Stel je vraag aan Lowlands en Down The Rabbit Hole-directeur Eric van Eerdenburg

Festileaks

Campingartiest
3 jun 2015
93
0
Nieuwe ronde, nieuwe kansen! In de maand mei bezoeken we Lowlands en Down The Rabbit Hole-directeur Eric van Eerdenburg. Zoals altijd bepalen jullie de vragen.

uitsnede-persfoto-pasfoto-Eric.png


Is Muse een grotere headliner dan Foo Fighters? Mist Down The Rabbit Hole niet een grote naam? En ja: is er ruimte voor een extra festival naast Best Kept Secret? Na onze gesprekken met Pinkpop-baas Jan Smeets en Best Kept Secret-directeur Robert Swarts is het tijd om Eric van Eerdenburg te onderwerpen aan een spervuur aan vragen, en júllie zijn de regisseur.

We zijn extra benieuwd naar de input van jullie, onze forumgebruikers. Jullie zijn elke dag bezig met festivals, jullie zijn de experts. Kom maar door met die scherpe, gekke of openbarende vragen! Reageren kan tot en met maandag 23 mei.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.679
1.609
We zien dat de Lowlands hype de afgelopen jaren is gezakt, en dat er dit jaar maatregelen zijn genomen om de kaartverkoop te verbeteren. Toch is er voor ons nog niet een positieve lijn te zien. De kaartverkoop van de early bird tickets gingen niet bepaald heel snel, en er is (voor ons) nog geen signaal dat de kaartverkoop heel goed gaat, terwijl Lowlands een van de beste line-ups heeft van Europa dit jaar. Wat is uw insteek hier in?

Komt Muse om te zorgen voor een beter kaartverkoop, of is er een andere reden dat Lowlands van de normale boekingen af stapt?

Het is te verwachten dat Muse een hoop publiek zal trekken, waarschijnlijk te veel voor de Alpha. Hoe gaat er voor gezorgd worden dat het niet té druk wordt bij de Alpha?
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Hoi Eric,

Een aantal vragen. Allereerst over Lowlands.

Volgend jaar is Radiohead wellicht beschikbaar voor een Nederlands festival. Je hebt al eerder aangegeven dat Radiohead voor jou een droomboeking zou zijn. Jan Smeets noemde Radiohead laatst echter ook als mogelijke headliner voor Pinkpop in 2017. Hoe werkt dat dan bij Mojo: bepalen de programmeurs daar op welk festival zo'n band komt te staan? Of komt het ook wel eens voor dat een band zelf zijn voorkeur aangeeft en dat jullie daarin mee moeten gaan? En wachten jullie dit jaar af hoe de situatie rondom Muse is voordat jullie weer besluiten een headliner van dit formaat te boeken?

Verder was het altijd zo dat in de bekendmakingen van Lowlands telkens kleine plukjes namen werden gedropt: maximaal 10-15 namen. Dat had natuurlijk het voordeel dat je veel momenten in de media pakte. Maar het nadeel dat zo'n groepje namen voor mensen ook te weinig bevat is natuurlijk ook duidelijk. Dit jaar maken jullie meer bands tegelijkertijd bekend. Is dat een bewuste strategiewijziging, zodat er in iedere lading namen voor ieder wat wils er tussen zit? En overwegen jullie ook wel eens de grote bulk van namen in een keer bekend te maken? Zodat mensen weten wat ze in hoofdlijnen kunnen verwachten als ze een kaartje kopen? Of is het opbouwen van de spanning naar het festival toe een bewust onderdeel van de beleving in jouw ogen?

De hype rond Lowlands lijkt verdwenen, althans de tijd dat alle kaarten binnen twee uur uitverkochten ligt achter ons. Ik ben daar blij mee. Maar hoe is dat als organisator? Kan Lowlands het zich veroorloven om enkele jaren achter elkaar niet uit te verkopen?

Dan over Down The Rabbit Hole:

Toen het festival in het leven werd geroepen was de doelstelling - meen ik - om op termijn op circa 35.000 bezoekers uit te komen. Hoever zitten jullie in jouw ogen van deze doelstelling vandaan? Valt een dergelijk aantal binnen twee of drie jaar te verwachten? En bestaat de kans nog dat deze doelstelling naar beneden toe wordt bijgesteld? Want ik hoor juist heel goede verhalen over de kleinschaligheid van het huidige festival.

En waarin probeer je je te onderscheiden ten opzichte van Best Kept Secret? Wat is in jouw ogen het belangrijkste verschil tussen beide festivals? Is er een act op Down The Rabbit Hole waar je echt trots op bent dat ze bij jou staan en niet op Best Kept Secret? En omgekeerd, op welke boeking(en) van Best Kept Secret ben jij juist jaloers?

Tenslotte over beide festivals:

Is het de overweging waard om voor beide festivals een combiticket te gaan verkopen om trouwe bezoekers te belonen / loyaliteit te kweken? Of lopen de doelgroepen van beide festivals te ver uit elkaar in jullie optiek?

Dat was het voor dit moment; complimenten voor de mooie programmeringen tot dusverre. Op beide festivals ga ik genieten, dat is zeker.

Hartelijke groet, Marco
 

juri

Campingartiest
11 mrt 2015
82
0
Gaat er volgend jaar bij de 25e lowlands nog iets speciaals gebeuren?

 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
289
207
Een vraag over Down the Rabbit Hole: allereerst mijn complimenten voor dit prachtige nieuwe festival. Een klein kritiekpuntje wat ik heb en waar tevens mijn vraag over gaat: waarom gaat het programma "slechts" tot 03.00 door? Het is er zo gezellig dat het wat mij betreft makkelijk tot 04.00 of 05.00 door kan gaan. Is er een bepaalde reden waarom er voor dit tijdstip is gekozen? Zie je dat nog veranderen de komende jaren?
 

Festileaks

Campingartiest
3 jun 2015
93
0
http://festileaks.com/2016/06/eric-van-eerdenburg-we-gaan-naar-mooiste-lowlands-edities-geschiedenis/
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken