Rock Werchter 2026

Daar moet je 🇧🇪 Limburger voor zijn 😇
Chatgpt geeft wel een mooie uitleg voor het limburggevoel dat deels op imago of branding is gebaseerd en deels op feiten:

Het Limburggevoel is een typisch Vlaams begrip dat verwijst naar de gemoedelijke, warme en rustige sfeer die men associeert met de provincie Limburg. Het gaat minder om een exacte definitie en meer om een beleving.
💛 Wat typeert het Limburggevoel?
1. Gastvrijheid en vriendelijkheid
Limburgers staan bekend als behulpzaam, toegankelijk en hartelijk.
Men zegt vaak: “In Limburg is er nog tijd voor een babbel.”
2. Rust en ruimte
Met veel natuur (zoals het Nationaal Park Hoge Kempen) straalt Limburg openheid en kalmte uit. Minder verkeersdrukte dan in bv. Antwerpen of Brussel versterkt dat gevoel.
3. Bourgondische levensstijl
Genieten van lekker eten, terrasjes en streekproducten. Denk aan gezellig samenzijn zonder haast.
4. Fietsparadijs
Limburg profileert zich sterk als fietsprovincie (bv. “Fietsen door het Water” in Bokrijk). Dat draagt bij aan het imago van ontspanning en natuurbeleving.
5. Gemeenschapsgevoel
Er heerst een sterk lokaal samenhorigheidsgevoel. Dorpsleven en verenigingen spelen een belangrijke rol.

Opmerking van mezelf: fietsen tussen de Limburgse bloesems in april of mei is voor alle Vlamingen een leuke activiteit. En elk Limburgs dorp heeft een nachtbusverbinding (vertrek vanaf 2h) met PKP zodat Limburgers altijd veilig terug thuiskomen van PKP.

Heel kort door de bocht.

RW = altijd iets goeds op de line-up, maar vaak oubollige/herhaal headliners. Weinig smoel aan het merk nog. Niets ‘s nachts. Elk jaar duurder. Elk jaar een sterielere commerciëlere versie van zichzelf. Sfeer OK. Top georganiseerd.

PKP = altijd iets goeds op de line-up. Headliners zijn hit & miss. Heeft het nog meer van de breedte en de uniekere acts (bvb atomic orchestra en ja zelfs Clouseau). Betere nightlife. Elk jaar duurder. Meer eigen smoel. Sfeer top. Veel completere festival vibe dan RW (foodwood, randspektakel,…). Top georganiseerd.

Gezien de lagere prijs van PKP voor ondertussen al evenveel dagen, met wel 20k bezoekers minder, is het gewoon logisch dat die gewoon direct uitverkopen.

Persoonlijk vind ik het “rauwere” van PKP iets dat RW te hard verloren heeft doorheen de jaren. Ik herinner me nog de kraampjes op de steenweg, of zelfs op de wei bvb. Niet dat ze dat terug moeten brengen, maar zo een zaken uit hun identiteit zijn te ver weg en hebben te veel plaats gemaakt voor het steriele, plat commerciële georganiseerde van vandaag.

But who am I, wij gaan gewoon elk jaar zelf los van de goeie en slechte aspecten en amuseren ons op allebei enorm!

Heel kort door de bocht.

RW = altijd iets goeds op de line-up, maar vaak oubollige/herhaal headliners. Weinig smoel aan het merk nog. Niets ‘s nachts. Elk jaar duurder. Elk jaar een sterielere commerciëlere versie van zichzelf. Sfeer OK. Top georganiseerd.

PKP = altijd iets goeds op de line-up. Headliners zijn hit & miss. Heeft het nog meer van de breedte en de uniekere acts (bvb atomic orchestra en ja zelfs Clouseau). Betere nightlife. Elk jaar duurder. Meer eigen smoel. Sfeer top. Veel completere festival vibe dan RW (foodwood, randspektakel,…). Top georganiseerd.

Gezien de lagere prijs van PKP voor ondertussen al evenveel dagen, met wel 20k bezoekers minder, is het gewoon logisch dat die gewoon direct uitverkopen.

Persoonlijk vind ik het “rauwere” van PKP iets dat RW te hard verloren heeft doorheen de jaren. Ik herinner me nog de kraampjes op de steenweg, of zelfs op de wei bvb. Niet dat ze dat terug moeten brengen, maar zo een zaken uit hun identiteit zijn te ver weg en hebben te veel plaats gemaakt voor het steriele, plat commerciële georganiseerde van vandaag.

But who am I, wij gaan gewoon elk jaar zelf los van de goeie en slechte aspecten en amuseren ons op allebei enorm!
Die evenveel dagen gaat niet echt op he.

Die donderdag is een kermis affiche waar je geen tickets voor kan kopen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: iPopz_Butaye
Heel kort door de bocht.

DIe oubollige herhaalheadliner zou je dan the cure kunnen noemen? Laat het nu net die dag zijn die uitverkocht is.

Werchter heeft 4 volledig evenwaardige festivaldagen. Die eerste dag pukkelpop kun je dat moeilijk noemen.

Een 2e pukkelpop hoeft niet , laat werchter maar werchter blijven. Een mooie mix. Oude glories en jong talent.

Wel helemaal akkoord dat men het "lokale" wat meer mocht behouden. Die kraampjes op de steenweg mogen gerust terugkomen. En laat er maar wat feest zijn snachts.

Dan nog liever 21 pilots . Maar smaken verschillen gelukkig
Een pak poppier dan Tyler natuurlijk. Haast niet te vergelijken.

Ben helemaal geen fan van 21 Pilots. Echt al veel geprobeerd inmiddels, maar vind het allemaal te zoetsappig. En binnen de popmuziek is er zoveel beter vind ik.

DIe oubollige herhaalheadliner zou je dan the cure kunnen noemen? Laat het nu net die dag zijn die uitverkocht is.

Werchter heeft 4 volledig evenwaardige festivaldagen. Die eerste dag pukkelpop kun je dat moeilijk noemen.

Een 2e pukkelpop hoeft niet , laat werchter maar werchter blijven. Een mooie mix. Oude glories en jong talent.

Wel helemaal akkoord dat men het "lokale" wat meer mocht behouden. Die kraampjes op de steenweg mogen gerust terugkomen. En laat er maar wat feest zijn snachts.
Zag het eerder als algemene trend dan specifiek op dit jaar. En zou ik er eerder Mumford al onder plakken persoonlijk dan the Cure.

Kan iemand mij als Hollander uitleggen wat "het Limburg gevoel" is? In Nederland heeft Pinkpop namelijk een beetje stoffige/oudbollige familie reputatie, is dat in België anders dan? 😅
Ikzelf ben Sinjoor. Maar alle jeugd uit Limburg voelt zich betrokken met PKP en gaat daar elk jaar heen.
RW en GMM gangers komen van overal uit B en Ndl.
Akkoord dat RW wat smoel mist die ze voorheen wel hadden. Vorige editie hebben ze wat uitgeprobeerd maar zijn duidelijk nog zoekende.
Voor de Brexit leek me de bezoekers meer internationaler en werd er meer verbroederd of verzusterd. Nu is het meer een BeNe festival., proper en goed georganiseerd.
Of misschien ben ik te oud en te nostalgisch.

Voor de Brexit leek me de bezoekers meer internationaler en werd er meer verbroederd of verzusterd. Nu is het meer een BeNe festival., proper en goed georganiseerd.
Of misschien ben ik te oud en te nostalgisch.
Ik zie altijd mega veel Ierse vlaggen, valt me altijd op. Voornamelijk bij de Slope want daar staan alle Ierse bands 😂

• Leuk
Waarderingen: fbholger en phil
Ik ben al eens aan het kijken naar de zondagavond en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat een clashfestijn gaat worden.
APC - David Byrne - Moby, drie namen die ik nog nooit heb gezien, maar wel heel graag wil meepakken. Ik vermoed dat Byrne grotendeels gaat overlappen met APC en een stuk met Moby? APC ken ik niet mega goed, maar ben ik wel benieuwd naar. Ik ben dus aan het denken om een kaartje te kopen voor APC in de 013 (ook omdat dit in een zaal is). Vraag is dus: is APC de moeite om een apart ticketje te kopen, waardoor ik Byrne volledig kan zien en nadien nog Moby kan meepikken?

is APC de moeite om een apart ticketje te kopen,
Gho dat hangt ervan af of je de muziek goed vindt ;-)
Qua show moet je je daar niet te veel bij voorstellen, dus het is echt voornamelijk om de muziek te doen. Luister eens naar hun platen (vooral de laatste verdeelt de meningen nogal) en zie of het je wat lijkt.

Ik ben al eens aan het kijken naar de zondagavond en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat een clashfestijn gaat worden.
APC - David Byrne - Moby, drie namen die ik nog nooit heb gezien, maar wel heel graag wil meepakken. Ik vermoed dat Byrne grotendeels gaat overlappen met APC en een stuk met Moby? APC ken ik niet mega goed, maar ben ik wel benieuwd naar. Ik ben dus aan het denken om een kaartje te kopen voor APC in de 013 (ook omdat dit in een zaal is). Vraag is dus: is APC de moeite om een apart ticketje te kopen, waardoor ik Byrne volledig kan zien en nadien nog Moby kan meepikken?
Kun je nog naar Bospop? Dan pak je mooi Moby mee , plus keuze uit; https://bospopfestival.nl/programma/#zaterdag

APC in de 013 kost ook al €75
Bospop dagticket €117.50

Users who are viewing this thread