Het Grote Graspop Informatie & Vragen topic!

• Onderwerp starter Onderwerp starter JB.
  • Startdatum Startdatum

JB.

Sunset slot
Access All Areas
2 dec 2013
2.871
1.795
Alle informatie over Graspop Metal Meeting:

In dit topic vindt je al jouw antwoorden en stel je al jouw vragen over Graspop. We willen hiervan een levend topic maken waar deze openingspost steeds wordt aangevuld met de meest recente informatie. Mocht dit werkbaar en overzichtelijk zijn, zullen wij deze ook voor andere festivals maken en gebruiken.

Informatie aanvullen: Wil je iets aanvullen of je ziet dat iets niet goed staat in de openingspost. Kopieer dan het gedeelte wat je wilt updaten en typ een nieuwe versie in een antwoord hieronder.

Vraag stellen en antwoorden: Als je een vraag hebt, stel die in dit topic. Hopelijk kan snel een Graspopper jou helpen en een antwoord geven. Eventueel wordt het antwoord dan toegevoegd in de openingspost. Aangezien informatie snel ondergesneeuwd raakt in bijvoorbeeld het algemene Graspop topic, proberen we dit topic alleen voor vragen en antwoorden te gebruiken. Alle andere comments worden door sfeerbeheerders weggegooid. Mocht je feedback hebben op dit format, stuur dat via een DM naar een sfeerbeheerder of geef de feedback in het feedback topic.

Wanneer vindt Graspop plaats:
Graspop vindt van donderdag tot en met zondag plaats. De data voor 2026 is: 18, 19, 20 & 21 juni
Op de woensdag kan je al de camping op en is het festivalterrein al open voor een pre-party.

Het laatste nieuws over Graspop kan je hier vinden:
Nieuws

Waar kan ik tickets kopen?
Weekendtickets zijn te koop vanaf €319,-
Dagtickets zijn te koop vanaf €135,-

Tickets zijn hier te koop!

Wat is de Line-up tot nu toe:
De line-up van Graspop is al bijna compleet en deze kan je hier vinden: Line-up

Benieuwd hoe de line-up klinkt? We hebben samen met het Forum een Graspop playlist samen gesteld. Deze kan je hieronder checken op Spotify:

Waar kan ik de Timetable vinden?
De timetable is nog niet bekend.

Hoe ziet de Plattegrond er uit?
De plattegrond voor komende editie is nog niet bekend. De plattegrond van afgelopen jaar zag er als volgt uit.
Een grotere versie is hier te vinden.

Graspop-plattegrond-1536x864.jpg

Eten & Drinken:
Het Eten & Drinken op Graspop is meestal vet, maar de gezonde eter kan zeker lekkere lekkernijen vinden op het festivalterrein. In het speciaalbier café, Jupliler Beers & Stores, (linksonder op de plattegrond), is er altijd genoeg plek om even te zitten en rustig een drankje te nuttigen en een hapje te eten.

Op Graspop wordt betaald met Skullies, dit is een digitale munteenheid op Graspop. In 2025 kostte één Skully €3,80. Skullies zet je op je festivalbandje. Je kan van te voren skullies kopen, die je dan op je bandje kan laten zetten als je je bandje ophaalt. Ook kan je Skullies kopen via je festivalbandje. Je scant dan de QR code op je festivalband met je mobiel en koopt daarmee online nieuwe skullies. Dat werkt supergoed met het bereik op het terrein.

Benieuwd naar de prijzen van verschillende items. Hier een sneakpeak van enkele prijzen van 2024: Prijslijst

Verblijf:

Graspop heeft verschillende soorten campings. De reguliere campings zijn in 2025 helemaal vernieuwd met het aanpassen van de Boneyard en de komst van camping The Crypt. Je moet hiervoor wel een campingticket kopen. Camping Boneyard bevindt zich op steenworp afstand van het festivalterrein, The Crypt is iets verder lopen. Ook zijn er luxueuzere opties die je kan boeken. Benieuwd naar de opties. Hier staat alles uitgelegd: Verblijf

Vervoer:
Je kan op verschillende manieren naar Graspop toe. Elke optie heeft voor- en nadelen. De voor- en nadelen hebben we op een rijtje gezet. Vergeet niet parkeertickets te kopen als je met de auto gaat.

Mocht je op de fiets kunnen gaan, moet je dat altijd doen. Je krijgt dan een Green Coin waardoor je leuke prijzen kan winnen. Bijvoorbeeld een ritje in het reuzenrad of een optreden kijken op het skydeck.

Wat moet ik meenemen?
Festieaks helpt jullie traditiegetrouw met een paklijst om het inpakken iets minder stressvol te maken. Tip: Een zwart T-shirt
De Paklijst

Heb je vragen of is er iets niet duidelijk genoeg; vraag het hier!
Mocht je andere vragen hebben. Stel ze hier en dan vullen wij dit topic beetje bij beetje bij!

• Winning
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en saurus
Ik zal maar van start gaan, mede ook omdat ik voor het eerst een (dag)ticket overweeg:

Zijn er bepaalde principes qua timetable waarvan we kunnen uitgaan, ook al is deze nog niet expliciet bekend? Zoals dat je bij Pinkpop weet dat er geen alternatief speelt tijdens de dagafsluiter, of dat de optreden op Noord en Zuid elkaar afwisselen (zoals bv ook het geval is op Rock Werchter met de Main en de Slope). Zijn er ook zulke “wetmatigheden” bij Graspop? 😇

Ik zal maar van start gaan, mede ook omdat ik voor het eerst een (dag)ticket overweeg:

Zijn er bepaalde principes qua timetable waarvan we kunnen uitgaan, ook al is deze nog niet expliciet bekend? Zoals dat je bij Pinkpop weet dat er geen alternatief speelt tijdens de dagafsluiter, of dat de optreden op Noord en Zuid elkaar afwisselen (zoals bv ook het geval is op Rock Werchter met de Main en de Slope). Zijn er ook zulke “wetmatigheden” bij Graspop? 😇

De North Stage en South Stage wisselen elkaar af. Er zit eigenlijk altijd 10 minuten tussen de optredens tussen beide stages en dat is precies genoeg tijd om van de ene kant naar de andere kant te kunnen lopen (zoals je op de plattegrond kan zien, moet je om het middenstuk lopen), maar mijn tip is wel om een ruime bocht te nemen, omdat je daar beter kan doorlopen (paar toiletten en barren die aan het middenstuk zitten)

Ook de Jupiler en Metaldome wisselen elkaar af, maar daar is het vaak ook gewoon back to back optredens zonder tussentijd tussen de twee stages.

• Leuk
Waarderingen: MadMandra27
De North Stage en South Stage wisselen elkaar af. Er zit eigenlijk altijd 10 minuten tussen de optredens tussen beide stages en dat is precies genoeg tijd om van de ene kant naar de andere kant te kunnen lopen (zoals je op de plattegrond kan zien, moet je om het middenstuk lopen), maar mijn tip is wel om een ruime bocht te nemen, omdat je daar beter kan doorlopen (paar toiletten en barren die aan het middenstuk zitten)

Ook de Jupiler en Metaldome wisselen elkaar af, maar daar is het vaak ook gewoon back to back optredens zonder tussentijd tussen de twee stages.
Maar het is geloof ik niet zo dat sowieso de headliner South als laatste van de dag speelt, klopt? En speelt de laatste act van de dag op South/North altijd als enige nog op het festival, of is er nog een alternatief in de Marquee/Dome/Jupiler?

Maar het is geloof ik niet zo dat sowieso de headliner South als laatste van de dag speelt, klopt? En speelt de laatste act van de dag op South/North altijd als enige nog op het festival, of is er nog een alternatief in de Marquee/Dome/Jupiler?

Het wisselt inderdaad welke van de twee afsluit en het wisselt ook per dag of er een alternatief is, maar volgens mij is altijd wel een deel van de afsluiter zonder alternatief. Pakweg het eerste half uur van de afsluiter is er nog wel een show bezig op een van de andere podia. Maar er zijn ook wel wat dagen geweest dat er helemaal niks tegelijk bezig is. Maar dan heb je alsnog wel tot 00.00 een vol programma als je de headliner niet hoeft te zien

• Leuk
Waarderingen: MadMandra27
Hier misschien een specifieke vraag (ook met relatie tot de North Stage/South Stage) voor een daggast voor de eerste keer. Wij gaan met een groep waarvan één mindervalide. Mooi om te zien dat er mindervalide plekken aanwezig zijn! Ik neem aan dat dit een verhoogd platform bij de North Stage, maar is vanaf hier de South Stage ook nog een beetje te volgen? Of is het dan aan te raden om naar de mindervalide plek aan de rand te gaan?

Hier misschien een specifieke vraag (ook met relatie tot de North Stage/South Stage) voor een daggast voor de eerste keer. Wij gaan met een groep waarvan één mindervalide. Mooi om te zien dat er mindervalide plekken aanwezig zijn! Ik neem aan dat dit een verhoogd platform bij de North Stage, maar is vanaf hier de South Stage ook nog een beetje te volgen? Of is het dan aan te raden om naar de mindervalide plek aan de rand te gaan?

Vind ik een moeilijke om te beantwoorden... Het is in ieder geval een verhoogd platform. Heb via google een foto vanuit de lucht gevonden in een artikel:

Vind het lastig inschatten of je het podium goed kan zien vanuit dat platform (ongeveer een cm rechtsboven het reuzenrad)... De schermen lukt sowieso wel, maar misschien kan je overdag wel gewoon bij de south stage staan met een rolstoel (ga even vanuit dat t om een rolstoel gaat), als je dan wat verder naar de rechterkant staat, dan heb je vaak wel redelijk wat ruimte dat je ook zittend nog wel een goed beeld hebt op het podium aan die kant.

Enige andere tip die ik je kan meegeven, is om gewoon vroeg op de dag een optreden van South vanaf het mindervaliden platform mee te pakken om het te testen. Of misschien heeft iemand anders een concreter antwoord op de vraag...

1763491540635.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Rikkertsalami
Dat invalidepodium is behoorlijk verhoogd, dus de South Stage is ook prima te volgen. Tenzij je wellicht helemaal linksachter op dat invalidepodium zit en dus tegen andere mensen op dat podium zit aan te kijken.

Zorg wel dat die persoon uit jullie groep zich aanmeldt bij Inter. Je kunt nu al dat formulier invullen en alle overige info vinden via: https://www.graspop.be/nl/info/toegankelijkheid

NB: ik ben zelf ook één editie met een mindervalide in onze groep naar Graspop geweest en onze ervaringen met Inter zijn zéér positief. Die mensen zijn voor mij echt de helden van Graspop, net als uiteraard de andere vrijwilligers.

Dat invalidepodium is behoorlijk verhoogd, dus de South Stage is ook prima te volgen. Tenzij je wellicht helemaal linksachter op dat invalidepodium zit en dus tegen andere mensen op dat podium zit aan te kijken.

Zorg wel dat die persoon uit jullie groep zich aanmeldt bij Inter. Je kunt nu al dat formulier invullen en alle overige info vinden via: https://www.graspop.be/nl/info/toegankelijkheid

NB: ik ben zelf ook één editie met een mindervalide in onze groep naar Graspop geweest en onze ervaringen met Inter zijn zéér positief. Die mensen zijn voor mij echt de helden van Graspop, net als uiteraard de andere vrijwilligers.
Ah super, dit wordt erg gewaardeerd. Thanks voor de tips en de hulp beiden!

Ah super, dit wordt erg gewaardeerd. Thanks voor de tips en de hulp beiden!
Geen enkel probleem!

Ik tag ook even @Pauly Robin om te vragen of hij nog aanvullingen heeft. Vanwege zijn visuele beperking maakt hij al jaren gebruik van de diensten van Inter op Graspop. Heb jij nog tips of aanvullingen, Robin?

Geen enkel probleem!

Ik tag ook even @Pauly Robin om te vragen of hij nog aanvullingen heeft. Vanwege zijn visuele beperking maakt hij al jaren gebruik van de diensten van Inter op Graspop. Heb jij nog tips of aanvullingen, Robin?
Ja, inter is een geweldige organisatie. Ik haal de north stage en de south stage altijd door mekaar. Alhoewel ik sinds dit jaar doorheb dat het op de south stage is dat de "grotere" headliners zijn. Volbeat, vorig jaar iron maiden, ...
Dus south stage rechts denk ik? incl vip en tribune?
Inter podium links?
Er is ook een inter podium bij de marquee en de jupiler stage.
Nog belangrijker is de vriendelijke, toffe mensen die bij inter werken. Heel fijne mensen.
En het belangrijkste zijn de afterpartys in de metaldome links vooran met inter.
Helaas is de inter camping sinds dit jaar ook betalend. Dus ik raad je aan om een ticket te kopen. Dan een aanvraag in te dienen. Een maand voor het festival krijg je een uitnodiging van betaling voor de inter camping bij inferno. Wat de prijs gaat zijn van boneyard of the cript. (35 euro) Tja, iedereen gelijk voor de wet zeker?

• Leuk
Waarderingen: Skut10 en Jamel
Misschien leuk (voor degene die bij aankoop een screen hebben gemaakt ) om de plattegrond van de slaap locaties erbij te zetten

Inferno, boneyard, crypt e.d.

Als je een goed idee wil krijgen van hoe de timetable eruit komt te zien, kun je wat clashfinders van de laatste jaren bekijken en vergelijken.

GMM benoemt de laatste jaren 2 headliners per dag (daarvoor officieel maar één).
Daarvan is de South headliner in principe de grootste van de 2, hoewel dat verschil soms maar heel klein en discutabel is.
De South Stage bevindt zich daarom dan ook aan de kant van de VIP-tribune (rechts).

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loek123
Wij logeren voor de volgende editie op zo'n 10 km van het festivalterrein en zouden ons dagelijks verplaatsen met de fiets.

Kan er iemand vertellen hoe de fietsenstallingen opgebouwd zijn? Zijn er degelijke beugels of insteekrekken voorzien om de fietsen aan vast te maken?

@Koekdoos misschien ook een leuke vraag,...hoe kom je het snelst aan muntjes voor Duckies

Volgens mij is dat tegenwoordig alleen nog maar haalbaar als je met de fiets/OV komt en een volle zak afval inlevert op de camping.

De tijden van 15 lege bekers inleveren is voorbij helaas! Nu heb je de green of eco coin nodig door dus bijvoorbeeld je fiets te stallen bij Graspop

Dat zijn toch die Eco Coins he?

De enige keer dat ik zo een had gekregen was toen ik de auto aan het station had geparkeerd en langs de ingang liep. daar waren ze die aan het uitdelen aan de "groene reizigers" XD

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Volgens mij is dat tegenwoordig alleen nog maar haalbaar als je met de fiets/OV komt en een volle zak afval inlevert op de camping.

De tijden van 15 lege bekers inleveren is voorbij helaas! Nu heb je de green of eco coin nodig door dus bijvoorbeeld je fiets te stallen bij Graspop

ja dat weet ik dat was vorige keer ook zo ik snap ook echt niet dat er mensen zijn die zoveel lopen te vissen die gewoon 10 muntjes hebben of wat dan ook ik snap het niet ik heb vorige keer echt gewoon de halve iInferno afgestruind voor één zak vol met blikjes

ja dat weet ik dat was vorige keer ook zo ik snap ook echt niet dat er mensen zijn die zoveel lopen te vissen die gewoon 10 muntjes hebben of wat dan ook ik snap het niet ik heb vorige keer echt gewoon de halve iInferno afgestruind voor één zak vol met blikjes

Ik heb het zelf opgegeven en sta bij het gewone volk in de normale rij van het signeren.

Users who are viewing this thread