Ook na vorig jaar, waar de zondag bijzonder moeizaam verkocht? Ik juich het niet toe, maar zou het vanuit organisatorisch standpunt wel begrijpen dat je geen (dure) gevestigde rockwaarden meer boekt. Door de hypes rond Idles, Turnstile, Fontaines, ... zijn dat bands die het goed gaan doen bij je doelgroep en door hun relevantie een plekje op de affiche verdienen. Maar waarom zou je anno 2026 nog je buidel opentrekken voor een QOTSA, The Offspring, Smashing Pumpkins, Pixies en consoorten? Het is me wat onduidelijk welke doelgroep de laatste jaren plots op de Deftonestrein is gesprongen, maar ik gok niet de jonge 20'er.
Ik ben sinds 2009 altijd minstens een dag naar Pukkelpop geweest, maar heb het dit jaar aan me laten voorbijgaan. Want ook in de Lift, Club, Backyard, ... stond er bijzonder weinig gitaarmuziek die me kon bekoren (of die niet al 10 keer in België hebben gespeeld). Maar tegelijk draag ik Pukkelpop nog steeds een warm hart toe. Het is het festival dat mijn passie voor muziek jaar na jaar heeft opgepookt, en ik hoop dat het diezelfde rol kan blijven spelen voor de jongeling van vandaag.