Rock Werchter 2026

Er zijn al betere KluB C jaren geweest. Die tent is wat het slachtoffer van het feit dat alle festivals hun namen moeten hebben.
Wat niet wegneemt dat er mooie namen staan, die veelvuldig hun zalen uitverkopen. En Blood Incatation is een coole boeking daar. Maar het is vooral in de breedte net wat te weinig. Zeker in vergelijking met programmatie op andere stages.
Vooral dat je tijdens de headliner niet echt een degelijk alternatief meer hebt vind ik jammerlijk. Moet je bijna al fan zijn van die laatste naam, en voelt toch een beetje ouderwets aan. Hopelijk zit daar in de toekomst weer wat verbetering in.

Ik vindt het einde van de dagen echt heel goed in orde. Ik kan mij wel vinden in het feit dat de Club C afsluiters niet heel bijzonder zijn. Maar op...
Donderdag: Half uur Tom Smith - een Uur TWOD - Midnight Generation (Lijkt een beetje op Parcels, zou zomaar eens heel leuk kunnen worden.) Mumford
vrijdag: Franz Ferdinand - Twigs - Charlotte - The xx
zaterdag: Matt - Gorillaz - Pixies - TOP
Zondag: APC - David Byrne - Moby - Kalkbrenner - The Cure

Hier kun je toch niet over klagen. Je kan hoogstens zeggen dat het je smaak niet is.

• Leuk
Waarderingen: phil en Joslittel
On the whole the lineup is very strong as always but of course personal taste is always going to take over. From a U.K. perspective for instance there’s a huge list of acts which are headline sized and have done so either this or past years so value for money is certainly there.

Roll on 1st July

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik vindt het einde van de dagen echt heel goed in orde. Ik kan mij wel vinden in het feit dat de Club C afsluiters niet heel bijzonder zijn. Maar op...
Donderdag: Half uur Tom Smith - een Uur TWOD - Midnight Generation (Lijkt een beetje op Parcels, zou zomaar eens heel leuk kunnen worden.) Mumford
vrijdag: Franz Ferdinand - Twigs - Charlotte - The xx
zaterdag: Matt - Gorillaz - Pixies - TOP
Zondag: APC - David Byrne - Moby - Kalkbrenner - The Cure

Hier kun je toch niet over klagen. Je kan hoogstens zeggen dat het je smaak niet is.
Als het je smaak niet is, is er juist volop te klagen.

Maar meer objectief: ik mis deze editie de grote stadionheadliner. Zoals in het verleden Sir Paul McCartney, Pearl Jam of Metallica.
Ik mis de up and coming naam voor de toekomst. Zoals Olivia Rodrigo, Dua Lipa.

Technisch gezien heb je die vrijdag evenveel keuze, en het is niet dat CDW geen enorme Barn afsluiter is (die gaat uitpuilen), maar het moet je smaak maar zijn. Mumford is sowieso het equivalent van 'niks' voor (lees:) mij. 😅
Ik denk dus dat bij Charlotte de Witte the barn dus wel echt gaat uitpuilen. Misschien wel de naam waar ik het meest naar uitkijk!

• Leuk
Waarderingen: mattman
Maar meer objectief: ik mis deze editie de grote stadionheadliner. Zoals in het verleden Sir Paul McCartney, Pearl Jam of Metallica.
Maar ... die waren allemaal niet beschikbaar tijdens Werchter? Foo Fighters is wellicht de grootste die tourt maar die wilden bewust andere oorden aandoen. Welke naam die tourt hadden ze dan moeten boeken?

• Leuk
Waarderingen: jimmywe
Maar ... die waren allemaal niet beschikbaar tijdens Werchter? Foo Fighters is wellicht de grootste die tourt maar die wilden bewust andere oorden aandoen. Welke naam die tourt hadden ze dan moeten boeken?
Dat is toch het punt van Paddy niet?

Niet dat RW zus en zo had moeten boeken, hij legt alleen uit waarom deze headliners zijn meug niet zijn.

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Gelredome, Ahoy meerdere malen

Laatste keer wel in 2009

(ik verwarde Ahoy met de Kuip)
Hmm oke ze waren 20 jaar geleden nog wel een stadion headliner dus, dat verklaart het :)

En heb door setlist.fm geleerd dat er vroeger concerten waren in de RAI in Amsterdam, nooit geweten

Als het je smaak niet is, is er juist volop te klagen.

Wat dat betreft is the XX toch voor de eerste keer headliner op Werchter.
En verkopen de overige headliners toch ook makkelijk de Ziggo dome uit? Misschien zelfs twee avonden. Waarbij je ook nog een berg subs hebt die dat soort zalen ook uitverkopen.

Als Mumford je smaak niet is krijg je the prodigy als headliner
Als the XX je smaak niet is heb je Charlotte of the Warning
Als TOP niet je smaak is sluit je af met Pixies, Cmat of the Reytons
En als the Cure je smaak niet is ga je dansen bij Paul of Rocken bij Psyconaut.
Dat is ook nog eens een heel gevarieerd scala aan headliners. Daar zit voor iedereen wel iets van zijn smaak bij.

Lijkt mij toch allemaal zeer gevarieerd geboekt. Als we alleen kijken naar die grote stadion headliners. Ik denk dat er meerdere jaren aan gaan komen dat we daar last van gaan hebben met de nieuwe manier van touren
Radiohead speelt nog maar op 5 locaties meerdere avonden in heel europa dat gaan we steeds meer zien.
Tuurlijk zullen we vast nog wel een keer Metallica, Muse of Pearl Jam krijgen. Maar zodra die generatie headliners uitsterft wordt het steeds moeilijker voor de Majors om de aller grootste te boeken. Ik denk dat de kans op een Bruno Mars, Harry Styles of the Weeknd heel klein is.

• Leuk
Waarderingen: Louwers en phil
Ik heb het gevoel dat die namen wel touren maar bewust zelf shows organiseren (SOAD, Metallica)

• Leuk
Waarderingen: phil
Alle Matt, omdat jij het zo mooi vraagt, mijn lijstje head is altijd klein: vorig jaar wilde ik enkel onze vriend met zijn keelpastilles Sam Fender zien, ben er nog niet goed van:
1. TWOD
2. Cure
3. Gorillaz
4. Moby
5. XX
6. M and S
7. Capaldi
8. 21P

• Leuk
Waarderingen: mattman en tosti
Mijn slope toppers:
1. Last Train
2. Cardinals
3. Basht.
4. Man/woman/Chainsaw
5.Reytons
6.Westside cowboys
7. PUP
8. Overpass
9.Newdad
10. Psychonaut

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Om iets verandering in de zaken te brengen, mijn headlinerlijst:

1. TWOD
2. 21P
3. Lewis Capaldi (ja, echt!)
4. XX
5. The Cure
6. Mumford & Sons
7. Gorillaz
8. Moby

Gorillaz zie ik op Best Kept Secret, anders had ik ze op 5 gezet.

Op de Slope-lijst staat Last Train ook bij mij op #1. Voor mij de ontdekking van het festivalseizoen (samen met Nation of Language, maar die spelen hier niet). En ik wacht nog op het moment dat de clash tussen CMAT en The Reytons (#2) voor me wordt opgelost..

• Leuk
Waarderingen: Mr. Y en phil
Slope-lijstjes altijd fijn. Zeker met de uitstekende programmatie dit jaar:

1. Man/Woman/Chainsaw
2. The New Eves
3. Florence Road
4. Keo
5. Westside Cowboy
6. The Reytons
7. NewDad
8. Overpass
9. Psychonaut