Ha, nu schuif je me wel heel wat credits toe

.
Ik heb wel eens wat gekeken in die dossiers, maar wat mij eigenlijk het meeste stoort is dat er niet geluisterd wordt naar mensen die de dossiers daadwerkelijk kunnen duiden. Ik kan er gewoon met mijn verstand niet bij dat er kennelijk geen academicus te vinden is die bij de NOS aangeeft dat het wel een ok investering was Laten we voor energievraagstukken luisteren naar experts op dat gebied, voor onderwijsvraagstukken naar onderwijskundigen en voor milieuperikelen naar experts op dat gebied (en niet naar boerenlobbyisten). Ik snap dat het allemaal betaald moet worden, dus laten we daarvoor luisteren naar mensen met economische/financiële expertise (het liefst academici die niet alleen uit het oogpunt handelen de rijken rijker te maken).
Ik heb zelf een achtergrond in het staats- en bestuursrecht, met een focus op staatsrecht (samen met nog vijf saaie nerds

). Wat mij het meest tegen de borst stuit is hoe de overheid an sich handelt. Het kan bij dit soort dossiers niet anders dan dat er dubbele agenda's zijn. Een rechtsstaat betekent eigenlijk zoveel dat iedereen aan regels gebonden is, ook de overheid. Maar de afgelopen tien, twintig jaar is meer en meer gebleken dat grootkapitaal buiten dit beginsel van een rechtsstaat plaatsneemt, en de overheid, onmiskenbaar vatbaar voor lobbyisten, dat faciliteert. Hier zijn legio voorbeelden van, Tata Steel en Schiphol dat een status aparte krijgt, Rutte die een aantal jaren geleden tot op het gênante af de dividendbelasting wilde afschaffen.
Ik krijg het vermoeden dat jij een achtergrond hebt, waarbij je de daadwerkelijke inhoud van de dossiers m.b.t. Tata goed kan plaatsen? Dat lijkt me nog frustrerender. Doet me denken aan Yesilgöz op justitie en veiligheid

.