Pinkpop 2026

Direct na idles kon je zo helemaal vooraan staan bij halsey bijvoorbeeld, letterlijk aan het hek.
Naar mijn gevoel was dat enigzins toch te verwachten. Ik dacht op voorhand al dat menig spoorboekje recht van IDLES naar Editors wou (en daar zat nog maar slechts 5 minuten tussen) om dan al een goede plaats te vinden in het voorvak voor The Cure later).

Laatst bewerkt:
Voor de 8e keer naar Pinkpop geweest. Waar wij met een vast groepje gaan en het niet zo veel uitmaakt wie er staan of draaien, was deze editie voor ons wel echt een feestje qua line-up. Ondanks de hitte zijn we alle dagen zeer goed vermaakt. Op de zaterdag stond er een heel lang stuk niks die we heel graag wilden zien dus tussen 13.00 en 18.00 in de tent in het midden gezeten en flink wat artiesten half meegekregen (wat prima was). Als voetbalfans was ik heel erg verbaasd over hoe goed het was geregeld omtrent de wedstrijd van NL-elftal. Nieuwe stage op de Sun Square ook echt heel vet. Bij Jet vd Steen, Mr Polska & B(ente) - Sim Fane stonden we steeds achter de artiesten en ook heel gaaf om ze zo te zien en even fototje met ze te maken etc. Heeel positief verrast door YungBlud, Halsey & 21P. Grappig hoe smaak hier zo divers is want the Cure leek voor ons op 1 lang nummer maar waar we in 2019 het eind van de show niet eens redde, lukt dat nu wel.

Top 10:
1. 21Pilots
2. YungBlud (Binnen paar jaar headliner?)
3. Electric Call Boy
4. Sleep Theory
5. Bente
6. White Lies
7. Plot in You
8. Halsey
9. Jet vd Steen
10. Kingfishr

Dat was hem al weer een geweldig weekend waarin ik echt moet zeggen dat vooral de breedte van de line-up ons als groep echt op viel elke dag echt meerdere goeie bands gezien en elke dag een mooie afsluiter.

Vrijdag eerst Sleep Theory gezien was een leuk begin waarin vooral het einde goed was maar ons niet echt achteroversloeg daarna richting Pretty Reckless dat was al echt goed lekkere band de gitarist was zeer goed en wat een stem van Taylor. Daarna Vaccines geskipt omdat we even in de schaduw wouden zitten en wat eten om niet ons zelf al op te branden. Kingfishr daarna mooi dichtbij bekeken was een mooie afwisseling en hielden zich zeer goed staande op het grote podia en lieten zien dat ze zeker op die plek thuis hoorden. Electric Callboy was geweldig een uur lang met een goeie show wat strak in mekaar zat en een grote chaos was maar dan in de goeie zin. Teddy Swims bekeken maar wat viel dat tegen goeie stem maar dat was ook alles. Zara larsson als noord afsluiter liet wel zien hoe het hoorde een mierzoete popshow maar wel gewoon sterk qua zang, sfeer zat er goed in bij het publiek en alles klopte wel. Daarna de headliner 21 Pilots en die lieten zien dat ze daar ook hoorde sterke show en vond het echt 10x beter dan de vorige keer op pinkpop toen ze me echt tegenvielen. Het enige minpuntje was die regenbui aan het einde dat was minder echt alles was doorweekt haha.

Zaterdag begonnen met Wodan Boys was echt een leuk optreden met wat Haagse bluf en wat een volk rond Stage 4. Dan met me broer en vriendin mee naar Suzan & Freek die ze graag wouden zien zat goed in mekaar en veel hits met mooie teksten in de nummers en tussendoor wat het mooi maakte ook de emoties die je bij beide zag was mooi. Dan Sofie Tukker voor mijn broer maar dit was echt niks dit vind ik eigenlijk niet thuis horen op een festival als Pinkpop maar goed er was duidelijk een publiek voor en leuk om me broer te zien genieten. Franz Ferdinand was de eerste act waar ik naar uitkeek die echt tegenviel alles leek op elkaar leuk die grotere nummers maar het was constant een tempo kon er niks mee eigenlijk. IDLES wat een energie en wat was dit lekker een van de beste shows van het weekend een uur voelde als een kwartier heerlijk. Editors waren goed Tom had er zin in en de blik aan hits die ze hebben is gewoon een plus toch was het niet geweldig gewoon een zeer degelijke show. Halsey op een afstandje wat echt goed klonk en Experiment on me gehoord wat ik een heerlijk nummer vind het veel lagere verwachtingen. Dan eindelijk The Cure het moment waar ik al heel lang naar uitkeek. Het was het eerste keer ooit dat ik een traan gelaten heb bij een concert vanwege een persoonlijke reden. Robert was echt in topvorm en heb echt 2 uur lang helemaal erin gezeten.

Zondag iets rustiger aangedaan vanwege de warmte en zaterdag misschien iets te veel gedaan te hebben. White Lies was een goed begin sterke band en Harry speelde de kenmerkende gitaar goed was 2de helft sterk bij stem echter eerste gedeelte zat hij er soms naast maar ondanks dat dikke prima. Dan de levende legende Tom Morello wat was dit goed zijn eigen werk was ook steen goed en zijn zoon kan hem nu al opvolgen wat kan die al gitaar spelen we waren gelukkig optijd dus in de tent gestaan en wat een sfeer iedereen ging uit zijn dak met killing in the name als hoogtepunt van dat duizenden mensen schreeuwde mee geweldig. sterke teksten tussendoor met anekdotes van pinkpop met Rage en over zijn moeder wat het mooi plus hij gunde de band ook hun momenten dus geen grote ego. Dan eten en het voorvak in voor YungBlud die sterk was een geweldig sfeer alleen wel wat minder als vorige jaar op RW net iets te veel bezig met 'Handen Omhoog' maar nog steeds liet die zien dat hij een toekomstige headliner is en wat een drukte. Daarna alweer de laatste act voor ons Foo Fighters en die stelde niet teleur wat waren ze goed Dave zat niet op de praatstoel en alles zat super strak in mekaar echt een top rockshow en voor mij het beste optreden van het weekend met The Cure.

Wil de organisatie ook een compliment geven echt in alles was een verbetering het terrein was een stuk verbeterd veel ruimer ingedeeld leuke aankleding en meer randprogramma. Water was zeer goed te halen dit hele weekend wat vast geen makkelijke opgaven was met dit weer en de WC waren echt schoon waar ik steeds was top geregeld. Vond zelf wel het betaalsysteem minder goed werken als het systeem van RW en op de vrijdag was de bar op noord niet heel tactisch in hoe ze werkte waardoor het daar wat drukker was maar super aardig overal en nooit lang hoeven wachten ergens. Echt een verbetering in vergelijking met eerdere edities er zijn nog wel wat verbeterpunten maar het is wel weer topfestival waardig.

Enige echte minpunt deze editie was de hitte 3 dagen deze hitte was wel pittig maar door goed met alles om te gaan en de schaduwplekken was het te doen hopelijk tot volgend jaar met weer een geweldige line-up

Vond zelf wel het betaalsysteem minder goed werken als het systeem van RW
Daar ben ik het niet mee eens, ik hoopte vooraf al dat er eindelijk nog eens gewoon met de bankkaart betaald (of gepind) kon worden i.p.v. héél het gedoe met skullies, coins of hoe je het ook wil noemen. Houden zo!!!

• Leuk
Waarderingen: degrotegeneraal
Daar ben ik het niet mee eens, ik hoopte vooraf al dat er eindelijk nog eens gewoon met de bankkaart betaald (of gepind) kon worden i.p.v. héél het gedoe met skullies, coins of hoe je het ook wil noemen. Houden zo!!!
Ik was op voorhand sceptisch over geen digitale coins, maar wel lekker duidelijk zo. Telkens reality check hoeveel iets echt kost ipv 3,21 coins wat eigenlijk al meer dan 10€ is bv. Ik ben fan van het pinnen!

• Leuk
  • 100
Waarderingen: degrotegeneraal en B0G5
Dat is zeker zo het is transparanter maar vond het zelf irritant om steeds mijn mobiel of pinpas te moeten pakken terwijl bij RW je gewoon domweg je bandje er tegen aan kon houden en ik kon door de zon echt niks zien of hij het pakte of niet de schermen waren daar niet top voor op Pinkpop maar vond het wel beter als munten dat zeker

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Ik vind het juist altijd wel fijn om even niet te weten wat alles kost, ben daar liever niet mee bezig op een meerdaags festival.
Duur is alles toch wel.

• Leuk
Waarderingen: Matjes
Weer bijgekomen!

Wat een heerlijke zondag hebben wij beleefd!

Afgetrapt met Bente, niet helemaal mijn ding, maar vond het best leuk, en de vrouw heeft genoten!

Daarna overal beetje kort op terein gekeken, toch wat op zoek naar schaduw net als iedereen. Want wat was het weer heet. Beetje verkennen en vast wat eten/drinken en smeren.

Daarna door naar White Lies. Viel wat tegen. Muziek blijft heerlijk, maar vocaal niet geweldig. En week ervoor nog in Groningen gezien (toen stuk beter). Door naar de tent. Good Neighbours stukje gezien, leuk wel. Had ik wel wat meer willen zien.

Toen even weer in de rust. Smeren, Eten, drinken. Meat at the bar was heerlijk! De traditionele kroket ook! Tussendoor wat flarden van Jade, niet ons ding.

Toen door naar Royel Otis. Genoten. Heerlijke muziek! Niet speciaal misschien, maar gewoon echt leuk!

Daarna bierlokaal, heerlijke plek en pinkpopbiertje was heerlijk! Ondertussen nog wat van Wet Leg gezien. Mwa mwa. Nog wat flarden van Max McNown meegepakt van buiten de tent. Goede fijne stem!

Toen tijd voor onze headliner: Yungblud. Echt genoten! Wat een energie, en wat ging het veld los. Echt een hoogtepunt voor ons. Bij Changes echt kippenvel en brok in de keel!

Daarna was de energie wat laag. Lekker ter hoogte van schaduwtent op dekentje toegekeken naar Di-rect. Was de vierde keer in 1,5 jaar. Je weet wat je krijgt en het stelt nooit teleur.

Toen als slot aangesloten bij Foo Fighters. Greep ons toch niet helemaal. Ja fantastische band, aantal heerlijke nummers, maar vind Dave Grohl gewoon niet geweldig meer. Wij zijn na 10 nummers lekker terug gegaan naar ons hotel om daar de laatste 2 nummers op tv te kijken.

Verbeterpuntje: het watersysteem. De druk was extreem laag, en wij vonden een roestsmaak aan het water zitten. Na 1x vullen toch over gegaan op flesjes water kopen.

Pluspunten: vind het terrein exact steeds beter qua indeling. Stage 4 op mooie plek nu. Scheelt echt lopen. Wij hebben niet zoveel met sunsquare, maar kan mij voorstellen dat het voor jeugd (en wat ouderen jong van geest) echt een toevoeging is.

Top 3:
1: Yungblud
2: Royel Otis
3: Foo Fighters (omdat de band toch wel heel goed is)

Is het trouwens geen idee om die voorvakken weer wat te verkleinen? Ziet er eigenlijk echt niet uit zo, tot aan de headliner zijn die dingen half gevuld met deze temperaturen, omdat de helft asfalt is. Van de andere kant ook wel gek dat men niet gewoon aansluit, je hebt prachtig zicht en voldoende ruimte. Gebrek aan intinteresse
Denk wederom dat dit met de warmte te maken heeft, sta graag in het voorste vak.. maar ben er dit keer ook weer een paar keer uitgelopen, niet om de muziek maar de hitte!

Dat is natuurlijk jammer om te horen. Festivals, ook Pinkpop, zouden voor iedereen van 8 tot 88 jaar te doen moeten zijn. De hitte dit jaar op Pinkpop was extreem en hopenlijk een zeldzame uitschieter.
Behalve het weer zijn er ook andere hindernissen, zoals het vele lopen, het lang moeten staan en soms het matige eten.
Je zou bijna van te voren gaan trainen voor een festival, om goed in conditie te zijn.

Wij nemen vaak een hotelletje of gaan even terug naar huis. Een goede douche en nachtrust geeft dan weer energie voor de volgende dag.
Soms zie ik op een festival iemand met een campingstoel of een stastoeltje. Kan een uitkomst zijn.
Iemand die een leesboek tevoorschijn haalt om even lekker in de eigen bubbel te blijven, is ook geen uitzondering.
Op een festival als Best Kept Secret kun je heerlijk vertoeven in het bos. Er zijn zelfs zit- en ligplekken. Wanneer je oververhit raakt, kun je in het meertje plonsen.

Dit jaar was ik niet op Pinkpop, maar dankzij 3voor12 veel meegekregen. Best bijzonder dat sommige optredens volledig werden uitgezonden. Het is natuurlijk niet the real thing. Maar het enthousiasme en het zweet van Yungblud kwam echt wel door het beeldscherm heen.
Het probleem wat er helaas is dat als de muziek van BKS je niet trekt en die van Pinkpop wel je er niks aan hebt. Ik zou Dauwpop aanbevelen...dat is ook behoorlijk alles door elkaar en ligt meer in het soort van programmeren wat Pinkpop doet plus veel plekken om de schaduw op te zoeken.

Na 7 jaar weer eens afgereisd naar Landgraaf. Na 2 kindjes de afgelopen 3 jaar de festivals stiekem wel gemist. Mijn vrouw was er het hele weekend al. Ochtends eerst haar spullen in de auto gegooid vanaf de camperplaats. Wonder boven wonder kon ik mijn auto simpel in de woonwijk kwijt.

Ik vind het festival zelf enorm verbeterd de afgelopen jaren. De aankleding is sterk verbeterd en ook de organisatie loopt een stuk soepeler voor mijn gevoel. De nieuwe directie is goed bezig. Het zal nooit mijn favoriete festival worden, maar een weekend Pinkpop is heerlijk vertoeven tegenwoordig. Op het gebied van eten zijn er ook hele mooie stappen gezet. Ik blijf het niet hebben van een echt mooie tentstage wel een gemis vinden

Mindere punt blijft voor mij toch megaland zelf. Zeker op hete dagen is al het een warm terrein met weinig groen waar je in de schaduw een plek kunt vinden. Het zal niet mogen, maar een paar bomenrijen zouden het goed doen op het terrein. Verder mis ik wat plekjes waar je echt tot rust kan komen. Alle 4 de podia staan op een rijd waardoor er altijd gelijk is op het hoofdterrein. Ik zit zelf ook in het kamp voor coins in plaats van pinnen. Het veranderd niks aan wat je uitgeeft, maar je wordt in ieder geval niet de hele dag geconfronteerd met hoeveel je betaald voor was je krijgt.

Dan de optredens zelf, normaal ga ik niet heel goed op hitte, maar door de tip van een natte hydrofiele doek in de nek, ging het eigenlijk heel goed de hele dag. Ik heb toch 5 hele optredens kunnen zijn en nog 4 een deel.

Dadi Freyr was een leuke start van de dag. Kerel heeft humor en best leuke nummer. Met name het nummer waar hij iedereen mee liet dansen met de animatie achter hem was een leuk moment. Hij kreeg de tent om 12 uur al heel goed mee. Best knap.

Hierna doorgelopen naar Bente omdat mijn vriendengroep dit graag wilde zien. Ik heb helemaal niets met haar muziek, maar wat ze doet, doet ze goed. Ze zingt heel sterk en de band die zich bij zich had was ook prima. Als het je genre is heb je hier echt een prima optreden aan.

Na een tijdje had ik het wel gezien en ben ik zelf even bij Dogstar gaan kijken. Hier stonden heel veel mensen die even Keanu Reeves wilden zien om daarna weer verder te gaan. Ik vond het muzikaal ook maar zwakjes. Ik blijf bij mijn standpunt dat deze band nooit geboekt was zonder Reeves.

Na wat te eten met De Hoogmis op de achtergrond door naar het voorvak voor White Lies, een band die ik vroeger vaak luisterde, maar ook de livereputatie van ken. IK blijf de nummers goed vinden, maar live kon het me niet echt raken. Harry deed zijn best, maar zijn stem was het niet deze keer en zat er een aantal maar naast. De rest van de band is heel erg op de achtergrond bezig waardoor het optreden niet echt aansloeg. De bassist stond wel heerlijk te spelen trouwen.

Royel Otis was de volgende stop. Leuke band met leuke nummer. Ik was benieuwd of dit op de main zou werken, maar dit ging goed. Dik geluid wel live. Helaas voor hun niet zo vol qua publiek, maar heb genoten.

Wet leg was van tevoren een band waar ik veel naar uitkijk. Ik vond het een hele fijne show met aardig wat echt goede nummers. Heerlijk optreden. Ik denk dat ze met nog een album erbij met 2 goede nummers erop echt een uur goed los kunnen gaan. Het middenstuk mist nu nog net dat beetje extra. Mangetout blijft wel een top nummer.

Na alle positiviteit hier Yungblud een tweede kans gegeven. Vorige keer vond ik het niks, en nu helaas nog steeds niet. De muziek pakt me niet en ook zijn manier van praten en schreeuwen blijf ik heel irritant vinden.

Door naar de tent voor FatDog. Mijn hoogtepunt van de dag, ik had wel verhalen van vorig jaar gehaard en wat ingeluisterd, maar het was nog beter dan ik hoopte. Heel vet geluid met veel instrumenten en lagen erin. BIj het eerste nummer stond ik al oog in ook met de zanger voor mijn neus en vanaf dat moment alleen maar op en neer gegaan in de pit. Top optreden. Na de show nog even met 3 bandleden gesproken op het veld buiten.

Tot slot Foo Fighters. Een band waar ik zeker 10 jaar geleden heel veel naar luisterde. Mijn smaak is een beetje ontwikkeld in een andere richting, maar ik wilde ze toch graag een keer zien. Echt een toffe band om live een keer mee te pakken. Het praten van Dave waar het de afgelopen jaren over ging op het forum vond ik erg meevallen. De eerste helft van de set vloog echt voorbij. De 2e helft vond ik minder sterk qua nummer, maar The Teacher was nog veel een hoogtepunt vlak voor de afsluiter.

Na de laatste noot naar de auto gegaan en lekker door de nacht naar huis gereden. Hele fijne dag op pinkpop gehad. Ik zie de toekomst van het festival positief in. Ik denk dat ze beleidsmatig een aantal goede keuzes gemaakt hebben en dat is al terug te zien.

Naar mijn gevoel was dat enigzins toch te verwachten. Ik dacht op voorhand al dat menig spoorboekje recht van IDLES naar Editors wou (en daar zat nog maar slechts 5 minuten tussen) om dan al een goede plaats te vinden in het voorvak.
Ik had wel meer animo voor Halsey verwacht als in dat er meer vooraan zouden willen staan

666 GIF

Pagina's alweer

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: Raskolnikov en B0G5

Users who are viewing this thread