Bospop 2026

Er staan op Bospop vaak namen die ik niet ken, die ik dan wel even op Youtube opzoek. Maar die Henrik Freischlader kan er wel wat van hoor. Past perfect bij Bospop. Nou moet ik ook zeggen dat ik ook een liefhebber ben van de Hammondorgel, die in zijn band veelvuldig wordt gebruikt.

• Leuk
Waarderingen: bas2204
Indrukwekkend programma, zou, mits het financieel uitkomt hier echt wel graag een weekend naartoe willen ...

Nee, ik gok dat dit komt op de plek van de tribune die ze dit jaar hadden (dus voor de bar midden op het veld).

De tribune was heel populair, daar moeten ze dan toch ook wat mee?
Ja, daar moet je dan voor gaan betalen... Ik zou het in ieder geval niet vreemd vinden en andere posities op het terrein lijken mij enorm in de weg te staan...

Is dat niet gewoon die Vip unit boven de barren aan de linkerkant van het podium?
Nee, dat is het Skydeck en blijft er ook gewoon

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Bospop hoopt met een fors duurder programma op een nieuw bezoekersrecord: ‘Een afsluiter als Lenny Kravitz vraagt beduidend meer dan The Black Keys’

Bospop maakte dinsdag de namen van de acts voor de editie van 2026 bekend. Festivalbaas Peter Verkennis over het programma, de verjonging, heavy metal en het extra geld dat uitgetrokken wordt voor bands dit jaar. „Ik verwacht veel van de vrijdag qua dagkaarten.”

Een heuse metaldag op vrijdag. Dat zagen we niet aankomen

„Toch waren we al langer met Volbeat aan het steggelen. Dit keer paste het gelukkig een keer wel. En het is ook maar net hoe je het noemt. Volbeat is geen keiharde heavy metal. Floor Jansen en Within Temptation ook niet. Maar het is wel een feit dat de bezoekers die het vorig jaar te soft en te veel pop vonden dit jaar op vrijdag wel bij ons terecht kunnen. De metalfan hoeft zich niet te vervelen, ik verwacht veel van de vrijdag qua dagkaarten.”

De traditionele blues-liefhebber blijft misschien wat teleurgesteld achter
„Vorig jaar hadden we een zondag met veel blues inderdaad, dit jaar is dat minder. Maar het is ook een beetje: wat is er precies beschikbaar en hoe past dit in elkaar.”

Zijn jullie nog bang dat die metaldag ten koste gaat van de weekendtickets?
„Nee, ik verwacht op vrijdag en zaterdag wel dat we flink wat extra dagtickets verkopen. Moby doet ook maar één show in Nederland en het is ook lang geleden dat hij nog in Nederland was. Maar vorig jaar was de zondag ook een wat afwijkende dag en toen zijn we qua weekendkaarten ook gegroeid van 7500 naar 11.500. De bezoekers die hier ook voor een groot gedeelte voor de sfeer komen willen we wel behouden.”

Vorig jaar hadden jullie een topjaar, zie je dat ook meteen terug? Het lijkt erop dat er meer is uitgegeven aan bands dit jaar.
„Het bedrag dat is uitgegeven aan de artiesten ligt 30 tot 40 procent hoger ja. Ze worden steeds duurder en een afsluiter als Lenny Kravitz vraagt ook beduidend meer dan The Black Keys als headliner vorig jaar. Wel hebben we geprobeerd de prijsstijging van de kaartjes binnen de perken te houden. Dat is wel aardig gelukt, volgens mij. Een dagticket is een tientje duurder, een weekendticket 25 euro duurder.”

Was al snel duidelijk wie de grote namen moesten worden?
„In het geval van Lenny Kravitz en Volbeat wel. ZZ Top hadden we ook al vroeg een aanbieding gedaan, maar die wilden we eigenlijk niet als afsluiter. Toen kwam Moby ineens nog voorbij. Die hadden de mensen niet meteen bij ons verwacht denk ik, maar ik denk dat het wel gaat werken omdat die dag van alles wat heeft. Van Kaiser Chiefs, Kensington en Clouseau tot ZZ Top en Moby. Er is voor iedereen wel wat wils.”

Er is iets minder verjongd dan vorig jaar, is dat bewust?
„Nee, een band als The Kings of Leon willen we hier nog graag steeds hebben. Maar daar ga je weer: je bent ook afhankelijk van wat er beschikbaar is. Maar dat doel hebben we ons wel gesteld. De bands die bij Pinkpop stonden, moeten naar ons komen. The Cure staat dit jaar bijvoorbeeld op Pinkpop. Ik denk dat dat ook bij ons had gekund. Of als Pearl Jam nog een keer langskomt, waarom niet op Bospop? Wat mij betreft graag, we kunnen hier gewoon 35.000 mensen kwijt.”

De kortingen voor jongeren zijn na een jaartje alweer van de baan?
„Daar zijn we inderdaad weer mee gestopt, meen ik. Dat was niet zo’n succes. Het ging om tientallen mensen die daar gebruik van hebben gemaakt. En toen hadden we nog Snow Patrol staan. En Simple Minds, echt een band waar ouders met hun kinderen naartoe gaan. Nu met een wat ouder programma leek ons dat niet heel erg veel toevoegen.”

Jullie beginnen op de vrijdag altijd wat later. Het kan zomaar eens een drukke dag worden. Gaat dat nog voor parkeerproblemen zorgen?
„Nee, dat hebben we inmiddels wel in de vingers. En ook op die vrijdag komen de mensen nog best gespreid. Bij het concert van Neil Young een paar dagen eerder is dat lastiger. Dan komen er veel meer mensen tegelijk. Maar ons verkeersplan wordt ook steeds aangepast. We hebben wel geleerd van Guns ‘N Roses een paar jaar geleden, toen dat niet goed ging.”

Tot slot. Hoe blij zijn jullie met dit programma?
„Hartstikke. We hebben echt een topprogramma in mijn ogen, en we gaan vrijdag als de verkoop start zien of het publiek daar ook zo over denkt. Ik verwacht eigenlijk wel een vliegende start. Wie weet, dat we dit jaar dan de 70.000 bezoekers aan kunnen tikken. Een nieuw record: daar gaan we voor.”

Bospop hoopt met een fors duurder programma op een nieuw bezoekersrecord: ‘Een afsluiter als Lenny Kravitz vraagt beduidend meer dan The Black Keys’

Er is iets minder verjongd dan vorig jaar, is dat bewust?
„Nee, een band als The Kings of Leon willen we hier nog graag steeds hebben. Maar daar ga je weer: je bent ook afhankelijk van wat er beschikbaar is. Maar dat doel hebben we ons wel gesteld. De bands die bij Pinkpop stonden, moeten naar ons komen. The Cure staat dit jaar bijvoorbeeld op Pinkpop. Ik denk dat dat ook bij ons had gekund. Of als Pearl Jam nog een keer langskomt, waarom niet op Bospop? Wat mij betreft graag, we kunnen hier gewoon 35.000 mensen kwijt.”
Ben vooral benieuwd hoe ze namen als Pearl Jam en The Cure gaan betalen dan want dat lijkt me toch quasi onmogelijk met maar 35.000 man of ze moeten in de rest meer gaan beperken

toch wel een mooie toevoeging dat ze wel oren hadden naar The Cure

• Leuk
Waarderingen: PJ

Users who are viewing this thread