Gisteren voor het eerst op de Lokerse Feesten. Weer een keer een festival gepakt met mijn vader. We vertrokken aardig op tijd maar door een ongeluk/file op de Ring van Antwerpen (what's new) deden we er uiteindelijk 2:45u over (terugweg was 1:15u). We waren er alsnog vroeg. Zo vroeg dat de parkeerplaats niet open / te vinden was (op het bord voor de pendelbus na). Uiteindelijk hem bij de nabijgelegen Lidl neergezet, wat ook prima was. Even op het terras gezeten en richting het terrein voor Metal Molly.
Het mooie van deze festivaldag was dat ik meerdere bands voor het eerst zag die ik al jaren veel luister. Tegenwoordig komt dat nog zelden voor op festivals. Zo was het ook de eerste keer Metal Molly. Surgery for Zebra heb ik echt grijs gedraaid en dan is het gelijk feest als je die eerste tonen van Flipper hoort. Daarna volgde met DIIV nog een eerste keer, eentje die ik een paar keer ongelukkig ben misgelopen. Dat was ook een hele fijne show.
In de Club StuBru gingen we vervolgens voor Hinds. Dat was wel al voor de derde keer, maar die toveren altijd een grote glimlach op mijn gezicht. The Haunted Youth zagen we daarna van een afstandje. Eveneens voor de derde keer en dat vind ik telkens oké. Ondanks dat het flink drukker aan het worden was en we wel een prima plekje voor The Smashing Pumpkins wilden, gingen we toch even een klein kijkje nemen bij Mclusky. Dat kleine kijkje werd nog kleiner toen de soundcheck uitliep. Na 4 nummers haastten we ons terug naar het terrein, ondanks dat die alleraardigst klonken.
Toen de headliner van de dag en een naam die voor ons beiden al lang op het verlanglijstje stond. Voor mijn vader de laatste van zijn favoriete 90's bands die hij nooit gezien heeft. Voor mij een van de laatste bands uit die tijd die nog in redelijke vorm touren en ik nooit zag. Dan is het altijd hopen dat het niet tegenvalt, maar dat deden The Smashing Pumpkins gelukkig niet. Ondanks dat je heel goed weet hoe goed hun discografie is, verbaast het je dan toch dat je nummer na nummer denkt "oh ja, maar dit ook een top nummer". Enorm van genoten, ondanks de drukte en wat geruzie in het publiek. Goose hebben we moeten missen, want met de terugreis naar Nederland nog voor de boeg werd dat te laat.
Wat andere punten:
- Enorm vriendelijk personeel met veel enthousiasme en passie
- Het was wel echt te druk op het eind. Het was niet perse dat we er tijdens de shows last van hadden, maar het voelt gewoon niet lekker dat het overal vol staat waardoor je ook niet het idee hebt dat je de rust op zou kunnen zoeken als je het wilde
- Hoewel het publiek de hele dag heel vriendelijk en verdraagzaam was, waren er toch wat opstootjes aan het begin van The Smashing Pumpkins. De een na de ander drong zich naar voren, had een glaasje te veel op, etc. Daar werden ze dan op aan gesproken door omstanders en dat leidde vaak tot gevloek, geduw, boze blikken gebaren. Zonde
- Het terrein is verder ook niet heel sprankelend, maar dat weet je van tevoren
- Voor het geld is dit echt een hele degelijke lineup. In Nederland zijn er toch veel festivals waar je voor hetzelfde geld en pak minder krijgt
- Het eten in het straatje was niet 'je van het' als je het vergelijkt met het voedsel op BKS of Lowlands. Misschien is dat ook gewoon omdat je in principe op een halve kermis staat
Al met al een hele leuke dag, met name doordat elke show raak was en er goed gestreept kon worden op de bucketlist. Voor het festival (terrein, ambience) zelf zou ik niet snel terug gaan. Tegelijkertijd zie ik het met zo'n lineup zeker als een goede optie.