Alcatraz Open Air 2026

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
15.888
21.242
Alcatraz Open Air 2026

carousel-default.jpg

Datum: 6-9 augustus 2026
Venue: De Lange Munte
Plaats: Kortijk
Land: België
Capaciteit: 17000 (dit jaar wat meer)

Omdat ik geen zin heb in een discussie over de nieuwe namen in het topic van 2025: hierbij de opening voor volgend jaar. Aardig wat debutanten! Veel van deze namen hadden van mij niet gehoeven door de vele herhaling van de meerderheid, maar goed, het blijft ook een klein wereldje... Om er dan toch maar eentje uit te pikken: Anaal Nathrakh!
Our 2025 edition is still in full swing, but what better time to drop the first 21 names for next year’s edition? Here’s a taste of what you’re in for twelve months from now.
🔥

There’s plenty of fresh blood to look forward to as well: nine of these 21 new inmates will be doing their first stretch in our prison facility, and they’ll be looking to make a lasting impression.
🤘

Be among the first inmates to book your slot for Alcatraz Open Air 2026 and order your early bird tickets from noon on 15 August.

528863873_1328105628673302_7336721104977334830_n.jpg

Deicide tekent present, voor mij al voldoende reden om een blind bird te overwegen.
Afhankelijk van de prijs zullen we snel weten of donderdag ook een volwaardige dag wordt.

Deicide tekent present, voor mij al voldoende reden om een blind bird te overwegen.
Afhankelijk van de prijs zullen we snel weten of donderdag ook een volwaardige dag wordt.
Benieuwd of ze nu ook effectief terug naar Europa komen want ze cancellen jammer genoeg ook regelmatig.

Toch een mooie worp, een negental namen waar ik wel echt iets mee heb.
Ik vermoed Savatage als sub, Powerwolf als headliner en Slaughter To Prevail als afsluiter van de Swamp?

Grote namen heb ik weinig mee helaas. Powerwolf net nog gezien en Savatage is niet m'n ding. STP is ook niet m'n ding maar zou ik wel gaan kijken om te zien hoe dat live is, als er geen clashes zijn anders ook geen probleem om ze te skippen

Staan wel een paar bekende namen die ik niet eerder gezien heb en me nooit echt in heb verdiept zoals Mushroomhead, Soen, Alcest, Amorphis, Satyricon

Orbit culture ga ik dit jaar al voor het eerst zien in Eindhoven maar ze een tweede keer zien zal geen straf zijn

Fit for an Autopsy was op Graspop erg goed dus zou ze wel opnieuw gaan kijken bij geen clashes. Of mice & men prima metalcore bandje die ik nooit live heb gezien en wel eens wil afstrepen. Vended zou ik heel graag eindelijk eens live zien.

Zit nog flink te twijfelen of ik een ticket in de presale ga halen komende week met wat we nu van de lineup weten

Wij wachten voorlopig ook nog met tickets. Reis naar de US gepland volgend jaar.
We wonen dicht dus dagje zou zeker kunnen. Voor combi zijn al weer wat verlofdagen nodig.
Vriendin is fan van In Flames, als die erbij komen ben ik eraan voor de moeite. Dan staan er 4 van haar top 10 favoriete bands met Powerwolf, Orbit Culture, Fit For An Authopsy en In Flames.
Powerwolf hebben we wel al vaak gezien, dus enkel daarvoor komen we niet. Eigenlijk wat hetzelfde met FFAA, op zowel Graspop als Jera gezien dit jaar. Orbit Culture zien we ook nog later zit jaar in zaal. In Flames ook al op Graspop gezien… Dusja alles wel al gezien, maar als ze allemaal zo dicht bij huis spelen…

Enkel Savatage, Soen, Anaal Naktraath ofoziets en Crimson Glory heb ik nog nooit gezien 😵‍💫😳is dit een teken dat ik een verslaving heb?

Powerwolf wil voor mij zeggen al minstens een dag aanwezig. Ook Testament op Alcatraz slaag ik nooit meer over, nadat ik daarop vorig jaar mijn eerste en enige (op een georganiseerde stagedive op mijn verjaardag van een bevriende band in een lokaal café na) keer ooit op heb gecrowfdurft (120 kg maar ze wilden mij persee de lucht in). Of ik het volgende jaar opnieuw beloof ik nog niet. Maar ik zal wel bij Testament staan. Al vind ik het wel allemaal snel, Powerwolf en Testament waren beiden vorig jaar er nog. Powerwolf mag hierna wel even stoppen met festivals shows. Doe voorjaar 27 maar een zaalshow. Of najaar 26.

Verder nog wat toffe bands. Ik zie nog wel wat het voor de overige dagen gaat worden

Enkel Savatage, Soen, Anaal Naktraath ofoziets en Crimson Glory heb ik nog nooit gezien 😵‍💫😳is dit een teken dat ik een verslaving heb?

Powerwolf wil voor mij zeggen al minstens een dag aanwezig. Ook Testament op Alcatraz slaag ik nooit meer over, nadat ik daarop vorig jaar mijn eerste en enige (op een georganiseerde stagedive op mijn verjaardag van een bevriende band in een lokaal café na) keer ooit op heb gecrowfdurft (120 kg maar ze wilden mij persee de lucht in). Of ik het volgende jaar opnieuw beloof ik nog niet. Maar ik zal wel bij Testament staan. Al vind ik het wel allemaal snel, Powerwolf en Testament waren beiden vorig jaar er nog. Powerwolf mag hierna wel even stoppen met festivals shows. Doe voorjaar 27 maar een zaalshow. Of najaar 26.

Verder nog wat toffe bands. Ik zie nog wel wat het voor de overige dagen gaat worden
Als je een verslaving had, had je in ieder geval Soen ooit al gezien ;) Die staan bijna ieder jaar echt overal. Volgens mij is Powerwolf er net heel even uitgeweest toch? Die zullen niet zo snel een pauze gaan nemen, al had dat van mij ook wel gemogen, zo naar voorjaar 2028, vooral om eindelijk eens een beter album uit te brengen.

• Leuk
Waarderingen: won666
Voor mij was de “eerste worp” vorig jaar, met o.a. Dimmu Borgir, Emperor en Obituary en stuk beter dan nu, maar ik wacht geduldig de andere namen af :)

Voorlopig zijn er geen must sees die ik nog niet gezien heb.
Meest interesse heb ik in Satyricon, Death Angel en eventueel Testament. Alcest is voor mij een band waar ik op een festival zelden voor in the mood ben.

• Leuk
Waarderingen: saurus
Als je een verslaving had, had je in ieder geval Soen ooit al gezien ;) Die staan bijna ieder jaar echt overal. Volgens mij is Powerwolf er net heel even uitgeweest toch? Die zullen niet zo snel een pauze gaan nemen, al had dat van mij ook wel gemogen, zo naar voorjaar 2028, vooral om eindelijk eens een beter album uit te brengen.
Mijn like was voor het Soen gedeelte, want ik vind het laatste album van Powerwolf fenomenaal. En voorjaar 2028 vind ik was overdreven. Maar ik zal u wel vertellen hoe het zat met die pauze. Hun show op 5 november 2023 werd aangekondigd als hun laatste show voor lange tijd. Ze zeiden dat ze een jaar in hiatus gingen gaan. Echter op 29 augustus 2024 was er al de volgende show, in Los Angeles dit maal. Natuurlijk, het zijn 2 verschillende jaren (2023 en 2024) dus technisch gezien wel jaar (maar dan zou het op 1 januari 2024 ook al een jaar zijn geweest) maar dus geen volledig kalenderjaar van 365 dagen. Zelf heb ik de band al tig keer gezien dus ik ken alle moppen en grollen al, ik ken elke couplet, elk refrein, elk stuk tekst (behalve de Latijnse), ... bij wijze van spreken. En toch blijf ik er van genieten. Maar ze mogen van mij gerust wel eens een pauze nemen en een nieuwe show in elkaar steken. Want ik had gehoopt dat ze na 2023 dan met een volledig nieuwe show zouden komen en sommige dingen waren nieuw maar ook veel recyclage. En nu zijn er tegenwoordig nog wat nieuwe zaken (bv Falk die verbrandt wordt aan de totempaal, naar analogie met de mythe over de heks Jeanne D'arc uit de Middeleeuwen), maar toch ook veel recyclage nog altijd. Dus najaar 2026 een tour door Australië nog, Japan, Zuid-Amerika, Asië. Na de Noord Amerikaanse tour die eindigt in oktober 2025. Najaar 2026 een uitgebreide Europese tour nog (met zalen, in België graag Vorst) en dan in 2027 even concentreren op een nieuw album en 2028 terug knallen (maar niet vanaf 2023 eh zoals ik het uit uw post versta, 5 jaar hiatus)

Powerwolf: die dag al zeker aanwezig

Slaughter To Prevail: misschien, spelen ook al op 6 februari in Vorst, dus ik zie nog

Savatage: graag

Testament: Zeker en vast als die op de Powerwolf dag staan, anders zeker als ik er ben (want overweeg om Powerwolf dat weekend te volgen, spelen ook in Hamburg dat weekend)

Paleface Swiss: misschien

Biohazard: hoeft niet voor mij

Satyricon: ooit, toen ik nog veel meer into black metal was, eens gaan zien in de toenmalige Biebob. Maar ik denk niet dat ik daarvan tegenwoordig nog een volledige show overleef

Alcest: Die heb ik ooit nog gezien in een donker jeugdhuis rond 2010. Een club van 250 man en die stond tot op de nok gevuld. Een intense ervaring waarvan ik niet weet of die te evenaren valt op een festival. Ik hou graag mijn herinneringen aan die show dus ik denk het toch maar niet

Amorphis: Veel te lang geleden, heerlijke band dus ja!

Dirkschneider: kan leuk worden

Orbit Culture: JA!

Death Angel: outereerd

Deicide: Jep, want die heb ik nog nooit te goed gezien (enkel laatste nummers en van te ver naar m'n goesting, had bijna verrekijker nodig)

Soen: Moet ik eens te goed checken, want ken de muziek eigelijk niet te goed

Fit For An Autopsy: JA!

Of Mice & Men: Neen, dank u, sinds de originele zanger er niet meer bij is hoeft dit voor mij niet meer

Voivod: pppffff nei

Mushoomhead: Mushroomhead? Is dat geen jaren 90 gabber techno ofzoiets? Of verwar ik met iets anders? Wat doen die op deze affiche?

Anaal Naktraath ofzoiets: ken ik niet te goei

Crimson Glory: Ken ik nog niet heel goed, en verwar ze denk ik momenteel met een andere band. Is dat geen power metal. Indien ja, moet ik het dringend checken (nu ja dringend ... ik heb nog zo'n 365 dagen)

Vended: JA! Staan schandalig laag wel

• Leuk
Waarderingen: RuneBrico
Die zijn net aangekondigd voor Alcatraz in Augustus 2026 en je wilt er nog een zaalshow bij? Kan te gek ook hè
Hun Europese voorjaars tour doen ze België niet aan, en als het dan vlak voor een hiatus is ;)

bv Falk die verbrandt wordt aan de totempaal, naar analogie met de mythe over de heks Jeanne D'arc uit de Middeleeuwen)
Jeanne d'Arc is natuurlijk absoluut geen heks, ook al werd ze wellicht door sommigen zo genoemd.
Ze is door de katholieke kerk veroordeeld voor ketterij, maar dat is later door diezelfde katholieke kerk als onterecht bestempeld ('foutje, bedankt'), en ze is uiteindelijk zelfs zalig en heilig verklaard.
Ze wordt algemeen gezien als martelaar en heldin.
Met 'heks' die je haar toch echt gruwelijk tekort.

Jeanne d'Arc is natuurlijk absoluut geen heks, ook al werd ze wellicht door sommigen zo genoemd.
Ze is door de katholieke kerk veroordeeld voor ketterij, maar dat is later door diezelfde katholieke kerk als onterecht bestempeld ('foutje, bedankt'), en ze is uiteindelijk zelfs zalig en heilig verklaard.
Ze wordt algemeen gezien als martelaar en heldin.
Met 'heks' die je haar toch echt gruwelijk tekort.
Toch iemand die zijn geschiedenis kent

• Haha
Waarderingen: MetalLimbo
Alcest: Die heb ik ooit nog gezien in een donker jeugdhuis rond 2010. Een club van 250 man en die stond tot op de nok gevuld. Een intense ervaring waarvan ik niet weet of die te evenaren valt op een festival. Ik hou graag mijn herinneringen aan die show dus ik denk het toch maar niet
Dit soort redenaties kom ik wel eens vaker tegen, maar heb ik nooit gesnapt.
Als je ooit een heerlijke pizza op vakantie in Italië hebt gegeten, eet je dan daarna nooit meer een pizza ergens anders?
Of als je met je vriendin voor de eerste keer.. nou ja, laat ook maar... 😉

Dat nummer gaat over Peter Stumpp, niet over Jeanne D'arc!
U hebt 100 percent gelijk, mijn excuses

Ik verwar met het nummer Joan Of Arc van Powerwolf en met dat Sabaton nu ook een nummer heeft over Jeanne d'Arc, op de Legends plaat dan, verwarde ik de twee met elkaar. Jeanne d'Arc is namelijk ook net als Peter Stump verbrand geweest. Ik ben in ik denk 2009 nog naar de heksenprocessie geweest in de Belgische stad Nieuwpoort samen met mijn ouders, waar het verhaal werd nagespeeld van Jeanne d'Arc, een reconstructie zeg maar

Users who are viewing this thread