Graspop Metal Meeting 2025

Wat jullie schrijven klopt grotendeels. Daaraan valt nog toe te voegen dat als het enkel aan Live Nation zou liggen Metallica allang eens op Graspop had gestaan. Alleen zoals al genoemd: Metallica heeft zelf een grote voorkeur voor Werchter. Waarom? Tsja, soms bouw je met elkaar zo'n relatie op. Graspop heeft dat zelf met Iron Maiden bijvoorbeeld. Dat soort grote bands neemt natuurlijk een heel peloton aan crew mee. En als ze dan van die lui horen dat het op bepaalde plekken erg goed toeven is, bijvoorbeeld omdat het eten goed is, of de samenwerking met de lokale crew goed, of verzin maar een reden, dan is dat voor een band natuurlijk een uitermate goede reden om terug te keren.

Ik denk overigens dat Metallica op Graspop nog steeds niet uitgesloten is. Het is bijvoorbeeld een beetje pech dat ze nu dat concept met twee avonden per locatie doen. Als ze straks weer 'gewone' tours doen, zal Werchter wel weer als eerst aan de beurt zijn. Maar mochten ze dan daarna binnen één of twee jaar weer beschikbaar zijn dan denk ik dat ze best een keertje Graspop kunnen gaan doen.
Dat was dus mijn insteek: voor Live Nation maakt het financieel geen verschil uit waar Metallica staat. Maar het gaat blijkbaar over de vijver van A-artists waarin moet worden gevist.

Dat was dus mijn insteek: voor Live Nation maakt het financieel geen verschil uit waar Metallica staat. Maar het gaat blijkbaar over de vijver van A-artists waarin moet worden gevist.
Live Nation zal altijd het vlaggenschip voorrang verlenen en dat is ook logisch. Maar dat betekent niet dat ze Metallica verbieden om op Graspop te staan. Het tegendeel is waar, mits het qua schema allemaal een beetje bij elkaar komt.

• Leuk
Waarderingen: Nightrage
Ik denk zelfs dat LN een band als Metallica zowel op Graspop als Werchter kan zetten, om die continuïteit van 2 avonden per venue (met telkens een andere setlist) voort te zetten. Niet vergeten dat tot 25 jaar geleden het festival Torhout-Werchter heette, met bands die 2 keer optraden in België.

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Ja dat doet het wel.
- Metallica verkoopt de dagtickets sowieso uit waar ze ook staan. Dan is het voordeliger om ze op het festival te zetten waar je het meeste tickets kan verkopen.
- RW heeft ook meer nood aan grote headliners om uit te verkopen, terwijl GMM dat ook met net wat minder grote namen.
- het publiek dat afkomt op Metallica zorgt ook nog eens voor meer opbrengst op drank en eten dan dat van veel andere headliners. Op GMM heb je sws al zatlappen genoeg ;)

En daar komt dan nog eens bij dat de band liever om RW speelt, dan is de keuze snel gemaakt.

Vergeet niet dag live nation vaart bij festivals die goed lopen. Als festivals geld verdienen doet live nation dat ook en de daarop volgende jaren ook. (Succesvolle festivals houden budget)

Dus die letten echt wel op waren ze wat programmeren. Die hebben daar echt wel een vinger in.

Dus nee ze zullen niet per se voor een artiest gaan liggen als die een voorkeur heeft.
Maar zullen wel kijken waar past welke artiest het beste om de meeste omzet te garanderen.
Een BMTH of Powerwolf als headliner op werchter/pinkpop weinig kans en zal niet speciaal dagkaarten daarmee uitverkopen.
Die hebben de knallers van dat moment nodig. Linkin Park of Sam Fender.

Onderschat live nation niet, die houdt zijn eigen kweekvijver wel in stand

Ik denk zelfs dat LN een band als Metallica zowel op Graspop als Werchter kan zetten, om die continuïteit van 2 avonden per venue (met telkens een andere setlist) voort te zetten. Niet vergeten dat tot 25 jaar geleden het festival Torhout-Werchter heette, met bands die 2 keer optraden in België.
Ja en waarom zijn ze daar vanaf gestapt?

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Ja en waarom zijn ze daar vanaf gestapt?
Rock werchter is veel groter geworden dan de 2 festivals apart.
Neem daarbij maar 1 locatie waar je de kosten hebt voor anders dezelfde zaken (podia, hekken, beveiliging, eten, drinken, wc's.)

Wel verbazingwekkend als we dan kijken naar Rock am Ring en Park

Ik wil beginnen met zeggen dat ik helemaal tevreden ben als het om graspop gaat, maar. Naast de namen is de totale beleving ook een grote factor. Een wacken of hellfest hebben een totaal ander caliber beleving dan graspop. Graspop moet het wel echt hebben van de namen, want verder is het festival (naast een reuzenrad en botsauto's)vrij basic. Daarom zouden juist een Metallica, ACDC, Foo fighters, RHCP, rammstein, SOAD, LP en van mijn part bruce springsteen (zondags afsluiter) logische stappen zijn in mijn ogen. Voor +/- 40 euro extra per ticket maak je minimaal 2 miljoen extra voor echt grote namen. Met een behemoth, powerwolf, till lindemann, NIN ga je niet uitverkopen. En dat zal in de toekomst alleen maar erger worden. Tenzij graspop dus met echt dure acts gaat komen. Denk ik!

• Thinking
  • Leuk
Waarderingen: nikita en El_Leipo
Ik wil beginnen met zeggen dat ik helemaal tevreden ben als het om graspop gaat, maar. Naast de namen is de totale beleving ook een grote factor. Een wacken of hellfest hebben een totaal ander caliber beleving dan graspop. Graspop moet het wel echt hebben van de namen, want verder is het festival (naast een reuzenrad en botsauto's)vrij basic. Daarom zouden juist een Metallica, ACDC, Foo fighters, RHCP, rammstein, SOAD, LP en van mijn part bruce springsteen (zondags afsluiter) logische stappen zijn in mijn ogen. Voor +/- 40 euro extra per ticket maak je minimaal 2 miljoen extra voor echt grote namen. Met een behemoth, powerwolf, till lindemann, NIN ga je niet uitverkopen. En dat zal in de toekomst alleen maar erger worden. Tenzij graspop dus met echt dure acts gaat komen. Denk ik!
Volgens mij is Graspop al sowieso 4 jaar op een rij uitverkocht. Dus die redenering van €40 extra gaat niet helemaal op. En een Metallica zal er zeker voor zorgen dat die dag razendsnel uitverkocht is. Maar de gemiddelde Metallica-fan zal niet perse dan ook maar een combi halen voor het hele weekend

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en saurus
Ze verkopen nu toch net wél enkele jaren uit met dergelijke namen?

Ik zie net een tendens om niet de allergrootste metalacts (Metallica, Soad, LP,...) te boeken. Wel wat unieke meer "niche" dingen (Tool, NIN,...)
+ Nieuwe jonge headliners boosten doen ze daar echt goed.

Muse, foo fighters, laat staan Springsteen en aanverwanten. Da's gewoon mismatch en gaat imo nooit gebeuren.

Vorig jaar stond mijn tentje op Inferno al voor me klaar, deze keer mag ik me op de Boneyard gaan vertoeven.

Ik weet dat het dit jaar anders kan zijn ivm dat het betaald is enzo, maar kan iemand even een beeld schetsen van hoe dat straks gaat obv de vorige edities?

Hoe erg moet ik erover stressen dat ik daar straks in mijn uppie een plek voor mezelf moet zien te markeren en een tent moet opzetten?

Gaat dat wat gemoedelijk of is het ieder voor zich en 5x verplaatsen omdat de mensen naast je iets te dichtbij gaan staan en er plots geen plek meer voor je is?

Vorig jaar stond mijn tentje op Inferno al voor me klaar, deze keer mag ik me op de Boneyard gaan vertoeven.

Ik weet dat het dit jaar anders kan zijn ivm dat het betaald is enzo, maar kan iemand even een beeld schetsen van hoe dat straks gaat obv de vorige edities?

Hoe erg moet ik erover stressen dat ik daar straks in mijn uppie een plek voor mezelf moet zien te markeren en een tent moet opzetten?

Gaat dat wat gemoedelijk of is het ieder voor zich en 5x verplaatsen omdat de mensen naast je iets te dichtbij gaan staan en er plots geen plek meer voor je is?
Is niet een heel gemakkelijk antwoord op te geven, omdat het van meerdere factoren afhankelijk is. Ik vind het altijd best wel gestress met het opzetten van de tenten, maar dat is vooral omdat wij vaak met een hele groep waren en het dan een hoop getob was om iedereen bij elkaar op het veld te krijgen. Ze werken met afzetlinten, dus steeds schuift het een stuk op, tot het volgebouwd is en dan schuiven ze weer verder. De meeste mensen zijn gelukkig wel relaxed en snappen dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Dus er wordt bijna altijd wel rekening gehouden met elkaar. Maar soms heb je er een irritante tussen zitten. Twee jaar geleden hadden mensen van mijn groep het hele weekend door vermoeiende discussies met de mensen naast hun. Dat was echt ontzettend vervelend.

Users who are viewing this thread