Rock Werchter 2025

BMTH of Volbeat op Werchter lijkt me logischer dan Sleep Token of Ghost. Die laatste twee gaan gewoon Graspop headlinen lijkt me.

Vooral BMTH zou me niet verbazen als die weer eens werchter doen, stonden vorig jaar nog op graspop
The Offspring lijkt me dan ook weer een goede optie om op Werchter te spelen, is inmiddels ook al geleden van 2016 dat die op Werchter stonden.

Met welk Europees festival heeft Rock Werchter dit jaar de meeste overlap? Een overzicht met de stand van zaken.

Belgische festivals
Binnen België is er sprake van méér overlap dan vorig jaar. Toch een mager jaar, waarin meer gedeeld moet worden? Met name de stijging in de overlap met Lokerse feesten (van 3 naar 11) is opvallend. En niet in alle gevallen gaat het alleen om Belgische artiesten, zo is Iggy Pop ook op Lokerse feesten te bewonderen. Uit België zijn het met name Sylvie Kreutsch en Glints/Glintsal die op veel festivals (ook in het buitenland) opduiken.

11: Lokerse feesten
5: Cactus
4: Dour
3: Pukkelpop
2: Ronquières
1: Rock Herk, Grasp;op
0: Gent Jazz, Les Ardentes, Alcatraz

Nederlandse festivals
Dit jaar is DTRH het Nederlandse festival met de meeste overlap met (net als vorig jaar) 17 namen die het weekend combineren. Pinkpop en Best Kept Secret (gestegen van 6 naar 10 gedeelde namen) volgen. Opvallend is dat Jera on Air vorig jaar nog 10 namen gemeen had met RW en dit jaar maar 4. Dat is een trend die we ook bij de ‘hardere’ festivals buiten de Benelux zien.

17: Down the Rabbit Hole
15: Pinkpop
10: Best Kept Secrets
6: Lowlands
4: Jera on Air
2: Dauwpop, Paaspop
1: Bospop

Internationale festivals
Net als vorig jaar komen we de meeste RW-namen op Glastonbury tegen, dit jaar zijn dat er in ieder geval 25 (nog een paar namen TBA). Vorig jaar werd de eerste plaats gedeeld met Mad Cool, dat nu de tweede plaats inneemt, nog net voor Roskilde.

25: Glastonbury (VK)
17: Mad Cool (Sp)
16: Roskilde (De)
13: NOS Alive (Port)
12: Open’er (Pol)
10: Main Square (Fr)
9: Southside (De), TRNSMT (VK) Rock for People (Tsj), Ǿya Festivalen (Noo)
8: Way Out West (Zwe)
7: Rock en Seine (Fr)
6: All Together Now (Ier), Bilbao BBK Live (Sp)
5: I-Days (It), Beauregard (Fr), Open Air St. Gallen (Zwi), Sziget (Ho)
4: Nova Rock (Oos), Primavera Porto (Port), Isle of Wight (VK), Pohoda (Slow), 2000 Trees (VK)
3: Y-Not (VK), Download (VK), NorthSide (De), Leeds/Reading (VK)
2: Les Eurockéennes (Fr), Primavera Barcelona (Sp), INMusic (Kro), Musilac (Fr), Rock am Ring/Rock in Park (Dui), Colours of Ostrava (Tsj)
1: Hellfest (Fr), Bergenfest (No), Mallorca Live (Sp)

Edit: correctie RaR/RiP

Laatst bewerkt:
With which European festival does Rock Werchter have the most overlap this year? An overview of the state of affairs.

Belgian festivals
Within Belgium, there is more overlap than last year. Still a lean year, in which more should be shared? The increase in the overlap with Lokerse Feesten (from 3 to 11) is particularly striking. And not in all cases it only concerns Belgian artists, for example Iggy Pop can also be admired at Lokerse Feesten. From Belgium, it is mainly Sylvie Kreutsch and Glints/Glintsal who appear at many festivals (also abroad).

11: Lokeren festivities

Dutch festivals
This year DTRH is the Dutch festival with the most overlap with (just like last year) 17 names that combine the weekend. Pinkpop and Best Kept Secret (rising from 6 to 10 shared names) follow. It is striking that Jera on Air had 10 names in common with RW last year and this year only 4. That is a trend that we also see at the 'harder' festivals outside the Benelux.

2: Dewpop, Easterpop

International festivals
Just like last year, we see the most RW names at Glastonbury, this year there are at least 25 (a few more names TBA). Last year the first place was shared with Mad Cool, who now take second place, just ahead of Roskilde.

16: Roskilde (The)
12: Open'er (Pol)
9: Southside (De), TRNSMT (VK) Rock for People (Czech), Ǿya Festival (Noo)
7: Rock en Seine (Fri)
4: Nova Rock (Oos), Primavera Porto (Port), Isle of Wight (VK), Pohoda (Slow), 2000 Trees (VK)
2: Les Eurockéennes (Fr), Primavera Barcelona (Sp), INMusic (Kro), Musilac (Fr), Colours of Ostrava (Tsj)
1: Hellfest (Fr), Rock am Ring/Rock in Park (Dui), Bergenfest (No), Mallorca Live (Sp)
Phenomenal research!!

• Leuk
Waarderingen: jarne en Joss
Fijn uitzoekwerk, Joss! Ik houd van lijstjes en overzichten dus ben altijd enorm gelukkig met veel van jouw posts. 👌

• Leuk
Waarderingen: Joss
Met welk Europees festival heeft Rock Werchter dit jaar de meeste overlap? Een overzicht met de stand van zaken.

Belgische festivals
Binnen België is er sprake van méér overlap dan vorig jaar. Toch een mager jaar, waarin meer gedeeld moet worden? Met name de stijging in de overlap met Lokerse feesten (van 3 naar 11) is opvallend. En niet in alle gevallen gaat het alleen om Belgische artiesten, zo is Iggy Pop ook op Lokerse feesten te bewonderen. Uit België zijn het met name Sylvie Kreutsch en Glints/Glintsal die op veel festivals (ook in het buitenland) opduiken.

11: Lokerse feesten

Nederlandse festivals
Dit jaar is DTRH het Nederlandse festival met de meeste overlap met (net als vorig jaar) 17 namen die het weekend combineren. Pinkpop en Best Kept Secret (gestegen van 6 naar 10 gedeelde namen) volgen. Opvallend is dat Jera on Air vorig jaar nog 10 namen gemeen had met RW en dit jaar maar 4. Dat is een trend die we ook bij de ‘hardere’ festivals buiten de Benelux zien.

2: Dauwpop, Paaspop

Internationale festivals
Net als vorig jaar komen we de meeste RW-namen op Glastonbury tegen, dit jaar zijn dat er in ieder geval 25 (nog een paar namen TBA). Vorig jaar werd de eerste plaats gedeeld met Mad Cool, dat nu de tweede plaats inneemt, nog net voor Roskilde.

16: Roskilde (De)
12: Open’er (Pol)
9: Southside (De), TRNSMT (VK) Rock for People (Tsj), Ǿya Festivalen (Noo)
7: Rock en Seine (Fr)
2: Les Eurockéennes (Fr), Primavera Barcelona (Sp), INMusic (Kro), Musilac (Fr), Colours of Ostrava (Tsj)
1: Hellfest (Fr), Rock am Ring/Rock in Park (Dui), Bergenfest (No), Mallorca Live (Sp)
Mooi werk! Bizar eigenlijk dat er maar 1 naam overlap is met RaR, dat had ik echt niet verwacht. Zeker omdat RaR ook veel van de wat commerciëlere harde namen zet waar RW ook op mikt

• Leuk
Waarderingen: Joss
Mooi werk! Bizar eigenlijk dat er maar 1 naam overlap is met RaR, dat had ik echt niet verwacht. Zeker omdat RaR ook veel van de wat commerciëlere harde namen zet waar RW ook op mikt
Wel een verschil van 4 weken tussen de 2 en Graspop zijn 4 dagen moeten ook gevuld geraken. Ik denk dat daar wel enorme parallellen te trekken zijn.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
We gaan Linkin Park op Boutique krijgen en BMTH met The Offspring op Werchter.

Graspop gaat het moeten doen met Ghost, Parkway Drive, Gojira, Sabaton Volbeat, Lamb of God, ....

We gaan Linkin Park op Boutique krijgen en BMTH met The Offspring op Werchter.

Graspop gaat het moeten doen met Ghost, Parkway Drive, Gojira, Sabaton Volbeat, Lamb of God, ....
Geloof ik niet in. BMTH en Offspring worden gewoon GMM lijkt me.

Geloof ik niet in. BMTH en Offspring worden gewoon GMM lijkt me.
BMTH speelde vorig jaar nog op GMM, zou wat vroeg zijn om ze daar opnieuw te zien maar zeg nooit nooit natuurlijk. In 2019 stonden ze nog op Rock Werchter dus ze zouden daar zeker ook passen. The Offspring lijkt me een naam die toch eerder naar Werchter zal trekken dit jaar (is ook alweer geleden van 2016).

Users who are viewing this thread