Graspop Metal Meeting 2026

Een van de redenen kan zijn dar veel bands ook op tour zijn deze zomer en eventueel op andere festivals spelen van live nation of in België waardoor mensen zeggen ahnee ik ga ze volgend jaar wel zien op graspop of ik zie ze binnen x-aantal weken daar al ik ga nog geen ticket voor graspop kopen.
Dit is wel een goed punt, inderdaad. Live Nation heeft meer belangen dan alleen hun festivals. Terwijl een festival als Alcatraz onafhankelijk is en alleen rekening hoeft te houden met een goede ticketverkoop voor hun eigen event. Zeker nu Hell's Balls dit jaar niet op het programma staat.

Vind het wel raar als blijkbaar bijna alle andere festivals iets van namen bekend beginnen maken meteen na de vorige editie, dat Graspop kiest om niet mee te doen.

Is dat dan wegens nog genoeg social media aandacht zonder of aan wat zou dat liggen
De augustus festivals boeken gewoon de wat minder grote namen met uitzondering van Wacken. En die onderhandelingen verlopen waarschijnlijk vlotter. Een Volbeat bv voor de juni festivals (ik ga er vanuit dat die volgend jaar de juni festivals doen) zal al wel vast liggen maar moeten nog wat meer details mee besproken worden omdat ook bv de logistiek veel groter is. Dat kan om onnozele zaken gaan zoals in welk hotel de band slaapt. Dat zijn ook puzzels die gelegd moeten worden en die zullen voor de juni festivals iets meer tijd in beslag nemen

Juni festivals hebben veelal dusdanig grote headliners dat die zelf hun tour in een keer willen aankondigen. En daar moet je dan op wachten tot ergens september /oktober. Dat ze niet alvast een eerste batch namen bekendmaken, dat is een keuze. Maar rondom festivals als Graspop hangt toch de verwachting dat we eerst omvergeblazen worden door grote namen en dan de rest.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Nightwish laat nog langer op zich wachten, weet niet hoe het met die band zit op dit moment. Maar zie net de aankondiging van M'era Luna met Floor Jansen op de line up.

Vind het wel raar als blijkbaar bijna alle andere festivals iets van namen bekend beginnen maken meteen na de vorige editie, dat Graspop kiest om niet mee te doen.

Is dat dan wegens nog genoeg social media aandacht zonder of aan wat zou dat liggen
Livenation festivals vs andere lijkt het wel.
Andere festivals hebben vaak meteen ticketverkoop. Als ik daar een reden voor zoek, kom ik uit dat ze wat centjes nodig hebben voor voorschotten of dergelijke?
Kan totaal verkeerd zijn, maar kan ook er recht op zitten.

• Leuk
Waarderingen: saurus
Duurt nog wel een paar jaar
Had ik ook wel verwacht, maar had ergens toch een beetje hoop. Heb ze 1x gezien, op mijn eerste GMM in 2015, en toen was ik nog niet echt into die band, dus waardeerde de show niet. Ben wel blij dat ze met haar solo shows op festivals genoeg Nightwish doet, dus dat is ergens een troost!

Poeh heb ze nog gezien in de Tarja tijd.
Vind de laatste periode van de nightwish voor mezelf wat minder.(type/sound liedjes).
Niet daargelaten dat floor wel mogelijk de beste zangeres is.

Voor de juni festivals is er nog maar weinig aan te kondigen maar er is wel een opvallende verschuiving in het Graspop/Hellfest weekend.
Copenhell dat al jaren in datzelfde weekend zit gaat een weekendje later zitten dat gebeurt meestal maar als er een headliner te boeken is die dit de moeite waard maakt.
Dat kan dus 2 richtingen uit
1/ Graspop en/of Hellfest hebben die dus Copenhell moet later als zij die ook willen
2/ de headliner is nog niet beschikbaar in het Graspop weekend en Copenhell vind deze de moeite om te gaan schuiven

Voor de juni festivals is er nog maar weinig aan te kondigen maar er is wel een opvallende verschuiving in het Graspop/Hellfest weekend.
Copenhell dat al jaren in datzelfde weekend zit gaat een weekendje later zitten dat gebeurt meestal maar als er een headliner te boeken is die dit de moeite waard maakt.
Dat kan dus 2 richtingen uit
1/ Graspop en/of Hellfest hebben die dus Copenhell moet later als zij die ook willen
2/ de headliner is nog niet beschikbaar in het Graspop weekend en Copenhell vind deze de moeite om te gaan schuiven
Linkin Park is het alvast niet, die zitten dat weekend ook al vol
SOAD wellicht dan

Ik zou mijn geld ook op SOAD zetten maar met die uitgelekte Duitse datum vrees ik dat het optie #2 wordt omdat de tour anders te lang wordt. Copenhell stonden ze in 2017 ook als headliner
Yep maar als die uitgelekte datum klopt wordt het sowieso RW en geen Graspop dus dan maakt dat ook niet meer uit :)

• Leuk
Waarderingen: johanra
Ach gewoon wachten tot er meer data bekend zijn. July betekent niet zoals bij augustus dat een Amerikaanse band niet kan komen.
NIN had ook op RW gestaan

De band heeft ook gezegd, althans de drummer, dat er altijd een dag tussen zit. 3 Festivals in een weekend kan dus niet. Met Pinkpop en Hellfest nog around, en het feit dat wij ook Werchter hebben, denk ik eigenlijk dat SOAD eerder zou kiezen voor Pinkpop en Hellfest. En dan die Berlijnse datum nog. Natuurlijk even goed spelen ze ook op bv Roskilde tijdens Werchter (wat dichter nog is bij Berlijn)

Ze kunnen dus gewoon 2 festivals doen. Waarvan de donderdag graspop altijd een knaller moet hebben om goed te lopen. Dus ik zeg waarom geen kanshebber

De band heeft ook gezegd, althans de drummer, dat er altijd een dag tussen zit. 3 Festivals in een weekend kan dus niet. Met Pinkpop en Hellfest nog around, en het feit dat wij ook Werchter hebben, denk ik eigenlijk dat SOAD eerder zou kiezen voor Pinkpop en Hellfest. En dan die Berlijnse datum nog. Natuurlijk even goed spelen ze ook op bv Roskilde tijdens Werchter (wat dichter nog is bij Berlijn)
Laatste keer op pinkpop waren ze headliner van het 2de podium met na hun nog kings of leon.
Weet niet als dat kan meespelen voor hun qua boeking.

• Leuk
Waarderingen: won666

Users who are viewing this thread