Alcatraz Open Air 2026

Zou de iets uitgebreidere donderdag met mainstage geen uitkomst kunnen bieden? is wel een beetje wensdenken natuurlijk..
Heb nog eens goed naar de lineups gekeken en het kan blijkbaar wel want Deicide doet zowel Alcatraz als ook Leyendas & Vagos dus dan zijn In Flames & Heaven Shall Burn zeker nog niet uitgesloten

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Heb het idee dat het commentaar er vooral in zit dat ze plots overal headliner lijken te worden. Zo lang zijn ze nog niet bezig en zó bijzonder of onderscheidend is hun muziek niet. Het zit zoals je zegt wel gewoon goed in elkaar maar ze hebben duidelijk een goede manager (qua positie regelen, qua omgang met medewerkers is iets heel anders).

Ben het hier wel enigszins mee eens. Ze komen steeds hoger op posters omdat ze een hype zijn, maar waarom zijn ze een hype, wat is er zo speciaal of hypewaardig aan? Electric Callboy heeft zijn vrij unieke eurovisie-techno-metal, Sleep Token heeft z'n aparte mix van progressieve post R&B pop metal (of wat het ook is), Lorna Shore is quasi symphonische deathcore die op één of andere manier ook erg emo is.

En dan heb je Slaughter to Prevail, een middle-of-the-road deathcore band die uitmuntend is in social media. Nu zijn de avontuurtjes van Alex Terrible erg vermakelijk en hun live show verveelt geen seconde, dus hun status is hen gegund, maar hoop dat ze in de pikorde wel onder de 3 bands uit mijn eerste alinea blijven staan, bij wie er toch iets meer inhoud achter de hype zit (los van de meningen over de kwaliteit van die inhoud)

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Joslittel
Niet veel van aan dus, buiten een crewmember die gefrustreerd opstapt omdat hij geen hoger loon krijgt middenin de tour en dan maar in het rond begint te schoppen.
Het is hierop ondermeer dat @Joslittel denk ik doelde
Wat er van aan is of niet weet ik niet dus ik ga ook geen uitspraken doen. Ik deel enkel

Het is hierop ondermeer dat @Joslittel denk ik doelde
Wat er van aan is of niet weet ik niet dus ik ga ook geen uitspraken doen. Ik deel enkel
lijkt mij ook wel de groeipijnen aan te tonen van een band die heel snel in populariteit wint maar dat had inderdaad gewoon intern moeten afgehandeld worden.

Hij haalt valide punten aan dat bepaalde zaken niet tijdig betaald werden (door problemen met de bank aan STP kant) gaat een grotere professionelere management wel kunnen opvangen, dat er niet genoeg voedsel voorzien werd voor de crew, miscommunicatie rond sober tour, etc etc .zijn valide punten maar dat zijn ook zaken die pas opgelost worden als je band op de hoogte stelt, dit publiekelijk uitstrooien helpt niemand.

• Leuk
Waarderingen: won666
Ik ben al begonnen met inluisteren, aangezien ik nu voor Graspop en Alcatraz moet oefenen en waw, Amorphis! Hoe goed is dat? Ik weet dat jullie dit allemaal al lang kennen, maar wou het toch even meedelen :) Voor mij gaan er weer veel nieuwe dingen te ontdekken zijn denk ik.
heel goeie show vorige keer op alcatraz ook, al was er niet zoveel volk, bijna iedereen probeerde bij heaven shall burn binnen te geraken.

Ik ben al begonnen met inluisteren, aangezien ik nu voor Graspop en Alcatraz moet oefenen en waw, Amorphis! Hoe goed is dat? Ik weet dat jullie dit allemaal al lang kennen, maar wou het toch even meedelen :) Voor mij gaan er weer veel nieuwe dingen te ontdekken zijn denk ik.
Eén van mijn favoriete bands. Leren kennen op Alcatraz nota bene. Hebben een serieus gevarieerd repertoire om uit te plukken, maar toch hoor je op één of andere manier altijd een kern Amorphis. Dat wordt een jaartje watertanden tot augustus.

Slaughter to Prevail is veel geblaat, maar weinig wol - interesseert mij geen hol. Ik hoop alleen dat er dan opnieuw een klepper in de swamp tegenover staat (zoals Rotting Christ dit jaar)

• Leuk
Waarderingen: wess en johanra
Altijd leuk dit soort berichten en lekker blijven posten! Voor mij en vele andere en van onze favo bands. En ook een van de bands die me gelijk weer over de streep trok voor een ticket. Live erg goed, zanger js fenomenaal.

Als ik een voorbeeldje mag aanhalen, Architects is een band sinds 2004 met (toen ze Alcatraz headlineden) 10 albums onder hun arm. Slaughter To Prevail heeft nu 3 albums. Kwantiteit is natuurlijk niet alles.
Kan het zijn dat het mensen ook wat stoort dat veel van hun favoriete bands met meer albums, goeie livereputaties, hard werkende tourende mensen niet eens de kans krijgen om te headlinen. En dat een beerworstelende Rus het doet lijken alsof hij het cadeau krijgt? Alestorm was in 2024 niet eens headliner.
Ik vind overigens Paleface Swiss wat onder hetzelfde schuitje vallen. Staan toch ook hoog op de affiche.

Hoort natuurlijk ook bij de muziekwereld anno 2025, bands kunnen op allerlei manieren aan vermaardheid geraken. Een band als Thrown (uiteraard nog verre van een headliner) kwam helemaal uit het niets omdat ze goed zijn in het bespelen van Spotify algoritmes.

Als ik een voorbeeldje mag aanhalen, Architects is een band sinds 2004 met (toen ze Alcatraz headlineden) 10 albums onder hun arm. Slaughter To Prevail heeft nu 3 albums. Kwantiteit is natuurlijk niet alles.
Kan het zijn dat het mensen ook wat stoort dat veel van hun favoriete bands met meer albums, goeie livereputaties, hard werkende tourende mensen niet eens de kans krijgen om te headlinen. En dat een beerworstelende Rus het doet lijken alsof hij het cadeau krijgt? Alestorm was in 2024 niet eens headliner.
Ik vind overigens Paleface Swiss wat onder hetzelfde schuitje vallen. Staan toch ook hoog op de affiche.

Om u een troost te bieden..... Chapell Roan doet het zelfs met 1 cd om headliner te worden op Pukkelpop....Natuurlijk de streams per nummer zijn in de miljoenen....een album telt gewoon niet meer....de streams he'....zoals Falling In Reverse (om 1 vb. te noemen) nu gaat doen....Ep's of aparte singles uitbrengen volledig ondersteund met bijhorende videoclip (halve film).

Het hoort er natuurlijk bij. Improvise, adapt, overcome. Het is nog steeds de muziek"industrie"...
De bekendste bieren zijn ook niet altijd de beste 😊
Aan de andere kant geloof ik oprecht dat dit met de jaren steeds in balans trekt. Status moet je verdienen, maar ook aanhouden. Nu aan STP om dit te bewijzen 😊

• Leuk
Waarderingen: Kapitein Knorpot
Om u een troost te bieden..... Chapell Roan doet het zelfs met 1 cd om headliner te worden op Pukkelpop....Natuurlijk de streams per nummer zijn in de miljoenen....een album telt gewoon niet meer....de streams he'....zoals Falling In Reverse (om 1 vb. te noemen) nu gaat doen....Ep's of aparte singles uitbrengen volledig ondersteund met bijhorende videoclip (halve film).
En toch zijn mainstream artiesten niet te vergelijken met Rock of metalbands. Dus die vergelijking met Chapelle Roan gaat volkomen mank....

• Leuk
Waarderingen: Somekindofdylan en wess
En toch zijn mainstream artiesten niet te vergelijken met Rock of metalbands. Dus die vergelijking met Chapelle Roan gaat volkomen mank....
Is moeilijk te vergelijken, maar is op zn minst zeker opmerkelijk te noemen.
Kan ook iets zijn waar Pukkel naar streeft, om de grootste artiest bij 16 jarigen te boeken om te headlinen. Beany Eyelash, Fred Again,…
Aan de andere kant hebben metalfestivals veel te lang vastgehouden aan de oudere vaste waarden zoals Iron Maiden en anderen. Daardoor werd een generatie als potentiele headliners overgeslagen. Hierbij denk ik aan Trivium, BFMV, Killswitch,… die hebben al meer goeie albums dan pakweg Slaughter To Prevail. Maar die zijn in hun ‘topperiode’ overgeslagen om headliner te worden doordat de oude garde er nog was. Nu dat de oudere bands beginnen af te haken, grijpen organisatoren naar jonge bands, BMTH, Parkway, tot Sleep Token en Slaughter To Prevail. En mogen de 2000s bands nog steeds opdraven als slechts subheadliners. Ik kan me voorstellen dat het bij die bands ook wat steeks om daar STP bovenaan te zien staan. Maar is naast de kwestie met kappel roan.

Makkelijk tegenargument, ze zijn niet headlinewaardig… nuja hoe weet je dat als ze de kans niet krijgen. Maar geldt voor elke band.

Kamping Kitsch trekt 30.000 bezoekers op 1 dag op het aangepaste terrein van Alcatraz. Met heel wat Alcatraz elementen weg, is er een hoop ruimte.
Toch een gevoel van, look how they massacered our boy.

Bijlagen

• img_1_1755995666429.jpg
    img_1_1755995666429.jpg
    340 KB · Weergaven: 49

Users who are viewing this thread