En deel 2 van deze week:
Nothing Wrong - Healing Words (EP) [punkrock, emo]
Een band uit Philadelphia. Na hun debuutalbum in 2019 is het even wat stil gebleven rond deze band. Nu komen ze dan met een EP. Ik vind het een prima punkrock-plaat. Het rockt lekker en de zanger heeft een zeer aangename stem.
Favoriete nummers: ‘Exhausted’ en ‘Stage Envy’.
Post Heaven - The Space That's in Between (EP) [post-hardcore, metalcore]
Ook al uit Melbourne. Ontstaan in 2023 rondom de zangers met een enorme strot, Yasmin de Laine. Dit is hun 2e EP en wat is dit heerlijk!
Favoriete nummers: ‘End Alone’, ‘Basic Fault’, ‘Exit Wound’ en ‘Hesitation Lover’.
Prewn – System [indierock]
Prewn is Izzy Hagerup en ze komt uit Northampton, USA. Dit is het tweede album. Het is aparte indierock met een vleugje aan psychedelische invloeden. Ze heeft wel een heel aangename stem. Een prima album dit en zeker geen standaardwerkje.
Favoriete nummers: ‘Commotion’, ‘My Side’, ‘Dirty Dog’ en ‘Cavity’.
Projector – Contempt [postpunk, indierock, noise]
Een driekoppige band uit Brighton. Ik heb op Sniester gezien en het is een prima band. Bij mij vooral blijven hangen vanwege het nummer ‘Tastes Like Sarah’. Nu dan hun tweede album. Dit album start ijzersterk, maar na ‘Migraine’ kakt het eventjes wat in. Maar vanaf ‘Sucking On My Own Dick’ gaat het weer los. Al met al een van de topplaten deze week. Gelijk ook maar even een ticket gekocht voor hun gig in Rotown.
Favoriete nummers: ‘The Sham! The Sham! The Sham!’, ‘It Surely Has Been Hell’, ‘Migraine’, ‘Hope Springs Eternal’, ‘Communion’ en ‘Happy To Be Here’.
Pynch – Beautiful Noise [indierock]
Pynch is een Londense indierock band die bekend staat om hun zelfgeproduceerde muziek. De band omschrijft zichzelf als een DIY indie-act met een mix van verschillende stijlen. Dit is hun tweede album en dit is ook alweer zo’n prima indierockplaat.
Favoriete nummers: ‘Hanging On A Bassline’, ‘The Supermarket’, ‘Microwave Rhapsody’ en ‘Beautiful Noise’.
Rainwater - Yesturday & Tamarlow [indierock]
Band afkomstig uit Seattle. Ze maken wat dromerige indierock. Instrumentaal gaat het verschillende kanten op. Van intieme toetsen en rustige pedal steel-gitaren tot luidruchtig gitaargeweld. Dit vind ik dan weer geen spannend album.
Favoriete nummers: ‘Baby’s Allright’ en ‘Visiting’.
Rocket – R Is for Rocket [indierock, shoegaze]
Een rockband uit Los Angeles, bestaande uit Alithea Tuttle (zang), Baron Rinzler (gitaar), Cooper Ladomade (drums) en Desi Scaglione (gitaar). Hun muziek wordt omschreven als een mengeling van indierock, shoegaze en grunge met een nostalgisch geluid, vergelijkbaar met bands als The Smashing Pumpkins en Sonic Youth. Dit is hun debuutalbum en deze kan mij zeker bekoren. Zin in hun gig.
Favoriete nummers: ‘The Choice’, ‘Crossing Fingers’, ‘Another Second Chance’, ‘Crazy’ en ‘Wide Awake’. ‘R is For Rocket’ is trouwens een geweldig einde van dit album en zou het bij hun gig ook zijn.
Rosegate Ave - Ephemeral Bloom [grunge, shoegaze]
Een driemansband uit Noord-Californië, opgericht in 2023. Dit is hun debuutalbum en het klinkt heel erg lekker. Stevig (bas)gitaar- en drumwerk met wat luie zang. Een soort van grungy shoegaze. Prima plaat.
Favoriete nummers: ‘Hallways’, ‘Deemed’, ‘Eating Lunch Alone’ en ‘Entwined’
Salvana – Reversia [shoegaze]
Een shoegaze- en alternatieve rockband uit Barcelona, opgericht in 2022. Dit is hun debuutalbum, die ‘bol’ staat van heerlijk harde shoegaze met elementen van post-rock. Met recht een heel heerlijke plaat.
Favoriete nummers: ‘Letargo’, ‘Espiral’, ‘Kaonashi’, ‘Alas Rotas’, ‘Aguazul’ en ‘Brumas’.
Snööper – Worldwide [punkrock, eggpunk]
Een Amerikaanse punkrockband, opgericht in Nashville, opgericht in 2020. Ze zijn niet al te serieus. Ze staan bekend om hun grote papier-maché poppen op hun shows, inclusief hun mascotte, een grote groene kever. Dit is hun tweede album en het punkt wel erg aangenaam. Erg lekker album.
Favoriete nummers: ‘Opt Out’, ‘Company Car’, ‘Worldwide’, ‘Guard Dog’, ‘Star 6 9’ ‘Blockhead’ en ‘Relay’.
Social Cinema – Don’t Get Lost [indierock]
Een band uit Kansas en Nebraska. De band staat bekend om hun dynamische liveshows, die mix hebben van dansbare punkspirit en rockspektakel. Dit is hun debuutalbum en deze bevat sprankelende gitaarlijnen, strakke ritmes en soepele zang. Ik vind het een prima plaat.
Favoriete nummers: ‘Human Development’, ‘But You Wouldn’t Know’, ‘It’s Only Weed’ en ‘Melt Away’.
Sooks - Taste the Leather (EP) [garagepunk]
Een female-fronted band uit Perth. Ze maken nogal hysterische aussie-punk. Op dit album krijg je ook daadwerkelijk echt wat aussie-punk belooft. En dat 7 korte nummers lang. 13 minuten en 24 seconden aan luisterplezier.
Favoriete nummers: ‘Dancing On The Blade’, ‘Ta, Riff’ en ‘Blowhard’.
Stay Inside – Lunger [indierock]
Een band uit New York. Ze spelen indierock met emo-invloeden. Dit is hun derde album. Af en toe is het best apart met rare riedeltjes en geluidjes. Het is een redelijke plaat, maar niet heel speciaal.
Favoriete nummers: ‘Monsieur Hawkweed’ en ‘Ain’t That A Daisy?’.
Strawberry Hospital – Grimremedy [trancecore, blackgaze]
Neptune Gomez is de naam achter Strawberry Hospital, een eenmansband uit Fort Worth. Strawberry Hospital gebruikt de elektronische elementen van trancecore gecombineerd met de dreunende riffs en harde kreten van black metal. En ik moet zeggen dat dat prima klinkt.
Favoriete nummers: ‘Pygmalion’, ‘Songbird’ en ‘Blissflicker’.
Summer 2000 - Blue Meringue [shoegaze, indierock, midwest-emo]
Summer 2000 is een project van Jacob West uit Orem, Utah. Hij beschrijft de muziek als een doe-het-zelf-metaproject vol nostalgie naar emo-videogames. Dat is een hele mond vol en klinkt heel spannend. Maar dat is het album niet. Daarbij is ook de zang nogal wankel.
Favoriete nummer: ‘A Bridge To Where You Began’.
teethin – Greed Between The Lines (EP) [punk, noise]
Uit Wales. De band combineert de rauwe energie van punk met de puls van elektronische en dancepunk. Dit is wel een heel fijne EP. Als ik het al ergens mee kan vergelijken, dan komen bands als testplan en misschien een beetje Chalk in mij op. Ze staan op Left Of The Dial.
Favoriete nummers: ‘Throwin Shapes’, ‘My Generation’ en ‘Broke The Light’.
The Penske File – Reprieve [punkrock]
Een punkrockband uit Burlington, Ontario, bestaande uit jeugdvrienden James Hall, Travis Miles en Alexander Standen. Het nieuwe album is een mix van punkrock en emo. Wel een beetje 13 in een dozijn dit.
Favoriete nummers: ‘Almost Young’, ‘Black T Shirts, Bad Habits’ en ‘Big Love’.
The Red Jumpsuit Apparatus – X’s For Eyes [altrock, poppunk, emocore]
Een Amerikaanse rockband die in 2003 werd opgericht in Middleburg. Dit is hun 6e studioalbum en de eerste sinds 2018. Volgens recensenten is dit een gedurfde en vernieuwende voortzetting van een band die al 2 decennia bestaat. De muziek gaat van cleane harmonieën en subtiele gitaarlijnen naar scherpe, zware gitaarrifs en drums. Dat alles in combinatie met de fijne stem van Ronnie Winter. Ik vind dit een erg goede plaat.
Favoriete nummers: ‘Always The King’, ‘X’s For Eyes’, ‘Getting By’ en ‘Worth It’.
Thrice – Horizons/West [post-hardcore]
Een posthardcoreband uit Irvine, ontstaan in 1997. Het nieuwe album gaat in principe samen met Horizons/East uit 2021. Het album combineert filmische postrocktexturen, complexe ritmes en de rauwe urgentie van het vroegere werk. Lees: The Artist in The Ambulance. Dat blijf ik trouwens het beste album van deze band vinden. Maar dit nieuwe album is zeker niet verkeerd. Ik heb ze dit jaar nog op Jera gezien en voor het eerst in 2003 op Pukkelpop. Ze blijven gewoon goed.
Favoriete nummers: ‘Blackout’, ‘Albatross’, ‘The Dark Glow’ en ‘Crooked Shadows’.
Today Is the Day - Never Give In [experimenteel, post-hardcore]
Een Amerikaanse noiserock- en experimentele metalband, oorspronkelijk opgericht in Nashville in 1992. Het diverse geluid van de band combineert invloeden uit onder andere noise, avant-garde metal, grindcore, posthardcore en alternatieve rock. Dit is alweer hun 12e studioalbum en het klinkt redelijk duister en heel erg apart en experimenteel met zelfs af en toe blaasinstrumenten er doorheen. Ik vind dit wel een hele fijne plaat.
Favoriete nummers: ‘I Got Nothin’, ‘Intentional Psychological Warfare’, ‘Secret Police’ en ‘The Choice Is Yours’.
Totorro - Sofa So Good [post-rock]
Een band uit Rennes. Ze maken instrumentale muziek die ergens zit tussen nerveuze punkrock en koppige melodietjes die blijven hangen. Dit is hun vierde album en dat klinkt heel erg aangenaam. Sterker nog: het is ontzettend goed.
Favoriete nummers: ‘Bang Bang’, ‘Destiny’s Chives’, ‘Sensation IRL’, ‘Bernard Guez’, ‘Bonnet Free Jazz’ en ‘Smile Paste’.
Upchuck – I’m Nice Now [punkrock]
Een punkrockband uit Atlanta, geformeerd in 2018, met een geluid dat elementen van garage, hardcore en oncontroleerbare chaos bevat. Ze staan bekend om hun energieke, luidruchtige en eerlijke live-optredens. Dit is hun derde album. Zangeres Kaila "KT" Thompson heeft een prima strot. Dit ook maar vergelijken met Lambrini Girls?
Favoriete nummers: ‘Plastic’, ‘Pressure’, ‘Forgotten Token’ en ‘Lost One’.
Why Bother? - Case Studies [postpunk, garagepunk]
Een band uit Mason City. Ze maken een unieke vorm van synthpunk, een mix van postpunk en synthwave met teksten die vaak mysterieus, grimmig of zelfs paranoïde zijn. En deze mix klinkt wel heel erg lekker. Een meer dan prima plaat.
Favoriete nummers: ‘Helen’s Father (Has No Heart)’, ‘I Take Back’, Feeding The Birds’, ‘Still Remain / Back In Sleep Paralysis’ en ‘Galaxy Eyes’.
Wind Walkers - I Don't Belong Here (EP) [metalcore, post-hardcore]
Afkomstig uit de bruisende muziekscene van centraal Massachusetts. Ze noemen dit een mix van post-hardcore en alternatieve metal. Dat is het natuurlijk ook wel, maar ik vind alles wat te clean, te vlak en misschien zelfs wel te obligaat klinken.
Favoriete nummers: ‘Sink Into Me’ en ‘Silk & Static’.
Ook hier zitten weer leuke albums tussen. Mijn favorieten: Projector – Contempt en Today Is the Day - Never Give In