Maar je gaat toch beginnen denken dat overheden ondertussen alleen maar kunnen inzien dat dit het punt is waarop het niet beter wordt. We zitten aan een soort van eindpunt, toch? Tuurlijk, je kan nog wat boosters ertegenaan gooien (iets wat ik met plezier doe, baadt het niet schaadt het niet), qua situatie gaat het echt niet veel veranderen. Het is een vies virus en vieze virussen muteren nu eenmaal. Zou heel eng zijn als ze dat niet zouden doen.
Eigenlijk een discussie voor in covid topic, dus zal het hier ook bij laten op deze plek. Maar zolang onze overheden bepalen dat onze zorg toegankelijk moet zijn en die niet verder opschaalt, zal het denk ik niet echt uitmaken of we met variant 1 of variant 50 zitten.
In de UK volgen ze jouw voorgestelde strategie. Johnson zegt ze hebben leren leven met het virus en dat maatregelen een
absoluut last resort zijn. Alles open, zelfs
versoepelingen gister. Gevolg: daar is nu
15% van de bevolking besmet (!). Door het vele uitval in personeel zijn hele bedrijven buiten werking, overheidsorganen onbereikbaar en rijden
treinen niet meer. En worst of all: men kan niet meer terecht in het ziekenhuis. Bewust, als onderdeel van politieke keus. Mensen met een
hartaanval worden niet meer fatsoenlijk behandeld. En voor minder hoef je uberhaupt niet aan te kloppen.
Dan weet ik niet of je kan zeggen dat dat de betere strategie is. Hoewel het fijn is voor mensen die nergens last van hebben (weliswaar een meerderheid), hebben we volgens mij een samenleving die juist solidair hoort te zijn met een minderheid. Het virus maakt nog altijd ziek. Dan kun je wel zeggen: het is niet erg als iemand ziek wordt, deal with it. Maar als maar genoeg mensen ziek zijn hebben we serieuze problemen op allerlei vlakken die op hun beurt weer de maatschappij kunnen ontwrichten. Ook dán kun je geen festivals organiseren, om een voorbeeld dicht bij huis te noemen. Dat is de realiteit, en dat lossen we niet op met slechts wat optimisme.
Dan is Denemarken een
fijner voorbeeld. Daar ook optimisme, maar in combinatie met controle.