Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.330
Niet per se die dag. Er staat gewoon veel te weinig hiphop doorheen het hele weekend. Wordt echt tijd dat ze eens wat moeite doen daarvoor.
"Ja maar de vernieuwende grote namen zetten we toch gewoon lekker weg in de tenten!"
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Dat is nog wel een paradigma shift. Waar is Pukkelpop dan nog voor denk ik dan? RW is niet zoals Pinkpop alléén de grootste headliners boeken, maar toch zeker voor een (groot) deel. Daarnaast is het ook makkelijker, probeer elk jaar maar eens 4×2=8 bij elkaar passende headliners te vinden. We zien in de draft al hoe lastig dat is, al lukt het ons aardig ;)
Dus RW zal toch een combi blijven, enerzijds PJ en Metallica anderzijds Gorillaz+21Pilots en een andere co-constructie, denk ik dan.
Je beantwoord je eigen vraag in de daaropvolgende zin. RW is een op zichzelf staand merk, net zoals Pukkelpop en heel wat andere dat zijn. LN kan omwille van zijn monopoly in ons (maar ook vele andere landen) daarin wat schuiven, maar bottom-line blijft wel dezelfde.

Tweede ding is dat Rock Werchter in enkele jaren is uitgegroeid tot een vierdaagse gemeente. Dat komt vooral omdat LN geen graten ziet in het afkappen van een bepaalde capaciteit voor aantal bezoekers en maar blijft uitbreiden. Wanneer je blijft uitbreiden en vergroten, werk je ook zélf een aantal problemen in de hand (zie het borden-systeem in Klub C/Barn). Het financiële verschil tussen pakweg 70.000 bezoekers of 88.000 bezoekers is groot, maar dat dwingt Werchter ook om ieder jaar weer 8 headliners uit de hoed te toveren. In 2014 headlineden kleppers Metallica en Pearl Jam twee dagen, maar stonden tegelijkertijd Kings Of Leon en Arctic Monkeys vrijwel alleen hun dag te dragen. Andere tijden.
Ben altijd wat huiverig op mensen die zeggen dat er een 'metal dag', 'pop dag' of 'britpop dag' moet zijn.
Zie daar persoonlijk geen problemen in, zolang het algehele plaatje maar klopt. Niet dat dat altijd gemakkelijk is, je bent nl. altijd wel een beetje afhankelijk ook van welke act je precies kunt boeken voor wélke dag. Aan de andere kant maak je ook zélf de keuze wie je boekt. Double-edged sword.
Er was ook kritiek dat Kendrick niet verkocht omdat er verder geen hiphop op die dag stond?
Klopt, je moet dagen aankleden naar gelang de headliner die er staat imo. Je kunt niet van dagjesmensen verwachten énkel en alleen voor Kendrick te komen als er verder geen gelijkaardige artiesten dan wel cross-over artiesten staan voor die fanbase. Dat heb je met headliners als Radiohead / Arcade Fire (BKS 2017) ook wel, vermoed ik. Verder inderdaad eens dat er sowieso nauwelijks hiphop op Werchter staat ookal is het het populairste genre in de wereld - niet dat het hoeft te primeren daar niet van, maar 3 à 4 artiesten op een weekend is gewoon te weinig, toch?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Tja, Metallica neerzetten en de rest van de dag dan Lewis Capaldi, Foals, The Lumineers op de main stage is ook wat misplaatst.
Er was ook kritiek dat Kendrick niet verkocht omdat er verder geen hiphop op die dag stond?
En "al die genres door elkaar", dan horen rock (Pearl Jam) en metal (Metallica) daar toch zeker ook bij?

In 2014 stonden op de main:
En op de andere podia ook geen metal of hardrock te vinden.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.355
1.872
Een themadag is toch enkel in 2017 gebeurd niet? Op die SOAD dag, nu bij SOAD kan ik me dat nog inbeelden. Metallica is stand alone sterker en hun 'trouwe fanbase' komt ook maar alleen voor hun.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Geen verrassing dit. Drie Sportpaleizen dus en denk dat ie 't moeiteloos vult ook.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Een themadag is toch enkel in 2017 gebeurd niet? Op die SOAD dag, nu bij SOAD kan ik me dat nog inbeelden. Metallica is stand alone sterker en hun 'trouwe fanbase' komt ook maar alleen voor hun.
Kwam ook vooral omdat ik denk dat in eerste instantie Linkin Park werd geboekt en die niet een dag op zichzelf kunnen dragen en er dan SOAD bijkwam en je daardoor al vrij snel in een thema-dag sukkelt. Bij grote headliners als Rammstein en Metallica is dat minder nodig. In '20 gingen we normaal ook SOAD en Volbeat samen krijgen (met daarvoor Placebo, Yungblud, Pretty Reckless etc.) alhoewel die daginvulling minder tot de verbeelding spreekt dan de headliners.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.113
5.390
Geen verrassing dit. Drie Sportpaleizen dus en denk dat ie 't moeiteloos vult ook.
Belangrijkste in deze is dat het weeral een grote is, die passeert aan de Live Nation trein. Net zoals Rammstein door Greenhouse kortgeleden (en in beperkte mate Cave). En blijkbaar heeft Skorpio er nog een paar afgesnoept.
Dat kan de markt enkel maar ten goede komen denk ik.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.113
5.390
Kwam ook vooral omdat ik denk dat in eerste instantie Linkin Park werd geboekt en die niet een dag op zichzelf kunnen dragen en er dan SOAD bijkwam en je daardoor al vrij snel in een thema-dag sukkelt. Bij grote headliners als Rammstein en Metallica is dat minder nodig. In '20 gingen we normaal ook SOAD en Volbeat samen krijgen (met daarvoor Placebo, Yungblud, Pretty Reckless etc.) alhoewel die daginvulling minder tot de verbeelding spreekt dan de headliners.
Is anders gelopen. Intern was het plan heel lang Green Day en SOAD, dat leek wel goed te komen, maar als puntje bij paaltje kwam had Green Day teveel noten op zijn zang. Dus hebben ze dat laten passeren. En SOAD was al geboekt. Daarna is er Linkin Park bij geplakt, die stonden heel lang gepland voor Graspop. Maar dit leek finaal de beste zaak voor alle partijen.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.113
5.390
Iets helemaal anders, maar wat heb ik zin om die nieuwe single van The War On Drugs even loeihard als toondoof mee te blèren om een festivalweide volgend jaar. :love:
Kan me inderdaad veel meer overtuigen dan de vorige. Ik dacht ik zal is piepen naar sportpaleis tickets, maar dat zijn wel absurde prijzen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Is anders gelopen. Intern was het plan heel lang Green Day en SOAD, dat leek wel goed te komen, maar als puntje bij paaltje kwam had Green Day teveel noten op zijn zang. Dus hebben ze dat laten passeren. En SOAD was al geboekt. Daarna is er Linkin Park bij geplakt, die stonden heel lang gepland voor Graspop. Maar dit leek finaal de beste zaak voor alle partijen.
Aha juist, het was omgekeerd!
Dat kan de markt enkel maar ten goede komen denk ik.
Vind ik ook. Greenhouse heeft lang kleinere tournees voor hun rekening genomen, maar lijken de afgelopen jaren toch echt te zijn doorgestoten. Heeft dit ook enige invloed op dingen als RW? In NL lijkt dat verschil onder welke organisator iets komt groter, zie BKS v PP en DTRH/LL.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
Manic Street Preachers scoren met 'The Ultra Vivid Lament' hun eerste nummer-1 album in het Verenigd Koninkrijk in 23 jaar.

Misschien een reden om ze voor de eerste keer naar Rock Werchter te halen? Gaat perfect werken in een tent in de namiddag!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Manic Street Preachers scoren met 'The Ultra Vivid Lament' hun eerste nummer-1 album in het Verenigd Koninkrijk in 23 jaar.

Misschien een reden om ze voor de eerste keer naar Rock Werchter te halen? Gaat perfect werken in een tent in de namiddag!
Het is simpelweg een schande dat deze band er nog nooit stond. Stereophonics en Jimmy Eat World mogen elk nieuw album komen opdraven maar deze parels niet. Zeer graag naar RW komend jaar. Wil Motorcycle Emptiness echt graag een keer live horeb
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
Het is simpelweg een schande dat deze band er nog nooit stond. Stereophonics en Jimmy Eat World mogen elk nieuw album komen opdraven maar deze parels niet. Zeer graag naar RW komend jaar. Wil Motorcycle Emptiness echt graag een keer live horeb
En If you tolerate This your Children will be next, A Design for Life, You stole the Sun from my Heart...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken