Album releases 2026

The Fall-Off van J. Cole, wat een album zeg! Het is wel een lange zit, maar eigenlijk weinig overbodige tracks voor mij. Na eerste luisterbeurt zou ik dit al snel onder z’n beste werk scharen :D

• Leuk
Waarderingen: Novis95
IST IST enkele jaren geleden gezien in de Kapel op Vestrock, dat was toen echt wel oké, deze nieuwe stond op m'n lijst maar ondertussen er al af.

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Oei IJsland 2 is voor mij tot nu toe een behoorlijke teleurstelling (ben op de helft). Waar ik IJsland 1 nog scherp, vleugje humor en qua beat ook erg fijn vond, heb ik hier bij geen enkel nummer een goed gevoel.

Muzikaal niet lekker in het gehoor en tekstueel ook niet echt geweldig. Nu lig ik qua mening al niet altijd helemaal op 1 lijn met vooral Abel, slaan ze hier in sommige nummers voor mij ook volledig de plank mis (zeker bij nummers als Dont believen the krant)
Same here. Abel is ronduit irritant in vooral het eerste deel van de plaat. De herhaling van veel zinnen in nummers geeft mij ook wel een beetje snollebollekes vibe ja. Insteek van de plaat lijkt wel een beetje te liggen op live-performance; ik geloof best dat dit live wel een flinke chaos gaat worden.

Maar nee, 2 afspeelbeurten en daar blijft het voorlopig bij, maar waarschijnlijk ga ik het toch wel zien op LL. Jammer, want ik vond IJsland 1 echt wel heel tof.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Same here. Abel is ronduit irritant in vooral het eerste deel van de plaat. De herhaling van veel zinnen in nummers geeft mij ook wel een beetje snollebollekes vibe ja. Insteek van de plaat lijkt wel een beetje te liggen op live-performance; ik geloof best dat dit live wel een flinke chaos gaat worden.

Maar nee, 2 afspeelbeurten en daar blijft het voorlopig bij, maar waarschijnlijk ga ik het toch wel zien op LL. Jammer, want ik vond IJsland 1 echt wel heel tof.
Ik volg deze deels wel. Bij vlagen is 'ie briljant maar hij voelt een minuutje of 15 te lang ofzo. Sommige songs zijn meh. Maar wel een urgente en keiharde plaat over het algemeen.

Abel inderdaad iets te veel aanwezig. Ik heb het eerste album van ze nog is opgezet vandaag en daar ga ik toch een stuk beter op, zeker muzikaal. Dus ook bij mij blijft het bij 2 luisterbeurten voor het nieuwe album ben ik bang.

Oef... Dat wordt pittig. Silversun Pickups is in ieder geval een goede start! Klinkt nog niet zo iconisch als het laatste album Physical Trills, maar niet geheel ontevreden.

A.S. Fanning - Take Me Back to Nowhere (indie, alternatief)
Barbro - Crossfade (artpop, alternatief)
Beverly Glenn-Copeland - Laughter in Summer (singer-songwriter, new age)
Big Big Train - Woodcut (progressieve rock)
Cory Wong - Lost in the Wonder (jazzfunk) (nog van vorige week)
Destruyendo Autos & Blum - Historia, Reglas, Técnicas (EP) (midwestemo, math-emo)
Dina Ögon - Människobarn (psychedelische pop, softrock)
IST IST - Dagger (post-punk, gothicrock)
Jay Buchanan - Weapons of Beauty (rock)
Karnivool - In Verses (progressieve rock, alternatieve metal)
Kisse - You Are in My Dreams (indiefolk)
Lapêche - Autotelic (indierock)
Mai Mai Mai - Karakoz (post-industrieel, noise)
Mandy, Indiana - Urgh (electro-industrieel, industriële rock)
Mayhem - Liturgy of Death (blackmetal)
Ninush - The Flowers I See in You (artpop, singer-songwriter)
Predatory Void - Atoned in Metamorphosis (EP) (blackmetal, sludgemetal)
Puscifer - Normal Isn't (artrock, alternatieve rock)
Rafael Anton Irisarri - Points of Inaccessibility (ambient, drone)
Silversun Pickups - Tenterhooks (indierock) (weer sterk)
Tigran Hamasyan - Manifeste (jazzfusion, avant-prog)
Ulrika Spacek - Expo (indierock, post-punk)
Voka Gentle - Domestic Bliss (psychedelische pop, artpop)

Voor de (experimentele) hiphop liefhebbers: het album van By Storm (fka Injury Reserve) is echt subliem.
Geweldig inderdaad, deze. Eerste album van het jaar die me echt positief weet te verrassen.

Silversun Pickups. Ook weer lekker . Vreemd dat deze band hier niet kan doorbreken. Al zoveel mooi werk gemaakt.
Zou een door LL geboekt moeten worden???

• Geweldig
Waarderingen: Nizjni
Toch nog even een korte recap:

Eyelet – Solenoid: Uiteraard moet ik deze noemen als screamo-tijger. Er zijn net als in elk ander genre betere platen, maar er staat wel een aantal verdomd lekkere nummers op dit album, zoals ‘Magnify’, ‘Perpetual Motion Disease’ en ‘Cascade’.

Mandy, Indiana – Urgh: Heel experimentele noiserock dit. Klinkt best prima en na het beluisteren vind ik het wel erg jammer dat ze Zeitgeist niet gered / gecanceld hebben. Vooral ‘Magazine’, ‘Life Hex’ en ‘I’ll Ask Her’ vind ik heel erg prettig.

Midding - .44 (EP): Ik vind dit een meer dan prima psychrock/shoegaze EP met heerlijke spacerock-invloeden. ‘Nuisance’, ‘For A Little While’ en ‘.44’ zijn mijn favorieten.

• Leuk
Waarderingen: B0G5
Ik kan niet echt een geschikt topic hiervoor vinden, dus nu maar hier:

Ik hoop echt dat 2026 het jaar van de terugkeer van Slowthai wordt! Hij heeft zulke goede albums en vette liveshows.

Wat mij betreft, verdient hij ook een tweede kans omdat hij is vrijgesproken.

Users who are viewing this thread