Pinkpop 2026

na mijn top 5 en mijn beleving, volgt nu de artiesten

Pinkpop 2026, tropisch en de Limburgse viering van de 55e editie

De vrijdag begon voor ons rond 13:30, om weer het heilige gras te betreden. Uiteraard eerst waterzakje halen en vullen, waarna zoals traditie is, de Amnesty Roze hoedjes afhalen.
Voor de eerste act naar de tent waar Sleep Theory al bezig was. De band geeft me een soort Linkin Park vibe en was prima om Pinkpop mee af te trappen. Hierna naar North stage voor The Pretty Reckless, geweldige gig. Taylor in haar jurkje fladderde in de volle zon over het podium, heerlijke band. Hierna wat schaduw gezocht voor Stage 4, de eerste helft van de set van Buffalo Traffic Jam gepakt. Lekker rauwe countryfolk. Omdat we een hapje gingen eten, Kingfishr van een afstand gezien. Maar ook voor dochter voorvak mainstage in voor Roxy Dekker.
IMG-20260619-184223601-HDR.jpg

Daardoor eigenlijk zeer weinig van Kingfishr meegekregen, dat maak ik nog wel een keer goed. Roxy Dekker was inmiddels niet meer te onderschatten door Pinkpop uiteraard, maar dat maakte ze ook wel waar en ik had zelf niet in de gaten dat ze toch zo veel hits heeft.
Hierna de zon weer verlaten en een plek in de tent voor The Beaches die al begonnen waren, in de schaduw buiten de tent kregen we nog genoeg mee. Maar wel tijdig weer aangelopen naar de andere kant van het terrein voor Teddy Swims op South stage. Fantastisch, wat uiteindelijk mijn hoogtepunt voor de vrijdag zal worden! Teddy zwemt mijn top 5 van het weekend in, op spot 4.
IMG-20260619-202018628-HDR.jpg

Van Twenty One Pilots een uurtje gepakt, toen vonden we het wel welletjes voor de vrijdag. Opvallend met weglopen hoe vol de 3 podia waren op SUN Square, was een goede keuze van Pinkpop om zo'n alternatieven aan te bieden. Met het fietsje net optijd thuis om nog voor de plensbui overdekt te staan…

IMG-20260619-224923982-HDR.jpg

De zaterdag ook niet al te vroeg de tropische omstandigheden opgezocht, maar wel de tent tijdig in om Haevn mee te pakken. Prachtige setting met koor en orkest, heerlijk vibe en raakte me absoluut. Maar omdat dochter ver vooraan wilde bij North stage voor Lauren Spencer Smith, wel iets eerder Haevn verlaten. 2e keer Spencer Smith op Pinkpop en de eerste van de 3 met Smith in de achternaam vandaag. Haar hitjes trillen nog door, of komt dat door de meezingende meiden om me heen… Het is ook fijn om de rauwe rock op Pinkpop af en toe af te wisselen met deze zwijmel pop. Zo ook met Suzan en Freek, de verwachting van de Nederlandse meezingers werd waargemaakt. Maar daarna wel de Pinkpop Classic in mezelf tevreden gesteld bij Franz Ferdinand, die net als de eerste keer dat ik ze zag op Pinkpop nog altijd dezelfde gedrevenheid tonen en overbrengen. Om vervolgens helemaal de krochten van de stevige gitaren in te stappen aan de andere kant van het veld bij North stage voor Idles. Heerlijk genieten, vorige keer gemist op Pinkpop omdat we dat jaar dat moment in de tent stonden bij, jawel, Lauren Spencer Smith… Maar dik ingehaald. Vandaar ook zeker in mijn weekend top 5 op de hekkensluiter.
IMG-20260620-WA0070.jpg

Hierna naar de 2e Smith van de dag, Tom Smith brengt Editors voor nr 7 op Pinkpop met de bravoure die ik nu voor de 8e keer bij ze zie, 1 keer in 2018 vielen ze wat tegen maar verder is Editors nooit teleurstellend! In 2014 vond ik de band al headliner waardig en ook nu voelde ze achteraf als mijn headliner van de Pinkpop zaterdag. De nr 2 van mijn top 5 van het weekend. Dan de 3e Smith van de dag, Robert Smith van The Cure. Ik hoopte op een pakkende set en dat ik er in mee kon gaan. Maar helaas, het pakte me niet en de langslepende eerste half uur was taai om door te komen. Een half uur kans gegeven en een half uur er over gedaan om bij de fiets te komen. Al rond 23:00 vertrokken is ook wel een tijd geleden…

IMG-20260621-120147519.jpg

De zondag wel een vroege start gemaakt. Omwille tijdig vooraan plaats te nemen voor My Baby. De 3e keer Cato en haar mannen bezig zien. Om de dag te openen absoluut geen straf. Een heel klein stukje van het begin van Dogstar gepakt om acteur Keanu Reeves op bas te zien. Maar wel een leuk bandje dat me deed denken aan de Palm Desert stonerock sound van Queens of the Stone Age. Om wel tijdig vooraan te staan bij North stage voor Hoogmis van het Zuiden, voor 5x11 Limburgse Popmuziek en Pinkpop te vieren. Zonder twijfel het grootste feest van het hele weekend. Een lach en een traan. Genieten van Beppie Kraft op Pinkpop, wie had dat gedacht. Maar ook Rowwen Heze dat me meteen bij de keel grijpt met Blieve Loepe, slik… Blackbird, John Tana en zelfs Lex Uiting die de menigte aan het sjoenkele krijgt. Om te spreken met de woorden van pastoor Jeroen, in de naam van de vader, de zoon, de Heilige Geest en PINKPOP!!!
IMG-20260621-150031870-HDR.jpg

Na deze rollercoaster van feestgedruis weer terug in de schoot van de Pinkpop bubbel door de inmiddels Pinkpop Classic White Lies te zien. Wederom stellen deze gasten weer niet teleur. Hierna de schaduw opgezocht en poging gedaan de tent te bezoeken voor Tom Morello, maar dat mocht niet lukken, door de mega drukte in en om de tent helaas. Na een flinke moment schaduw te pakken was het nu wel mogelijk om de tent in te komen voor Max McNown, zanger die lichtelijk doet denken aan Springsteen qua sound en beleving in de nummers. Het contrast qua bezetting in de tent tov Morello was wel enorm. Wel weer tijdig richting South stage vertrokken. Wilde Yungblud goed mee pakken. Vorige keer in de stromende regen en nu in de ondergaande tropische avond zon. De energie was er niet minder om. Krachtige nieuwe generatie rebelse punk energie. Een soort Iggy Pop meets My Chemical Romance. Wat een rockartiest voor de toekomst. Vond ik vorig keer al dat hij aanstormend is als headliner, damn, daar kan je niet onderuit, volgende keer staat hij absoluut als headliner op Pinkpop, voor nu mijn nr 3 van mijn top 5. Van een afstand gaan genieten van Di-rect. Behoeft geen uitleg, behoeft geen verklaring. Gewoonweg de nr 1 Rockband van Nederland momenteel. Als ze 1 internationale hit weten te pakken mogen ze denken wel tippen aan Golden Earring, maar voor nu mogen ze nog enkel in de schaduw staan van Barry Hay, wat Spike allicht al doet bij zijn schoonvader…

IMG-20260621-222501566-HDR.jpg

Last but not least… FOO FIGHTERS! Eindelijk Dave Grohl terug op Pinkpop. Het voelt toch als een band die er hoort en denk dat ze dat ook zo voelen. De gretigheid waarmee Grohl de boel opgezweept is aanstekelijk en overtreft alle verwachtingen. Dit is Pinkpop afsluiten, dit is rockmuziek in optima forma! Nr 1 van mij Pinkpop top 5. Foo Fighters wat waren jullie goed en Pinkpop wat was je mooi…
see you 2027

IMG-20260621-WA0059.jpg
 
Super om al jullie reviews te lezen en lekker na te genieten zo.



Door de hitte en oververmoeidheid helaas bij lange na niet zoveel gezien als andere jaren. Ik heb echt gekozen voor de acts die ik perse wilde zien (1 zelfs niet gelukt) en voor de rest wat cherrypicking wat uitkwam.



Vrijdag:

We begonnen de dag rustig met Natasha Beddingfield, die goed bij stem was, vond ik. Daarna door naar Balu Brigada in de tent. We hadden een goed plekje vooraan en we hebben genoten van deze chille muziek. Daarna door naar north stage voor Kingfishr. Gezellig gekletst met andere fans tijdens het wachten. En ons wachten in de fikkende zon werd beloond met een magistraal optreden van deze sympathieke helden. Wat een fantastisch optreden!! Kippenvel tijdens het nummer Killeagh. Alsof we in een grote Ierse openlucht pub stonden. Wat gun ik het deze gasten om op dit podium te staan. Tot onze verrassing bleek dat de boys na hun optreden kwamen signeren in de Record Store. Dus als kers op de taart een LP laten signeren, de mannen gesproken, 3 hugs gekregen en een mooie foto als aandenken met ze. Mijn Pinkpop kon al niet meer stuk! Op een roze wolk door naar het voorvak voor Teddy Swims. Niet helemaal mijn ding, maar op zich wel een goed optreden. Daarna even eten en weer terug in het voorvak voor Twenty One Pilots. Pas in de aanloop naar Pinkpop een beetje fan van ze geworden en echt genoten van dit optreden! Spectaculaire toevoeging bij ‘Drum Show’ en sowieso fijne setlist. Mijn favoriete headliner van 2026!



Zaterdag:

Onze zaterdag begon bij Giant Rooks op de eerste rij. Lekkere muziek om de dag mee te beginnen. Daarna door voor een goed plekje bij Haevn. Een prachtig optreden met strijkers, blazers, een gospelkoor en gast/vriend Neco Novellas. Ik heb een uur lang heerlijk staan genieten, en hoewel ik ze al vaker gezien heb, ontroert het me telkens weer. Traantje weggepinkt bij ‘Trade it for the Night’. Op YouTube teruggekeken, maar ik moet zeggen dat geluid daar een stuk minder klonk. Het kwam iig veel minder over dan daar in de tent. Na Haevn wilden we door naar Wodan Boys, maar wat is er met Stage 4 gebeurd?? Wat altijd mijn ‘rustige plekje’ was om nieuwe acts te ontdekken, was veranderd in een drukte van jewelste. En die 2 nieuwe blokken die er stonden waar iedereen op stond, blokkeerden de doorstroom. Er was echt geen doorkomen aan, dus na 2 pogingen linksom en rechtsom heb ik het opgegeven. Ik baalde er flink van. Toen maar wat gegeten daar en wel geluisterd naar de live versie van ‘Geezer Glamour Danger’. Wat een lekker nummer is dat toch! Toen naar Suzan & Freek en bij de hekken buiten het voorvak een plekje gezocht. Volgens mij een goed optreden als je ervan houdt. Ik gun het ze van harte en er leek ook echt heel veel volk op de been voor ze. Mij iets te zoet allemaal, dus na een half uurtje ben ik in de schaduw gaan zitten, omdat ik het echt niet meer trok om te staan. Na weer even bijgekomen te zijn, door naar Leap op stage 4. Ook nu was het weer veel te druk naar mijn zin hier, dus na twee nummers hebben we het weer voor gezien gehouden. Vriendin was er even klaar mee en besloot haar kleedje uit te gooien in de schaduw. Zelf heb ik toen een plekje op de eerste rij helemaal aan de zijkant bemachtigd bij Sofi Tukker. Blij dat ik dat gedaan had, want door de koele sponzen die voorbijkwamen en de opzwepende muziek, ging ik vanzelf weer een beetje ‘aan’. Lekker mee staan dansen en genoten van de vrolijke muziek. Daarna door naar de andere kant van het veld voor Franz Ferdinand. Om energie te sparen voor Editors buiten het voorvak bij het hek gaan staan. Fijne setlist en stiekem toch behoorlijk wat hits, leuk! Daarna snel het voorvak in voor Editors. Tom in oranje shirt = bonus. Maar de sfeer en de nummers die ze speelden maakten er een heel fijn optreden van. Genoten! En last but not least: The Cure. Even hield ik mijn hart vast toen Robert het podium op kwam… Maar toen hij begon te zingen, was ik enorm verrast hoe goed hij nog altijd zingt. Geweldig om ze live gezien te hebben.





Zondag:

Op zondag veel later op het terrein dan gepland vanwege de hitte en vermoeidheid. Daardoor helaas Dadi Freyr, Bente, Dogstar, Good Neighbours en must-see White Lies moeten missen. Waar ik nog steeds behoorlijk van baal. Wel op de eerste rij bij Royel Otis en dat was heerlijk. Daarna de drukte uit en van een afstandje Yungblud gekeken. Wat een bak energie die vent. Niet helemaal mijn ding, maar wel een zeer vermakelijk optreden! Daarna in het gras gegeten met Di-rect op de achtergrond en als afsluiter van 2026 the Foo’s. Ik had ze nog nooit gezien, dus fijn dat ze zo lekker veel hits speelden. Al met al weer een prachtige Pinkpop editie.



Mijn top 5

  • KINGFISHR
  • Editors
  • Haevn
  • 21 Pilots
  • The Cure


Verbeterpunten: gebrek aan ruimte rondom Stage 4

Pluspunten: eigenlijk verder alles wel. Hulde aan de organisatie.
 
Grappig om te lezen hoeveel mensen op dit forum bij Fatdog zijn geweest. Voor mijn gevoel was het helemaal niet zo druk in de tent, maar volgens mij heb ik jullie allemaal ontmoet in de pit! Leuk jullie te ontmoeten :)
Wat een show, en wat geweldig dat hij nu helemaal terug te kijken is!
 
Ik zie trouwens best wat reacties voorbij komen dat sommigen de muziek aan de zachte kant vonden, ik vond het juist heel fijn. Andere jaren klonk het soms voor geen meter en nu was het geluid inderdaad wat zachter, maar tegelijkertijd klonk het ook véél beter. Plus vorig jaar had ik echt overal m'n oordoppen nodig nu niet, en ervaar toch liever het meezingen van het publiek ook (wat met oordoppen eigk nooit lukt)
 

Users who are viewing this thread