog een half miljoen euro extra liggen?
Als je naar omliggende landen kijkt, b.v. Wayoutwest en je ziet wat er daar op het lijstje staat, voor weekendticket nog geen 200 euro, klein festival 35000, vergeleken bij lowlands. Is het toch voor een festival van 65000 beetje vreemd of zuinig zo kun je het ook noemen om met deze line up te komen. Het is mischien appels met peren vergelijken maar de keuze is wel reuze tegenwoordig

Dat kan dus niet, want de vergunning loopt daar om 1 uur af.
De vergunning voor de Heineken bedoel je?
Die vergunning tot 1 uur maakt het mogelijk om live muziek te spelen – vooral vanwege de dynamiek van live muziek kan dat later niet meer. Dance kan dus wel de hele nacht door.

Nee hoor, Tyler is echt een geweldige boeking en wat mij betreft een van de vetste headliners die nu nog tourt. Ik hoor ook graag van de naysayers welke artiest dan had moeten headlinen, waarmee Lowlands de wedstrijd wel had gewonnen volgens hen. Als je QOTSA noemt ben je af.
Tijd voor een Lowlands HURT/HEAL, dan kunnen we er in ieder geval uitkomen wat hoe sterk deze headliners zijn 🤣
Maar ja, eerst maar BKS/DTRH afmaken

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Wat ik trouwens nog nergens gelezen heb is dat lowlands ook qua datum lastig is dit jaar. De scholen zijn dan alweer begonnen.
Oppas regelen voor kids is lastig en leraren in onze groep houden het voor gezien.
Omdat het niet waar is.

Tegelijkertijd valt Lowlands niet gunstig voor de randstad. Een groot deel van de randstad heeft dan nog 2 weken vakantie. Dus veel mensen zijn nog weg.

• Confetti
Waarderingen: StevieU2
Als je naar omliggende landen kijkt, b.v. Wayoutwest en je ziet wat er daar op het lijstje staat, voor weekendticket nog geen 200 euro, klein festival 35000, vergeleken bij lowlands. Is het toch voor een festival van 65000 beetje vreemd of zuinig zo kun je het ook noemen om met deze line up te komen. Het is mischien appels met peren vergelijken maar de keuze is wel reuze tegenwoordig
Ik ken Wayoutwest niet, maar hebben die ook een aankleding zoals op Lowlands, een zo uitgebreid programma naast muziek. Wat kost daar het terrein voor de huurder, wat gaat er op aan beveiliging, productie? Et cetera.
De keuze voor Lowlands is ook een keuze voor alles wat naast muziek te zien is. Dat weglaten en sec naar de headliners kijken is natuurlijk een totaal oneerlijke vergelijking.
Dus zeggen dat Lowlands zuinig is, lijkt me niet correct. Ze besteden waarschijnlijk hun geld meer aan ook andere zaken dan de line-up.

Users who are viewing this thread