Pinkpop 2026

Hier ook maar een lijstje:

Vrijdag:
De Herfshane Band - Linka Moja - Natasha Beddingfield - The Pretty Reckless - Balu Brigada (laatste stuk) - Kingfishr - Roxy Dekker (kijken hoelang ik het vol hou) - The Beaches - Teddy Swims - Zara Larsson (van een afstandje) - Twenty One Pilots

Zaterdag:
Hang Youth - HAEVN - Wodan Boys - Suzan & Freek (paar nummers proberen) - LEAP - The Haunted Youth - Franz Ferdinand (laatste stukje) - IDLES - EDITORS - Halsey - The Cure

Zondag:
My Baby - Bente - HotWax - White Lies - Die Spitz - Royel Otis - Wet Leg - Yungblud - Di-Rect - Foo Fighters

Hier er daar zal er echt nog wel wat wijzigen, als ik weer eens te lang sta te ouwehoeren, te eten, of gewoon even zit/lig te chillen, maar al met al een heerlijk programma!

• Leuk
Waarderingen: KoenvD en JohndeBever
ik ga naar B zonder tickets. Vorig jaar konden de mensen zonder ticket zo doorlopen, en ik, met ticket, stond in een lange rij.
Vorig jaar was wel een erg rustig jaar wat betreft weekend tickets.

Aangezien camping B nu nog de enige 'gewone' camping is, verbaast het me eigenlijk dat ze daar tickets voor verkocht hebben? Ik neem toch aan dat iedereen een gegarandeerde plek heeft?

Vorig jaar was wel een erg rustig jaar wat betreft weekend tickets.

Aangezien camping B nu nog de enige 'gewone' camping is, verbaast het me eigenlijk dat ze daar tickets voor verkocht hebben? Ik neem toch aan dat iedereen een gegarandeerde plek heeft?
Huh? Er zijn toch 2 reguliere campings, namelijk B en C?

Huh? Er zijn toch 2 reguliere campings, namelijk B en C?
Ja B en C en op B staan ook de festi tentjes. A is nu de groepsplek camping.

Ik sta weer van donderdag t/m maandag op Limburgerhof.

Zoveel zin in mijn 25e Pinkpop, jammer genoeg niet de 26e vanwege mijn vader die vorig jaar kritiek in ziekenhuis lag, waardoor ik niet kon gaan. Gelukkig gaat het nu weer helemaal goed met hem.

De veranderingen en meer chill ruimte zijn erg positief benieuwd hoe het in ‘t echt is en voelt, al heb ik er alle vertrouwen in.

Ja B en C en op B staan ook de festi tentjes. A is nu de groepsplek camping.

Ik sta weer van donderdag t/m maandag op Limburgerhof.

Zoveel zin in mijn 25e Pinkpop, jammer genoeg niet de 26e vanwege mijn vader die vorig jaar kritiek in ziekenhuis lag, waardoor ik niet kon gaan. Gelukkig gaat het nu weer helemaal goed met hem.

De veranderingen en meer chill ruimte zijn erg positief benieuwd hoe het in ‘t echt is en voelt, al heb ik er alle vertrouwen in.
Dat je 25e editie voor tien mag tellen!

• Geweldig
Waarderingen: RalphiePinkpop
Ik ben dan weer razend nieuwsgierig naar mijn eerste keer camping A.

Tot nu toe, na in 2011 en 2012 nog 2x op C te hebben gestaan, altijd voor camping B gegaan. Dat was elk jaar beregezellig. Ik ben benieuw of ik de wandeling over de Einsteinstraat ga missen, of dat ik mezelf echt gelukkig prijs dat ik dit keer pal naast het festivalterrein bivakkeer...

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Wat betreft de pinkpop-campings: iemand nog tips op welke plek je tegenwoordig (ik weet het, het is relatief) het rustigst zit?

En is er overal nog plaats? Want hoe reserveer je dit dan? Camping is toch geen apart ticket bij een combi?

Programma

Vrijdag:
Sleep Theory - The Pretty Reckless - the Vaccines - Kingfishr - Ecca Vandal - The Beaches (gedeeltelijk) - Electric Callboy - Teddy Swims - Zara Larsson (met dochterlief) - Twenty One Pilots

Zaterdag:
Hang Youth - Triggerfinger / HAEVN - Wodan Boys - Jenny Beth -Sofi Tukker (gedeeltelijk) - The Haunted Youth - Franz Ferdinand (laatste stukje) - IDLES - EDITORS - Soulwax / Halsey - The Cure

Zondag:
My Baby / Dadi Freyr - Bente - "limburgse surprise-act (ovb) - White Lies - Die Spitz -Tom Morello - Naft (gedeeltelijk) - Wet Leg - Yungblud - Fat Dog - Foo Fighters

Het tweede gedeelte van de zondag is een bijna perfecte festivaldag (voor mij dan;))

En voor het eerst in 30 jaar niet op camping A (f** 🖕groepsplekken) maar camping Limburgerhof, ben heel benieuwd in hoeverre dat van invloed gaat zijn op mn festival "gevoel" 🤞

Ik heb er nog niets over gelezen, maar zullen ze op Sun Square Nederland - Zweden uitzenden op zaterdag de 20e (19.00 uur)?
Zou dat wel fijn vinden, zodat degene die voetbal wil kijken zich daar kunnen vermaken en we tijdens de optredens er geen last van hebben.

Zelf ben ik ook een groot voetbalfan, maar tijdens Pinkpop ga ik me daar niet teveel mee bezig houden.

• Leuk
  • Winning
Waarderingen: brutus257 en DenVaBe
Hang Youth -> Triggerfinger -> Wodan Boys -> Jenny Beth -> Haunted Youth -> Franz Ferdinand -> Idles -> Editors -> Soulwax -> The Cure

Paar kleine overlappingen maar dan kijk ik gewoon lekker van een afstandje.
Ik heb exact tzelfde spoorboekje. Nog kijken waar het eten tussen past en enige overlap die ik lastig vind is Editors/Soulwax

• Leuk
Waarderingen: fred alweer..
Ik heb er nog niets over gelezen, maar zullen ze op Sun Square Nederland - Zweden uitzenden op zaterdag de 20e (19.00 uur)?
Zou dat wel fijn vinden, zodat degene die voetbal wil kijken zich daar kunnen vermaken en we tijdens de optredens er geen last van hebben.

Zelf ben ik ook een groot voetbalfan, maar tijdens Pinkpop ga ik me daar niet teveel mee bezig houden.
Lijkt wel een mooie plek ja
Ik zou normaal wel kijken, maar Idles/Editors/Soulwax laat ik daar niet voor lopen

• Leuk
Waarderingen: degrotegeneraal
Dit zijn de langverwachte veranderingen voor Pinkpop 2026: ‘We willen over 25 jaar nog steeds op plek 1 staan’

Pinkpop kondigde het na de vorige editie al aan. In 2026 zou het terrein in Landgraaf flink aangepakt worden. Hoe dat eruit gaat zien? Een gesprek met de Pinkpop-leiding over de veranderingen. „Wat we heel fijn vinden is dat de weekendbezoeker weer terug is.”
Pinkpop moet gezelliger. Dat werd de afgelopen jaren duidelijk. Het woordje beleving staat meer en meer centraal in festivalland en daar moet ook Pinkpop in mee. Aangezien Tirsa Creusen (35) en Ide Koffeman (44) vorig jaar pas vlak voor het festival officieel werden aangesteld als de nieuwe leiders van Pinkpop, was het toen vooral laaghangend fruit dat geplukt kon worden. Met minimale middelen voor wat extra sfeer, gemak en comfort zorgen. Met wel al de belofte dat er in 2026 meer zou veranderen.

Dat blijkt wel. Pinkpop maakte donderdag niet alleen het tijdschema, maar ook de plannen voor het terrein bekend. Kort samengevat: van het backstagegebied gaat 4000 m2 af. Stukjes terrein die er voor de bezoekers bijkomen en het mogelijk maken om de boel flink op de schop te nemen. Zo komt er rond de hoofdingang een nieuwe plek: Sun Square. Met een extra podium vol Nederlandse dj’s en artiesten (van ADF Samski en DEF tot Jet van der Steen en Mr. Polska). Verder verhuist de silent disco ook die kant op en komt er een karaokebar bij.

Andere vernieuwingen op het terrein zijn een heuse picknickplek, het Maastrichtse Mes Amis komt op zijn beurt met een pop-up restaurant voor zeventig personen naar Landgraaf (je kunt vooraf een tijdslot reserveren), de campings zijn aangepakt, een grote mijnschacht zal opdoemen op het terrein en er zijn nog flink wat extra eet- en drinkplekken.

Pinkpop zoekt steeds meer naar plekken op het terrein waar bezoekers zich ook even kunnen terugtrekken.

Jullie hadden het vorig jaar over kleine ingrepen om het terrein wat gezelliger te maken, dit keer trappen jullie het gaspedaal in?

Tirsa: „Ide en ik hebben tijdens de vorige editie vooral over het terrein gelopen om te kijken: wat kunnen en willen we? Dat hebben we nu een heel jaar kunnen uitwerken. Daar is dit uitgekomen. En het zou ook gek zijn als ik iets anders zou zeggen, maar daar ben ik heel trots op.”

4000 m² erbij. Wat kun je daarmee?

Ide: „Als je het in vierkante meters voor het podium zou neerleggen dan zou je er ongeveer 12.000 mensen op kwijt kunnen. Maar zo gaan wij deze ruimte niet inzetten. Het is echt bedoeld om lucht te zoeken in het terrein en het gevoel te versterken bij de mensen: je bent bij de show, maar daaromheen is er ook veel ruimte om te relaxen en mooie, andere dingen te zien en te doen.”

Over die bezoekers. Jullie noemen nooit getallen, maar hoe gaat het qua kaartverkoop?

Tirsa: „We zijn heel erg tevreden tot nu toe. En dat gaan er natuurlijk alleen nog maar meer worden, maar cijfers noemen we inderdaad niet.”
Ide: „Wat we heel fijn vinden is dat de weekendbezoeker weer terug is op Pinkpop. Want als je het hele weekend komt, dan tel je voor drie op Pinkpop. Dus we zijn heel blij dat mensen weer het hele weekend komen.”
Tirsa: „We waren ook meteen lekker vertrokken. Door die loyaliteitsactie (mensen die vorig jaar Pinkpop bezochten, kregen dit jaar korting, red.) waren veel mensen meteen weer aan boord.”

Ook de campings op Pinkpop zijn dit jaar aangepakt.

Die vraag komt ook voort uit berichten dat festivals als Lowlands en Down The Rabbit Hole (waar Ide ook directeur is) dit jaar ineens niet meteen uitverkochten. Er wordt hier en daar beweerd dat de bubbel op knappen staat.

Ide: „Wij reageren niet zo fanatiek op die berichtgeving, maar dat wil ik toch even nuanceren. Down The Rabbit Hole is in de hele historie van alweer dertien jaar, precies één keer direct uitverkocht geweest. Dat was in 2022. En we zijn in 2014 begonnen met 10.000 man, het afgelopen jaar waren dat er al 50.000. Kijk ook naar Pinkpop zelf. In die 55 jaar zaten er jaren tussen dat het volle, volle bak was en jaren dat het minder ging. In z’n algemeenheid lijkt het me daarom wat vroeg voor dergelijke conclusies, zeker nog voordat de zomer begonnen is.”

Aan de ene kant draait Pinkpop om die grote internationale artiesten, maar we willen wel laten zien dat we ook trots zijn op waar we vandaan komen.
Tirsa Creusen
Directeur Pinkpop
De nieuwe initiatieven zijn allemaal vernoemd naar plekken of mensen uit de regio. Er komt ook een 9 meter hoge mijnschacht op het terrein. Is die lokale inkleuring zo belangrijk?

Tirsa: „Aan de ene kant draait Pinkpop om die grote internationale artiesten, maar we willen wel laten zien dat we ook trots zijn op waar we vandaan komen. Het Sunplein was vroeger in Landgraaf de plek waar mensen op stap gingen en ons Pinkpopkantoor kijkt er ook nog eens op uit. Vandaar dat we een nieuw gebied Sun Square genoemd hebben. Het Reumkenspad is dan weer vernoemd naar de boer die Pinkpop twee jaar geleden hielp met het olifantsgras. Dat was toen de redding met het slechte weer. En in het pop-up restaurant gaan we alleen met Limburgse producten koken en Limburgse wijnen schenken. Het wordt fine dining, maar je kunt er een zuurvleeskroket uit de muur trekken. Het is misschien allemaal wat chauvinistisch, maar ik kom hier vandaan. Ik blijf het ook geweldig vinden wanneer iemand als Dave Grohl of Bruce Springsteen ‘Hello Landgraaf’ roept.”

Er is fors ingezet op eten en drinken en gezelligheid, is dat de nieuwe koers?

Tirsa: „De focus ligt echt op Life is live: het motto van deze editie. Het elkaar ontmoeten, verbroederen, het gezellig met elkaar samenzijn. Daar draait het op Pinkpop om.”

En er komt een tweede ‘rondje Pinkpop’.

Tirsa: „Vorig jaar hebben we het oude rondje – bezoekers kunnen vanuit zuid om het noordpodium en de tent heen terug wandelen – in ere hersteld. Daar hebben we zo veel enthousiaste reacties op gekregen, dat we zijn gaan kijken of we een tweede rondje konden maken. Dus je kunt de komende editie in een rondje van het hoofdveld naar Sun Square lopen. Laten we hopen dat de reacties net zo positief zijn.”

Tirsa: „Dat was een wens die ik persoonlijk al langer had. Er staan ook best wel wat grote namen, zeker in het genre. Ik heb echt heel veel zin om te zien of daar met de silent disco en de karaokebar inderdaad een bepaalde energie gaat hangen en volop gedanst gaat worden. En er komen in Sun Square ook dingen bij die we nu niet hebben aangekondigd. Dat moeten verrassingen blijven.”

Dat geldt ook voor de optredens van artiesten op de campings?

Tirsa: „We pakken de campings inderdaad ook aan qua gezelligheid. Er zijn overkappingen geplaatst met zitgelegenheid. Mensen kunnen gewoon feest blijven vieren in de feesttent, maar daarnaast komen er ook kampvuurtjes waar verrassingsoptredens zullen komen. Maar ook die gaan we niet aankondigen.”

Tirsa: „Je hebt van tevoren altijd een idee welke aantallen dat moet opleveren. Maar dat getal hadden we al heel snel gehaald. Dus we hebben flink bij moeten bellen her en der. Die behoefte was misschien nog wel groter dan we dachten.”

We kregen pas geleden de uitslag van een onderzoeksbureau. Daar ging Pinkpop van twee weer naar één dit jaar. We zijn ook niet weggeweest in mijn ogen. Maar wel volop bezig met de toekomst.

Gaat Pinkpop met al deze aanpassingen de aansluiting in het festivallandschap weer vinden?

Ide: „We kregen pas geleden de uitslag van een onderzoeksbureau. Die kijken elk jaar wat de bekendste festivals zijn onder de gemiddelde Nederlander. Daar ging Pinkpop van twee weer naar één dit jaar. Dus voor ons is dat geen vraag. We zijn ook niet weggeweest in mijn ogen. Maar wel volop bezig met de toekomst. We willen over 25 jaar nog steeds die nummer 1 zijn.”

Is de grens nu bereikt qua wat er kan met het terrein? Of kan er nog meer backstagegebied gebruikt worden voor de bezoekers in de toekomst?

Tirsa: „Er is volgens ons nog meer ruimte, maar je moet ook ergens naartoe groeien. Er zijn ideeën genoeg, maar we wilden ook nog wat overlaten voor andere jaren.”
Ide: „En we zijn natuurlijk ook heel benieuwd hoe deze aanpassingen gaan vallen.”
Mooi interview! Blij dat het ook goed gaat met de weekendtickets.. (en dat dit ook voorop staat)

Dagtickets blijft leuk voor de omzet, maar een weekend gaan met z'n allen geeft toch een anders sfeer/beleving

En ook hier mijn planning. Na de bekende hagelslag bij BKS had ik niet verwacht dat mijn grootste clash bij Pinkpop zou zitten, maar toch....

Zaterdag: HAEVN - Jehnny Beth - Haunted Youth / Franz Ferdinand - Idles - Editors - stukje Soulwax - the Cure

En Beth kan wel eens de verrassing van de dag worden.

• Leuk
Waarderingen: degrotegeneraal
Ik lees dit soort Festileak-content best graag maar dit zijn met alle respect toch geen serieuze clashes (muv 5,6,8)??

Dan kunnen we elke spot waarbij 2 acts geprogrammeerd staan (altijd, overal!) wel “een lastige clash” gaan noemen. 🤔
Hoezo niet, jij kent de smaak van een ander toch niet?!
Ik vind het juist altijd wel leuke artikelen en het zet mij ook even aan het denken of ik de juiste keuze heb gemaakt in mijn spoorboekje.

• Leuk
Waarderingen: EFDEE en DennisvdBr

Users who are viewing this thread