Graspop Metal Meeting 2026

Ach, dat kon je ook zeggen van Savatage zonder Jon Oliva, maar daar heb ik toch ook enorm van staan genieten! ;)
Moet eerlijk bekennen dat ik dat bij Savatage biet het geval vind... Jong Olivia is een hele goede en unieke zanger waarbij ik bij sommige nummers toch wel veel verschil merkten. Des al niet te min vond ik het een hele mooie show vooral met de guest appearance van Jon Oliva tijdens believe.

Moet eerlijk bekennen dat ik dat bij Savatage biet het geval vind... Jong Olivia is een hele goede en unieke zanger waarbij ik bij sommige nummers toch wel veel verschil merkten. Des al niet te min vond ik het een hele mooie show vooral met de guest appearance van Jon Oliva tijdens believe.
Hé, ik zag ze voor de eerste keer, dus dan is het natuurlijk lastiger vergelijken.
Het spreekt voor zich dat ik ook liever Jon erbij had gehad (en Chris, als we het toch over onhaalbare opties hebben), maar desondanks zal dit optreden me lang bij blijven.

Het was uiteraard sowieso al geen één op één vergelijking, want Jon drukt naast zang ook nog op vele andere manieren zijn stempel op de band (ik had een of andere pun met 'weegt zwaar' kunnen maken, maar dat zou te flauw zijn 😉).
De cameo was dan ook zeer welkom, dat was puur genieten! 😊

Hé, ik zag ze voor de eerste keer, dus dan is het natuurlijk lastiger vergelijken.
Het spreekt voor zich dat ik ook liever Jon erbij had gehad (en Chris, als we het toch over onhaalbare opties hebben), maar desondanks zal dit optreden me lang bij blijven.

Het was uiteraard sowieso al geen één op één vergelijking, want Jon drukt naast zang ook nog op vele andere manieren zijn stempel op de band (ik had een of andere pun met 'weegt zwaar' kunnen maken, maar dat zou te flauw zijn 😉).
De cameo was dan ook zeer welkom, dat was puur genieten! 😊
Ik zal hier wel vloeken in de kerk: gezien alle positieve reacties op het optreden van Savatage. Wij kwamen aanschuiven nadat we Sacred Reich hadden gezien en ik wilde vooral The Hall of The Mountain King zien. Maar de videoclip van het nummer met Olivia vond ik echt de vaart uit het concert halen. En toen The Hall eindelijk aan de beurt was vond ik het een emotieloos moetje met hele slechte visuals op het scherm ook nog eens.
Ik had echt een klapper van een uitsmijter verwacht, maar dit raakte mij totaal niet.
Maar alla, dat van die smaken en belevingen he? 🤗😉

Er beginnen toch langzaam wel goeie kanshebbers tussen te komen. Als ik de lineup van Rockstadt en Wacken bekijk is er best weer wat mooi heftig spul on the road. Aan dikke acts in de Marquee in ieder geval geen gebrek, als die tenminste in juni al aan het Touren zijn tenminste. Def Leppard was heel erg goed laatste keer maar jammer dat die pas na die krijsende kat van Motley moesten. Veld leek toen wel leeg. Europe was op Alcatraz vorig jaar headliner en dat was ook dikke prima. Ging ik eerst voor de ''meme'' weleens naartoe op GMM maar eigenlijk was heel die show gewoon goed.

SOAD zou een hele leuke zijn maar ik hou er m'n adem niet voor in. Grote kans (als ik dat hier zo lees) dat RW daar dan mee aan de haal gaat samen met Linkin Park zoals in 2017. Als wij dan net als 2017 een act van caliber Rammstein ter compensatie krijgen dan vind ik het prima.

• Leuk
Waarderingen: saurus
Er beginnen toch langzaam wel goeie kanshebbers tussen te komen. Als ik de lineup van Rockstadt en Wacken bekijk is er best weer wat mooi heftig spul on the road. Aan dikke acts in de Marquee in ieder geval geen gebrek, als die tenminste in juni al aan het Touren zijn tenminste. Def Leppard was heel erg goed laatste keer maar jammer dat die pas na die krijsende kat van Motley moesten. Veld leek toen wel leeg. Europe was op Alcatraz vorig jaar headliner en dat was ook dikke prima. Ging ik eerst voor de ''meme'' weleens naartoe op GMM maar eigenlijk was heel die show gewoon goed.

SOAD zou een hele leuke zijn maar ik hou er m'n adem niet voor in. Grote kans (als ik dat hier zo lees) dat RW daar dan mee aan de haal gaat samen met Linkin Park zoals in 2017. Als wij dan net als 2017 een act van caliber Rammstein ter compensatie krijgen dan vind ik het prima.
Dat zijn allemaal toch meer kanshebbers voor Alcatraz/Lokerse/Pukkelpop. Een kleine overlap zal er wel zijn maar de meeste artiesten doen niet juni-augustus drie maanden lang europese festivals.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Dat zijn allemaal toch meer kanshebbers voor Alcatraz/Lokerse/Pukkelpop. Een kleine overlap zal er wel zijn maar de meeste artiesten doen niet juni-augustus drie maanden lang europese festivals.
GMM is 19-22 juni en Rockstadt 27-31 juli. Dat noem ik niet 3 maanden. En Sepultura speelt begin juni bij South of Heaven om uiteindelijk ook op Wacken te staan eind juli. Een deel zal vast wel op Alcatraz staan maar GMM kan net zo goed.

GMM is 19-22 juni en Rockstadt 27-31 juli. Dat noem ik niet 3 maanden. En Sepultura speelt begin juni bij South of Heaven om uiteindelijk ook op Wacken te staan eind juli. Een deel zal vast wel op Alcatraz staan maar GMM kan net zo goed.
Sepultura verwacht ik op alle grote metalfestivals volgend jaar.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Dat zouden mooie namen voor Graspop zijn, maar zeker voor Nevermore verkleint dit de kans op Graspop, ben ik bang.
That is true. However, from Graspop to Wacken is just a little over a month next year, as Wacken has a pretty early date once again.

Let’s hope they can do both.

• Leuk
Waarderingen: Elisa Day
Correct voor de subheadliners zijn er geloof ik maar 2 matches in 2025. (King diamond, Apocalyptica).
Verder onder de kleinere namen nog enkele, maar hoe meer wacken bekend maakt hoe minder kans voor graspop

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Hangt het er ook niet vanaf of het over Europese groepen gaat of niet?
Ik zie precies redelijk wat Europese artiesten die gewoon een hele zomer lang festivals doen. Het lijkt mij dat hier toch ook steeds meer een gelijklopende strategie word toegepast als bij kleinere groepen die net starten in het buitenland. Focussen op een soort van mini-tour van 3 shows in een weekend. Maar bij grote groepen zijn het dan 6 van die weekends over de hele zomer, en bij kleinere groepen zijn dat er 2.
In die zin zie ik een groep die voor Wacken aangekondigd word niet direct als uitgesloten voor Graspop ofzo.

Voor groepen die van andere plekken moeten komen is dat natuurlijk een stuk minder realistisch om te doen, die zullen wel blijven vasthouden aan een grotere tour.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Over het algemeen kunnen Europese bands als Powerwolf of Evil Invaders een hele zomer in Europa festivals aannemen. Dat zien we nu ook in hun tours. Powerwolf heeft zowel Graspop als in hetzelfde weekend van Alcatraz het Leyendas Del Rock festival in Spanje. Evil Invaders speelt zowel op een lokaal festival in Retie (Retie Rockt) midden juni (een week voor Graspop toevallig) als op datzelfde Leyendas Del Rock in Spanje.

Maar er zijn uitzonderingen. Steeds meer bands delen hun tour op in twee delen, daarom niet tijdens het festival seizoen persee maar een voorbeeld is Parkway Drive die hun Europese najaarstour in 2 delen hebben opgedeeld. Van buiten weet ik het niet maar zal iets zijn van 22 september tot 10 oktober ofzo en van 30 oktober tot 10 november ofzoiets. Wat doen die tussen 10 en 30 oktober? Terug naar Australië of zouden die Europa verkennen? Geen idee van. Maar het feit is wel dat de tour in 2 wordt gesplitst.

Sepultura volgend jaar (Brazilaans) is al aangekondigd voor zowel in Maastricht in juni als Wacken in augustus. Dus wat gaat dat worden?

Eens met wat hier gezegd wordt inderdaad, voor Europese bands zie je nog wel eens dat die juni-augustus diverse festivals doen maar voor Amerikaanse bands veel minder.

Zeker Amerikaanse bands als Lamb of God en Godsmack die niet veel europese festivals doen de laatste jaren kan je nu al wel afschrijven voor Graspop.

Een band als Powerwolf of Helloween kan inderdaad prima nog juni festivals erbij doen

Van Sepultura zou het me ook niet verbazen als die op alle festivals staan in hun laatste jaar

• Leuk
Waarderingen: won666
Jij hebt hun oudere albums nooit opgezet gok ik? :)

Dat is echt niet vergelijkbaar met de nieuwe muziek, sinds hypa hypa zijn die een compleet andere richting op gegaan, net als bijvoorbeeld een BMTH
Nou, op een ouder album als Crystals is wel degelijk de gimmick al te horen hoor. T.U.M.H. bijvoorbeeld (*NSync cover), maar ook andere nummers op dat album flirten al met EDM/techno en wordt de humor en knipoog echt wel opgezocht. Sinds Hypa Hypa voert het de boventoon maar is geen enorme stijlbreuk met het oudere werk vind ik.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Morgenmiddag naar Alcatraz en daarmee dan ook zo ongeveer het verwerkingsproces afgerond dat ik dit jaar voor eerst in meer dan 20 jaar niet naar Graspop kon gaan. 🫣
Want is mede dankzij dit forum iets om een heel jaar naar uit te kijken.

Kleine wishlist: laat Our Survival depends on us en Saltatio Mortis nu aub eindelijk hun afzeggingen goedmaken.
Hoop ook dat Bring me the Horizon naar Graspop komt en niet naar RW.
En mocht My Dying Bride opnieuw optreden, laat ze dan ook maar weer komen.

Ah ja, en geef Splendidula dan ook meteen een kans als Belgische band 🖤

En over de Lokerse Feesten: uiteindelijk zelf ook nog dag zelf beslist om de zondag te gaan. Geheel van de line-up toch pak sterker dan dinsdag.

Enkel Enter Shikari moest ik niet per se zien, maar al de rest was top.
Dinsdag zou ik eigenlijk alleen maar Amenra en Gojira echt hebben willen zien. Maar Amenra gezien in de AB en van die setting naar de Lokerse Feesten kan ook alleen maar tegenvallen denk ik dan.

En ja: die zondag was EC duidelijk dé publiekstrekker (veel minder volk dat bleef voor Pendulum terwijl dat toch ook een ongelooflijk feest is) maar ik denk dat zeker de AB-shows van Amenra én de zwakkere affiche toch ook groot deel van verklaring zijn voor wel of niet uitverkocht.

Pukkelpop pakt dit jaar uit met "Exit", nadat ze enkele jaren geleden "Tarkastaja" programmeerden - een band die uiteindelijk Clouseau bleek te zijn. Ook Rock Werchter probeerde dit jaar een verrassingsact te programmeren met "Hello Tempest Road", ook al hadden heel wat fans dit al meteen door.

Ik ben wel eens benieuwd wat jullie vinden. Zou zo'n "mystery band" iets voor Graspop zijn?

• Leuk
Waarderingen: saurus

Users who are viewing this thread