Actualiteit

Ik ben blij dat er tenminste opinies zijn die nuance durven te brengen op dit gevoelige onderwerp. Alsof het allemaal maar zo simpel is. met mensen die een éénzijdig wereldbeeld hebben en geen ruimte laten voor tegenargumenten, discussieer ik niet mee. Prettige dag nog verder.
Het probleem is juist dat het artikel wat je deelt compleet geen nuance heeft aan de andere kant van het spectrum. Dan is de comment van @Indiaantje89 al een veel beter voorbeeld van nuance in mijn opinie.

Ik heb ook geen precieze oplossing. Op dit moment wil ik gewoon het meest humane en dat is dat er wordt gestopt met het vermoorden en doelbewust uithongeren van mensen.

Ik zou graag van de pro Palestina aanhangers willen horen wat jullie nu als een oplossing zien. Natuurlijk moeten ze stoppen, dat snapt iedereen, maar wat dan? Hoe kunnen de mensen in die regio ooit nog samenleven?
Op deze vraag kun je heel makkelijk het enige goede antwoord geven: Niet. Zolang deze 2 landen naast elkaar gelegen zijn gaan er op zijn minst spanningen zijn. Dat maakt deze hele oorlog zo ongelofelijk wreed.

Het probleem is dat de huidige beleidsvoerders van Israël inderdaad tuig is en in de bak moet en in de extreemste vorm van zionisme vormt.

Echter de andere kant van de medaille is het ook wel een beetje zo als ze niks doen dat ze zelf ook van de kaart geveegd worden. Dat maakt de discussie zo veel ingewikkelder dan Free Palestina of hunnie doen aan genocide. En dat laatste mag zeker wel aangedragen worden. Want er zijn historisch genoeg aangelegenheden geweest waar prima oplossingen zijm aangeboden om prima naast elkaar te leven, maar dat is aan de andere kant ook heel veel afgewezen en zelfs beantwoord met bloedvergieten.

Ik zou graag van de pro Palestina aanhangers willen horen wat jullie nu als een oplossing zien. Natuurlijk moeten ze stoppen, dat snapt iedereen, maar wat dan? Hoe kunnen de mensen in die regio ooit nog samenleven?
Het ding was dat er een akkoord was over een oplossing met twee staten, met zelfbeschikking van Gaza en de Westelijke Jordaan oever. De Oslo akkoorden.

En die zijn vervolgens opgeblazen omdat rechts-extremistische zionisten (dezelfde groeperingen die nu de regering van Israël vormen) dat niet ver genoeg vonden gaan en de premier vermoord hebben. Vervolgens heeft het volk van Israël ze aan nog meer zetels in het parlement geholpen en zie waar we nu zijn....

Het probleem is juist dat het artikel wat je deelt compleet geen nuance heeft aan de andere kant van het spectrum. Dan is de comment van @Indiaantje89 al een veel beter voorbeeld van nuance in mijn opinie.

Ik heb ook geen precieze oplossing. Op dit moment wil ik gewoon het meest humane en dat is dat er wordt gestopt met het vermoorden en doelbewust uithongeren van mensen.
Het brengt nuance in het debat. Een andere kijk waarin terechte en zeker ook onterechte punten staan. Het is alleszins een opiniestuk die mij deed nadenken. Het is zo gemakkelijk om al zijn argumenten van tafel te vegen met: het is een genocide.

Stel u gewoon eens de vraag: Wie is er het ergste voor de Palestijnse burger? Israël of Hammas die zijn eigen burgers/landgenoten als schild gebruikt? Wij weten de helft nog niet hoe he moet zijn om daar te leven. En dan bedoel ik dat voor Palestijnen maar ook voor Israëliers.

En over uw laatste alinea, dat wilt iedereen.

30 graden op bureau, enkel 2 staan blazertjes voor de hele ruimte, geen airco en verplicht lange broek!
heb het gehad.
nog een dik uur en ik kan hier weg...

Zometeen in de wijk werken in de thuiszorg. Zal wel lekker warm zijn. Maar de mensen zijn lief en ik kan overal drinken krijgen. Komt vast goed.

Het ding was dat er een akkoord was over een oplossing met twee staten, met zelfbeschikking van Gaza en de Westelijke Jordaan oever. De Oslo akkoorden.

En die zijn vervolgens opgeblazen omdat rechts-extremistische zionisten (dezelfde groeperingen die nu de regering van Israël vormen) dat niet ver genoeg vonden gaan en de premier vermoord hebben. Vervolgens heeft het volk van Israël ze aan nog meer zetels in het parlement geholpen en zie waar we nu zijn....
Maar ook dat is genuanceerder. De 2 staten oplossing is nooit in beide landen populair geweest. En beide hebben het vedrag verschonden, Israël bleef doorbouwen met hun nederzettingen, maar anderzijds zijn er tijdens de onderhandelingen ook vele aanslagen geweest vanuit beide kanten, maar wel in meervoud vanuit de Palestijnse kant.

Ik denk ook dat het toen heeft aangetoond hoe fucking moeilijk en ingewikkeld dat probleem daar is. Zoals @luluasas, al zegt., ze kunnen elkaar niet verdragen. En dit gaat ook al ver voor de tijden dat Israël uberhaupt bestond. Denk ook aan de o.a. de moorden in Hebron.

• Leuk
Waarderingen: davadude en koekroeck
Heerlijk joh, ik ga zo afsluiten en lekker in het zwembad springen ;).
Ik ben vanaf 3 uur vrij, ik doe best fysiek werk dus ben helemaal lek, uurtje dobberen in een minibadje, tas inpakken voor Werchter en vanavond nog even in de hitte naar oefenwedstrijd van FC Twente die dicht bij mijn huis speelt. Mooie dagen in het verschiet!

• On fire
Waarderingen: Novis95
Ik ben vanaf 3 uur vrij, ik doe best fysiek werk dus ben helemaal lek, uurtje dobberen in een minibadje, tas inpakken voor Werchter en vanavond nog even in de hitte naar oefenwedstrijd van FC Twente die dicht bij mijn huis speelt. Mooie dagen in het verschiet!
Tot ziens op Werchter!

• Leuk
Waarderingen: luluasas
Ik ben blij dat er tenminste opinies zijn die nuance durven te brengen op dit gevoelige onderwerp. Alsof het allemaal maar zo simpel is. met mensen die een éénzijdig wereldbeeld hebben en geen ruimte laten voor tegenargumenten, discussieer ik niet mee. Prettige dag nog verder.
Ik ben absoluut voor de nuance, ik ben ook sterk van mening dat Israël het recht heeft zich te verdedigen.
Maar als mensenrechten organisaties aantonen dat er genocide wordt gepleegd en uithongering wordt gebruikt als wapen en er volgens op hongerige ongewapende burgers wordt geschoten, dan mag nuance van mij voor deze keer wel even opzij worden geschoven.

Het gesprek kunnen we dan wel weer aangaan als ze stoppen met kinderen doodschieten.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik heb in eerste instantie een paar dagen Israel "beschermd" na het verschrikkelijke wat er gebeurt is op 7 oktober. Alleen wat er nu al meer dan een jaar aan de gang is, is niet meer recht te praten. Ook wat ervoor gaande was met de onderdrukking en ongelijkheid van het Palestijnse volk is op geen enkele manier goed te praten.

Wat ik wel heel kwalijk vind zijn mensen die groepen als Hammas of Hezbollah in bescherming nemen, aanmoedigen of steunen. Waar die groeperingen voor staan en wat ze doen is ook met geen mogelijkheid recht te praten.

Ik vind het ook jammer dat er hier in Nederland mensen zijn die universiteiten gaan bezetten omdat ze "samenwerken" met israelische scholen. Juist de linkse oppositie en het tegengeluid op de Israëlische regering komt vaak vanuit de universiteiten en scholen daar. Als we die ook nog is helemaal gaan afzonderen van samenwerkingen met Europa wordt het al helemaal een afgesloten samenleving waar andersdenkende geen ruimte of informatie meer hebben. Terwijl het zo belangrijk is dat er mensen zijn daar die voor gelijke rechten van Palistijnen in Israël (en de rest van de wereld) staan. En opstaan tegen de onderdrukking van het Palestijnse volk door de Israëlische regering.
Volgens mij is juist die toenadering tot elkaar nodig, om te beseffen dat we allemaal mensen zijn en dat we naar elkaar gaan luisteren, ook in NL, ipv elkaar kapot maken omdat ze andersdenkend zijn.

Jammer dat er zelden demonstraties zijn waar juist gezamenlijk wordt opgestaan met wat al die wereldleiders en terroristische organisatie flikken.

Ik heb in eerste instantie een paar dagen Israel "beschermd" na het verschrikkelijke wat er gebeurt is op 7 oktober. Alleen wat er nu al meer dan een jaar aan de gang is, is niet meer recht te praten. Ook wat ervoor gaande was met de onderdrukking en ongelijkheid van het Palestijnse volk is op geen enkele manier goed te praten.

Wat ik wel heel kwalijk vind zijn mensen die groepen als Hammas of Hezbollah in bescherming nemen, aanmoedigen of steunen. Waar die groeperingen voor staan en wat ze doen is ook met geen mogelijkheid recht te praten.

Ik vind het ook jammer dat er hier in Nederland mensen zijn die universiteiten gaan bezetten omdat ze "samenwerken" met israelische scholen. Juist de linkse oppositie en het tegengeluid op de Israëlische regering komt vaak vanuit de universiteiten en scholen daar. Als we die ook nog is helemaal gaan afzonderen van samenwerkingen met Europa wordt het al helemaal een afgesloten samenleving waar andersdenkende geen ruimte of informatie meer hebben. Terwijl het zo belangrijk is dat er mensen zijn daar die voor gelijke rechten van Palistijnen in Israël (en de rest van de wereld) staan. En opstaan tegen de onderdrukking van het Palestijnse volk door de Israëlische regering.
Volgens mij is juist die toenadering tot elkaar nodig, om te beseffen dat we allemaal mensen zijn en dat we naar elkaar gaan luisteren, ook in NL, ipv elkaar kapot maken omdat ze andersdenkend zijn.

Jammer dat er zelden demonstraties zijn waar juist gezamenlijk wordt opgestaan met wat al die wereldleiders en terroristische organisatie flikken.
Ah thanks, had mijn gedachten en gevoelens omtrent dit onderwerp zelf niet beter kunnen verwoorden. Ik vind het verschrikkelijk wat er allemaal in Gaza gebeurt in opdracht van de Israëlische regering. Sterker nog: toen na 7 oktober iedereen, vooral ook Nederlandse politici, over elkaar heen viel om te tweeten dat Israël 'het recht heeft om zichzelf te verdedigen', heb ik al hardop de vraag gesteld of men wel beseft wat ze daarmee voor mandaat geven aan een tot op het bot verrot regime, wat voor 7 oktober al verre van schone handen had.

Dat gezegd hebbende: Hezbollah en Hamas zijn op geen enkel gebied 'beter'. En ik vind het ronduit verwerpelijk dat voor diverse groepen mensen het uitspreken tegen de gruweldaden van het Israëlische regime gelijk kan staan aan het tonen van vlaggen en het roepen van leuzen van deze twee terroristische organisaties. Er is in dit conflict geen sprake van een 'good guy' of 'bad guy', beide regimes hebben veel en veel te weinig respect voor het leven van een mens en gaan letterlijk over lijken van onschuldige mensen voor hun eigen gewin. Met als grootste slachtoffer de normale burger die in die regio iets van zijn leven probeert te maken, maar buiten hun eigen schuld om dagelijks moeten vrezen voor hun leven. In Gaza en in Israël.

• Winning
Waarderingen: Piebe71
@Davidd en @Jamel . Ik hoef niks meer toe te voegen.......dank voor deze woorden. Jullie hebben mijn gevoelens precies uitgesproken. Het blijft een trieste geschiedenis die al veel te lang heeft geduurd😥

Maar er is ook een historie voor 7 oktober he. Vanaf dag 1 probeert men al Israël van de kaart te vegen. En ook daarvoor is de joodse bevolking bezet en vermoord geweest. Israël zou niet zo belangrijk moeten zijn als de joodse gemeenschap elders vrij en veilig heeft kunnen leven. In de jaren 40 zijn ook tal van Arabische joden uit o.a. Irak, Saudi Arabië, Libië, Egypte etc. Kijk eens hoeveel joden uit die landen hebben moeten vluchten, en daar heeft nooit iemand wat van gezegd, sterker nog die worden ook gewoon kolonisten genoemd zoals in het Glasto topic.

7 oktober was niet zomaar een walgelijk daad, het was ook de zoveelste. Dat maakt het ook weer zo belachelijk complex en ingewikkeld, daarom is het soms ook lastig om de juist proporties te benoemen.., want ik snap wel dat ze een hamas willen aanpakken, de vraag is alleen ten kosten van wat. Maar dat vind ik eerijk gezegd ook wel van de Palestijnse kant, ze hebben hier zelf ook een beetje politiek voor gekozen door voor Hamas te kiezen.

• Leuk
Waarderingen: davadude
En vanaf dag 1 probeert Israël de Palestijnen van de kaart te vegen. Moorden, Oorlog en andere wandaden zijn in geen enkel geval goed te praten.
Uiteindelijk is de gewone burger de dupe van al deze onzin.

Israël heeft uiteraard net zoals ieder ander land het recht zich te verdedigen. Maar waarom hebben ze blijkbaar ook het recht om Palestijns land te koloniseren en hun bevolking te molesteren? Dat heeft niets met verdedigen te maken.
Wat er op 7 oktober is gebeurt, is natuurlijk verschrikkelijk. Dat dit festival op gekoloniseerde grond op nog geen 10 km van de Gazastrook werd gehouden kun je ook als zeer provocatief zien.

Het probleem nu is dat Netanyahu en vriendjes zich volledig vrij voelen in hun doen en laten aangezien er geen sancties en geen druk vanuit de internationale overheden komt. Sterker nog....de extreem rechtse politiek heeft het over 'Ze strijden onze strijd'. Dat vanuit daar extreme uitlatingen komen zoals 'Death To The IDF' en dergelijken vind ik niet gek.
De politiek maakt zich vervolgens drukker om een stel artiesten dan om de gruweldaden in Gaza. Erg typerend...

Ik vond deze documentaire 12 jaar geleden erg indrukwekkend:
Daarnaast was de aflevering 'The Settlers' van Louis Theroux ook erg aangrijpend.

En vanaf dag 1 probeert Israël de Palestijnen van de kaart te vegen. Moorden, Oorlog en andere wandaden zijn in geen enkel geval goed te praten.
Uiteindelijk is de gewone burger de dupe van al deze onzin.

Israël heeft uiteraard net zoals ieder ander land het recht zich te verdedigen. Maar waarom hebben ze blijkbaar ook het recht om Palestijns land te koloniseren en hun bevolking te molesteren? Dat heeft niets met verdedigen te maken.
Wat er op 7 oktober is gebeurt, is natuurlijk verschrikkelijk. Dat dit festival op gekoloniseerde grond op nog geen 10 km van de Gazastrook werd gehouden kun je ook als zeer provocatief zien.

Het probleem nu is dat Netanyahu en vriendjes zich volledig vrij voelen in hun doen en laten aangezien er geen sancties en geen druk vanuit de internationale overheden komt. Sterker nog....de extreem rechtse politiek heeft het over 'Ze strijden onze strijd'. Dat vanuit daar extreme uitlatingen komen zoals 'Death To The IDF' en dergelijken vind ik niet gek.
De politiek maakt zich vervolgens drukker om een stel artiesten dan om de gruweldaden in Gaza. Erg typerend...

Ik vond deze documentaire 12 jaar geleden erg indrukwekkend:
Daarnaast was de aflevering 'The Settlers' van Louis Theroux ook erg aangrijpend.
Dit eerste is niet zo, de eerste aanvallen zijn altijd van anti-israelische/anti-joodse kant gekomen. De term koloniseren is daadwerkelijk belachelijk. “Wij” zijn allemaal verantwoordelijk geweest voor de staat Israël. Omdat ze niet konden wonen in Europa, niet komde wonen in Afrika, niet konde wonen in Azië en niet konden wonen in Azië. Daarom is Israël ontstaan, en niet om een kut stukje in de woestijn te claimen namens het westen.

En weet je waarom ze terug naar get beloofde land wilde, omdat ze daar ook al fucking weggewerkt waren. Dus wie heeft er nog recht op wat?

Een festival organiseren is al provoceren? Echt waar ja? En ook al mocht dat zo zijn, dan nog ga je niet moorden, verkrachten,
martelen, en ontvoeren. Ik vind het echt bizar dat je zoiets als provoserend kan zien.

Nogmaals iedere slachtoffer is er 1 teveel, maar ga nu niet doen of het zulle lieverdjes zijn. Denk aan 7 oktober, de aanslagen op Avim, de aanslagen op de spelen in München, de gijzeing van Ma’alot, de Jerusalem aanslagen in ‘96, de aanslag op het Zionplein, de aanslagen in het hotel in Tel Aviv.

En dan hebben we het niet eens gehad over al die walgelijk pogroms die buiten Israël hebben plaatsgevonden.

Zolang een discussie wordt ingestoken vanuit het idee de ander van jouw gelijk te moeten overtuigen en niet vanuit het idee de ander te willen begrijpen (en zelfs de bereidheid het eigen standpunt eventueel te willen herzien) blijft dit allemaal zo nutteloos en zelfs contra-productief

Zolang een discussie wordt ingestoken vanuit het idee de ander van jouw gelijk te moeten overtuigen en niet vanuit het idee de ander te willen begrijpen (en zelfs de bereidheid het eigen standpunt eventueel te willen herzien) blijft dit allemaal zo nutteloos en zelfs contra-productief
Enlighten me, wat klopt er dan niet aan wat ik heb gezegd :)?

Users who are viewing this thread