Rock Werchter 2025

Die headlinen festivals en staan in grote zalen.
Maar bij ons al lang niet meer. Trekken geen Sportpaleis meer vol, krijgen met moeite de Lokerse Feesten-parking vol en hebben een bedenkelijke live-reputatie. Maar ook wel echt dijken van songs (en evenveel minder sterk materiaal).
Mooi dat ze nog een grote naam hebben kunnen strikken, benieuwd hoe het uitdraait.

Omdat KoL dat is. Die headlinen festivals en staan in grote zalen. Grote staat van dienst.
Headlinen alleen de festivals die écht niet aan hun headliners geraken, zoals een Mad Cool. Of de kleintjes, zoals een Inmusic.

Vorige keer RW was hun verkoop rampzalig, zelfs op een ijzersterke dag, en laatste keer werd hun Sportpaleis show gewoonweg gecanceld omdat er zo weinig volk op af kwam, iets wat je toch niet vaak ziet. Kregen zelfs die parking op de Lokerse Feesten niet meer uitverkocht.

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
Jammer dat het (voor mij, maar ik denk voor velen) waarschijnlijk haasten wordt van Beth Gibbons naar RAYE naar Elbow. Bij die laatste 2 wordt het zelfs achteraan sluiten. Terwijl ik juist bij die acts normaal wel een mooie spot had willen opeisen. Bij Elbow zelfs een klein risico buiten de tent te moeten staan. 🤔

Met de komst van KOL ben ik nu ook van plan Maribou State mee te pakken. Daarna weer een beetje achteraan sluiten bij Sam Fender (of eventueel Barry, afhankelijk van het moment).

Nette boeking dus maar het spoorboekje wordt er een stuk slechter van. Ik denk dat het voor velen sowieso een onhandige overlap tussen Elbow en KOL gaat opleveren...

• Leuk
Waarderingen: visdave34
Hoe het volgens mij gelopen is:
1) Bedoeling was dat Sam Fender sowieso zou komen, maar als voorlaatste, dat ging trouwens al lang de ronde
2) Aantal tegenvallers op headlinevlak, dat weten we ondertussen wel
3) Er kon gegaan worden voor een veilige optie, KOL boeken, maar ze hebben Sam Fender doorgeschoven omdat ze daar wel in geloven
4) KOL zou bij een boeking afgelopen najaar nooit ingegaan zijn op de spot die ze nu hebben
5) Bedoeling leek me altijd wel om nog iets groots te plaatsen voor Sam, verkoop zaterdag loopt toch ook achter op de andere dagen
6) KOL werkt niet in Griekenland, samen zoeken ze oplossing, zodat KOL hun centjes kan verdienen en de Grieken aan hun gemaakte kosten geen financiele kater overhouden

Op zich prima werk geleverd door de Schuer en co. Het is toch ook maar gewoon weer puzzelstukken die plots allemaal op hun plek vallen natuurlijk. Maar in geen 1000 jaar zouden KOL hier eerst mee akkoord zijn gegaan.
Tijdschema zal nog wel volgen + Inhaler. Die perfect als 2de / 3de kunnen fungeren, en daar ook geen punt van maken. Goldband zal ook wel schuiven omdat die in de avond elders nog moeten spelen. En zo krijg je al bij al een ijzersterke main stage op zaterdag.

Nee man. Snap niet goed waarom sommige mensen KoL nog altijd als zo'n grote band zien. We 'klaagden' hier over Simple Minds of Noah Kahan als sub, maar die verkopen vlot het Sportpaleis uit.

Gaat KoL niet meer klaren tegenwoordig hoor.
Eens dat ze iets kleiner zouden mogen worden. Ik zou ze heel graag in een zaalshow ala ZiggoDome zien.

Maar goed Linkin Park staat nu ook in een GelreDome vanwege een marketing stunt natuurlijk. Is Green Day nu nog zo super anno 26-3-2025. Sam Fender is duidelijk niet groot genoeg om de kar te trekken. Olivia Rodrigo is een prima boekeing op het gebied van relevantie, en ticket sale maar eerlijk gezegd ook geen bolwerk van muzikale kwaliteit.

2025 gaat gewoonweg niet de boeken is als het meest spannende festival jaar kunnen we concluderen. En in dat kader kan je KoL er best bij hebben want Sam Fender was gewoon niet genoeg, daar moeten we denk ik ook eerlijk zijn.

Hoe het volgens mij gelopen is:
1) Bedoeling was dat Sam Fender sowieso zou komen, maar als voorlaatste, dat ging trouwens al lang de ronde
2) Aantal tegenvallers op headlinevlak, dat weten we ondertussen wel
3) Er kon gegaan worden voor een veilige optie, KOL boeken, maar ze hebben Sam Fender doorgeschoven omdat ze daar wel in geloven
4) KOL zou bij een boeking afgelopen najaar nooit ingegaan zijn op de spot die ze nu hebben
5) Bedoeling leek me altijd wel om nog iets groots te plaatsen voor Sam, verkoop zaterdag loopt toch ook achter op de andere dagen
6) KOL werkt niet in Griekenland, samen zoeken ze oplossing, zodat KOL hun centjes kan verdienen en de Grieken aan hun gemaakte kosten geen financiele kater overhouden

Op zich prima werk geleverd door de Schuer en co. Het is toch ook maar gewoon weer puzzelstukken die plots allemaal op hun plek vallen natuurlijk. Maar in geen 1000 jaar zouden KOL hier eerst mee akkoord zijn gegaan.
Tijdschema zal nog wel volgen + Inhaler. Die perfect als 2de / 3de kunnen fungeren, en daar ook geen punt van maken. Goldband zal ook wel schuiven omdat die in de avond elders nog moeten spelen. En zo krijg je al bij al een ijzersterke main stage op zaterdag.
Lijkt mij ook een correcte tijdlijn te kunnen zijn. Alleen maar winnaars uiteindelijk in dit verhaal.

Ze gaan hopelijk niet wachten met het volledig programma tot na Inhaler hun show begin mei in de Lotto Arena.

• Leuk
Waarderingen: Louwers
2025 gaat gewoonweg niet de boeken is als het meest spannende festival jaar kunnen we concluderen. En in dat kader kan je KoL er best bij hebben want Sam Fender was gewoon niet genoeg, daar moeten we denk ik ook eerlijk zijn.
Hiermee wel eens hoor. Dat ze zich hebben miskeken op Sam lijkt me wel evident.

• Leuk
Waarderingen: koolket
Hiermee wel eens hoor. Dat ze zich hebben miskeken op Sam lijkt me wel evident.
Miskeken is misschien niet de juiste term. Zoals ik het had begrepen was het sowieso de bedoeling om nog een grote naam voor Sam te plaatsen, wel een act die ni per se zou moeten afsluiten.
Natuurlijk, als Sam wel die megahit had te pakken met dat nieuwe album, en had die dag uitverkocht, dan hadden ze niet die effort gedaan. Anderzijds is het ook altijd wel wat hopen dat die effectieve megadoorbraak er zou komen. Sam heeft een geweldig album gemaakt, maar het mist de hit dat de 2 vorige wel hadden. Nu nog heel wat promo er tegenaan gooien, Stubru werkt goed mee, en veldje zal wel vol staan in juli. En een sportpaleis, dat ik wel verwacht eind 2025/begin 2026, zal ook wel uitverkopen.

Ik wil graag naar Kings of Leon gaan kijken in geval van volgende strakke, stomende setlist:

Molly's chambers
Supersoaker
Four kicks
Fans
On call
Radioactive
Back down south
Mustang
Pyro
Taper Jean girl
Temple
The bucket
Red morning light
Wasted time
Knocked up
Notion
Don't matter
Charmer

Voila. Cut the crap.

Ik vrees ervoor...

Maar supervet dat ze nieuwe headliners die spot geven. En die gaat misschien wel de show van het weekend geven.
Ja wel eens. Nieuwe headliners altijd goed. En wie weet zorgt deze show ervoor dat hij de volgende keer wél met gemak zijn dag uitverkoopt.

Ik ben we benieuwd hoor, en heb er een goed oog in. Hopelijk pullt Sam geen Mansekinnetje (voelde niet erg veel enthousiasme rond hun headlineshow vorig jaar). Laatste album sijpelt prettig binnen hier (behalve die titeltrack, blijft een draak) en de reviews van zijn zaalshows maken me wel enthousiast.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Volgens De Morgen is de affiche volledig en komt er niets meer bij:

"Rock Werchter heeft nog een laatste artiest aan de affiche toegevoegd. Met de Amerikaanse band Kings of Leon is het tijdschema volledig ingevuld."

"Rock Werchter heeft nog een laatste artiest aan de affiche toegevoegd. Met de Amerikaanse band Kings of Leon is het tijdschema volledig ingevuld."

Welk tijdschema? :)

Mja, dat zeiden diezelfde media vorige keer ook. Maar nog steeds geen poster of tijdschema, wat toch een teken is.

Zeer blij met Kings of Leon. Een zekerheid van absolute kwaliteit. Dat brengt die dag (en zelfs het hele weekend) meer in een soort van balans tussen gevestigde waarden en nieuwere headliners.

Zoals iemand hier al zei: De 12 grootste namen zijn Fontaines DC, Deftones, Linkin Park, girl in red, Simple Minds, Green Day, RAYE, Kings of Leon, Sam Fender, Gracie Abrams, Noah Kahan en Olivia Rodrigo. Dat is zeer sterk (zeker voor het festivaljaar 2025), hier gaat geen enkele Europese major meer over.

En just like that, is die erg goede zaterdagavond randje wondermooi geworden.

Damiana solo...ik geloof er oprecht in dat dat goed komt met dat album.

Raye is ontzettend straf, Sam is on a roll en zich hard aan het bewijzen in de arena's en nu Kings of Leon er nog tussen? Alleen al voor "Closer", wat één van de knapste dingen is die ik ooit live gezien heb is het iets om erg happy van te worden.

Users who are viewing this thread