Graspop Metal Meeting 2026

Als ze er staan zal het inderdaad de 21 zijn. Die band speelt geen 2 dagen niet meer na elkaar. Maar eist die band geen te hoge positie op? In 2023 was het met Motley Crue en daardoor gerechtvaardigd. Nu vind ik ze max een sub headliner. Maar Wacken zet ze als headliner. Dus voor mij liever niet. Stuur maar door richting Hellfest of Copenhell 😅

Of ze spelen gewoon die dag niet. Lijkt mij echt wel een band die voldoende rust tussen nodig heeft en de enige keer tot hier toe in het schema dat ze meer dan 3 dagen na elkaar spelen, is in hetzelfde land

De keer daarvoor waren ze sub voor Kiss, dus zal wel meevallen die eisen

Die rollatordag kan nu wel gevuld worden in ieder geval met def leppard, extreme, foreigner, alice cooper

Hopelijk ondertussen iets leuks op de andere stages

Foreigner dan wellicht niet (meer) met Kelly Hansen als frontman. Hij geeft eind dit jaar de microfoon door aan Luis Maldanado.

EDIT: 't is al een zekerheid. De persfoto's op de site van 013 zijn al zonder Kelly. Jammer, vond dat een charismatisch frontman.

Laatst bewerkt:
Als ze er staan (en geen Hellfest dus), staat er in ieder geval een mooie legacy band die ook nog van goede kwaliteit is.

Hellfest stonden ze in 2023 nog en daar zijn ze iets minder van een snelle herhaling, dacht ik. Dus lijkt me dat Graspop nog wel meer kansrijk is dan Hellfest.

Genoeg kandidaten voor de HL spots in ieder geval. Zal met de verrassingen á la Tool en NiN misschien meevallen, moeten de verrassing dan misschien meer zoeken in nieuwe headliners: Electric Callboy, Sleep Token, die categorie. Bands uit de buitencategorie zullen lastig zijn met Werchter op het vinkentouw, maar de afgelopen jaren hebben we genoeg voorbeelden gezien dat nieuwe headliners bepaald geen straf zijn.

Zondag lijkt dan toch meer de vintagedag te worden. Zaterdag zou wel weer eens een sterke metalcoredag kunnen worden met PwD of BMTH als (south) headliner bijvoorbeeld. Donderdag / vrijdag zijn er ook genoeg opties: Volbeat, Ghost, Gojira, Disturbed, Sabaton en als 'nieuwe' headliners Electric Callboy, Architects, Sleep Token, The Prodigy misschien wel? Ben niet zo bezorgd over de 2026 editie hoor, voorzie enkel luxeproblemen!

• Leuk
Waarderingen: Reislustig
Daarnaast: Avatar staat op 19 juni in Dublin. 5 juli in Londen.
Het zou een vreemde route zijn, maar het kan (al acht ik de kans zelf eerder klein)

De keer daarvoor waren ze sub voor Kiss, dus zal wel meevallen die eisen
Toen nog wel maar door hun Wacken positie en dat ze al eens headliner waren, kunnen ze op zich nu de organisatie onder druk zetten, lijkt mij. Kan natuurlijk ook een averechts effect hebben dus geen idee of die manager dat gaat riskeren. Als ze dezelfde manager hebben als Slaughter Tot Prevail, zou het wel moeten lukken lijkt me 😅

Idd, stuur Def Leppard maar naar Hellfest. Dan zal ik heel erg blij zijn. En mocht Iron Maiden er ook staan, kan mijn Hellfest weekend al niet meer stuk.

Idd, stuur Def Leppard maar naar Hellfest. Dan zal ik heel erg blij zijn. En mocht Iron Maiden er ook staan, kan mijn Hellfest weekend al niet meer stuk.

First Half GIF

:-) Ik verwacht Def Leppard eerlijk gezegd niet op Hellfest. Zeker niet met Extreme, want die band stond dit jaar al op de affiche. Om heel eerlijk te zijn, hoezeer ik ook hou van deze band, ze zijn een schim geworden van zichzelf. Steeds weer de (bijna) zelfde setlist, dat is zonde. Maar goed, blijkbaar is Joe niet meer zo goed bij stem om de oudere nummers (voor 1983) nog live te brengen. En laat ze in die periode hun beste nummers te hebben gemaakt. Ik zou maar al te graag hebben dat ze meer nummers van hun eerste 3 LP's live te brengen. En als ze op zondag Graspop afsluiten, weet de organisatie dat de weide al een beetje vroeger leeg loopt. En dat kan ook handig zijn. Dan spreid je de drukte buiten de weide ook wat meer.

Als turnstile kan kan idles ook lijkt me. Maar verwacht ze wel gewoon op Werchter
Van mij hoeft die post-punk hype niet ook nog over te waaien naar metalfestivals. Turnstile heeft de roots in de hardcore/punk. Vind ik zelf nog heel wat anders dan bands als Idles. Zou er publiek zijn dat los gaat op Idles op Graspop? Ongetwijfeld. Vind ik het daarom nodig om de kostbare plekjes op een metalfestival af te staan aan een genre dat op letterlijk elk ander festival prima kan staan? Nee.

Als turnstile kan kan idles ook lijkt me. Maar verwacht ze wel gewoon op Werchter
Gho stonden er vorig jaar al en dit jaar Pukkelpop, dus leek mij logisch dat als ze hun tour doortrekken naar volgende zomer, dat ze eens elders zouden staan. Zou bij wijze van afwisseling toch ook geen slechte beurt maken op de line-up. ;-)

:-) Ik verwacht Def Leppard eerlijk gezegd niet op Hellfest. Zeker niet met Extreme, want die band stond dit jaar al op de affiche. Om heel eerlijk te zijn, hoezeer ik ook hou van deze band, ze zijn een schim geworden van zichzelf. Steeds weer de (bijna) zelfde setlist, dat is zonde. Maar goed, blijkbaar is Joe niet meer zo goed bij stem om de oudere nummers (voor 1983) nog live te brengen. En laat ze in die periode hun beste nummers te hebben gemaakt. Ik zou maar al te graag hebben dat ze meer nummers van hun eerste 3 LP's live te brengen. En als ze op zondag Graspop afsluiten, weet de organisatie dat de weide al een beetje vroeger leeg loopt. En dat kan ook handig zijn. Dan spreid je de drukte buiten de weide ook wat meer.

Ongeveer een derde van de setlist is toch wel van die eerste drie albums (de tweede en de derde dan, de eerste speelden ze niks van in 2023), maar ook logisch dat ze dan ook nog een derde van de setlist aan Hysteria besteedden, want dat album is toch weer nét iets succesvoller dan Pyromania.

Users who are viewing this thread