Pinkpop 2025

ik hoor toch veel geluiden : "wat is Pinkpop duur geworden"
dan maakt 18 euro echt wel verschil

er worden niet zo'n analyses los gelaten op lineups als wij het (of welk ook) forum doen, als men naar de ticketprijs kijkt en denkt "wtf hoe veel?" dan kijken mensen wel voor een concert ergens anders

ik hoor toch veel geluiden : "wat is Pinkpop duur geworden"
dan maakt 18 euro echt wel verschil

er worden niet zo'n analyses los gelaten op lineups als wij het (of welk ook) forum doen, als men naar de ticketprijs kijkt en denkt "wtf hoe veel?" dan kijken mensen wel voor een concert ergens anders
Pinkpop is ook duur geworden. Maar Rock Werchter is ook duur... en dat verkoopt wel uit. Zolang mensen acts op een line-up willen zien hebben ze het geld er wel voor over. En blijkbaar is dat op RW iets meer het geval dan dat op PP is.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
sterk geboekt is een interpretatie...

zoals eerder gezegd, dag Werchter 137 en dag Pinkpop 155, dat is een te groot verschil als vergelijking.
ik ben er echt van overtuigd dat als een Pinkpop dagkaart 135 euro was, de Nederlandse bezoeker best kwam voor Claude, Joost en Rodrigo.

en kijken mensen daarna, er wordt weldegelijk naar de prijzen gekeken. Met Rodrigo zijn er vast een deel doelgroep ook ouders waarvan de 'kids' naar Rodrigo zouden willen, dan begin je toch met rekenen. Ben je alleen al 310 kwijt aan 2 tickets, of ga je met 3 al 465. En dan heb je enkel je tickets. Men gaat dan toch kijken, wat kost een concert in Ziggodome... gaan we dat wel doen!

als ik kijk in de regio dat een ParkCity Live instant uitverkoopt met die namen die daar op de lineup staan, betaald men zonder problemen een dagticket van ca 72 euro en een weekend voor 122. en dat is zeker niet voor een Noah Kahan of Abrams. Maar voor namen die hier min of meer afgeschoten zouden worden, deze vergelijking zou doodslaan op de lineup. Maar laat wel zien dat er een soort grens is waar men "dit" overheeft voor "dat". Pinkpop moet de grens vinden waar men 'bedrag x' overheeft voor een dag Pinkpop. Kijk naar de ticketsales van afgelopen edities, er is weldegelijk een link te leggen naar de ticketprijzen en headliner en naar mijn idee veel minder op de dag-lineup.

Het probleem ligt niet alleen bij Pinkpop hoor, er zijn meer evenementen die het moeilijk hebben met ticketverkoop. Bij Pinkpop valt het gewoon meer op omdat ze 30.000 dagkaarten en 40.000 weekendkaarten moeten wegzetten. Denk ook dat dat meer een Nederlands iets is waar we een slagveld aan concerten en festivals hebben en mensen ook op de centjes moeten letten. Kijk ook naar hoe theaters het lastiger hebben dan meer als 5 jaar geleden. Na corona was er knaldrang op verhoogde prijzen. Nu is er geen knaldrang meer, wel nog verhoogde en nog hogere prijzen.

imo, dat is mijn punt, Mojo en Pinkpop moeten om tafel of de ticketprijzen te verantwoorden zijn.

zoals eerder gezegd, dag Werchter 137 en dag Pinkpop 155, dat is een te groot verschil als vergelijking.
ik ben er echt van overtuigd dat als een Pinkpop dagkaart 135 euro was, de Nederlandse bezoeker best kwam voor Claude, Joost en Rodrigo.
Maar nogmaals: Als je een popfan bent, een dagje festival wil doen om Rodrigo te zien en je vergelijkt beide line-ups dan steken Claude en Joost erg mager af tegenover Kahan, Finneas en Abrams. Dan kies je voor RW en dat heeft niks met die 18 euro verschil te maken.

Als Pinkpop voor de doelgroep even interessante namen op die dag had als RW dan hadden mensen het ook wel voor een dagje Pinkpop overgehad. Maar €155,- voor Rodrigo, Claude en Joost is inderdaad té prijzig. Sterker nog: Voor dat rijtje is imo €135,- al een hoop geld.

• Leuk
Waarderingen: saurus
Pinkpop is ook duur geworden. Maar Rock Werchter is ook duur... en dat verkoopt wel uit. Zolang mensen acts op een line-up willen zien hebben ze het geld er wel voor over. En blijkbaar is dat op RW iets meer het geval dan dat op PP is.
Nou, eerlijk gezegd… op werchter krijg je voor 312 euro een extra dag. Werchter is het beste waar voor je geld festival weekend.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
ik snap dat je blijft hameren op de popfans... en ik snap dat je zegt dat Claude en Joost afsteken tegen Kahan en Abrahms (Finneas ken ik niet), maar dan doe je de Nederlandse mainstream muziek luisteraar te kort. Vraag me echt af of de 3FM, Radio2 of SkyRadio luisteraar ook zo denkt.
dat kan hoor, maar daaarnaast hoeveel nederlanders zijn dat die kiezen voor de dag van Rock Werchter dan?
meen dat 30 a 40 procent van de Rock Werchter bezoekers Nederlands is.
denk nog geen 8000 dagtickets maximaal aan Nederlanders op die ca 20.000 dagtickets, als je dat afzet op 40%.
daar zal de pijn voor Pinkpop niet in zitten hoor, bij Nederlanders die over de grens gaan kijken.
nogmaals, op het forum kijken we wellicht naar de dagindeling, dat is buiten het forum een stuk minder. En ik ben er ook van overtuigd dat Nederlanders minder snel of zelf niet naar buitenlandse festivals kijken.
naar mijn mening verliest Pinkpop bezoekers op andere gebieden, uiteraard een klein deel andere festivals en een flink deel op lineup, maar imo verliezen ze het grooste deel in de prijskaarten voor het festival.

Los van de artiesten die jullie benoemen. Als ik als neutrale festival bezoeker zou kijken. Rock Werchter 25 acts voor 137 euro. En Pinkpop 20 acts voor 155. Dan zou ik op basis van dat alleen al zeggen dat je op Werchter meer waar voor je geld krijgt. Maar €155 voor een dagkaart vind ik persoonlijk wel behoorlijk aan de prijs inderdaad. Maar het is een gok hoeveel mensen dat daadwerkelijk tegenhoudt om een kaart aan te schaffen.

Die 18 euro verschil ben je toch al snel kwijt als je als Nederlander naar RW gaat aan vervoer, verblijfplaats, tijdsverlies om die afstand te reizen. Er zijn dus nog meer nadelen dan enkel dit klein verschil in prijs. Om het dan gewoon op de prijs te steken is veel te kort door de bocht.
Dat lijstje dat de namen voor de popfans vergelijkt, toont aan waarom die zondag inderdaad 'beter' geboekt is. Hoewel dit inderdaad subjectief is, kan je nog steeds vergelijken op basis van het doelpubliek en dus vaststellen dat de RWzondag beter daarop afgestemd is. Zodoende ook de uitverkochte cijfers, niet door de 'goedkopere' dagprijs wel door dat handjevol popnamen (waarvan nog eens veel Nederlands zijn) op Pinkpop tegenover meer dan 10 popnamen (waaronder de 3 grootste van de dag).
En nogmaals je zegt dat Pinkpop bezoekers verliest door de hoge ticketprijs, maar zeker voor popmuziek is dat onzin (kijk maar eens naar de prijzen van Harry Styles, Taylor Swift enz...) Daar worden juist de gekste prijzen betaald als er genoeg tegenover staat. Dus die paar Nederlandse popnaampjes als Claude en Joost zijn het blijkbaar gewoon niet waard in combo met Rodrigo.

als ze weten hoe ze gaan opbouwen, dan zal/moet de plattegrond binnen enkele dagen wel gepubliceerd worden!
Denk dat ze niks moeten ;) , maar heb even gespiekt. Vorig jaar kwamen 14 dagen voor het festival de plattegronden online. Verwacht dus ook dat ze daar volgende week mee komen, aangezien deze week weer een aparte week is ivm hemelvaartsdag.

Maar met de aangekondigde veranderingen verwacht ik toch wel dat jij enigszins elke dag even de wilhelminaberg op en af loopt om alle veranderingen voor ons door te geven :p

Denk zelf dat de gemiddelde popliefhebber niet eens stil staat bij een festival in België of Duitsland (op de zuiderlingen na).
Klinkt weer direct maar dus even nuanceren "niet zo snel naar een festival in België of Duitsland gaat"

Ook lijkt mij dat een popliefhebber de stap best groot vind om naar een festival te gaan.
Wil je hiermee doorgaan zal dit dan ook moeten groeien (denk ik).

Jullie vergeten trouwens ook dat op Werchter openbaar vervoer van en naar het festival mee inbegrepen is, wat zeker voor jongeren ook een groot pluspunt is, én dat bonnetjes/tokens/... goedkoper zijn in België.

Los van de artiesten die jullie benoemen. Als ik als neutrale festival bezoeker zou kijken. Rock Werchter 25 acts voor 137 euro. En Pinkpop 20 acts voor 155. Dan zou ik op basis van dat alleen al zeggen dat je op Werchter meer waar voor je geld krijgt. Maar €155 voor een dagkaart vind ik persoonlijk wel behoorlijk aan de prijs inderdaad. Maar het is een gok hoeveel mensen dat daadwerkelijk tegenhoudt om een kaart aan te schaffen.
Waarom heb je 25 acts nodig ipv 20 acts? Zorg dat uw 20 acts goed zijn en dan is dat meer als voldoende. Als je op een dag 6 à 8 acts kunt zien moet je al veel moeite doen wil je nu en dan nog iets eten... en 155 euro is gewoon teveel. Zeker als je mikt op jonge mensen (bv. Rodrigo). Oudere generatie zal wel eens zeuren over de prijzen maar nemen het erbij. Als dit jaar bv. Linkin Park en Foo Fighters hadden gekomen dan had niemand iets gezegd over de ticketprijzen, noch over het dagprogramma. Nu zijn de hoofdacts voor mij te mager om van een must see te spreken maar ik kom wel gewoon om er een leuk weekend van te maken. Maar ik ben 50 jaar en dan is het financieel meestal makkelijker dan dat je 25 bent en als je die mensen moet overtuigen moet er meestal een must see hoofd act staan.

Een festival in juli t.o.v. juni is denk ik ook een niet te onderschatten verschil.

Onderstaande afwegingen zullen wellicht voor een aantal mensen gelden:

School bijna afgelopen versus officieel zomervakantie (scholieren)
Nog middenin tentamens versus tentamens voorbij (studenten)
Nog voor de lange zomervakantie dus extra dagen opnemen versus begin van de vakantieweken (werkenden)
Artiesten die al wel of nog niet in de buurt zijn (de reden dat Pinkpop destijds van het pinksterweekend is afgestapt)

Users who are viewing this thread