Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.509
4.347
Voelde het vorig jaar nog drukker aan dan in 2019? Want vond dat toen de absolute limiet wel overschreden was. Die capaciteit mag echt een beetje teruggedchroefd worden.
Naar mijn gevoel wel ja, vorig jaar moest je jezelf heel vaak een weg banen door de mensenmassa. In 2019 was het ook veel makkelijker om wat meer achter op de wei even met achtergrondmuziek te gaan liggen. Vorig jaar ook veel minder mogelijk omdat het gewoon volzat. Zo´n zaken vielen me toch op tegenover 2019.
Kan natuurlijk ook gewoon aan mij liggen, omdat het gewoon lang geleden was dat ik met zoveel mensen bijeen was na corona natuurlijk. (Al was het eveneens uitverkochte Couleur Café de week ervoor wel veel aangenamer)
 
  • Verdrietig
Waarderingen: mattman

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
In 2019 was het ook veel makkelijker om wat meer achter op de wei even met achtergrondmuziek te gaan liggen. Vorig jaar ook veel minder mogelijk omdat het gewoon volzat.
Oef. Dat klinkt wel echt niet top. Kan me oprecht bijna niet voorstellen dat het nog drukker kan dan in 2019. 😬
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.150
5.451
Overdag kan ik eigenlijk enkel snel snel eventjes over de weide spurten en vond het steeds goed doenbaar. Of ik ben daarop getraind, kan ook. Ik vond het doenbaar.
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
558
513
Overdag kan ik eigenlijk enkel snel snel eventjes over de weide spurten en vond het steeds goed doenbaar. Of ik ben daarop getraind, kan ook. Ik vond het doenbaar.
Sluit ik me bij aan. Vaak bij concerten die ik niet persé uit hoefde te kijken, bij het laatste nummer weggegaan, snel naar dixieland, daarna pilsje halen en weer vooraan bij het volgende optreden.

Dit is ook waarom ik bewust niet met een grote groep rond wil lopen, voelt alsof ik immobiel ben dan.
 

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.994
3.677
Kijkend naar de recente Arctic Monkeys setlists trouwens, doet het heb echt zoveel pijn om die eens door elkaar te schudden? Wat eens slappe en voorspelbare hap toch weer op papier.
Bizar he. En dat zeg ik als groot liefhebber, ook van de nieuwe plaat. Maargoed
 
  • Leuk
Waarderingen: LanderV

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
Bizar he. En dat zeg ik als groot liefhebber, ook van de nieuwe plaat. Maargoed
Touren sinds 2018 naar mijn gevoel een beetje met die setlist. Zo'n Snap Out Of It, Don't Sit Down Cause I Moved Your Chair, Arabella, Pretty Visitors zijn allemaal wel toffe nummers maar gooi er eens wat nieuws in.
 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.140
1.566
Touren sinds 2018 naar mijn gevoel een beetje met die setlist. Zo'n Snap Out Of It, Don't Sit Down Cause I Moved Your Chair, Arabella, Pretty Visitors zijn allemaal wel toffe nummers maar gooi er eens wat nieuws in.

When the sun goes down zou ik hard toejuichen.
 
  • Leuk
Waarderingen: b_lars

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.356
6.540
Vraag aan de Werchtergangers hier: ik ben zelf nog nooit op Rock Werchter geweest, maar volg de line-ups altijd wel met interesse en ik lees mee in dit topic. En nu kwam ik er eigenlijk via hier pas achter dat de Barn dus een tent is, waar maar een beperkt aantal mensen in mogen. Dus als ik het goed begrijp, gaat die tent op een gegeven moment dicht als het vol is. Ik heb dat nog nooit eerder gehoord, laat staan meegemaakt op een festival. Wat is hier precies de reden van? En is dit altijd al zo geweest?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
Vraag aan de Werchtergangers hier: ik ben zelf nog nooit op Rock Werchter geweest, maar volg de line-ups altijd wel met interesse en ik lees mee in dit topic. En nu kwam ik er eigenlijk via hier pas achter dat de Barn dus een tent is, waar maar een beperkt aantal mensen in mogen. Dus als ik het goed begrijp, gaat die tent op een gegeven moment dicht als het vol is. Ik heb dat nog nooit eerder gehoord, laat staan meegemaakt op een festival. Wat is hier precies de reden van? En is dit altijd al zo geweest?
Ten eerste even zeggen: die Barn heeft een capaciteit van +20K man. Dus vergelijkbaar met een Sportpaleis (!). Als je ervoor staat is het imposant, als je erbinnen stapt nog meer. Voelt aan als een concertzaal op een festival (nu nog meer door de tribunes rondom de Barn).

Maar ja, die geraakt bij de grotere acts weleens vol, vaak nog voor die act begonnen is. Als dat gebeurt, verschijnen er groter rode kruisen boven de Barn. Ofwel: je mag er gewoonweg niet in. Soms gaat er weleens wat volk it de Barn tijdens de show en wordt de boel weer (even) opengezet, maar over het algemeen wel heel lastig ja, dat je een naam waarvoor je misschien een ticket had gekocht gewoonweg niet kan zien. Nuja, een tiental minuten vroeger naar de Barn komen en je kan er meestal wel in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.290
5.669
Vraag aan de Werchtergangers hier: ik ben zelf nog nooit op Rock Werchter geweest, maar volg de line-ups altijd wel met interesse en ik lees mee in dit topic. En nu kwam ik er eigenlijk via hier pas achter dat de Barn dus een tent is, waar maar een beperkt aantal mensen in mogen. Dus als ik het goed begrijp, gaat die tent op een gegeven moment dicht als het vol is. Ik heb dat nog nooit eerder gehoord, laat staan meegemaakt op een festival. Wat is hier precies de reden van? En is dit altijd al zo geweest?
Die gereguleerde toegang (met de gevreesde rode kruizen) is er inderdaad voor de Barn en Klub C (beide overdekte podia) als voor de voorvakken bij de mainstage. Doel is puur om ongelukken met verdrukkingen en dergelijke te voorkomen voor zover ik weet, ingevoerd na ongelukken van die aard (Pukkelpop en Roskilde hebben daar onder andere mee te maken gehad geloof ik, Pearl Jam stond bij een van die tragedies op het podium en heeft later een nummer aan de slachtoffers opgedragen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.017
2.622
Vraag aan de Werchtergangers hier: ik ben zelf nog nooit op Rock Werchter geweest, maar volg de line-ups altijd wel met interesse en ik lees mee in dit topic. En nu kwam ik er eigenlijk via hier pas achter dat de Barn dus een tent is, waar maar een beperkt aantal mensen in mogen. Dus als ik het goed begrijp, gaat die tent op een gegeven moment dicht als het vol is. Ik heb dat nog nooit eerder gehoord, laat staan meegemaakt op een festival. Wat is hier precies de reden van? En is dit altijd al zo geweest?
Om Mattman aan te vullen: De Barn wordt ook knap ingericht met lichtsnoeren.

Maar de ingangen zijn inderdaad vergelijkbaar met die van de inkom van Graspop; je moet toegangspoortjes passeren. Eens de tent vol is, sluiten de poortjes. Er staan stewards die u naar voor "dwingen", zodat alle ruimte goed wordt opgevuld.

Bij populaire acts zijn de poortjes meestal gesloten voordat het concert begint.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.356
6.540
Ten eerste even zeggen: die Barn heeft een capaciteit van +20K man. Dus vergelijkbaar met een Sportpaleis (!). Als je ervoor staat is het imposant, als je erbinnen stapt nog meer. Voelt aan als een concertzaal op een festival (nu nog meer door de tribunes rondom de Barn).

Maar ja, die geraakt bij de grotere acts weleens vol, vaak nog voor die act begonnen is. Als dat gebeurt, verschijnen er groter rode kruisen boven de Barn. Ofwel: je mag er gewoonweg niet in. Soms gaat er weleens wat volk it de Barn tijdens de show en wordt de boel weer (even) opengezet, maar over het algemeen wel heel lastig ja, dat je een naam waarvoor je misschien een ticket had gekocht gewoonweg niet kan zien. Nuja, een tiental minuten vroeger naar de Barn komen en je kan er meestal wel in.
Dank voor het antwoord!

Zo, dat is inderdaad een serieus grote tent dan, pfoeh. Maar heb je dan niet een opgesloten gevoel als je daar staat? De charme van een festival vind ik juist de bewegingsvrijheid. Af en toe even de drukte ontlopen, naar het toilet kunnen wanneer ik dat wil of inderdaad flexibel kunnen bewegen tussen de verschillende podia bij overlap.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
Dank voor het antwoord!

Zo, dat is inderdaad een serieus grote tent dan, pfoeh. Maar heb je dan niet een opgesloten gevoel als je daar staat? De charme van een festival vind ik juist de bewegingsvrijheid. Af en toe even de drukte ontlopen, naar het toilet kunnen wanneer ik dat wil of inderdaad flexibel kunnen bewegen tussen de verschillende podia bij overlap.
Ik heb weinig problemen met die bewegingsvrijheid. Zoals ik zeg, op zich is het niet zo'n groot verschil met een concertzaal. Of met een tent op eender wel ander festival. Of de marquee op Graspop. ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.356
6.540
Ik heb weinig problemen met die bewegingsvrijheid. Zoals ik zeg, op zich is het niet zo'n groot verschil met een concertzaal. Of met een tent op eender wel ander festival. Of de marquee op Graspop. ;-)
Helder! Ja, de Marquee loop ik dus wel in en uit af en toe om eerder genoemde redenen. Maar die Barn klinkt wel erg imposant. Wil dat toch eens een keer meemaken, eigenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.140
1.566
Dank voor het antwoord!

Zo, dat is inderdaad een serieus grote tent dan, pfoeh. Maar heb je dan niet een opgesloten gevoel als je daar staat? De charme van een festival vind ik juist de bewegingsvrijheid. Af en toe even de drukte ontlopen, naar het toilet kunnen wanneer ik dat wil of inderdaad flexibel kunnen bewegen tussen de verschillende podia bij overlap.

Op voorhand naar de wc gaan is de boodschap. Ik ben in 2018 halverwege Franz Ferdinand mijn persoonlijke Lizard Wizard moeten gaan drainen en baal nog steeds dat ik niet terug binnen kon. Damn you festivalbier!!
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.600
845
Dank voor het antwoord!

Zo, dat is inderdaad een serieus grote tent dan, pfoeh. Maar heb je dan niet een opgesloten gevoel als je daar staat? De charme van een festival vind ik juist de bewegingsvrijheid. Af en toe even de drukte ontlopen, naar het toilet kunnen wanneer ik dat wil of inderdaad flexibel kunnen bewegen tussen de verschillende podia bij overlap.
In The Barn heb je geen opgesloten gevoel, want er zijn nog wel veel openingen waar buitenlucht binnenkomt.

Bewegingsvrijheid zou ik nu niet meteen meer associëren met Werchter.
Dat was vroeger wel zo met de Pyramid Marquee, want toen kon je daar nog binnenkomen 5 minuten voor aanvang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en Jamel

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.150
5.451
Goh maar die marquee was achteraf gezien soms onverantwoord klein. En dan is Beastie Boys zelfs een slecht voorbeeld, want dat was oorspronkelijk niet de bedoeling (podcast Nachtraaf met Jan Digneffe).

Werchter krijgt in de Barn namen die speciaal voor de visie van die tent komen. Het concertzaal gevoel. Dat is de meerwaarde. Maar ik zou het fijn vinden mocht de KluB C opzij wel open zijn en de Barn niet bvb.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken