Pinkpop 2026

Hier al vaker geroepen, maar de locatie is absoluut een nadeel voor Pinkpop. Blijf erbij dat je veel en veel meer kaarten had verkocht als je centrale in Nederland had gezeten.
Anderzijds wel begrepen (vanuit dit forum) dat de locatie heel goedkoop is. Snap dan wel dat je niet zomaar vertrekt.
Pinkpop is juist ontstaan, zodat er in zuid Limburg ook wat gebeurt.

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Op Graspop ouder publiek. Die moeten vrij vragen van hun werk.
Pinkpop publiek is weliswaar wat jonger maar hoofdzakelijk werkende.

Degene die rekening met examens moeten houden gaan voor pp echt het verschil niet maken tussen wel of niet uitverkopen.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Dat het slechter gaat nu, is wel een gevolg van het vastlopen onder Jan Smeets. Alle respect voor hoe hij Pinkpop heeft grootgemaakt, maar zijn conservatisme heeft er ook voor gezorgd dat ze nu op fikse achterstand zijn geraakt: er werd niet of nauwelijks vernieuwd. Of misschien is het niet aan hem te wijten, maar aan Mojo die qua programmering niet altijd even goed hun best leken te doen. De grote headliners daargelaten; verder was het programma vaak een allegaartje van left-overs. Dit jaar is de programmering al een stuk coherenter.

Maar qua reputatie vooral hebben ze hun voorsprong verspeeld, het gevoel dat je er bij moet zijn is bij te weinig mensen nog maar aanwezig.

Andere festivals doen dat gewoon beter, zo eerlijk moet je zijn.
Je zegt Jan Smeets maar je bedoelt MOJO. Waarom hem de schuld geven? Die man heeft genoeg abjecte meningen verkondigt, maar toen waren zijn meningen eigenlijk het enige wat hem nog relevant maakte. Echt aan het roer stond 'ie al jaren niet meer. Dat bedoel ik: MOJO heeft al dik 15 jaar de teugels in handen en die headlinergeilheid heeft ze veel gebracht, maar nog meer kapot gemaakt.

Je zegt Jan Smeets maar je bedoelt MOJO. Waarom hem de schuld geven? Die man heeft genoeg abjecte meningen verkondigt, maar toen waren zijn meningen eigenlijk het enige wat hem nog relevant maakte. Echt aan het roer stond 'ie al jaren niet meer. Dat bedoel ik: MOJO heeft al dik 15 jaar de teugels in handen en die headlinergeilheid heeft ze veel gebracht, maar nog meer kapot gemaakt.
Ik denk inderdaad dat de rol van Smeets de laatste (vele) jaren op zijn best ceremonieel was.

Qua programmering was het hoofdzakelijk mojo.

Terreinindeling, latere eindtijd en bijvoorbeeld geen camping voor dagbezoekers lag echt bij Smeets.
Met zoals Smeets lang heeft vastgehouden aan geen dagtickets willen verkopen.

De mega headliners had die, net als Werchter doet, op een aparte dag weg moeten zetten.

Pinkpop is juist ontstaan, zodat er in zuid Limburg ook wat gebeurt.
Eind jaren '60 waren er meerdere jongerencollectieven in Zuid-Limburg en ook meerdere kleine festivals (vooral indoor). Twee collectieven zijn uiteindelijk samengekomen om een groot outdoorfestival te starten. Vooral met 't doel om jongeren samen te brengen met muziek als verbindende factor. In die tijd waren er meer dan genoeg initiatieven en evenementen in Zuid-Limburg. Voor NL begrippen toen zelfs uitzonderlijk veel. Niet voor niks dat bijvoorbeeld Geleen overspoeld werd door bezoekers van buiten Limburg (kun je je nu niet meer voorstellen in deze spookstad). Pinkpop was daarom vooral een groot sociaal initiatief.

Ik noem Mojo toch ook? Maar Smeets was wel de directeur dus mede verantwoordelijk denk ik.

Qua programmering was het hoofdzakelijk mojo.

Terreinindeling, latere eindtijd en bijvoorbeeld geen camping voor dagbezoekers lag echt bij Smeets.
Met zoals Smeets lang heeft vastgehouden aan geen dagtickets willen verkopen.

De mega headliners had die, net als Werchter doet, op een aparte dag weg moeten zetten.
Klagen over die eindtijd is echt zinloos. Dat kan vergunningstechnisch gewoon niet. En dat gaat ook nooit veranderen. Voor de rest vind ik het altijd makkelijk praten als je zelf niet in een organisatie hebt gezeten van zo'n type festival en geen idee hebt van alle factoren waar je vaak maar beperkt invloed op kunt hebben. Heel veel aanpassingen zijn gewoon niet mogelijk, omdat er in de omgeving geen of te weinig mogelijkheden zijn (zoals een camping voor dagbezoekers).
Ja, ze zijn veel te lang blijven hangen in een oude constructie (terwijl ze in de jaren '90 juist wel meer vooruitstrevend waren). Ik denk daarom dat ze uiteindelijk stuk gaan lopen op alle beperkingen rondom Megaland. Niet geschikt voor een festival met meer dan 70.000 bezoekers per dag, waarvan 't merendeel ook nog 'ns weekendbezoeker is. Dat wordt afschalen naar max. 55.000 tot 60.000 per dag en minder weekendbezoekers of uiteindelijk verkassen.

Klagen over die eindtijd is echt zinloos. Dat kan vergunningstechnisch gewoon niet. En dat gaat ook nooit veranderen. Voor de rest vind ik het altijd makkelijk praten als je zelf niet in een organisatie hebt gezeten van zo'n type festival en geen idee hebt van alle factoren waar je vaak maar beperkt invloed op kunt hebben. Heel veel aanpassingen zijn gewoon niet mogelijk, omdat er in de omgeving geen of te weinig mogelijkheden zijn (zoals een camping voor dagbezoekers).
Ja, ze zijn veel te lang blijven hangen in een oude constructie (terwijl ze in de jaren '90 juist wel meer vooruitstrevend waren). Ik denk daarom dat ze uiteindelijk stuk gaan lopen op alle beperkingen rondom Megaland. Niet geschikt voor een festival met meer dan 70.000 bezoekers per dag, waarvan 't merendeel ook nog 'ns weekendbezoeker is. Dat wordt afschalen naar max. 55.000 tot 60.000 per dag en minder weekendbezoekers of uiteindelijk verkassen.
Het is zo zonde dat ze dit jaar met dagcamping komen (fantastisch!) tegen absurde prijzen.

Het is zo zonde dat ze dit jaar met dagcamping komen (fantastisch!) tegen absurde prijzen.
Zijn ook maar erg weinig plekken. Is eigenlijk geen echt aanbod vind ik. Ze zouden iets verderop in Kerkrade (bij Ehrenstein en/of Rolduc) eigenlijk een dagcamping moeten maken. Dan is er wel pendelvervoer nodig, maar voor dagbezoekers lijkt me dat best acceptabel.
Omgeving blijft gewoon uitermate ongeschikt. Ze zitten tussen mega dichtbevolkt (en -bebouwd) gebied en industriegebied. Ook nog kwetsbare natuur en recreatie, waar ze logischerwijs rekening mee moeten houden.

• Leuk
Waarderingen: elo
Toch gek dat sinds Smeets weg is de eindtijd een uur later ligt. Dus het kan wel.

Pinkpop is groot en belangrijk genoeg voor Zuid Limburg om eisen te stellen aan de infrastructuur (als dat al het probleem is, het lijkt er meer op dat er geen goede coördinatie is).

Andere festivals tonen aan dat veel zaken anders kunnen.

Toch gek dat sinds Smeets weg is de eindtijd een uur later ligt. Dus het kan wel.
Die eindtijd is al tijden lang 00.00 uur. Dus dan mag er geen live muziek meer zijn vanaf Megaland. In het verleden werd er voor gekozen om headliners tot 22.30 uur (bizar eigenlijk) of 23 uur te laten spelen. Daarna bleef het terrein nog open tot 00.00 uur. Recentelijk spelen headliners tot maximaal 00.00 uur, maar moeten bezoekers na de laatste act zo snel mogelijk van 't terrein af.
Lang verhaal kort: vergunning wordt nooit verruimd. En terecht ook. De omgeving is totaal ongeschikt voor geluidshinder tot diep in de nacht. Dat kan prima in de polder bij Lowlands, vakantieparken bij DTRH en BKS, zelfs op RW nabij een klein gehucht.

Die eindtijd is al tijden lang 00.00 uur. Dus dan mag er geen live muziek meer zijn vanaf Megaland. In het verleden werd er voor gekozen om headliners tot 22.30 uur (bizar eigenlijk) of 23 uur te laten spelen. Daarna bleef het terrein nog open tot 00.00 uur. Recentelijk spelen headliners tot maximaal 00.00 uur, maar moeten bezoekers na de laatste act zo snel mogelijk van 't terrein af.
Lang verhaal kort: vergunning wordt nooit verruimd. En terecht ook. De omgeving is totaal ongeschikt voor geluidshinder tot diep in de nacht. Dat kan prima in de polder bij Lowlands, vakantieparken bij DTRH en BKS, zelfs op RW nabij een klein gehucht.
Je zegt dit in de ogenschijnlijke overtuiging dat je het ermee eens bent dat ie niet verruimd zou moeten worden. Maar ik hoor/lees geen enkele onderbouwing waarom het onmogelijk is. Ja, het levert overlast op (3 nachten per jaar), maar dat is alsnog een situatie die gewoon vergund kan worden. Misschien niet eenvoudig, ik ken niet de samenstelling van de gemeentelijke politiek, maar het kan in theorie wel.

• Leuk
Waarderingen: hendrik1
Je zegt dit in de ogenschijnlijke overtuiging dat je het ermee eens bent dat ie niet verruimd zou moeten worden. Maar ik hoor/lees geen enkele onderbouwing waarom het onmogelijk is. Ja, het levert overlast op (3 nachten per jaar), maar dat is alsnog een situatie die gewoon vergund kan worden. Misschien niet eenvoudig, ik ken niet de samenstelling van de gemeentelijke politiek, maar het kan in theorie wel.
In theorie kan alles, maar in de praktijk lijkt dit echt onmogelijk. Meerdere woonwijken die binnen een paar honderd meter (tot max. 1km) liggen van het hoofdpodium zijn de grootste bottleneck. In de regio, maar ook de gemeente Landgraaf zelf is er 0 draagvlak om de eindtijd te verruimen.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
In theorie kan alles, maar in de praktijk lijkt dit echt onmogelijk. Meerdere woonwijken die binnen een paar honderd meter (tot max. 1km) liggen van het hoofdpodium zijn de grootste bottleneck. In de regio, maar ook de gemeente Landgraaf zelf is er 0 draagvlak om de eindtijd te verruimen.
Ja, maar het is dus ook weer niet zo'n enorme opoffering he? Tot 03:00 overlast ipv 0:00. Dat zijn 9 uurtjes per jaar extra geluid. Milieutechnisch zal het haalbaar zijn, anders had de vergunning er überhaupt niet geweest. Als Pinkpop met een wat gestrekter been gaat lobbyen voor een verruimde vergunning, denk ik echt wel dat er iets kan.

Ja, maar het is dus ook weer niet zo'n enorme opoffering he? Tot 03:00 overlast ipv 0:00. Dat zijn 9 uurtjes per jaar extra geluid. Milieutechnisch zal het haalbaar zijn, anders had de vergunning er überhaupt niet geweest. Als Pinkpop met een wat gestrekter been gaat lobbyen voor een verruimde vergunning, denk ik echt wel dat er iets kan.
Dan was dat al veel eerder gebeurd, lijkt mij.

En afwachten hoe het gaat aflopen met de plannen van Landal / vakantiehuizen op o.a. camping B.Dat is nog niet een gelopen race maar blijft wel nog steeds een mogelijkheid.

Met TT van Assen is er een week lang tot diep in de nacht live muziek in centrum van Assen.

Dus kwestie van lobbyen, uiteindelijk staat PP heel sterk want landgraaf/Zuid Limburg wil niet zonder PP. Daarvoor zijn de economische belangen te groot.

Users who are viewing this thread