Pukkelpop 2026

Maneskin bestaat niet meer . Zou Nothing but thieves geen subheadliner voor PKP kunnen zijn?
De manager van Måneskin (Victoria's vader) heeft onlangs aangekondigd dat ze eind 2025 terugkomen en in 2026 op tournee gaan.

Post Malone is begin juni 2026 headliner van het CCMF festival in de USA (4-7juni 2026). Dus een tour in de loop van augustus door Europa lijkt me waarschijnlijker dan bv Rock Werchter, Mad Cool, ea begin juli. Kandidaat headliner voor PKP 2026?

Post Malone, Maneskin en YUNGBLUD... Echt warm krijg ik het daar toch niet van.

Doe mij dan maar:

RAYE - Tame Impala
Florence and the Machine - Twenty One Pilots
Lorde - Sam Fender

• Leuk
Waarderingen: LanderV en Gigi21

De zondag met QOTSA was voor PKP zowel in 2024 als 2025 veruit de minst verkopende dag. Chappell Roan verkocht binnen de 8 uren haar vrijdag PKP uit na opstart sales. Bij Gen Z scoren pop en rap veel hoger dan rock. PKP is een typische Gen Z festival. En als Foo Fighters Pinkpop inhalen dan past Rock Werchter beter in hun tourschema.
QOTSA zijn geen Foo Fighters. Die laatste zijn een grotere publiekstrekker.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Laatste keer Foo Fighters in PKP was 2012, het jaar na het rampjaar 2011 met de storm die PKP teisterde. Toen waren alle dagtickets van de dag van Foo Fighters binnen één dag uitverkocht. De combitickets duurden nog tot juli 2012 eer die uitverkocht werden.
In 2025 werden alle combitickets binnen vijf uur uitverkocht met de dag van Chappell Roan iets later ook uitverkocht inzake dagkaarten.
Bezoekers van PKP zijn in meerderheid Gen Z en vrouwelijk. Niet echt in rock geinteresseerd. Zowel dit jaar als vorig jaar was de dag met QOSA veruit de minst goed verkopende dag.
Maar goed er zal wel een reden zijn waarom PKP sinds 2012 de Foo Fighters niet meer programmeerde terwijl Rock Werchter ze nadien nog diverse keren ontving als headliner (oa 2017, 2022, 2024).
Ik ben geen fan van Foo Fighters, maar ik was er wel bij in 2012, zoals iedereen toen denk ik, die wei nog nooit zo vol zien staan als tijdens hun concert. Dat was een essentieel optreden, niet voor de Foo's op zich, maar omwille van wat er zich één jaar eerder had afgespeeld.
Intussen zijn we 14 jaar verder, de Foo's zijn niet meer wat ze geweest zijn. Ik weet oprecht niet of ze nog een volle wei zouden kunnen lokken op Pukkelpop 2026. Toen waren ze heel strak, heel populair en heel relevant; nu toch allemaal wat minder.
We worden ook allemaal ouder; ik stond vooraan tijdens QOTSA en het viel me op hoe erg Josh Homme verouderd was ten opzichte van de laatste keer dat ik QOTSA zag op Pukkelpop (in 2010); met Dave Grohl zal dat hetzelfde zijn. Misschien beter de herinnering aan dat concert in 2012 behouden en hen niet meer naar Pukkelpop halen?

• Leuk
Waarderingen: Joren
Radiohead heeft data vrijgegeven voor een aantal concerten in het najaar van 2025, dus vermoedelijk doen ze wat festivals in 2026. Pinkpop, RW en Pukkelpop lijken me dan kanshebbers. Ik zag Radiohead in 2017 op Best Kept Secret en The Smile in Vorst Nationaal vorig jaar. Ze mogen gerust in mijn achtertuin (Kiewit) komen kamperen volgend jaar.

Radiohead heeft data vrijgegeven voor een aantal concerten in het najaar van 2025, dus vermoedelijk doen ze wat festivals in 2026. Pinkpop, RW en Pukkelpop lijken me dan kanshebbers. Ik zag Radiohead in 2017 op Best Kept Secret en The Smile in Vorst Nationaal vorig jaar. Ze mogen gerust in mijn achtertuin (Kiewit) komen kamperen volgend jaar.
Radiohead lijkt me - hoewel ik ze zelf graag eens zou zien - vandaag de dag geen band die nog matcht met het DNA van Pukkelpop.

• Leuk
Waarderingen: Elle Marie en yannickd
Laat Pukkelpop eens Pukkelpop zijn! Een Parkway Drive, Blink-182 of My Chemical Romance zou nog passen.

Maar bands als Foo's, Qotsa, RHCP en die eind jaren '90 muziek zijn dadrock geworden en hebben er gewoon geen plaats meer. Bands van de nillies zoals Muse, Kings of Leon en Editors zijn ook stilaan die weg aan het opgaan.

2010 en die jaren errond waren inderdaad schitterende Pukkelpop edities, maar we zijn intussen 15 jaar verder. Het festival is nog steeds dezelfde doelgroep als toen, alleen zijn wij 15 jaar ouder geworden.

Het hangt er ook vanaf wat de richtlijnen zijn vanuit Live Nation.
Chokri zou heel graag eens Gorillaz hebben. Nu dan? Na het Boutique fiasco (schuld van Gorillaz zelf wel).
Wat was het fiasco?

Iemand op Efests heeft een theorie dat Damon Albarn van Pukkelpop is verbannen nadat Blur in 1997 op het laatste moment werd afgelast. Het is vreemd dat hij sindsdien nooit meer is teruggekomen (voor zover ik me kan herinneren).

• Leuk
Waarderingen: Golski
Het hangt er ook vanaf wat de richtlijnen zijn vanuit Live Nation.
Chokri zou heel graag eens Gorillaz hebben. Nu dan? Na het Boutique fiasco (schuld van Gorillaz zelf wel).
Zou een droomheadliner zijn voor mij. RW18 was echt top.

Headliners gokken voor Pukkelpop lijkt wel elk jaar moeilijker te worden - maar dat wijt ik aan de leeftijd. 🙈

- Florence is een goeie boeking, maar geen must-see (meer) voor mij.
- Yungblud kan ik niet horen, maar lijkt me wel een match voor PKP.
- Lorde zou ook een enorme homerun zijn voor mij, optreden in de Barn op RW17 was indrukwekkend, en ik vind Virgin terug een sterke plaat.
- Twenty One Pilots brengt een nieuwe plaat uit... Vrees dat dat dan maakt dat het een kanshebber is.
- Rosalia? (indien nieuwe plaat er komt)

Wat mag er van mij nog staan: Big Thief (al vrees ik ervoor, met die concertreeks in mei/juni), Jehnny Beth, Hayley Williams, Jack White, Babyshambles, The Hives, The Bergs, Jungle, een paar leuke jazz-bands (obv de afgelopen jaren lijkt Yussef Dayes me geen goeie keuze).

Bedankt alvast om hier rekening mee te houden, liefste Pukkelpop-team.

Je kapoen,
Magical12

• Leuk
Waarderingen: bartv

Users who are viewing this thread