Pinkpop 2026

Dit is toch een oeverloze zichzelf herhalende discussie.

Rockliefhebber wil geen nieuwe popartiesten hoog op Pinkpop, zet dan de meest populaire artiesten van vandaag de dag weg als "vrouw met een hitje". En het niet om een discussie te starten is een beetje als zeggen "niet lullig bedoeld" om vervolgens iets onmiskenbaars lullig te zeggen.
Excuus dat het zo overkomt, probeer het zo genuanceerd mogelijk te brengen en hitje klinkt dan inderdaad neerbuigend!
Gaat mij niet om de Pop artiest als rockliefhebber maar meer om de snelle headline positie.. waar hier kortgeleden nog over AM word getwijfeld of Radiohead worden de dames in kwestie nooit in twijfel gebracht!
Met 1 album op zak zou een chappell al kunnen headlinen, waarbij het album slechts 49 minuten vult.
In mijn optiek gaat dat te snel en heeft het weinig meer met kwaliteit te maken maar met een hype... pop of rock daarbuiten gelaten!
Stones, the Beatles of een Bruce Springsteen stonden in de tijd dat dat populair was ook niet na 1 album al in de stadions of headliner op festivals!

Nu begrijp ik dat we niet meer op albums afgaan maar op snelle trends op tiktok etc.
"ik" vind het een slechte ontwikkeling in het muzieklandschap, waarbij je als influencer een nummer uitbrengt ben je sneller aan de top dan wanneer je ieder moment van de dag met je muziek bezig bent in je popkelder..!

(Hiermee geef ik niet aan dat chappell influencer was😅)

Ik sta je wel bij dat het in feite niet normaal is dat je na 1-2 albums al absoluut kan headlinen. Hoe het bij YUNGBLUD (4 albums) en Sam Fender (3 albums) gaat, vind ik veel logischer. Zij staan nu ontegensprekelijk als sub te boeken en een enthousiasteling zou ze al eens als (co-)head durven zetten. Hetzelfde geldt voor Sleep Token en Fontaines D.C. met elk 4 albums. RAYE is wat de vreemde eend in de bijt voor mij persoonlijk met maar 1 echt album en toch die status in mijn ogen. Het is dus geen exacte wetenschap, maar ikzelf vind vaak 3 albums wel het minimum voor een afsluitende headlinerspot van een dag op zulke grote festivals als Pinkpop. Dus daarin sta ik je wel bij denk ik, als ik het goed begrepen heb (y)

• Leuk
Waarderingen: colette283 en brutus257
Het gaat ook wel ontzettend snel tegenwoordig. Te snel wellicht.

waar hier kortgeleden nog over AM word getwijfeld of Radiohead worden de dames in kwestie nooit in twijfel gebracht!
Radiohead of AM is gewoon niet echt een goede match met het Pinkpop van nu. Chappell wel. Sabrina vind ik ook twijfelachtig. Misschien té zoet.

Excuus dat het zo overkomt, probeer het zo genuanceerd mogelijk te brengen en hitje klinkt dan inderdaad neerbuigend!
Gaat mij niet om de Pop artiest als rockliefhebber maar meer om de snelle headline positie.. waar hier kortgeleden nog over AM word getwijfeld of Radiohead worden de dames in kwestie nooit in twijfel gebracht!
Met 1 album op zak zou een chappell al kunnen headlinen, waarbij het album slechts 49 minuten vult.
In mijn optiek gaat dat te snel en heeft het weinig meer met kwaliteit te maken maar met een hype... pop of rock daarbuiten gelaten!
Stones, the Beatles of een Bruce Springsteen stonden in de tijd dat dat populair was ook niet na 1 album al in de stadions of headliner op festivals!

Nu begrijp ik dat we niet meer op albums afgaan maar op snelle trends op tiktok etc.
"ik" vind het een slechte ontwikkeling in het muzieklandschap, waarbij je als influencer een nummer uitbrengt ben je sneller aan de top dan wanneer je ieder moment van de dag met je muziek bezig bent in je popkelder..!

Hier ben ik het ook wel grotendeels mee eens, voor mij de nog grotere irritatie is dat ze met album 2/3 te groot worden voor festivals waardoor de pot met potentiële headliners steeds kleiner wordt. Als je kijkt naar een Dua Lipa bijvoorbeeld, die gaat niet meer op Pinkpop komen en heeft eigenlijk maar 1 of 2 jaar getoured als headlinermateriaal voordat ze te groot werd ( al kwam dit ook deels door covid)

• Leuk
Waarderingen: colette283

Ik denk dat het voor festivals inderdaad nog best lastig kan zijn om eruit te pikken wat daadwerkelijk headlinermateriaal is en wat even een hype is de overwaait. Waarbij je ook weer gauw de boot mist en ze te groot kunnen worden. Want waar vroeger weinig tot geen bands te groot waren voor een festival als Pinkpop, lijkt dat vandaag de dag toch vaker het geval.

Als Chappell of Sabrina Carpenter komen koop ik wel een dagkaartje hoor 😀 Eindelijk weer eens nieuwe headliners ten opzichte van de acts waar men 15 jaar aan het rouleren was...
Blijft toch jammer dat er op PP niets speelt naast de headliner, maar ja ook die weg hebben we al vaak bewandeld op dit forum. Hoop echt dat ze daar wat aan gaan doen in de toekomst, want als een Sabrina headliner is dan wil ik niet al om 10.00 uur in mijn mandje liggen.

Die "infrastructuur" was er ten tijde van de Beatles en de Stones natuurlijk nog niet. Het is totaal pionieren en de Beatles deden hun eerste shows in Nederland in een veilinghal, de Stones in het Kurhaus. Je ziet bij hun dan ook dat ze in de beginperiode vaak twee shows op een dag in dezelfde zaal speelden. Maar dan nog brachten de Beatles in 1963 hun debuutalbum uit en in 1964 speelden ze ook al in stadions. En dat was niet om aan te horen, omdat die daar niet op berekend waren. Maar het was heel snel totale gekte rondom zowel Beatles als Stones.

Als eind jaren zestig de eerste grote festivals komen is dat ook niet met oudgedienden. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Woodstock, dan zie je dat Jimi Hendrix toen krap twee jaar na zijn debuutalbum zat, bands als CSNY en CCR hadden net hun debuutalbum uit. Bij het eerste grote popfestival in Nederland waren Pink Floyd met iets minder dan 3 jaar na hun debuutalbum de oudjes op het festival.

Denk dat het grootste probleem is dat een groot gedeelte van een groot festival als Pinkpop, zeg maar je 'vaste klanten', dat soort razendsnel opkomende artiesten gewoon to-taal niet kent.

Het is één ding dat (bijvoorbeeld) Mumford & Sons, Imagine Dragons of Ed Sheeran geleidelijk doorgroeien tot headliner maar je hun muziek gewoon niks aan vindt.
Maar het is iets anders dan een Chapell Roan die in 1 of 2 zomers uitgroeit van onbekend tot headliner. Het was haar eerste show in België bijvoorbeeld op Pukkelpop, meteen als headliner. Als gemiddelde festivalganger (dus mensen die niet op een forum zitten) heb je dan gewoon niet eens de tijd om bekend te raken met, een headliner.

Denk dat het grootste probleem is dat een groot gedeelte van een groot festival als Pinkpop, zeg maar je 'vaste klanten', dat soort razendsnel opkomende artiesten gewoon to-taal niet kent.

Het is één ding dat (bijvoorbeeld) Mumford & Sons, Imagine Dragons of Ed Sheeran geleidelijk doorgroeien tot headliner maar je hun muziek gewoon niks aan vindt.
Maar het is iets anders dan een Chapell Roan die in 1 of 2 zomers uitgroeit van onbekend tot headliner. Het was haar eerste show in België bijvoorbeeld op Pukkelpop, meteen als headliner. Als gemiddelde festivalganger (dus mensen die niet op een forum zitten) heb je dan gewoon niet eens de tijd om bekend te raken met, een headliner.
Hangt ook wel van het festival af dan. Op Pukkelpop stond het rammetjevol voor Roan en- belangrijker- nummers als Pink Pony Club werden onthaald als anthems die door een heel veld werden meegebruld. Het probleem is hier vooral Pinkpop dat een buitenbeentje lijkt te zijn tegenover de meeste andere majors van die grootte.

Ik zou Chappel als headliner op Pinkpop te vroeg vinden (zeker na dit jaar Lowlands). Leuke (rock) show en er gebeurt echt wat op het podium, maar het zakt toch in omdat ze nog wat hits mist. Na 1/2 albums en nog wat hits zie ik het wel gebeuren.

Zie Sabrina Carpenter eerder werken (mits ze er een verdere popdag van maken of juist een goede rockband als Noord afsluiter). Net wat meer hits/albums.

• Leuk
Waarderingen: colette283
Hangt ook wel van het festival af dan. Op Pukkelpop stond het rammetjevol voor Roan en- belangrijker- nummers als Pink Pony Club werden onthaald als anthems die door een heel veld werden meegebruld. Het probleem is hier vooral Pinkpop dat een buitenbeentje lijkt te zijn tegenover de meeste andere majors van die grootte.
Zie Pukkelpop ook wel als een festival gericht op die doelgroep. Pinkpop en Rock Werchter niet. Mijn vader en vrienden, vaste gangers op RW, kennen Olivia gewoon niet. En dat is toch wel bijzonder voor een headliner ofzo. Dan krijg je toch wel een beetje een tweedeling in dagjesmensen en de weekendmensen. Pinkpop is denk ik een verloren wedstrijd.

• Leuk
Waarderingen: brutus257 en Oasiss
Leven wij nu echt in een wereld waarbij elke vrouw die een hitje gemaakt heeft ineens een topartiest word?
Zonder feministisch gelul of weer een onnodige discussie te starten..
Het zal de trend zijn maar ik blijf het onverklaarbaar vinden dat we acts als volbeat soad etc. Wegzetten als geen headliner, maar de chapells en sabrina's na 2 a 3 hits tot headliner bombarderen!

Snap ook dat het genre dingetje is anders zou Graspop en Jera dan meer een mannenfestival zijn!
Is er een kans dat er op PP 26 alleen maar bands headlinen of is dit tegenwoordig ondenkbaar?

En nogmaals wil niks aanwakkeren probeer mij er ook in te verdiepen zo heb ik Chappel op pukkelpop via beelden gezien, en sorry het is uiteraard persoonlijk maar snap oprecht de hype niet! Het lijkt er op dat mensen niet meer komen voor slechts een gitaar/piano en microfoon (allen bespeelt uiteraard 😝).

Op basis van de beelden die ik dit weekend heb gezien, zouden QOTSA en Vampire Weekend door mogen komen voor PP26.
Hits zijn helemaal niet zo relevant meer. Je moet kijken naar de luistercijfers op streamingdiensten. Dan stelt Volbeat niks voor vergeleken al die vrouwen.

Zie Pukkelpop ook wel als een festival gericht op die doelgroep. Pinkpop en Rock Werchter niet. Mijn vader en vrienden, vaste gangers op RW, kennen Olivia gewoon niet. En dat is toch wel bijzonder voor een headliner ofzo. Dan krijg je toch wel een beetje een tweedeling in dagjesmensen en de weekendmensen. Pinkpop is denk ik een verloren wedstrijd.
Ja dat razendsnel groeien is tot dat niveau ook echt wel iets nieuws.

Maar Pinkpop is toch echt wel nog grootste geval apart. Zie alleen al eens naar hoe een Olivia of Maneskin de boel uitverkoopt op RW (of elders) tegenover Pinkpop. Als een Billie, Sabrina, Chapell over evengoed een Fred beslissen om een rondje majors te doen volgend jaar, dan staan die gewoon op RW natuurlijk.

Denk dat je hier wel een goed punt aanhaalt. Pukkelpop is qua bezoekerscapaciteit ongeveer gelijk aan Pinkpop?

Ik denk dat Chappell Roan best nog heel veel dagkaarten zou verkopen volgend jaar, ook omdat die optie er op Lowlands niet was (en je weekendkaarten al had moeten kopen voor haar komst bekend was). Maar de vaste Pinkpopgangers (al is dat ook een gedateerd begrip) zullen zeggen "wie?".

Users who are viewing this thread