BKS & DTRH HURT/HEAL

Wat mij betreft niet. Zowel de laatste albums als de live optredens van de laatste jaren zijn inspiratieloos.
Tja, Pearl Jam leunt ook nog steeds enorm op hun allereerste album, en zo zijn er nog wel veel meer grote bands die al jaren niets noemenswaardigs meer produceren (Metallica, AC/DC, RHCP, U2, etc.), en ook geen schim meer zijn van hun vroegere zelf..

Omdat de discussie zo uitgemolken wordt
En andere discussies niet dan?
Met alle respect, maar ik vind het een beetje raar als iemand meent te moeten bepalen waarover anderen mogen posten?
Maar als ik niet welkom ben in dit topic, ook prima hoor.
Dan kruip ik wel weer terug in mijn metalhoekje.

• Leuk
Waarderingen: Yannick
En andere discussies niet dan?
Met alle respect, maar ik vind het een beetje raar als iemand meent te moeten bepalen waarover anderen mogen posten?
Maar als ik niet welkom ben in dit topic, ook prima hoor.
Dan kruip ik wel weer terug in mijn metalhoekje.
Nee, zo bedoel ik het totaal niet. Ik deed zelf ook mee aan de discussie immers. Maar de meningen lijken me wel duidelijk. Enerzijds een invloedrijke band (destijds), anderzijds toch wat vergane glorie in de ogen van velen - zonder dat men (een deel van) hun werk teniet wil doen

Het Graspop topic en wat daar wel en niet in hoort (wat verder wel succesvol onder andere het Hardrock & metal topic heeft opgeleverd, ook gewoon positief verder)
Voorstellen om iets in een ander topic (waar het beter past) te posten is iets totaal anders, toch?

Maar is dit hele spel niet gestaafd op de mening van de meerderheid? Ik vind bijvoorbeeld NBT in 2026 meer headliner dan Pixies, maar wat ik vind boeit niet, de meerderheid heeft ze eruit gewerkt. En zo zullen uiteindelijk Qotsa en Radiohead gaan uitvechten wie de ultieme headliner is.

• Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit
Tja, Pearl Jam leunt ook nog steeds enorm op hun allereerste album, en zo zijn er nog wel veel meer grote bands die al jaren niets noemenswaardigs meer produceren (Metallica, AC/DC, RHCP, U2, etc.), en ook geen schim meer zijn van hun vroegere zelf..
Hmmm, net als U2 heeft PJ toch wel een album of 4-5 uitgebracht daar zeer de moeite waard zijn. En dat het anders wordt omdat is logisch. Ben zelf ook geen 18-30 meer ;-) Live is een ander verhaal wellicht voor PJ, kan ik niet beoordelen

Voor U2 wel, die zijn live nog steeds 1 vd meest vooruitstrevende acts vind ik en dan vooral qua audiovisuele integratie in hun performance. Kijk maar naar hun concerten in Sphere LAs Vegas (weliswaar met Achtung Baby)

Hmmm, net als U2 heeft PJ toch wel een album of 4-5 uitgebracht daar zeer de moeite waard zijn. En dat het anders wordt omdat is logisch. Ben zelf ook geen 18-30 meer ;-) Live is een ander verhaal wellicht voor PJ, kan ik niet beoordelen

Voor U2 wel, die zijn live nog steeds 1 vd meest vooruitstrevende acts vind ik en dan vooral qua audiovisuele integratie in hun performance. Kijk maar naar hun concerten in Sphere LAs Vegas (weliswaar met Achtung Baby)
Zeker, maar niemand kan ontkennen (zelfs die bands zelf niet) dat hun beste albums al ver achter hen liggen.
En daar is verder niets mis mee natuurlijk.
Mijn hele punt was juist dat bands daarmee niet ineens gedateerd of saai zijn. ;)

Zelf kan ik nog steeds heel erg genieten van legacy bands, terwijl ik ook continu nieuwe, jonge bands probeer te ontdekken.
Dat gaat wat mij betreft hand in hand, en de combinatie van oude en nieuwe bands maakt voor mij een festival juist zo mooi. :)

• On fire
Waarderingen: StevieU2
Uhh, nee.
Sommige bands hebben nu eenmaal zo veel invloed op een bepaald genre gehad, dat zo'n genre (en de daarbij behorende festivals) er ofwel nooit zou zijn geweest, ofwel zich heel anders zou hebben ontwikkeld.
Toegeven, dat zullen we nooit met zekerheid kunnen weten, maar het lijkt me niet ver gezocht.
The Pixies is weliswaar zelf nooit echt een grote band geworden, maar hebben wel enorme invloed gehad op meerdere genres (net als bv. ook The Velvet Underground).
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat deze festivals alleen bestaan dankzij Pixies.

Ik kan me toch echt niet voorstellen dat deze festivals alleen bestaan dankzij Pixies.
Niet alleen natuurlijk, dat heb ik nooit beweerd.
Er zijn genoeg andere bands die ook van grote invloed zijn geweest op (het ontstaan van) indie muziek.
Zo kunnen we zelfs teruggaan tot aan The Beatles of zelfs Mozart etc. 😅

Er zou vast wel iets vergelijkbaars als de huidige indie muziek zijn ontstaan als bands als The Pixies er niet zouden zijn geweest, maar dat zou dan waarschijnlijk wel anders geklonken hebben (en dan had je nu een heel andere discussie over andere bands, die op hun beurt ook weer als gedateerd en saai zouden worden bestempeld ;)).
En daarmee zouden ook de festivals er anders uit hebben gezien, als ze überhaupt al zouden zijn opgericht.

Maar goed, ik zal er ook verder maar over ophouden.
Wellicht lig ik ook gewoon hopeloos achter op indie gebied.
Ik lees nou een paar dagen hier een beetje mee, en het verbaasde me wel een beetje hoe ogenschijnlijk makkelijk en achteloos bepaalde bands, die in mijn ogen toch wel vrij iconisch en voor mijn gevoel niet 'oud' zijn, worden afgeschreven.
Niet alleen The Pixies, maar ook bv. NBT, Editors, Franz Ferdinand, Gorillaz, The Black Keys.
Maar misschien word ik ook gewoon oud... 😝

Users who are viewing this thread