Festileaks Draft XIX: Wat gaat 2026 ons brengen?

Dat klinkt wel als een neiging die ik altijd heb. 😬

Maar hup, count me in. Veel zin in. Ik zal wat tijd proberen te besparen door mijn aankondiging beetje sober te houden, hoop dat dat niet erg is.

Kan ik Werchter doen?
Je doet gewoon je eigen festival. Je kan zelf kiezen waar, hoeveel en wat voor stages, etc. Laat je verbeelding maar de vrije loop!

• Leuk
Waarderingen: JP5
Dat klinkt wel als een neiging die ik altijd heb. 😬

Maar hup, count me in. Veel zin in. Ik zal wat tijd proberen te besparen door mijn aankondiging beetje sober te houden, hoop dat dat niet erg is.

Kan ik Werchter doen?
Dat kan zeker, maar je mag ook je eigen festival 'oprichten'!

Zo heb ik de afgelopen drafts gewerkt met mijn festival Sunset Riot, en deelnemers als @Koekdoos met Baspop

• Leuk
En hoe bedoel je ā€œomdat ik nu minimaal ƩƩn grotere artiest hebā€¦ā€. Kans is best groot dat die uiteindelijk voor je neus weggekaapt wordt toch? Ga je daar dan je podiumindeling vanaf laten hangen?

Ik heb een artiest op de planning staan die beter tot z'n recht komt in een tent, en ga natuurlijk wel meer van dat soort artiesten in de tent zetten, maar in mijn normale setup in drafts heb ik niet een formaat tent waarin sommige van die artiesten zouden passen. Dus ik offer de dubbele mainstage op voor een Barn-formaat tent zeg maar. Vooral omdat het anders tƩ stacked wordt.

Qua naam en soort festival ben je eigenlijk volledig vrij. Alleen vermoed ik nog wel dat @Martijn laat weten of we allemaal voor een driedaags of vierdaags festival gaan. Maar ik heb vaak bijvoorbeeld Baspop, maar soms ook Bastonbury. EƩn van mijn stages is vaak de Rollatorstage (copyright pending), vanwege mijn muzieksmaak en de artiesten die op die stage staan. Voel je vrij om helemaal los te gaan met stage namen, je festivalnaam, vage concepten etc.

Vrieeeend 🤣 Ik zou ook gewoon weer gelijkaardig boeken met vorige Draft, dus das ook beetje saai; niet?

Ga voor een concept en laat je daardoor leiden, zoals die ene draft waar je 5 namen van iemand anders kreeg.
Richt bijvoorbeeld ƩƩn stage in met alleen maar kale artiesten onder het mom "Kale koppen, niet te stoppen".

Deze draft wordt je redelijk vrij gelaten met wat je doet, dus je kan ook gewoon hele rare/gave concepten uitvoeren, die normaal niet echt lukken!

Edit: is vaak wel mijn plan in ieder geval, maar eindig ook wel regelmatig met een flinke overlap in namen. Dit keer hopelijk wat anders. Maar je kan ook voor jezelf de regel stellen dat je geen acts uit je vorige draft mag kiezen, acts die je nog nooit hebt gehad, of zoals sommigen (@Oasiss en @Timmetje misschien?) eens hebben gedaan: alleen maar vrouwen.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ga voor een concept en laat je daardoor leiden, zoals die ene draft waar je 5 namen van iemand anders kreeg.
Richt bijvoorbeeld ƩƩn stage in met alleen maar kale artiesten onder het mom "Kale koppen, niet te stoppen".

Deze draft wordt je redelijk vrij gelaten met wat je doet, dus je kan ook gewoon hele rare/gave concepten uitvoeren, die normaal niet echt lukken!

Edit: is vaak wel mijn plan in ieder geval, maar eindig ook wel regelmatig met een flinke overlap in namen. Dit keer hopelijk wat anders. Maar je kan ook voor jezelf de regel stellen dat je geen acts uit je vorige draft mag kiezen, acts die je nog nooit hebt gehad, of zoals sommigen (@Oasiss en @Timmetje misschien?) eens hebben gedaan: alleen maar vrouwen.
Heel catchy idee, ik ga nog even brainstormen terwijl ik Ollie in slaap help straks, hou jullie op de hoogte over mijn deelname!

EƩn van mijn stages is vaak de Rollatorstage (copyright pending), vanwege mijn muzieksmaak en de artiesten die op die stage staan. Voel je vrij om helemaal los te gaan met stage namen, je festivalnaam, vage concepten etc.

Geweldig! Ik denk dat ik me bij deze draft maar eerst eens beperkt tot een standaard Werchter programma. Ingewikkeld genoeg.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Het feit dat je gebonden bent scheelt ongetwijfeld ook in de tijd die je nodig hebt om knopen door te hakken. Ten opzichte van die vorige 2030-draft, waarin de mogelijkheden eindeloos waren.

Werken we ook met budget, of moet je gewoon voor een realistische line-up zorgen?

Het feit dat je gebonden bent scheelt ongetwijfeld ook in de tijd die je nodig hebt om knopen door te hakken. Ten opzichte van die vorige 2030-draft, waarin de mogelijkheden eindeloos waren.

Werken we ook met budget, of moet je gewoon voor een realistische line-up zorgen?
Geen budgetten! Gewoon kijken dat je een ietswat realistische lineup hebt

• Leuk

Ik heb al een flink aantal artiesten gehad die niet beschikbaar zijn, omdat ze (nog) geen tourdata hebben in 2026. Wordt hopen dat sommigen nog wat data eruit slingeren gaandeweg de draft! Maar dat helpt ook al "laat ik deze drie artiesten boeken, oh laat maar, ze touren niet"...

• Leuk
Ik doe mee ben alleen rond pakjesavond misschien een paar dagen amper online wanneer onze hond (KNGF moederhond) gaat bevallen van toekomstige assistentiehonden.
Ik kan weinig betere redenen bedenken om wat beurten te missen!

• Geweldig
Waarderingen: JK79
Ik heb een artiest op de planning staan die beter tot z'n recht komt in een tent, en ga natuurlijk wel meer van dat soort artiesten in de tent zetten, maar in mijn normale setup in drafts heb ik niet een formaat tent waarin sommige van die artiesten zouden passen. Dus ik offer de dubbele mainstage op voor een Barn-formaat tent zeg maar. Vooral omdat het anders tƩ stacked wordt.

Qua naam en soort festival ben je eigenlijk volledig vrij. Alleen vermoed ik nog wel dat @Martijn laat weten of we allemaal voor een driedaags of vierdaags festival gaan. Maar ik heb vaak bijvoorbeeld Baspop, maar soms ook Bastonbury. EƩn van mijn stages is vaak de Rollatorstage (copyright pending), vanwege mijn muzieksmaak en de artiesten die op die stage staan. Voel je vrij om helemaal los te gaan met stage namen, je festivalnaam, vage concepten etc.
Wat mij betreft zijn jullie vrij in het aantal dagen van het festival. Hoe kijkt de rest daartegen aan?

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Wat mij betreft zijn jullie vrij in het aantal dagen van het festival. Hoe kijkt de rest daartegen aan?

Potentieel komt mij 4 dagen wel prima uit, vrij laten lijkt me prima voor 3 of 4 dagen. Een kwestie Lokerse Feesten met 8 dagen of iets dergelijks is wat extreem, al zou t wel grappig zijn :LOL:

Potentieel komt mij 4 dagen wel prima uit, vrij laten lijkt me prima voor 3 of 4 dagen. Een kwestie Lokerse Feesten met 8 dagen of iets dergelijks is wat extreem, al zou t wel grappig zijn :LOL:
Ook wel een tof idee! Kun je echt all in gaan met themadagen

Maar een combi of dagticket daarvoor staat toch niet in verhouding met een combi of dagticket voor een 3-4 daags festival?
Tuurlijk. Dat is heel erg moeilijk in een normale draft. Ook omdat je met een dag ticket een stuk minder en een stuk kleinere bands zit

Is er een draft uit het verleden waarin je beperkt was te kiezen uit tourende acts? Ik wilde zo’n draft nog eens raadplegen maar kan hem niet vinden!

Users who are viewing this thread