Het Beste Album Aller Tijden volgens het Festileaks Forum

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.985
565
Wat jammer dat My Love Is Cool het niet gehaald heeft! Had verwacht dat deze toch zeker wel 2 stemmen zou krijgen, heerlijk verfrissend bandje. Allemaal gaan kijken op 3 november in de Melkweg, en dan zorgen dat Wolf Alice er volgend jaar tussen staat ?
Ik ben erbij. Zeker een leuk bandje, maar nog geen top 50 materiaal voor mij.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
2017 mag ook niet eens, foei Wessel! Maar ik zie dat dus niet omdat ik geen tijd heb dat soort dingen te controleren. Ik vertrouw erop dat iedereen zich aan de regels houdt. Wellicht dat ik het had gezien als hij twee stemmen zou hebben gekregen maar goed dit is gelukkig niet gebeurt. Volgend jaar nog eens proberen, Wessel

Woepsie
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.150
1.184
Een aantal opvallendheden voor mij:

- Definitely Maybe, het debuut van Oasis, is gewoonweg niet door de nominaties geraakt! Don't believe the Truth (2005) is dan wel door.

- Portishead met Dummy is er ook niet door geraakt. Ook mijn fout, niet aan gedacht helaas, anders stond dit album wel bij mijn 50 nominaties.

- Het geweldige Further (2010) van The Chemical Brothers is door! Wat een verrassing, maar terecht.

- The Verve - Urban Hymns is niet door de nominaties geraakt, kan eigenlijk niet.

- De twee oerrockopera's van The Who zijn niet door: Tommy en Quadrophenia. Zeer jammer dit.


Bedankt WeckoJ !!!
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Woohoow!

- Jammer dat The process of belief van Bad Religion niet door is, niet zo'n gekende plaat, maar echt één van de beste punkrock albums ooit gemaakt imo
- Dank aan Mattman om ook dEUS' In a bar unde the sea erin te stemmen, deze dus ook door!
- Debuut van Garbage is echt een goed album, jammer dat die niet door is
- Crack the skye van Mastodon had ik toch verwacht dat er nog iemand ging voor stemmen
- The Fragile van NIN is niet door, echt jammer :eek: The downward spiral gelukkig wel
- In Absentia van PT is door, nice!
- Lullabies to paralyze heeft niemand buiten mij voor gestemd? Is echt wel QOTSA's meest underrated album volgens mij
- SUPER blij met By The Way van RHCP!
- 2 keer TOOL is ook zeer nice (Edit: 3 keer zelfs!)

Mooi, meeste dat ik had verwacht die zou doorgaan van mij, is door, maar toch enkele leuke verrassingen/teleurstellingen :)
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Mooie lijst..Helaas aantal favorieten van mij niet door maar gelukkig een aantal die ik niet had verwacht/

-Therapy? - Troublegum dank je Dirk

-Prodigy - Fat of the Land was ik helemaal vergeten. Topalbum

- Queen - Ik had gewoon als een fanboy alle platen er in moeten gooien maar ja helaas. Zo zonde van A night at The Opera

-The Police - Outlandos d’Amour Een klassieker...kom op jongens....

Jammer van Gorefest...geen klassieke deathmetal in de lijst.......snik
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
De Mario Promotour........ Deze 5 Albums zijn belangrijk voor me geweest. Voor andere personen kunnen ze verouderd zijn, misschien te plat, te hard, te simpel of wat dan ook maar goed het zijn 5 van mijn favoriete albums aller tijden. Geef ze eens een luisterbeurt als je wilt.

Therapy? - Troublegum 1994

Door leadzanger Andy Cairns omschreven als het album waarop hij al zijn onzekerheden, angsten en pijnen kwijt kon. Een album alsof je een kroeg binnenloopt en de eerste de beste die je verkeerd aankijkt een ram verkoopt. Relatief kort, 14 nummers, 45 minuten. Een kort hardrock album met veel hoekige riffs. De nummers lopen in elkaar over als 1 hard lopend nummer. Drugs, Geweld, Seks, Liefde, Angst, Pijn. Voor mij het album waarin ik al mijn eigen onzekerheden terugvond uit mijn puberteit en er mee aan de slag ging. Het Magnus Opus van Therapy?.

Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik 1991

In 1991 was het niet zo makkelijk om muziek te vinden zoals het nu is, wat dat betreft ben ik best jaloers op de 20-jarigen van nu. Je was afhankelijk van wat een vriend/vriendin had gekocht bij de platenzaak of wat er op de radio was. Under The Bridge was zo een nummer; een lekker klinkende ballad van een relatief onbekende band; RHCP dus. Via via een tape geritseld en fuck dit klinkt lekker en volledig anders dan die ene ballad. Tape grijs gedraaid. Ballads, rock, funk, pop. Het doorbraakalbum van de Peppers. Suck my Kiss bitches.

Prince - Purple Rain 1984

Goed ik was nog maar 11 toen deze uitkwam maar pas later ontdenkt. Godzijdank nog bij zijn allerlaatste concert in Nederland geweest. Hij kon het nog steeds. Het meest beroemde album van Prince vooral dankzij de film Purple Rain en de single maar dit album is zoveel meer dan Purple Rain. Stuk voor stuk briljantjes. I would die 4 u, When doves cry, Let's go crazy.

Mijn persoonlijke favoriet...
Darling Nikki

I knew a girl named Nikki
I guess you could say she was a sex fiend
I met her in a hotel lobby
Masturbating with a magazine
She said how'd you like to waste some time
And I could not resist when I saw little Nikki grind.

En kolere wat kon ie gitaar spelen.

Queen - Innuendo 1991

Het laatste album wat uitkwam tijdens het leven van Freddy Mercury, ik had het liefst A night at the Opera toegelicht maar helaas. Innuendo is het album waarop Queen teruggaat naar hun roots dus echt een compleet eclectisch album met veel koortjes, tongue in cheek, humor, rock en ook het eind waarvan ie wist dat het zou komen, These are the days of our Lives, The show must go on...in die nummers kun je al voelen en proeven dat ie weet dat het eind komt. Ik vind dit het laatste volwaardige album van Queen. Zo spijtig dat er zo vroeg een einde is gekomen aan zo een stem, zo een performer. De ultieme popartiest.

Metallica - The Black Album 1991

Mijn intro in de metal..ok..het is niet echt metal dit album maar voor iemand die toen Europe hardrock vond was dit al behoorlijk hard. In het begin uitgekotst door de "echte" Metallica fan...te zacht, te commercieel etc.
Ik denk dat heel veel mensen er niets stil bij gestaan hebben hoe dit album er voor gezorgd heeft dat mensen de oude Metallica gingen luisteren en andere metal gingen leren waarderen. Enter Sandman, Nothing else Matters en Sad but True zijn klassiekers. Door dit album ben ik metal gaan luisteren, dus de oude Metallica albums (2x in de lijst) maar ook Machine Head, Pantera, Anthrax, Maiden en later ook Rammstein.
Een klassiek metal album wat in de top 10 hoort.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.929
6.170
298c3d666a0eee99a16f18a78b611404.1000x1000x1.jpg


Nick Drake - Pink Moon
Het verhaal van Nick Drake is eigenlijk een van de droevigste die ik ken maar is tegelijk het verhaal van vele artiesten die geen erkenning kregen tijdens hun leven en pas na hun dood 'beroemd' werden. Er zijn er talloze en Drake is er eentje van. Drake maakte tijdens z'n leven 3 albums; Five Leaves Left, Bryter Layter en Pink Moon. Die laatste wordt vaak genoeg direct aan hem gelinkt wanneer m'n over hem praat en is waarschijnlijk z'n meest bekende werk. (door de reclame spot van VW in 2000 kwam er een heropleving in interesse in hem). Het tragische was dat niemand echt z'n minimalistisch gebruik van stem, gitaar en achtergrond kon waarderen, nu zou dat anders zijn. Artiesten als Bon Iver, Ellioth Smith (godverdikke, ik merkte dus net dat niemand op hem heeft gestemd, vreemd) zouden er zonder zijn sound waarschijnlijk niet zijn geweest. Hoewel het album vrij lucht aanvoelt met Drake's tedere stem begeleid door zijn gitaar (en piano) vertellen zijn teksten vaak wat anders. De teksten zijn vaak vrij poëtisch maar zeggen zoveel meer over de gedachten die in Drake omspelen rond die tijd in zijn leven, over de angst, eenzaamheid maar ook gewoon over het dagelijkse leven in de 70's.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.929
6.170
R-5164172-1386251014-4706.jpeg.jpg


N.W.A. – Straight Outta Compton
Gaan we weer wat verder in de geschiedenis, een plaat uit de jaren 80. Ik geloof dat ik een paar maanden terug eens op zoek was naar een goeie docu of film over muziek en een vriend van me raadde me Straight Outta Compton aan. Er was veel verdeeldheid over die film maar het zette me na die film direct aan om N.W.A. te leren kennen. Toentertijd was er rond de supergroep veel commotie door wat hun boodschap was maar als je eens dieper door de teksten grasduint dan merk je eigenlijk dat meeste van die teksten niet zo controversieel zijn (of misschien was de VS toen écht nog preuts). De plaat tesamen met oa Ice Cube, Eazy E, Dr Dre zouden later een grote invloed hebben op de hiphop/rap scene door mensen als Snoop Dogg, Tupac Shakur, NAS, Eminem etc een naam te geven.. Een must listen voor wie van hiphop houdt vol 'stevige' teksten en lekkere catchy beats (kom op, de trap beats van tegenwoordig zijn er niets tegen). Pure nostalgie
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
De lijst is mooi geworden! Ik neem de kans nog even om een paar albums kort uit te lichten.

Aphex Twin – Selected Ambient Works 85-92 (1992)
Als je aan elektronische muziek denkt, denk je aan Brian Eno. Nu staat Eno helaas niet in de lijst, maar Aphex Twin wel. Aphex Twin mag als de leider gezien worden van de Britse elektronica-scene. Dat betekent dat dit album niet alleen uiterst invloedrijk is geweest voor de hedendaagse IDM-scene (Squarepusher, Ben Frost, Tim Hecker), maar ook voor de meer populaire techno en house. Wanneer je dit album beluistert, hoor je die invloed enorm goed terug. Dit is Aphex Twin's meest toegankelijke album, dus ik zou iedereen met een interesse in elektronische muziek aanraden dit eens aan te zetten. Zijn Selected Ambient Works II doet de naam meer eer aan en richt zich meer op ambient.

Brand New – The Devil and God Are Raging Inside Me (2006)
Met Brand New's release van dit jaar is dit album weer wat relevanter geworden. Om het nieuwe album te snappen, heb je enige kennis nodig van de oudere albums. The Devil and God is hier het belangrijkst van. Brand New wist emo- en post-hardcore-muziek naar een toegankelijker en meer alternatief geaccepteerd niveau te brengen. Op dit album komen verschillende genres samen en spelen verschillende emoties een rol (ook terug te horen in de lyrics). Het beschrijvende emotionele anthem Limousine, de singer-songwriter hartverwarmende gitaren van Jesus en de uiterst hopeloze roepingen van Sowing Season combineren veel verschillende emotionele kanten van diverse muziekgenres. Aanrader voor fans van post-punk, post-rock en emo.

David Bowie – The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (1972)
Eerlijk gezegd maakt een lijst als deze het enorm lastig voor albums van een artiest zoals David Bowie. Zulke uiteenlopende albums en zo'n uiteenlopende stijl maken het niet gemakkelijk om één album van de artiest aan te wijzen. Over het algemeen zijn Low en "Heroes" zijn bekendste avant-garde, artrock albums, terwijl The Rise and Fall of Ziggy Stardust zijn bekendste glamrockplaat is. Toch kies ik dit album, omdat Bowie hier conceptueel een meesterwerk in elkaar draait dat de nummers verbindt op uiteenlopende thema's van seksualiteit, astronomie, science-fiction en beroemdheid. Wie anno 2017 David Bowie nog altijd geen goede luisterbeurt heeft gegeven, moet dat zeker eens gaan doen.

Neutral Milk Hotel – In the Aeroplane Over the Sea (1998)
Als er één band onmisbaar is geweest voor de hedendaagse indierock, dan is het Neutral Milk Hotel. Bands zoals Modest Mouse, Brand New, Mount Eerie, Grizzly Bear, Arcade Fire, The Decemberists, Father John Misty, The Animal Collective, en meer zijn allemaal direct beïnvloed door het unieke geluid van Neutral Milk Hotel's In the Aeroplane Over the Sea. Mocht je naar zulk soort bands luisteren en dit album nooit eens goed beluisterd hebben, of fan zijn van singer-songwriter of indierock? Luister dit album dan zeker eens!

Slint – Spiderland (1991)
Wat Neutral Milk Hotel heeft betekend voor singer-songwriter en indierock, heeft Slint betekend voor post-rock. Samen met Talk Talk creëerde Slint eigenhandig het post-rock-genre. Deze band komt meer uit punk-roots, wat te horen is aan de felle en harde toon van Spiderland. Net zo zeer geïnspireerd door de progressieve rock uit de voorgaande decennia wist Slint een album te creëren dat écht een uniek geluid bevatte, een geluid dat zelfs bij latere post-rock-artiesten nooit zo terugkeerde. Om de een of andere reden luisteren veel hedendaagse post-rock-fans (Mogwai, Godspeed, etc) helemaal niet naar Talk Talk of Slint. Geef dit album een kans als je van post-rock houdt!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.929
6.170
Ik zou eigenlijk is wat dieper in die discografie van Aphex Twin en Brand New moeten duiken en Neutral Milk Hotel leren kennen. Heb nu al zoveel over ze gehoord maar nog nooit opgezet of een kans gegeven..
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.929
6.170
R-2947655-1372593375-3536.jpeg.jpg


Daft Punk - Homework
Ik denk dat het voor velen voor wie albums van het duo heeft geselecteerd erop neer kwam te kiezen tussen Discovery en Homework (alee dat denk ik toch). Terwijl beide albums zijn uitgegroeid tot 2 classics binnen de dancewereld met talloze hits op ze vind ik dat Daft Punk op Homework pas echt hun rode loper hebben uitgelegd voor het verder verloop van hun carrière. Ze mogen dan mysterieus zijn en weinig hebben getourd, maar ze hebben wel een van de meest essentiële albums gemaakt in de dancewereld en veel artiesten geïnspireerd wat te doen met dit soort muziek. Dit album voelt des te rauwer dan hun nakomeling Discovery die meer 'radio-vriendelijk' was voor die tijd (kom op, wie herinnert zich nu niet hoe grijs ze Harder, Better, Faster, Stronger of One More Time hebben gedraaid haha). Anyways, het album voelt aan als een weerspiegeling maar ook als een keerpunt in de (Franse) dancewereld. Met oogkleppen op zou je kunnen zeggen dat er rond die tijd niet veel meer was dan house of techno, een boeltje dat werd schoon gemaakt door een Frans duo. Ze combineren verschillende invloeden gaande van french house en disco tot zelfs rock en steken het in een nieuw jasje en verovert zo de wereld met hun robot-stijl (hint; Kraftwerk). Eén van de mijlpalen in de dancewereld die menig artiesten van vroeger tot nu heeft geïnspireerd om zelf wat met muziek te doen, invloeden van Daft Punk gaan gebruiken om zelf te gaan gebruiken. Ik ga nu niet een lijstje artiesten gaan beginnen opnoemen want die lijst is gewoon eindeloos..
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Aphex Twin – Selected Ambient Works 85-92 (1992)

Iedereen die fan is van elektronische muziek MOET dit album kennen. Een van de zeldzame albums die al zo vroeg in het bestaan van zijn genre zo divers en gedreven weet te zijn. Samen met Immunity van Jon Hopkins en Berlin Calling van Paul Kalkbrenner mijn belangrijkste albums waardoor je het genre zoveel meer gaat waarderen.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Neutral Milk Hotel – In the Aeroplane Over the Sea (1998)
Als er één band onmisbaar is geweest voor de hedendaagse indierock, dan is het Neutral Milk Hotel. Bands zoals Modest Mouse, Brand New, Mount Eerie, Grizzly Bear, Arcade Fire, The Decemberists, Father John Misty, The Animal Collective, en meer zijn allemaal direct beïnvloed door het unieke geluid van Neutral Milk Hotel’s In the Aeroplane Over the Sea. Mocht je naar zulk soort bands luisteren en dit album nooit eens goed beluisterd hebben, of fan zijn van singer-songwriter of indierock? Luister dit album dan zeker eens!

Dan is Spotify erg handig....ik vind het alsof je Bob Dylan, Mumford en de Beatles in een mixer hebt gegooid. Klinkt best geinig.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ik ga niet veel 'promotie' maken - maar geef zeker 'By the way' van 'Red hot chili peppers' nog eens een luisterbeurt. Eén van hun meest diverse platen, enorm melodieus en (wat mij betreft) één van hun meest onderschatte albums.

En uiteraard 'The downward spiral' van 'Nine inch nails'. Echt waar, voor velen hier ongetwijfeld een must-hear! Alternatief, soms vrij brutaal, maar vooral muzikaal echt waanzinnig sterk. Verdient zeker in de top 100 te staan. Al wat het maar voor het nummer 'Hurt' - dat echt nog altijd té vaak wordt gezien als een nummer van Johnny Cash, maar toch echt wel uit het geniale brein van Trent Reznor is voortgekomen.

En, voor Arcade fire normen dan toch, ook wat onderschat: Neon Bible. Wat een heerlijke geniale plaat is dat. Een zeer coherent album dat absoluut niet moet onderdoen voor Funeral of The Suburbs, au contraire. Je hebt de hits (Intervention, no cars go, keep the car running. Maar ook gewoon een pak andere songs die tot de beste horen die ze ooit hebben gemaakt: Black wave/bad vibrations, ocean of noise, windowsill (kippenvel!) en afsluiter My body is a cage (minimalistisch nummer, maar zooooo mooi en pakkend).

Zo, hopelijk komen die 3 toch terug in de eindlijst :)
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
The Downward Spiral en The Fragile staan wat mij betreft op dezelfde hoogte. Ik heb NIN zelf leren kennen met hun album 'And all this could have been...', wat één van de beste live albums ooit gemaakt is - dus misschien daar al eens beginnen als je een idee van hun oeuvre wil krijgen :)

Year Zero vind ik ook heel sterk, maar ligt de nadruk iets meer op het industrial en elektronische.

 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.306
6.506
Een kort pleidooi voor een paar albums. Een beetje een gevarieerde lijst om het leuk te houden.

Pink Floyd - Animals progressieve/symfonische rock

Blijf dit album promoten. Pink Floyd zonder commerciele invloeden, maar in optimale vorm. Invloedrijke band die tartte met alle regels binnen de muziek. Artistiek en kwalitatief bereiken ze een uiterst hoog niveau. Voor mij persoonlijk komt dat op dit album het best samen. Vooral Dogs zit buitengewoon goed in elkaar. Perfect.

Meg Myers - Sorry Pop

Pop met een randje gezongen door een vroouw met een verdraaid lekkere stem. Hoe vaker je de muziek opzet, hoe meer je er van gaat houden. Lekker afwisselend album met rustige nummers en nummers die je vanuit het niks bij de keel pakken. Favo nummers: Lemon Eyes, Make a Shadow, Sorry en Motel.

Green Day - American Idiot Punk/Rock

Heerlijke rockopera van Green Day. Sterkste kanten aan het album zijn de niet hits. Whatsername, Letterbomb, Extraordinary Girl en Give Me Novacaine zijn stuk voor stuk goede rock songs. Jammer dat ik een beetje ben afgeknapt op hun live shows, want qua muziek hebben ze echt top platen gemaakt.

Tame Impala - Currents Indie

Album wat je in een heerlijke flow brengt. Meteen vanaf het begin knalt het erin met Let it Happen, wat misschien wel het beste nummer van de laatste tijd is?, om dan die vibe vast te houden gedurende het hele album.

Volbeat - Guitar Gangsters and Caddilac Blood Metal

Ik las wat kritiek op dit album en de positie van vorig jaar, maar wil het toch even verdedigen. Volbeat tekent op dit album een fictief dorpje wat door middel van de nummers tot leven komt. Samen met dat ze op vorige verhalen verder bouwen spreekt dit erg tot de verbeelding en komen de nummers tot leven in een verhaal. Je ziet de karakters en de omgeving zo voor je. Dan staat er ook nog eens een prachtige Hank Williams cover op.

 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Meg Myers – Sorry Pop

Pop met een randje gezongen door een vroouw met een verdraaid lekkere stem. Hoe vaker je de muziek opzet, hoe meer je er van gaat houden. Lekker afwisselend album met rustige nummers en nummers die je vanuit het niks bij de keel pakken. Favo nummers: Lemon Eyes, Make a Shadow, Sorry en Motel.

Echt een fantastisch album! Ben ook zeer benieuwd naar haar tweede album!
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
The Cure - Disintegration

"This music had been mixed to be played loud. So turn it up."

Een heel eenvoudige, doeltreffende instructie van de band in het boekwerk bij de cd. En inderdaad: draai aan de knop en je hoort dit topalbum optimaal binnenkomen. The Cure heeft een enorme indrukwekkende discografie, maar dit album is wat mij betreft het absolute meesterwerk. De typerende klagerige zang, klassieke nummers als Fasciniation Street, Love Song, Lullaby, Pictures Of You en het titelnummer zelf. Heerlijk melodieus, dreinend soms, melancholisch, maar vooral een band die muzikaal op de toppen van kunnen is. Prachtig!

Joy Division - Unknown Pleasures

Ian Curtis was al dood toen ik nog een kleuter was. Maar geen album dat mij iedere keer opnieuw weer weet te raken als dit. Grandioos gewoon. Duistere, wanhopige zang. Sfeervolle, zwaarbeladen songs. Heerlijke doffe drums, geweldige bas en gitaar. Zo beklemmend en droevig, maar door de schoonheid van de nummers een monument voor de eeuwigheid wat mij betreft. Disorder, Day Of The Lords, New Dawn Fades, She's Lost Control, Shadowplay: een aaneenschakeling van prachtnummers, doorspekt van voelbare pijn. Mijn nummer 1 is nu al bekend.

Beastie Boys - Ill Communication

De Beastie Boys hebben ook een prachtig repertoire. Begonnen als beetje puberale (hoewel toen al enorm grappig) act met Fight For Your Right en No Sleep Till Brooklyn, hebben ze zich ontwikkeld tot een veelzijdig gezelschap dat een bonte stoet aan muzieksmaken wist te versmelten tot het zo typische Beastie Boys geluid. Rap, hiphop, jazz, rock, metal, funk: alles hoor je erin terug. En dit album is de kroon op hun werk: een geweldige collage van alle moois wat ze in huis hadden. Soms knetterhard, soms lekker chill, maar altijd door en door Beastie Boys. Met humor.

Massive Attack - Mezzanine

Ook dit album heb ik helemaal grijs gedraaid. Alleen al het eerste nummer, Angel. Fantastisch die ingesloten dreiging in dit nummer. Ook geweldig gebruikt in de film Snatch, daar leek het nummer gewoon voor gemaakt. Beter kan een album gewoon niet beginnen. En natuurlijk Teardrop, dat magnifieke hoogtepunt van deze plaat. Het hele album druipt van klasse, een absoluut meesterwerk in hun toch wel indrukwekkende collectie. Wat. Een. Band.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken