Rock Werchter 2026

Met Gorillaz in 2018 had ik een enorm exodus gevoel, wei liep goed leeg of toch waar ik rondhing. Was nochtans op een high want nooit eerder te zien op een festival toch?
IM was ook geen succes in 2011, rare dag toen (en heb een overkill gevoel bij de band maar dan niet in combo met RW natuurlijk).
Chappel Roan zou een leuke nieuwe headliner zijn maar ik vrees te licht voor 90 minuten te boeien op die spot voor RW (zoals Olivia dat eigenlijk ook niet had, zoals Maneskin dat het jaar ervoor niet had, zoals Sam Fender dat naar alle waarschijnlijkheid ook niet had gehad), iets wat je niet moet vrezen van die andere oud gedienden hier genoemd natuurlijk.
En The Cure vinden veel mensen te saai. Zo gaat het altijd iets zijn natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en swissepfan
Keo, Been Stellar, Ditz en Soapbox lijken mij ook wel kanshebbers op de slope, royel otis idd veel te groot voor de slope, doen vorst dit jaar.

En The Cure vinden veel mensen te saai. Zo gaat het altijd iets zijn natuurlijk.
Maar die hebben The Cure nooit live gezien waarschijnlijk idem voor Nick Cave. Maar een 4tal waarvan er 2 met een sisser geeindigd zijn en een nieuweling klinkt me maar zozo. Nu plaats er de betere co headliners bij en het perspectief kan anders zijn, het geheel is altijd de som van zijn delen natuurlijk.

The XX - Gorillaz
Iron Maiden - BMTH
The Cure - Tame Impala
TOP - Stromae

Ik klop hierop af (met pertinente weigering voor Mumford in te vullen en omdat Chappel hier vernoemt werd als niet tourende + geen idee waar ik ze zou zetten in deze...)

• Verdrietig
  • Confetti
Waarderingen: Mr. Y en Knightofmuser
Volgens mij heeft maiden zelf wel eens aangegeven dat ze niet meer op majors willen spelen en enkel op metal festivals toch?
Dit inderdaad. Hebben in een interview gezegd dat het rondje majors in 2010/2011 geen geslaagd experiment was.

Bij mijn weten sindsdien ook niet meer op een Europese major gestaan. Tenzij als losse dag met metal undercard.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
ik kan nu al vooraf zeggen dat BMTH - iron maiden nooit zal gebeuren omdat het productioneel gewoon niet haalbaar is, maiden heeft veel mee, BMTH heeft veel mee, voornamelijk qua lichten die vooraf moeten gemonteerd worden.

• Leuk
Waarderingen: Knightofmuser
ik kan nu al vooraf zeggen dat BMTH - iron maiden nooit zal gebeuren omdat het productioneel gewoon niet haalbaar is, maiden heeft veel mee, BMTH heeft veel mee, voornamelijk qua lichten die vooraf moeten gemonteerd worden.
Vertel dat eens aan Pink en Rammstein, back to back in 2010.

Twee keer een 'circus' op het podium, voelde ook een beetje aan als die BarbenHeimer crossover.

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Pink en Rammstein stonden zo ook eens met succes achter elkaar, ondanks de grote productie. Met uitzonderlijk wel wat vertraging, maar toch!

Nu, die combo zal er gewoon niet staan om dat IM zoals gezegd geen majors doet en het doorsnee Werchter-publiek ook niet wakker ligt van IM. BMTH zal wel nog eens gebeuren, maar zie ik dit jaar eerder Graspop doen.

En BMTH wil sowieso afsluiten, terwijl Maiden dat wellicht ook wil. Nog een reden dat ze niet op dezelfde dag kunnen en 2 dagen met metalnamen als afsluiter zie ik (helaas) ook niet gebeuren

Vertel dat eens aan Pink en Rammstein, back to back in 2010.

Twee keer een 'circus' op het podium, voelde ook een beetje aan als die BarbenHeimer crossover.
2010 kunnen we niet vergelijken met 2025. de hoeveelheid controle die een band (lees management) tegenwoordig vraagt over de productie is gigantisch veel gestegen.

• Leuk
Waarderingen: mattman
En BMTH wil sowieso afsluiten, terwijl Maiden dat wellicht ook wil. Nog een reden dat ze niet op dezelfde dag kunnen en 2 dagen met metalnamen als afsluiter zie ik (helaas) ook niet gebeuren
Als ze al Black Eyed Peas achter zich dulden, dan zal dat wel meevallen ;)

Maar zoals aangestipt: altijd van 21 tot 23 uur of toch ongeveer.

• Leuk
Waarderingen: MadMandra27
Maar een 4tal waarvan er 2 met een sisser geeindigd zijn en een nieuweling klinkt me maar zozo.
Gorillaz in 2018 een sisser noemen is ook wel een hot take. Publiek was toen echt geweldig vond ik, nog enthousiaster dan QOTSA ervoor. Dat er mensen, zeker zo laat, weg gaan ga je altijd hebben.

Moet eerlijk zeggen dat SOAD voor mij wel dé toonaangevende/dragende naam van deze editie zou worden net zoals Foo Fighters en Linkin Park dat afgelopen 2 jaar waren, nog even los van of dat dan mijn favoriete shows op voorhand waren/zouden blijken. Heel blij met mijn Düsseldorf tickets, maar wel benieuwd hoe Rock Werchter dit gemis gaat opvangen.

De andere 'zekerheidjes' van dit moment brengen nog niet hetzelfde bij mij teweeg. The Cure en Gorillaz erg leuk en goed live maar op papier geen 'wauw' voor mij. Nick Cave-moe. 21Pilots oké. Mumford & Sons ronduit een nachtmerrie. Hopelijk dan toch nog een passage uit het rijtje Tame Impala, Radiohead of The XX.

• Leuk
Waarderingen: Blommie
Moet eerlijk zeggen dat SOAD voor mij wel dé toonaangevende/dragende naam van deze editie zou worden net zoals Foo Fighters en Linkin Park dat afgelopen 2 jaar waren, nog even los van of dat dan mijn favoriete shows op voorhand waren/zouden blijken. Heel blij met mijn Düsseldorf tickets, maar wel benieuwd hoe Rock Werchter dit gemis gaat opvangen.
Vraag me ook af wie nu dé grote rock naam gaat worden van deze editie, ik kom toch niet veel verder dan Muse of Pearl Jam als opties, met als outsiders wellicht BMTH en MCR. FF zie ik niet gebeuren zo kort op elkaar.

Ja er zijn een hoop mogelijke headliners die gaan touren, maar die vallen toch meer onder pop of alternative.

Edit: Wellicht dat ze het toch aan gaan durven om Volbeat te bombarderen tot headliner? Wel met een sterke co/sub headliner dan. Ik weet niet hoe het in België zit, maar in NL zijn ze echt gigantisch populair. En voor de drank omzet zal het ook geen slechte zijn.

Laatst bewerkt:
Gorillaz in 2018 een sisser noemen is ook wel een hot take. Publiek was toen echt geweldig vond ik, nog enthousiaster dan QOTSA ervoor. Dat er mensen, zeker zo laat, weg gaan ga je altijd hebben.
Dan stond ik op de verkeerde plaats toen. Kan gebeuren natuurlijk op zo een veld. Wel jammer want het maakt een beetje je idee/opvatting van een band natuurlijk, die eerste beleving.

Users who are viewing this thread