Dour 2026

Jammer om te zien dat er van het Dour waar ik ooit zo van hield, weinig meer overblijft.
Een legendarisch festival waar allerhande nichegenres zij aan zij konden floreren.

Waar ik van een deathmetal-optreden naar een postrockshow kon gaan, om daarna even een indieband mee te pikken, en de dag af te sluiten met een legendarische hiphopartiest op de mainstage. En dan, tot diep in de nacht, te kunnen feesten op zowat elk genre dat je je maar kon inbeelden.

De voorbije jaren lijkt het vooral te draaien om mainstream techno en Franse rap, waardoor ik er al even niet meer was geweest. En nu lijkt men definitief voor dat pad te kiezen, waardoor ik mezelf ook niet meer zie terugkomen. En natuurlijk veranderen de tijden, en ik begrijp dat de line-ups van vroeger financieel niet meer haalbaar zijn. Maar toch vind ik het jammer dat er van de oude geest van Dour weinig is overgebleven.

Desondanks blijf ik vooral dankbaar dat ik er tien jaar na elkaar bij mocht zijn, en de hoogdagen van Dour heb mogen meemaken.

Vind je? Oude terrein had een pak meer charme.
Dat had inderdaad zijn charme, maar de laatste jaren kon dat gewoon het volk niet meer aan. Had overal bottlenecks snachts , zeker zo die heuvel richting de elektropedia, en het was extreem stoffig terrein met hier en daar uitstekende takken en dergelijke. Was toch echt niet meer verantwoord de laatste jaren.
Heb veel toffe dours meegemaakt op het oude terrein, en dat had, zoals je zegt, zeker zijn charme, maar vind het nieuwe toch wel stuk aangenamer. Nu kan je ook veel makkelijker van het ene podium naar het andere gaan, vroeger verloor je vaak extreem veel tijd.
Het meest irritante nu is het soms lange aanschuiven om binnen te gaan savonds, daar verlies je soms klein half uur tegenwoordig.

Jammer om te zien dat er van het Dour waar ik ooit zo van hield, weinig meer overblijft.
Een legendarisch festival waar allerhande nichegenres zij aan zij konden floreren.

Waar ik van een deathmetal-optreden naar een postrockshow kon gaan, om daarna even een indieband mee te pikken, en de dag af te sluiten met een legendarische hiphopartiest op de mainstage. En dan, tot diep in de nacht, te kunnen feesten op zowat elk genre dat je je maar kon inbeelden.

De voorbije jaren lijkt het vooral te draaien om mainstream techno en Franse rap, waardoor ik er al even niet meer was geweest. En nu lijkt men definitief voor dat pad te kiezen, waardoor ik mezelf ook niet meer zie terugkomen. En natuurlijk veranderen de tijden, en ik begrijp dat de line-ups van vroeger financieel niet meer haalbaar zijn. Maar toch vind ik het jammer dat er van de oude geest van Dour weinig is overgebleven.

Desondanks blijf ik vooral dankbaar dat ik er tien jaar na elkaar bij mocht zijn, en de hoogdagen van Dour heb mogen meemaken.
Ze boeken overdag nog wat indie en rock bands, maar meestal staat daar gewoon geen volk. Het echte eclectische dour van vroeger is helaas volledig verwdenen, denk dat ze inderdaad gewoon volledig voor urban en electronische muziek gaan nu.

Ze boeken overdag nog wat indie en rock bands, maar meestal staat daar gewoon geen volk. Het echte eclectische dour van vroeger is helaas volledig verwdenen, denk dat ze inderdaad gewoon volledig voor urban en electronische muziek gaan nu.
Ja die tendens heb ik ook nog meegemaakt, dus ik snap de keuze van de organisatie wel. Nu is Dour meer en meer een feestfestival geworden, in plaats van een festival waar je enorm veel verschillende zaken kon ontdekken (en ook kon feesten). Op zich heb ik daar geen problemen mee (al heb ik wel echt een hekel aan de balzaal), er zijn genoeg andere festivals om uit te kiezen. Maar toch mis ik het oude Dour wel.

Wel gek, want Dour is - meende ik - sinds ze de Franse rap / edm-scene meer aandacht zijn gaan geven toch jaar na jaar succesvol? Of ligt het dan gewoon puur aan de stijgende kosten die niet langer houdbaar zijn?
Ja en toch verlieslatend.

• Wow
Waarderingen: kaiser
Ze hebben er al meermaals gestaan (ik heb ze er alvast 2x gezien), dus nu ook niet zo vreemd.
Goh, voelt toch vreemd aan om met zo'n naam uit te pakken terwijl je tegelijk het verdwijnen van 2 gitaarpodia bevestigt. De programmering van La Petite Maison moet al serieus de moeite zijn om gitaarliefhebbers nog tot op de wei te krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Yannick en Joslittel
Goh, voelt toch vreemd aan om met zo'n naam uit te pakken terwijl je tegelijk het verdwijnen van 2 gitaarpodia bevestigt. De programmering van La Petite Maison moet al serieus de moeite zijn om gitaarliefhebbers nog tot op de wei te krijgen.
Ja daar heb je wel gelijk in. Misschien willen ze op die manier de gitaarliefhebbers toch wat geruststellen dat er nog wat zaken voor hen komen ook.
Maar denk niet dat dat zal werken. Amenra is één van mijn favoriete bands, maar zou nu ook niet speciaal voor hen naar Dour gaan. Want je kan ze overal zien en op locaties met een beter publiek voor hen.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ja daar heb je wel gelijk in. Misschien willen ze op die manier de gitaarliefhebbers toch wat geruststellen dat er nog wat zaken voor hen komen ook.
Maar denk niet dat dat zal werken. Amenra is één van mijn favoriete bands, maar zou nu ook niet speciaal voor hen naar Dour gaan. Want je kan ze overal zien en op locaties met een beter publiek voor hen.
Ja je hebt helemaal gelijk. Zit hier even bij te lezen en Amenra voelt als een gekke boeking daar. Snap van Amenra zelf ook niet waarom ze daar naartoe willen gaan, doe dan Pukkelpop waar veel meer doelpubliek te vinden is. Nu staan ze voor een kat en een viool te spelen daar. Zonde.

Neem aan dat ze die ook op de mainstage (last arena) zullen zetten, daar is het nu al vaak half leeg of erger tijdens de headliners

• Leuk
Waarderingen: koolket
Ja je hebt helemaal gelijk. Zit hier even bij te lezen en Amenra voelt als een gekke boeking daar. Snap van Amenra zelf ook niet waarom ze daar naartoe willen gaan, doe dan Pukkelpop waar veel meer doelpubliek te vinden is. Nu staan ze voor een kat en een viool te spelen daar. Zonde.
Denk dat het vooral een soort loyaliteit is. Dour heeft hen al een eerste keer geboekt in 2005, komende editie wordt hun 6e passage.

Maar je moet er eigenlijk al een metaldagje rond bouwen. Want anders kan je ze inderdaad op veel betere locaties meepikken.

Ikzelf ben sinds 2014 combi naar Dour gegaan (en in 2011 was ik er ook een dag). Het festival is doorheen de jaren inderaad minder electisch geworden en meer afgegleden naar hip hop en techno. Of dat de goede keuze was moet het festival zelf weten. Als je ziet wat er populair is op het festival, lijkt het van wel, maar de rode cijfers in de boekhouding tonen een ander verhaal. De Garage werkt al eventjes niet, maar de vraag is ook of dit kan werken als je alle grotere spots op je festivalaffiche voorbehoud voor hip hop, techno en soms eens indiepop. Dat was een tiental jaar geleden, toen er nog acts als Papa Roach, Within Temptation en Soulfly op de main stage stonden, toch anders. Het gitarenpubliek heeft ondertussen gewoon veel betere alternatieven op de festivalmarkt. Dour bleef doorheen de jaren veel genres aanbieden, maar de balans is erg veel opgeschoven richting twee à drie genres. Door de slechte boekhouding dacht ik eventjes dat ze die balans misschien zouden herzien, want de vraag is of Dour kan overleven als ze haar oorspronkelijke indiepubliek verwaarloosd. Ik ben benieuwd hoe ze dit nu gaan aanpakken, want hoewel de Garage is afgeschaft kondigen ze wel Amenra aan.

Daar gaat toch geen kat naar die mainstage gaan kijken? Heel erg vreemde boeking voor Last Arena. Vijftien jaar geleden had het balls geweest, nu voelt t toch wat vreemd vind ik hoor - ookal heeft Amenra er al een aantal keren gestaan.

Ik vind via die link wel iets terug over 'The Ranch'. Dat zou een nieuwigheidje kunnen zijn ter compensatie van de twee verdwenen stages.

Ik vind via die link wel iets terug over 'The Ranch'. Dat zou een nieuwigheidje kunnen zijn ter compensatie van de twee verdwenen stages.
Staat er een fotootje bij die op een stage lijkt ?
Want dit klinkt alsof het net zo goed een nieuwigheidje op één van de campings zou kunnen zijn.

EDIT : even zelf gaan kijken via de link en het fotootje dat bij The Ranch hoort lijkt op een eetzone op één van de campings.

Via die link is er anderzijds wel recent een fotootje toegevoegd dat 'nouvelle-scene' heet en dat naar een geblurred beeld van een podium leidt...

1762510118889.png

• Wow
Waarderingen: yannickd

Users who are viewing this thread